Култура
Ватикан: Фрагментот од „евангелието на жената на Исус“ е фалсификат
Фрагментот од древниот папирус за кој научничка од Харвард тврди дека содржи текст во кој се споменува жената на Исус Христос – е фалсификуван, тврди Ватикан.
„Многу причини наведуваат дека станува збор за несмасен фалсификат. Како и да е, папирусот е лажен“, напиша во уводникот на витиканскиот весник Osservatore Romano, уредникот Џиан Мариа Виан.
Вклучувајќи се во жестоката расправа за автентичноста на текстот напишан на древен коптски јазик, весникот објави соодветна анализа на експертот Алберт Камплани од римскиот универзитет Ла Специја, кој ги изнесува своите сомневања во ракописот и повикува на голема претпазливост при донесувањето на заклучоци.
Професорката од Харвард, Карен Кинг, на конгресот на коптските студии одржан во Рим минатата седмица, претстави фрагмент на кој пишува „Исус им кажа, моја жена“, како ракопис од IV век.
Нејзината студија веднаш ја подели академската заедница. Некои ја пофалија како пресвртничко откритие, додека, пак, други многу брзо ги изразија своите сомнежи.
„Навистина, малку е веројатно дека е автентичен“, изјави професорот од универзитетот во Дархам, Френсис Ватсон, кој во својата анализа тврди дека станува збор за испреместени фрази од познатиот коптски текст. Ватсон кој и претходно проучувал фалсификувани евангелија, тврди дека многу поверојатно е дека станува збор за стар неиспишан дел од папирус на кој фалсификатор во XX или во XXI век дополнително напишал текст за да заработи.
Ватсон, исто така, тврди дека зборовите на парчето папирус граматички не се вклопуваат во поширокиот текст. „Можно е да се дојде до старо, неиспишано парче папирус и да се напише нов текст. Низ целиот Блиски исток постои пазар на лажни антиквитети .., претпоставувам дека во овој случај мотивот има финансиски карактер“, вели Ватсон.
Ексертите за манускрипти коишто присуствувале на предавањето на Карен Кинг многу брзо ги изразија своите сомневања, истакнувајќи дека буквите се незграпни, како и дека можеби ги напишал некој кој не е навикнат да пишува на коптски јазик.
Известувајќи од конференцијата во Рим, експертот за раното христијанство, Кристиан Аскеланд, напиша дека две третини од присутните експерти биле многу сомничави, а една третина е убедена дека станува збор за фалсификат. „Не сретнав никој кој би ја поддржал неговата автентичност“, запиша Аскеланд од седницата на Десеттиот меѓународен конгрес за коптските студии на кој Кинг го претстави своето истражување.
Каренг Кинг по конференцијата напиша дека допрва мора да се утврди дали фрагментот е автентичен, додавајќи дека меѓу научниците е покрената сериозна расправа. Таа на конференцијата нагласи дека на фрагментот нема „докази дали Исус бил оженет или дека не бил“, меѓутоа првите христијани разговарале за таквата можност.
Ан-Мари Луијендијк, професорка од универзитетот Принстон заклучи дека станува збор за автентичен, древен текст што го напишал некој писар. „Тоа можеме да го видиме по начинот на зачувување на мастилото на папирусот и според начинот на кој избледел и се распаднал, што е идентично како и кај многуте други папируси од Новиот Завет“, рече Луијендијк на конференцијата./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Култура
Факултетот за музичка уметност го најави годишниот концерт „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“
Факултетот за музичка уметност – Скопје го најави годишниот концерт насловен „ОРИОН – каде што се раѓаат ѕвездите“, кој ќе се одржи во петок, 5 декември, со почеток во 20:00 часот во Големата концертна сала на Македонската филхармонија. Настанот е дел од одбележувањето на 59-годишнината од постоењето на институцијата.
ФМУ – Скопје истакнува дека како алма матер на голем број уметници од земјата и регионот, останува централниот столб на музичкото и балетското образование, создавајќи генерации изведувачи, педагози и творци кои го обликуваат уметничкиот живот во Македонија.
На концертната програма ќе настапат Симфонискиот оркестар на ФМУ, Мешаниот хор „Драган Шуплевски“, Камерниот гудачки оркестар „ФМУ Солисти“, Оркестарот од народни инструменти со солисти, студенти од Катедрата за балетска педагогија, од Катедрата за џез и популарна музика, како и дувачкиот ансамбл на ФМУ, под водство на проф. м-р Цанев, проф. м-р Татарчевски и доц. м-р Спироски.
Публиката ќе има можност да слушне дела од Пурсел, Сен-Санс, Прокофјев, Тиле/Вајс, Коен, Сусато, Горецки, Гершвин, македонска традиционална музика, како и нови композиции од студентите А. Голчева и М. Цветановска.
Влезот на настанот е слободен.
Култура
Сè што ни е заедничко“ – во МСУ изложба што го иницира прашањето „Дали навистина го дишеме истиот воздух?“
Сè што ни е заедничко (Институција во дишење) – нова изложба во МСУ-Скопје од 27 ноември
Во Музејот на современата уметност – Скопје на 27 ноември 2025 година, со почеток во 20 часот, ќе биде отворена изложбата „Сè што ни е заедничко (Институција во дишење)“, кураторски проект на Мира Гаќина и Јованка Попова.
Во изложбата учествуваат Forensic Architecture, Денис Фереира да Силва и Арџуна Неуман, Дурмиш Ќазим, Џумана Мана, Зорица Зафировска и Палестинскиот музеј.
Проектот тргнува од прашањето дали навистина го дишеме истиот воздух. Изложбата го поставува воздухот како ресурс што формално го делиме, но не и еднакво, укажувајќи на токсичните атмосфери – буквални и политички – и на позицијата на маргинализираните заедници.
Инспирирана од концептот на Фанон за „борбено дишење“, поставката ги истражува уметничките практики што откриваат колонијални, империјални и капиталистички структури впишани во воздухот што го дишеме. Авторите визуелизираат токсични облаци, архиви на насилство и невидливи атмосфери што влијаат врз секојдневието.
Паралелно со изложбата, која ќе трае до крајот на февруари, ќе се одржат јавни програми. Во рамките на проектот „Институционални градини“ на Зорица Зафировска ќе има детски работилници за садење и изработка на семенски топчиња, активности за чистење и обновување на просторот околу МСУ, поставување компостна кутија и прикажување едукативни видеа.
Со оваа поставка МСУ-Скопје се претставува како „институција во дишење“ – отворена, инклузивна и ориентирана кон заедницата, со повик за заедничко размислување и акција. Визуелниот идентитет на проектот е дело на Албана Бектеши.
Култура
Промоција на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска
Во среда, 3 декември, со почеток од 19:00 часот во „Јавна соба“, Скопје, ќе се одржи промоцијата на монографијата „Рисима“ од Јасна Франговска, посветена на најпознатата и најуспешна македонска кореографка за современ танц ‒ Рисима Рисимкин. Изданието е на „ПНВ Публикации“ и објавено е со поддршка од Министерството за култура и туризам.
Монографијата низ разговор со Јасна Франговска и Рисима Рисимкин ќе ја претстави Јулијана Величковска, главен и одговорен уредник на „ПНВ Публикации“.
Во ова обемно и луксузно издание, на 180 страници, опфатени се сите значајни аспекти од 45-годишната кариера на Рисима Рисимкин ‒ од самите почетоци како балерина, со сите предизвици со кои се соочувала, до големите успеси што ја дефинираа како истакната кореографка од областа на современиот танц, којашто со нејзината едукациска работа зад себе остава нови генерации танчари и кореографи. Рисима Рисимкин е клучна фигура во македонската култура, а нејзиниот труд годинава беше крунисан и со високото признание ‒ Витез на францускиот ред на уметностите и книжевностите што го доделува државата Франција.
Покрај извонредно питкото писмо на Франговска, што на многу топол и непосреден начин го доближува животниот и професионалниот пат на Рисимкин, извадоците од позначајните рецензии за нејзините дела и обраќањата до читателот од самата Рисима, изданието е збогатено и со неверојатни фотографии од личната архива на Рисимкин и од архивата на „Интерарт културниот центар“, чиишто автори се: Андреј Гиновски, Драган Перковски, Сашо Димоски, Сердар Ајдин, Aнтонио Пиштолов, Ивана Тасев, Олга Ибатулина, Зоран Велјаноски ‒ Летра, Емил Петров и Борис Грдановски.
„Би ја опишала како македонската Пина Бауш, потпрена на белиот балет, којашто во еден момент посакува да излезе од таа рамка и да оди во слободата на движењето…“, ќе изјави Мирјана Радочевиќ за „Политика“, Белград во 2003 г.

