Македонија
„Вреди“: ДУИ лажеа 22 години, не преземаа никакви вистински мерки за да обезбедат правична застапеност и достоинство

Повеќе од две децении на власт, ДУИ не презеде никакви вистински мерки за да обезбеди правична и соодветна застапеност и достоинство за граѓаните. Иако ветувањата беа бројни и повторувани, се остана на пропагандно ниво. Наместо решение, ДУИ изгради манипулативен систем со т.н Балансeр, кој го користеше за контрола на администрацијата и залажување на граѓаните со празни бројки. Ветувања за законски реформи беа дадени само за кампањата, но никогаш не беа спроведени, велат од „Вреди“.
„Во мандатот 2020–2024, како дел од кампањата „Време за првиот премиер Албанец“, ДУИ вети конечно решение за правична застапеност, наведувајќи го ова меѓу своите пет клучни проекти, во случај Насер Зибери да стане премиер. На страница 65 од изборната програма, тие се обврзуваа да го изменат Законот за административни службеници, изменат Законот за вработените во јавниот сектор, етничката графа на уверенијата за државјанство, изменат Законот за регистрација на матични книги, со цел да се додаде колона за етничка припадност.
Дури и во подоцнежната програма на „Европскиот фронт – Европа 2030“, ДУИ продолжи со измамничката реторика, изјавувајќи дека „практиката на вработување ќе се унапреди со користење на законскиот механизам на балансерот“, иако беше повеќе од јасно дека Балансерот не успеа како механизам“.
Во меѓувреме, како што додаваат од „Вреди“со Стратегијата за реформи на јавната администрација 2023-2030, која подоцна беше одобрена од Владата од која ДУИ беше дел, Балансерот беше истакнат не само како алатка што донесе бројни злоупотреби, туку и нееднаквост и корупција, и дека наместо да биде инструмент за вработување на граѓани од етничка припадност, им даде приоритет на партиските списоци за вработување, списоците на пријателства или дури и разни други манипулации.
„На оваа стратегија беше нагласено: „таканаречената алатка “балансер“, во пракса, предизвика бројни злоупотреби. Мора да се примени принципот на соодветна и правична застапеност на членовите на заедницата. Со објективни критериуми и процедури на отворен конкурс за избор на најдобар кандидат, спроведен од професионалци од администрацијата кои поседуваат висока експертиза и интегритет, ќе се создаде штит од политичко влијание“.
Дури и во извештајот за скрининг од страна на ЕК, за Кластер 1 (Фундаментални вредности), на остар начин беше нагласено дека механизмот „балансер“, кој го одредува процентот на застапеност на вработените во јавниот сектор од секоја етничка група „веќе не ги исполнува целите и дека формулата не ги одразува податоците од пописот на населението што живее во земјата“.
Четири последователни години (2020–2024), ДУИ, додаваат од „Вреди“ не само што не исполни ниту една од овие обврски, туку продолжи да го злоупотребува озлогласениот Балансер за партиски придобивки, без да преземе никакви законски реформи.
Во меѓувреме, потсетуваат дека денес, на 24 јуни 2025 година, 24 години по Охридскиот договор, „Вреди“ го носи Законот за правична и соодветна застапеност, историски чин што затвора долго поглавје на политичко лицемерие и го отвора патот за правно загарантирана застапеност, со јасни извршни механизми и конкретни рокови за имплементација.
„Овој закон не е само административна реформа, туку е клучна неисполнета алка во Охридскиот договор што веќе се исполнува. За прв пат, правичната застапеност повеќе нема да остане предизборен слоган, туку ќе стане составен дел од уставниот и извршниот поредок на државата.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Македонија на листата на држави со највкусна храна во светот

Популарниот гастрономски водич Taste Atlas објави листа од 100 држави со најдобра храна во светот, а Македонија е во првите 50.
Државата се наоѓа на 47 место на листата со просечна оценка од 4,16.
Целта на водичот е да препорача кои држави и градови треба да ги посетат љубителите на храна од врвен квалитет.
View this post on Instagram
На самиот врв се Грција, Италија, Мексико, Шпанија, Португалија и Турција.
Од земјите од регионот на 15 место е Србија, 17 е Хрватска, а на 33 место е Бугарија.
Македонија
„Пулс“ ќе се суди во Основниот кривичен суд Скопје, предметот е доставен

Основниот суд во Кочани денеска го достави предметот за пожарот во „Пулс“ во Основниот кривичен суд Скопје, согласно одлуката на Врховниот суд.
Врховниот суд го утврди Основниот кривичен суд Скопје како надлежен суд за постапка по обвинителниот акт за пожарот, во кој загинаа 62 лица, а повеќе од 200 беа повредени. Одлуката е донесена поради недостаток на доволен број судии од кривична област без законски пречки во основните судови во Штип и Струмица.
Основниот кривичен суд Скопје ќе распредели обвинителниот акт преку системот АКМИС. По приемот, обвинението ќе биде доставено до обвинетите, по што ќе почне да тече рокот од осум дена за приговор.
Јавното обвинителство на 13 јуни поднесе обвинение против 34 физички и три правни лица за кривично дело тешки дела против општата сигурност, со исклучок на еден обвинет за примање мито поврзано со издавање лажни лиценци за работа на објектот. Дел од истражните постапки за некои лица се прекинати поради недостаток на докази.
Републичкиот јавен обвинител Љупчо Коцевски истакна дека постапката е прекината и за 11 лица, вклучително и двајца поранешни министри.
Македонија
(Видео) Костадиновска-Стојчевска: Со ребалансот власта крати средства за социјални надоместоци, а вработува партиски кадри пред изборите

Ребалансот на буџетот за 2025 година, иако навидум не менува многу во клучните макроекономски параметри како вкупни приходи, расходи, дефицит и економски раст, претставува јасен показател за владините приоритети и стратегии, особено во пресрет на локалните избори, истакна пратеничката на СДСМ, Бисера Костадиновска Стојчевска, на денешната расправа посветена на ребалансот на Буџетот за 2025 во комисијата за финансирање и буџет.
Костадиновска Стојчевска нагласи дека 14 милиони евра не се за зголемени плати, како што рече и самиот заменик министер се дообезбедуваат средства за исплата на плати, пензии, програмски, проектни активности со едновремено искористување на средства од претходни години.
„Ова најверојатно е заради претстојните локални избори, па тактиката е добро позната – нови вработувања на партиски кадри пред изборите, што е долгогодишна практика која го оптоварува буџетот и ја нарушува професионалноста на јавната администрација, наспроти најавите на министерот за јавна администрација“, истакна Костадиновска Стојчевска, додавајќи дека за тоа зборува и зголемувањето на ставката „стоки и услуги“, за околу 30 милиони евра во однос на 2024 година, која е недоволно транспарентна и вклучува договори на дело како форма на квази-вработување во јавната администрација.
Костадиновска Стојчевска нагласи дека истовремено со зголемувањето на расходите за пензии и плати, владата прави кратења кои директно ја погодуваат економијата и најранливите категории граѓани.
„Кратењето на социјалните надоместоци е најголема критика за владата. Намалувањето на парите за „социјалните случаи“ е антисоцијална и антисоцијалдемократска политика. Недозволиво е да се крати од најсиромашните слоеви на населението, а во исто време да се вработуваат партиски кадри пред избори. Ова покажува висок недостаток на емпатија и социјална одговорност“, рече Костадиновска Стојчевска.
Таа го истакна и, како што рече, очајното ниво на реализација на капиталните инвестиции од само 22,5 проценти, кое е за 13,6 процентни поени помалку од истиот период во 2024 година, а признанието дека претходната влада била подобра во реализацијата на капитални проекти е силна критика за неефикасноста на сегашната влада во спроведувањето на развојни проекти.
Во своето излагање пратеничката на СДСМ Бисера Костадиновска Стојчевска, особено се осврна на состојбите во министерството за култура и туризам, каде е намалена ставката за плати, што според неа значи дека заложбите за поголеми плати за вработените во министерство за култура останале само предизборни ветувања а и додатокот на плата за 30 отсто денес во министерство за култура се прави по партиски клуч.
„Не се предвидени средства за зголемувањето на платите на културните работници. Иако некои од нив два месеци немаат земено плата и добиваат само закани дека нема да земат плата, не се предвидени средства за исплата на 700 тужби за неисплатените проценти согласно колективниот договор“, нагласи Костадиновска Стојчевска, додавајќи дека културните работници го добија достоинството во 2019 година со потпишувањето на колективниот договор, а во 2025 година им го ускратува еден од нив.
Костадиновска Стојчевска наведе дека Буџетот на инспекторатот за употреба на македонски јазик е намален за 2/3, се крати од ставката за културно наследство, не е помрднато со прст за завршување со изградбата на центарот за промоција на макеоднски јазик во село Љубојно, првото училиште по македонски јазик, се намалува и сумата за реконструкција на Музеј на Македонија и покрај тоа што министерот наследи готов проект и завршена процедура.
„Во буџетот на самото министерство зголемена е ставката за патувања. Тука ништо не не изненадува. Осака чинеше 90.000, а само за министерот и неговата шефицата на кабинет беа платени 10.000 евра трошоци“, рече Костадиновска Стојчевска.
„Она што е најевидентно се средствата за инфраструктурни објекти во општините коишто од 275 милиони сега со ребалансот изнесуваат 335 милиони. За користење на овие средства оваа година нема распишан конкурс па така не е јасно како овие и така зголемени средства ќе се користат“, рече Костадиновска Стојчевска.
Таа истакна дека финансирањето на дејностите од областа на култура е зголемено, во средствата овој јануари беа распределени на најнетранспарентен можен начин, без јавно објавување на резултатите од конкурсот, така и овие зголемени средства ќе одат во нечии џебови, а не таму каде треба.