Култура
Со „Турбо Парадисо“ се отвора МОТ

Денеска во 20 часот, со тетарската претстава „Турбо Парадисо“ на Коsztolanyi Dezso, унгарски театар којшто работи во српскито град Суботица, во Младинскиот културен центар-Скопје, ќе биде отворено 36-то издание на Меѓународниот театарски фњестивал – МОТ 2011.
Денеска во 20 часот, со тетарската претстава „Турбо Парадисо“ на Коsztolanyi Dezso, унгарски театар којшто работи во српскито град Суботица, во Младинскиот културен центар-Скопје, ќе биде отворено 36-то издание на Меѓународниот театарски фњестивал – МОТ 2011.
Годинава на МОТ, под слоганот „Млад Отворен Театар“, публиката ќе може да проследи вкупно 18 театарски претстави, од кои девет европски од Србија, Словенија, Чешка, Узбекистан, Литванија, коишто последниве неколку години постигнуваат значителен успех на светските сцени, и девет македонски претстави, од коишто освен присуството на Охридскиот театар, преостанатите осум доаѓаат од независните македонски театри што заживуваат повторно на МОТ. Покрај тоа, годинешнава програма е дополнета со три концерта, две промоции на книги, како и една уметничка инсталација на сценографот и архитектот Филип Јовановски.
Првата фестивалска вечер на летната сцена во МКЦ во 23 часот концерт ќе одржи легендарната американска група со долг европски стаж, „Таксидомун“.
Од селектираните странки претстави публиката ќе има можност да ги види чешката претстава „Чекалница“ на режисерот Вилијам Доколомански, којашто ја одбележа минатата година во Европа, потоа тука се старите познаници на скоспката театарска публика и на МОТ, Словенско младинско гледалиште со претставите „Злосторство и казна“ во режија на Диего де Бреа, за кго велат дека е новото големо име на словенечкиот театар, и „Последниот танц на Нижински“ во режија на Марко Млачник.
Публиката ќе види и претстава од Узбекистан. Станува збор за „Медеја“, претстава којашто ќе донесе поинакви вредности од европскиот театар, а во себе ги содржи културните вредности на една друга средина. Селектиран е и големиот балкански хит „Господа Глембаеви“ на „Ателје 212“ од Србија, во режија на Јагош Марковиќ, во која игра македонскиот актер Никола Ристановски.
Претставата „Ромео и Јулија“, годинава доаѓа од Литванија, во режија на Оскарас Коршуновас, којшто минатата година на МОТ гостуваше со „Сон на летната ноќ“.
Од македонските претстави љубителите на театарската уметност ќе може да ги видат: „Звукот на коските што се кршат“, потоа „Брод за кукли“ на театарот „Вондерленд“ во режија на Нела Витошевиќ, којшто ќе ја прикаже и „Класен непријател“ во режија на Васил Христов, „Љубовницата“ на театарот „Интимејт“ во режија на Софија Ристевска, „Метаморфози“ на Охридскиот театар во режија на Андреј Цветановски, „Роберто Зуко“ во режија на Ирена Стеријовска на театарот „11-мина“, „Слугинки“ на театарот „Ноу нејм“, во режија на Иван Јерчиќ, „Јас, љубам, Бог“ на „Буден театар“, во режија на Милијана Ленак и „Неверство“ на „ЦК театар“, во режија на Нина Николиќ.Жири-комисијата во состав Љубиша Никодиновски-Биш, Ѕвезда Ангеловска и Александра Бошковска, на најдобра македонска претстава ќе и додели награда од 200 илјади денари.
Покрај концертот на „Таксидомун“, на МОТ концерти ќе имаат и македонските групи „Ла колони волвокс“со бугарскиот кавалџија Теодосиј Спасов како гостин, како и „Биоскопија“ на затворањето на фестивалот, новиот проект на Горан Трајковски (од „Анастасија“) и Елена Христова (од „Баклава“).
Во рамките на МОТ ќе се одржат и промоции на две книги „Краток вовед во бесконечноста“ на режисерот Златко Славенски и „Театарот на движење“ на холанскиот кореограф Јозеф Наѓ.
Организаторите на МОТ, по одигрувањето на претставите, за посетителите секоја вечер организира и забави до доцните часови со македонски диџеи.
36-то издание на Меѓународниот театраски фестивал- МОТ 2011 ќе заврши на 28 септември со претставите „Јас, љубам , бог“, на Буден Театар, и „Неверство“ на ЦК театар.
Покровители на Младинскиот отворен театар се Градот Скопје и Министерството за култура, а програмата ја реализира Младинскиот културен центар-Скопје.
Цената на билетите, коишто од понеделник се пуштени во продажба, изнесува 300, 400 и 500 денари, односно 200 денари за македонските претстави, додека вкупен билет изнесува 1.500 денари. Фестивалот е финансиран од Министерството за култура со 4,5 милиони денари и 800 илјади денари од Градот Скопје./крај/со/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”