Култура
Новата ѕвезда на британскиот стрип има 11 години

Британецот Зум Рокман има само 11 години а веќе стана реномиран автор, илустратор и издавач на сопствениот досега многупати награден стрип „The Zoom!“, чии први изданија веќе станаа колекционерски примероци.
Младиот лондончанец, кој во светот на стрипот навлегол на осумгодишна возраст кога почнал да се занимава со колекционерство на винтаж изданија на неговиот најомилен стрип „The Beano“, на пишување на сопствен стрип го вдахновиле стрип јунаците на коишто и самиот најмногу им се восхитува – Лошкото Денис и Роџер д’ Доџер, пишува лондонскиот весник The Independent.
Првиот лик што го осмислил бил Крашер, злобно момче кое стреми кон вандализам. „Тој е темелен на лошкото Денис,. Го направив навистина глуп и сакав со секое ново издание да станува сѐ позол и позол. Така во петтото издание на стрипот ‘The Zoom!’ тргнува во пљачка во време на познатите лондонски улични протест, кога краде пелени“, појасниува 11-годишниот Зум Рокман.
Кусо време откако го креирал ликот на Крашер сфатил дека веќе има повеќе отколку што е доволно материјал за целосно издание на сопствен стрип. Првото изание на „The Zoom!“ е објавено во ноември 2009 година, кога имал само девет години. Денес на своите приказни работи секој ден по училишните обврски, а ги црта во сабота и недела, создавајќи еден стрип седмично. Детален, духовит и забавен стрип, преполн со извонредно живи ликови, „The Zoom!“ излегува полугодишно, а наскоро ќе го доживее своето седмо издание.
Стрипот „The Zoom!“ засега може да се најде на неколку продажни места во британската престолнина Лондон, како и во култната лондонска стрип-продавница „Gosh! Comics“ во квартот Сохо, а може да се набави и директно од Зум, кој го продава во училиштето.
Самиот Зум, кој кога ќе порасне сака да биде филмски режисер, веќе го привлекува вниманието на медиумите, па така веќе даде интервју за британскиот државен радиодифузер BBC, го фотографираа за многу написи во локалните магазини и е добитник на многу награди.
Секое издание на неговиот стрип излегува во 250 примероци, што ги финансира таткото на Зум, кој добива 40 отсто од остварената добивка. Цената Зум неодамна ја зголемил од 99 пени на 1,99 фунти. „Ставив повеќе боја на кориците и го зголемив форматот од А5 на А4“, го појаснува авторот овој потег. Секое издание содржи и многу реклами и огласи, коишто самиот ги илустрира.
Инспирацијата за ликовите ја пронаоѓа меѓу луѓето од неговата околина. Дедото на пријателката на неговата мајка, на пример, го инспирирал за ликот на мрзоволниот пензионер Грамп Груч, а одделението полн со лоши ученици „The Nutters“ се всушност неговите другарчиња од училиштето. Еден од ликовите е и неговиот помлад брат Ејс, а дури и неговиот јоркширски териер Роки Рокман послужил како урнек за серијата кучешки ликови кои се појавуваат во стрипот./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Објавен првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик

Во издание на „Бата прес“ објавен е првиот том на Правописно-нормативниот речник на македонскиот стандарден јазик, на кој автори и редактори се осум универзитетски професори. Објавувањето на речникот е поддржано од Министерството за култура како проект од национален интерес за 2024 година.
Својата прва промоција речникот ќе ја има на годинешниот Саем на книгата во арената „Борис Трајковски“, на штандот на издавачот, во вторник, во 11.30 часот. Речникот ќе го претстават рецензентката проф. д-р Весна Костовска и авторката редактор проф. д-р Елизабета Бандиловска.
Во првиот том се поместени зборовите од буквата А до буквата Ж, а авторите (универзитетските професори) и соработниците постојано работаат, така што во наредните изданија ќе бидат обработени зборовите до буквата Ш, и правописно-нормативниот речник како плод на повеќегодишен труд ќе биде комплетиран.
Овој капитален лексикографски зафат се надоврзува на повеќето изданија од овој вид, почнувајќи првиот македонски правописен прирачник Македонски правопис со правописен речник од Блаже Конески и Крум Тошев (1950) до Правопис на македонскиот јазик во издание на Институтот за македонски јазик „Крсте Мисирков“ и издавачката куќа „Култура“ (2015 и 2017 година).
Автори и редактори на изданието се: Лидија Аризанковска, Елизабета Бандиловска, Снежана Велковска, Виолета Јанушева, Елена Јованова-Грујовска, Искра Пановска-Димкова, Симон Саздов, Људмил Спасов.
Соработници на проектот се Марија Антевска, Филип Белчев и Македонка Додевска.
Култура
Изложба ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ во Загреб

Во македонскиот КИЦ во Загреб во рамките на програмата по повод 145-годишнината од постоењето на Музејот на уметности и занаети – Загреб, на 13-ти мај ќе биде отворена изложбата ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ на една од најзначајните македонски графичарки, Менча Спировска. На изложбата ќе бидат претставени речиси непознати дела за хрватската јавност создадени во 1950-тите години во Загреб.
Изложбата се реализира како заеднички проект на загребскиот Музеј на уметностите и занаетите и македонскиот Културно-информативен центар во Загреб по повод 145-годишнината од основањето на загребскиот Музеј за уметности и занаети. Директорката на македонскиот Културно-информативен во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска, ги потврди заложбите на директорот на Музејот за уметности и занаети, Сањин Михелиќ дека со оваа изложба се промовираат вредностите на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, кој потенцираше дека во годината кога ја одбележуваат 145-годишнината од постоењето на Музејот ќе следи уште една исклучителна изложба на фотографии од студиото на семејството Арсовски во соработка со македонскиот Културно-информативен центар во Загреб и Музејот на Град Скопје.
Изложбата насловена ,,Менче Спировска – Визуелна фасцинација со Загреб“ за првпат го претставува комплетниот уметнички опус на Менче Спировска создаден за време на нејзиното студирање во Загреб, кој што се чува во фондовите на Музејот на уметности и занаети. Централно место на изложбата е нејзиното до сега неизложено дело од областа на графичкиот дизајн, „Концептуален дизајн за рекламна туристичка брошура на Загреб“, кое сега за првпат ќе биде изложено во целост, создадено за време на нејзините студии на поранешната истакната Академија за применети уметности во Загреб, којашто оставила значаен траг во развојот на уметноста, дизајнот и визуелната култура во Хрватска.
Изложбата го прикажува и придонесот на македонските студенти на загрепската уметничка сцена во 1950-тите, а Менче Спировска зазема посебно место како посредник на културните и естетските вредности на двете земји.
Култура
Ретроспективна изложба на Анета Светиева во Даутпашиниот амам

Националната галерија го најавува претставувањето на творештвото на Анета Светиева. Изложбата ќе биде поставена во Даут пашиниот амам до крајот на месец август, а официјалното отворање ќе биде на 21 мај 2025 (среда), во 20 часот.
Ретроспективната изложба на Анета Светиева е дел од програмата на Националната галерија за сеопфатно презентирање на македонските современи уметници кои ја креираа нашата ликовна сцена. Проектот ја следи монографијата за Светиева издадена 2023 година, со што се заокружува долгогодишното следење и истражување на богатиот творечки опус на еден од најзначајните македонски скулптори.
Сложеното, комплексно, иновативно и креативното творештво на Анета Светиева, го поставува нејзиното дело на самиот врв не само на македонската ликовна сцена, туку и на една пиширока платформа која ги преминува границите на регионот.
Во почетокот на седумдесеттите , поинаквите видувања не само на формата, на појавниот облик, туку и на некои суштински прашања во однос кон делото, беа причина критиката да ги дефинира скулптурите на Анета Светиева (веќе во нејзините првични настапи) како дела со јасен концептуален и изведувачки проседе, вон од тогашните вообичаени јазички модели. Тие блескави мигови вон од општите стилски движења и веќе контурирани шеми, создаде еден индивидуален пробив во скулпторската материја. Нејзиниот самостоен пластички исказ кој се наметна со силината на автентичноста надвор од главните актуелни текови, го иницира внатрешното битие на делото, неговата вибрација што реагира на живиот дух на времето како знак на современоста. Внатрешните диктати се генерирани од изворите на нејзиниот интерес за етносот, фолклорот и печената земја како исконските артефаки, како прилози на делување на еманципираниот човечки дух. Нејзиното творештво е во темелен дијалог со етнолошката ризница и обичаите на Балканот и пошироко, врз кои што ги гради сопствените митолошки пејзажи и ги воскрснува колективните митови до степен на универзалното. Во нејзините форми, материјализираната идеја се наметнува со убедливо сведоштво за густо, слоевито преплетување на уметноста на сегашниот миг и оние слоеви кои можат да се разбудат во секој творец. Тој спој е кај Анета реализиран и нагласен и во него е содржан и одговорот на круцијалното прашање за потеклото и слоевитото значење на нејзиното дело. Во каталогот за изложбата во Белград, 1984, Анета кажува : “Моите размислувања, некој флуид …и порано, веке во првите чекори, беа насочени кон овој свет на митот како автохтоност, автентичност, како мој идентитет искажан со синтагми, со секвенци од разновидните области и начини на сфаќањето на животот на мојот народ, на мојата почва и поднебје. Се е поврзано на некој начин.”