Култура
Предавања до областа на кураторството во ГЕМ
На првата вечер од отворањето на симпозиумот Кураторски размени, во клубот ГЕМ, во среда навечер во 20 часот воведна презентација на тема Развој на кураторството и посредувањето во современата уметност, ќе одржи Дороти Рихтер.
Рихтер, инаку, е кураторка, теоретичарка и раководителка на постдипломските студии по кураторство на Institute Cultural Studies, Universtiy of Fine Arts, во Цирих.
Во рамки на нејзиното предавање таа се осврнува на развојот на кураторските практики и посредувачките стратегии во современата уметност преку поставување на три основни прашања во широк времски и теоретски контекст: „Кои сме? (во однос на кураторството и уметничкото посредување), Од каде доаѓаме? и Каде одиме?“
Дороти Рихтер била уметнички директор на Künstlerhaus во Бремен, Германија, каде курирала серија проекти, изложби, разговори и симпозиуми, кои, меѓу другото, ги истражуваат прашањата на социјално ангажирани практики, феминистичките позиции и уметнички колаборации денес. Има одржано низа предавања на Merz Akademie во Штутгарт, Универзитетот во Бремен, Critical Curatorial Cybermedia курс на Ecole des Beaux Arts, Женева и Универзитетот во Линебург. Од 1998 до 2009 година, таа е основач и координатор на Curating Degree Zero Archive. Во 2008 година го основала web-списанието www.on-curating.org.
Вечерната сесија ќе ја продолжи Марко Стаменковиќ кој со неговото излагање Оспорените и осудените, се осврнува на концептот на „самоубиствен бомбашки напад“ како на моќно присутен концепт во современиот свет, но и како на нешто со недоволно јасно значење во рамки на современиот дискурс. Преземениот ризик, со цел да се артикулира дискурсот околу формите на насилство идентификувани како „самоубиствен бомбашки напад“ го детектира како јасен пример за изложениот притисок при критичкото размислување – секогаш кога овој вид на дискурс однадвор е прифатен од доминантна, „нормативна“ гледна точка.
Марко Стаменковиќ е историчар на уметноста, критичар и куратор. Роден е во Врање (Србија) а сега живее во Гент (Белгија). Член е на ИКТ – Меѓународната асоцијација на куратори на современа уметност (Луксембург). Дипломирал на институтот за историја на уметност на Филозофскиот факултет во Белград. Магистрирал во областа на културна политика и културен менаџмент (УНЕСКО), на уметничкиот Универзитет во Белград, на интердисциплинарните студии акредитирани од страна на Универзитетот Лион 2. Докторант е на Факултетот за уметност и филозофија, на катедрата за филозофија и етика на Универзитетот во Гент – со докторска дисертација на тема: „Самоубиствени култури. Теории и практики на радикално повлекување – транснационална културна и медиумска парадигма (2001-2011)“.
Славчо Димитров дипломирал Општа и компаративна книжевност на Филолошкиот Факултет на УКИМ, а магистрирал на одделот за Родови студии и филозофија при Институтот Евро-Балкан на тема ‘Генеалошка деконструкција на исповедниот субјект: Етико-политички импликации“. Докторант е на одделот за Родови студии и филозофија, на Институтот Евро-Балкан, на тема ‘Реполитизација на телесноста’. Покрај истражувачкиот и предавачкиот ангажман и интерес, како и интересот кон хуманистичките теоретски колажи, Димитров е посветен на активизам за човекови права на маргинализираните заедници, со посебен фокус кон квир и феминистички активизам. Директор е и на Коалиција ‘Сексуални и здравствени права на маргинализираните заедници’, Скопје. Моментално работи како асистент предавач на последипломските Родови и културни студии при Институтот. Предметите на кои е ангажиран се од областа на културните теории, родовите студии, студии на маскулинизмот, квир теоријата, постколонијалната критика и телото и родот.
Неговото излагање на тема Емоционална архива на квир искуства го испитува потенцијалот кој овој вид на архивирање го има во оспорувањето на одредени хегемонистички режими на дистрибуција на видливоста и разбирање, односно-одредени режими на моќ./крај/со/мф
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.
Култура
Љутков од Белград: Македонската ликовна уметност е културен мост меѓу Македонија и Србија
Министерот за култура и туризам, Зоран Љутков, вчеравечер во Македонскиот културно-информативен центар во Белград ја отвори изложбата „Откритија“, прва од серијата изложби посветени на македонски ликовни уметници чии дела се чуваат во приватни белградски колекции.
Во присуство на многубројни гости, министерот Љутков во своето обраќање истакна дека изложбата на која се претставени дела од реномирани македонски уметници, меѓу кои и дела од основоположниците на современата македонска ликовна уметност во сопственост на познатиот белградски колекционер Игор Станковиќ, претставува топол културен мост меѓу Македонија и Србија.
„Делата на Папрадишки, Личеноски, Мартиноски, Чемерски, Мазев, Георгиевски, Коџоман, Корубин, Луловски, Бајалска… вечерва нѐ обединуваат во прекрасниот свет на ликовната уметност. Тие им припаѓаат на автори чии имиња одамна ја обележале нашата уметничка мисла, уметници кои со својот поетски јазик, својата тишина и својата смелост ги надминале границите на времето и просторот. Затоа вечерва не откриваме само изложба на уметнички слики, туку и фрагменти од креативниот дух кој струи низ нашите две земји. Ова е доказ за нераскинливата културна врска меѓу нашите два народа“, рече министерот Љутков, додавајќи дека вистинското богатство на уметноста не лежи само во институциите и музеите, туку и во домовите на љубителите што со голема почит ги чуваат овие дела.
Тој изрази благодарност до Станковиќ за неговата стручност, љубов и посветеност во зачувувањето на македонската ликовна традиција, нагласувајќи дека изложбата е „чин на непроценливо културно признание и пријателство“.
Иницијатор и домаќин на настанот е директорот на КИЦ во Белград, Васко Шутаров, кој ја истакна важноста на овој проект за афирмацијата на македонското ликовно наследство.
Реализацијата на изложбата „Откритија“, која е отворена за посетители до 29 ноември, е поддржана од Министерството за култура и туризам и претставува значаен проект што отвора ново поглавје во презентацијата на македонската уметност во Србија.
Култура
Камерниот оркестар „Профундис“ со ексклузивен концерт на свеќи во рамките на Охридско лето
Камерниот оркестар „Профундис“ ќе настапи како дел од оф-програмата на најпрестижниот македонски уметнички фестивал – „Охридско лето“, која годинава, за првпат, ќе биде претставена пред скопската публика. Концертот ќе се одржи на 29 ноември во големата сала на Македонската филхармонија, во препознатливата candlelight-атмосфера под светлината на илјадници свеќи – амбиент што ширум светот прерасна во современ симбол за интимно, емотивно и визуелно импресивно музичко искуство.
Овој уникатен концепт, кој обединува минимална светлина и максимална музичка експресија, овозможува слушателот да се фокусира на секој звук, секој здив на инструментите и секоја суптилна динамика што ја создава ансамблот.
„Чест е што ‘Охридско лето’ токму на Профундис му ја довери премиерата на оф-програмата во Скопје. Верувам дека овој концерт ќе биде посебен не само по атмосферата, туку и по начинот на кој музиката ќе прозвучи – искрено, концентрирано и со длабока намера. Нашата цел е да создадеме простор каде звукот и светлината се во совршен дијалог, а публиката да ја почувствува онаа тивка, но моќна магија што ја прави музиката неповторлива,“ изјави маестра Ѓурѓица Дашиќ, диригент на „Профундис“.
Особена чест за оркестарот е соработката со ексклузивниот гостин-солист, виолончелистот Петар Пејчиќ – еден од најперспективните млади европски уметници, финалист на престижниот натпревар „Кралица Елизабета“ и солист кој веќе настапува со водечките европски оркестри.
Публиката ќе има можност да ужива во внимателно селектирана програма што ја спојува контемплативната минималистичка естетика на Филип Глас преку свитата од филмот „The Hours“, драматичната експресивност и виртуозност на Поперовата Унгарска рапсодија оп. 68, како и елеганцијата, духовитоста и романтичната длабочина на Чајковски низ неговите Рококо варијации. Заедно тие создаваат музичка целина исполнета со динамика, суптилна емоција и беспрекорна артистичност, идеална за свечениот candlelight-амбиент.
Овој концерт е исклучителна можност скопската публика да го почувствува уметничкиот идентитет на „Профундис“ – оркестар кој со континуирана посветеност, автентичност и висок квалитет го гради своето место на македонската и регионалната музичка сцена.

