Култура
Ватикан: Фрагментот од „евангелието на жената на Исус“ е фалсификат

Фрагментот од древниот папирус за кој научничка од Харвард тврди дека содржи текст во кој се споменува жената на Исус Христос – е фалсификуван, тврди Ватикан.
„Многу причини наведуваат дека станува збор за несмасен фалсификат. Како и да е, папирусот е лажен“, напиша во уводникот на витиканскиот весник Osservatore Romano, уредникот Џиан Мариа Виан.
Вклучувајќи се во жестоката расправа за автентичноста на текстот напишан на древен коптски јазик, весникот објави соодветна анализа на експертот Алберт Камплани од римскиот универзитет Ла Специја, кој ги изнесува своите сомневања во ракописот и повикува на голема претпазливост при донесувањето на заклучоци.
Професорката од Харвард, Карен Кинг, на конгресот на коптските студии одржан во Рим минатата седмица, претстави фрагмент на кој пишува „Исус им кажа, моја жена“, како ракопис од IV век.
Нејзината студија веднаш ја подели академската заедница. Некои ја пофалија како пресвртничко откритие, додека, пак, други многу брзо ги изразија своите сомнежи.
„Навистина, малку е веројатно дека е автентичен“, изјави професорот од универзитетот во Дархам, Френсис Ватсон, кој во својата анализа тврди дека станува збор за испреместени фрази од познатиот коптски текст. Ватсон кој и претходно проучувал фалсификувани евангелија, тврди дека многу поверојатно е дека станува збор за стар неиспишан дел од папирус на кој фалсификатор во XX или во XXI век дополнително напишал текст за да заработи.
Ватсон, исто така, тврди дека зборовите на парчето папирус граматички не се вклопуваат во поширокиот текст. „Можно е да се дојде до старо, неиспишано парче папирус и да се напише нов текст. Низ целиот Блиски исток постои пазар на лажни антиквитети .., претпоставувам дека во овој случај мотивот има финансиски карактер“, вели Ватсон.
Ексертите за манускрипти коишто присуствувале на предавањето на Карен Кинг многу брзо ги изразија своите сомневања, истакнувајќи дека буквите се незграпни, како и дека можеби ги напишал некој кој не е навикнат да пишува на коптски јазик.
Известувајќи од конференцијата во Рим, експертот за раното христијанство, Кристиан Аскеланд, напиша дека две третини од присутните експерти биле многу сомничави, а една третина е убедена дека станува збор за фалсификат. „Не сретнав никој кој би ја поддржал неговата автентичност“, запиша Аскеланд од седницата на Десеттиот меѓународен конгрес за коптските студии на кој Кинг го претстави своето истражување.
Каренг Кинг по конференцијата напиша дека допрва мора да се утврди дали фрагментот е автентичен, додавајќи дека меѓу научниците е покрената сериозна расправа. Таа на конференцијата нагласи дека на фрагментот нема „докази дали Исус бил оженет или дека не бил“, меѓутоа првите христијани разговарале за таквата можност.
Ан-Мари Луијендијк, професорка од универзитетот Принстон заклучи дека станува збор за автентичен, древен текст што го напишал некој писар. „Тоа можеме да го видиме по начинот на зачувување на мастилото на папирусот и според начинот на кој избледел и се распаднал, што е идентично како и кај многуте други папируси од Новиот Завет“, рече Луијендијк на конференцијата./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
Младите музички таленти блеснаа под сводовите на „Света Софија“

Во рамките на фестивалот „Охридско лето“ вчеравечер во црквата „Света Софија“ одржа завршниот концерт од Интернационалниот семинар за виолина, виола и камерна музика што се одржува под уметничко раководство на македонскиот виолинист Емилио Перцан и азербејџанската пијанистка Тамила Гулиева.
Виртуозното мајсторство над виолината, уметникот и професор Емилио Перцан, во текот на изминатите денови во Охрид несебично го пренесуваше на младите генерации уметници кои допрва треба да ја градат својата музичка кариера.
-Тоа е и целта на семинарот, затоа и го правиме во изминатите 13 години во Охрид и претходно три години во Хрватска. Секогаш е задоволство што крајниот концерт е овде, во црквата „Света Софија“. Годинава имаме учесници од Македонија, Србија, Словенија, првпат од Австралија, од Перу… кои се на возраст од 13 до 25 години, вели Перцан.
Семинарот постои од 2009 година. Првите три години се одржува на Истра, Р. Хрватска, а од 2014 година со поддршка на Министерството за култура на Р. Северна Македонија и на градот Охрид, продолжува да се одржува во Охрид.
Досега на семинарите учествувале повеќе од 150 ученици и студенти од многу земји во светот. На нив, исто така, редовно учествуваат педагози и изведувачи, и професионални музичари кои доаѓаат на усовршување. По завршувањето на ваквата летна музичка школа, традиционално, се организираат и завршни концерти на најуспешните учесници во рамките на фестивалот „Охридско лето“.
Култура
Maкедонскиот уметник Цветин им пиша на Трамп и на Путин – да не се повторат Хирошима и Нагасаки

Македонскиот сликар и уметник Живко Поповски-Цветин упати писма до американскиот и до рускиот претседател, Доналд Трамп и Владимир Путин.
На англиски и на руски јазик, во писмата упатени до американскиот и до рускиот претседател, Цветин порачува да не се повтори катастрофата со фрлање на атомските бомби во Хирошима и Нагасаки.
„По повод вашата средба што набргу ќе се одржи на Алјаска, како поддршка, авторот на изложбата ‘Цвеќе на мирот’, која е отворена во знак на одбележување 80 години од Хирошима и Нагасаки, ви испраќа една од своите изложени слики со надеж дека со оваа средба ќе се најде решение за прекин на дејствата и да владее мирот во светот“, пишува Цветин.
Цветин пред извесно време ја отвори изложбата „Цвеќе на мирот“ во галеријата „Метаноја“, на која учествуваа Лидија Лучко-Јеремиќ со поема по повод атомските бомби врз Хирошима и Нагасаки. Музичко-поетски перформанс имаа музичарите Никола Стојковски и актерката Арна Шијак. За оваа изложба д-р Коста Милков рече дека „во текот на годините на неговите заложби за мир Цветин насликал илјадници и илјадници слики со цвеќе на мирот. Неговиот прв формален настап е во далечната 1972 со изложени мозаици и колажи во Демир Хисар, а последниот е во Задар во јуни 2025 со име ‘Цвеќе на мирот’ по повод Деновите на уметноста во Хрватска. Повеќе од пет децении преданост и посветеност сведочат за непоколебливоста да се биде миротворец“.
Цветин е и креатор и идеолог на декларацијата за мир во светот и против војните и употребата на нуклеарното оружје, која досега ја потпишаа повеќе од 3.500 лица. Оваа декларација е отворена за потпишување како крик против војните и употребата на нуклеарното оружје и во поддршка на мирот во светот.
За сите потфати Цветин ќе каже „Цвеќето во човекот не ги сака ветровите на војната. Јас не измислувам нови цветови, туку само пресликувам цветови во луѓето што ги сакаат слободата и мирот“.
Живко Поповски-Цветин (1944, с. Брезово) е сликар на мирот и хуманист. Тој е поранешен претседател на Црвениот крст на Македонија и спаѓа меѓу номинираните за Нобелова награда за мир. Цветин како уметник е препознатлив по мисијата „Цвеќето на мирот“. Од 1970 година има реализирано над 300 изложби во земјата и светот и има подарено повеќе од 40.000 слики, кои пренесуваат порака на мир и надеж. Неговите дела се наоѓаат кај државници, уметници, поети и кај обични луѓе во светот.
Култура
Драмскиот театар Скопје, по четири успешни изведби во Будва, настапува на Охридско лето

По премиерата и вкупно четирите изведби на 39. фестивал „Град театар“ во Будва, каде што публиката со големо воодушевување ја прифати претставата „Животот на провинциските плејбои по Втората светска војна или Туѓото го сакаме – своето не го даваме“, НУ Драмски театар Скопје најавува дека со оваа најнова копродукција ќе гостува во Охрид.
Македонската публика ќе има можност да ја гледа возбудливата и духовита комедија во рамките на драмската програма на фестивалот „Охридско лето“, на 17 август (недела) од 21:00 часот, во Центар за култура „Григор Прличев“.
Режијата е на реномираниот хрватски автор Иван Пеновиќ, а текстот е на еден од најзначајните драмски писатели во регионот – Душан Јовановиќ. Претставата е четирипартитна копродукција на НУ Драмски театар Скопје, Белградско драмско позориште, Местно гледалишче Љубљана и „Град театар“ Будва, создадена во чест на петгодишнината од смртта на авторот.
Во програмската белешка се вели: „Ова е текст од раниот драмски опус на Душан Јовановиќ, напишан во формата на комедија дел арте во 1972 година, во период на бурни историски движења и под влијание на ‘Сексуалната револуција’ и ‘Пролетта од 1968’. Претставата пулсира со живата еротика, младост и незаситна страст, но меѓу редови се насетува и празнината и суетата на општеството кое трча по уживање“.
Претставата по премиерата на 10 август беше изведена уште трипати на летната сцена во комплексот „Словенска плажа“ и секоја изведба наиде на искрен прием од фестивалската публика, која ја наградуваше екипата со долги аплаузи за енергичната изведба, актерската игра и исклучителната сценска атмосфера.
Авторски тим:
Режија – Иван Пеновиќ
Превод – Соња Должан
Сценографија – Лазе Трипков
Костимографија – Александар Ношпал
Композиција – Владимир Пејковиќ
Сценско движење – Дамир Клемениќ
Актерската екипа од четирите уметнички куќи од регионот ја сочинуваат: Лазар Христов, Јулита Кропец, Марко Гверо, Соња Стамболжиоска, Лазар Николиќ, Вукашин Јовановиќ, Нејц Језерник, Марјан Наумов, Јована Спасиќ.