Култура
Ретроспектива на Милчо Манчевски во Болоња
Кинотеката во Болоња, една од најзначајните кинотеки во Европа, ќе прикаже ретроспектива на најуспешниот македонски режисер Милчо Манчевски.
Кинотеката во Болоња, една од најзначајните кинотеки во Европа, ќе прикаже ретроспектива на најуспешниот македонски режисер Милчо Манчевски. Ретроспективата почна со последниот негов филм „Мајки, во понеделникот, а до среда ќе бидат прикажани „Прашина“, „Пред дождот“ и „Сенки“. Милчо Манчевски е присутен на проекциите во Болоња по кои се организирани дебати со учество на публиката, а исто така режисерот ќе има средби со филмски критичари, како и гостувања со проекции во Парма и во Реџо Емилија. Ова е вторпат оваа исклучителна институција да прави омаж на творештвото на Манчевски, првиот пат беше во 1995-та, една година откако неговиот фил „Пред дождот“ победи на фестивалот во Венеција освојувајки го Златниот лав за најдобар филм и уште десетина други фестивалски награди.Кинотеката во Болоња, која има фонд од над 50 илјади филмови, се прослави со својата работа на полето на архивирање, реставрација и конзервација на филмовите, како и со бројни едукативни програми, фондови и иницијативи. Оваа кинотека е дом и на архивската задужбина на култниот филмски автор Пјер Паоло Пазолини.Италија е земја која особено го чествува Манчевски, кој таму ужива голема популарност, а неговото творештво има големо влијание не само врз филмската ами и врз популарната и официјална култура. Докази за тоа има повеќе: Пред дождот одамна е дел од лектирата во италијанските училишта, а една од споредните награди на фестивалот во Венеција е крстена според мотото на Пред дождот – “Кругот не е тркалезен”.По премиерата на „Прашина“, пак, кој во 2001 го отвори Венецискиот фестивал, една од најпознатите италијански модни куќи на висока мода „Черути“, лансира колекција за мажи инспирирана од костимите во филмот на Манчевски. Најпознатото списание за стрип, пак, објави цело издание за вестерн со „Прашина“ на насловната страница.Лани, пак, една италијанска винарија едно свое вино го крсти „Пред дождот“ (на италијански – Prima della Pioggia) во чест на филмот на Манчевски.А како најнов куриозитет е тоа што во Болоња дури има и ресторан што се вика „Пред дождот“ (Prima della Pioggia)!/крај/со/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Гоце Цветановски со специјална награда во Белград за придонес во филмската уметност и индустрија
Македонскиот режисер и сценарист Гоце Цветановски доби специјална награда за придонес во филмската уметност и индустрија на 19. издание на Српскиот фестивал за фантастични филмови, еден од најзначајните регионални фестивали посветени на жанровскиот и авторскиот филм.
Свеченото отворање на фестивалот се одржа во Културниот Центар во Белград, во присуство на бројни филмски автори, професионалци и љубители на фантастичниот филм. На настанот присуствуваше и директорот на македонскиот Културно-информативен центар во Белград, Васко Шутаров.
Наградата на Цветановски му беше врачена по проекцијата на оскаровецот „Поплава“, по што следеше панел-дискусија на тема иднината на анимираниот филм во регионот. На панелот, покрај Цветановски, учествуваа и истакнатите автори Растко и Ивана Чириќ, Никола Мајдак и Алекса Гајиќ, кои разговараа за предизвиците, новите технологии и можностите за регионална соработка во современата анимација.
При примањето на наградата, Цветановски се наврати на своите почетоци и емотивната врска со фестивалот:
„Мојата прва награда во кариерата ја добив токму на овој фестивал, за краткиот игран филм ‘Мал дисконтинуитет во време-просторот’ во 2014 година. Затоа ова признание за мене носи особена емоционална и професионална вредност.“
Наградата доаѓа како признание за долгогодишната авторска работа на Цветановски и неговиот придонес во современиот филм, со посебен акцент на фантастичниот и анимираниот жанр.
Култура
Во Центарот за култура „Трајко Прокопиев“ втора меѓународна изложба на уметничка фотографија „Мотус 2025“
Здружението за промоција на интелектуални, мултикултурни и спортски вредности – Мотус од Куманово, преку својот Фото клуб – Мотус, во период од 18 декември (четврток) 2025 во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово, ќе ја организира втората Меѓународна изложба на уметничка фотографија Мотус 2025.
На изложбата ќе бидат изложени пеесетина фотографии. Учество зедоа 249 автори од 50 земји.

Финансиер на изложбата е Општина Куманово, преку програмата за подршка на културни манифестации за 2025 година, а истата е под патронат на Меѓународната Федрација на Фотографска Уметност (ФИАП 2025/393), (Фото Сојуз на Македонија (ФСМ 2025/003) и Меѓународна Фото Асоцијација Дунав (ДИПА 2025/054).
Изложбата ќе биде отворена на 18 (четврток) декември 2025 во 19:30 часот во просториите на Центар за култура „Трајко Прокопиев“ во Куманово.
Култура
„Интер(но)фејс“ на Борис Шемов во „Мала станица“
На 18 декември 2025 година, со почеток во 20.00 часот, во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, во рамките на програмските активности на Националната галерија, ќе биде отворена изложбата „Интер(но)фејс“ на уметникот Борис Шемов, курирана од д-р Ана Франговска.
„Интер(но)фејс“ е мултимедијален проект кој се фокусира на односот меѓу човекот и вештачката интелигенција, на улогата на јазикот како визуелно, идеолошко и комуникациско средство, како и на пост-интернет естетиката како нова културна реалност. Преку различни медиумски форми – текстуални интервенции, видео-содржини, алгоритамски и дигитални процеси – изложбата отвора прашања за моќта, контролата, технологијата и трансформацијата на субјектот во современиот дигитален контекст.
Насловот „Интер(но)фејс“ упатува на двојната природа на интерфејсот – како техничка површина на комуникација меѓу човекот и машината, но и како внатрешен, идеолошки простор во кој се преговараат значењата, одлуките и позициите на моќ. Изложбата го третира интерфејсот не само како функционален медиум, туку како критичка зона на судир меѓу човечкото искуство и алгоритамската логика.
Проектот се надоврзува на актуелните уметнички и теориски дискурси за постхуманизмот, визуелната култура и дигиталната медијација на реалноста. Во таа рамка, „Интер(но)фејс“ ја поставува вештачката интелигенција не како неутрален технолошки алат, туку како активен фактор во креирањето на современите културни, политички и етички релации.
Изложбата „Интер(но)фејс“ може да се посети во периодот од 18 до 24 декември 2025 година во Мултимедијалниот центар „Мала станица“, Национална галерија, Скопје.

