Македонија
Не сум ги разбирал забелешките – Јанакиески негира дека го оштетил буџетот со „Сончев град“
По три години судења, ексминистерот за транспорт и врски, Миле Јанакиески, даде исказ пред судот за случајот „Топлик“. Тој негира дека го оштетил буџетот, како и дека намерно формирал втора комисија бидејќи претходната се изјаснила дека не биле исполнети условите за јавно наддавање за изградба на резиденцијалната населба „Сончев град“ во Сопиште.
Јанакиески негира дека имал контакт со членови од втората комисија, а ниту побарал да реализираат јавно наддавање со недостатоци.
„Ниту за ова ниту за другите стотици барања за продажба на земјиште не сум доставил согласност, ниту Обвинителството достави доказ дека јас сум издал согласност. Никој, ниту јас ниту членовите на комисијата, не можел да знае што ќе се случи во иднина, односно цели четири години по завршувањето на јавното наддавање. Бидејќи детаљно ги анализирав сите докази, можам одговорно да тврдам – нема никаков пропуст. Министерството за транспорт и врски во однос на спогодбата истакнува дека се дава предлог-записник само доколку не му се нанесува штета на буџетот на РМ. На дискусијата во Владата и на состаноците кај Владимир Пешевски, како тогашен потпретседател на Владата, можам да заклучам дека Владата немаше да даде соглсност ако Уставниот суд не дадеше укинување на ДУП за Сопиште. Доколку немаше таква одлука на судот, судските спорови ќе си продолжеа и граѓанскиот суд ќе одлучуваше дали постојат услови за раскинување на предметниот договор, како и каде постои вина“, изјави Јанакиески објаснувајќи ја целата постапка и зборувајќи за затезната камата што јавниот обвинител Бурим Рустеми ја смета за штета на буџетот, а која настанала отпосле.
Тој посочи дека не се сеќава дека сменил член на комисија, без разлика дали се приватни или службени причини. Според него, промената на комисијата била поради болест на претседателката.
„Три години чекам на овој момент. Не може цела одговорност да биде на министерот, има хиерархија со соработници, заменици, раководители. Јас како министер што го претставува Министерството во правниот промет правам две работи: носам решение за формирање комисија и на крајот на постапката, кога ќе добијам информации од комисијата дека е сѐ во ред со постапката со предлог за склучување на договорот, го склучувам тој договор. Помеѓу тие две фази се активира претходната хиерархија на Министерството. Сите потпишани решенија беа изготвувани од Секторот за нормативни и правни работи во соработка со државниот секретар Сашо Срцев. За конкретното решение за формирање комисија јас сум морал да ја потпишам и никој друг. Не дека сум сакал, туку сум морал врз основа на уредбата. Државниот секретар е највисок државен службеник и тој е должен да обезбедува законито, ефикасно вршење на работите во Министерството во согласност со позитивните законски прописи“, рече Јанакиески.
По професија сум економист, не сум ги разбирал забелешките бидејќи 7 месеци бев министер, рече Јанакиески за записникот од првата комисија. За записникот, според исказот, дознал од СЈО.
„За фамозмиот записник за кој се зборуваше долго овде, јас бев информиран од стручните служби дека првата комисија, односно претседателот на комисијата заедно со членовите побарал да бидат заменети со нови, што е наведено во записникот. Јас лично не сум го добил, со што во моментот на потпишување на записникот претседателката била на боледување, а на записникот не е потпишана. За нормално да функционира Министерството, од страна на стручните служби имало ново решение за комисија, каде што некои се членови од првата комисија, а има и нови членови. Работата на комисијата е ад хок, односно тоа не се нивни работни обврски. Недостатоците од записникот беа отстранети. Оваа комисија не е формирана за ‘Сончев град’, туку за сите објави од 3 април па натаму. На истиот датум имало формирана уште една комисија“, додаде Јанакиески.
Случајот „Топлик“ е отворен во 2016 година од тогашното СЈО, а го застапува тогашниот специјален обвинител, сегашен виш обвинител, Бурим Рустеми. Обвинети се Миле Јанакиески како ексминистер за транспорт и врски, како и пет лица од комисијата за јавни набавки.
Според обвинението, буџетот е оштетен за еден милион и 44 илјади евра и обвинетите прибавиле имотна корист за едно правно лице. Понатаму, според тоа, како раководно лице во Министерството за транспорт и врски, спротивно на Законот за јавните набавки, составил комисија за јавни наддавања, на која ѝ наложил да избере понудувач за купување и располагање со државно земјиште за изградба на елитниот комплекс „Сончев град“ во Сопиште, иако фирмата не ги исполнувала условите за тоа.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Советот на Град Скопје изгласа иницијатива за дислокација на цементарницата „Усје“
Советот на Град Скопје едногласно ја прифати иницијативата за дислокација на цементарницата „Усје“, поднесена од Зелен хуман град, по 13-часовна седница на која, како што соопштија од движењето, за првпат биле обединети сите политички групи во Советот околу ова прашање.
Со усвоените заклучоци, Град Скопје е задолжен да се обрати до Министерството за животна средина и просторно планирање со официјално барање да се испита работењето на Цементарница Усје и на сите големи индустриски загадувачи, како и дали целосно ги исполнуваат условите и обврските од дозволите за работа и важечката еколошка регулатива. Министерството треба во најкраток рок да го извести Градот за резултатите.
Истовремено, од Државниот инспекторат за животна средина се бара да спроведе серија ненајавени вонредни инспекциски надзори, со цел да се утврди фактичката состојба, почитувањето на еколошките стандарди и дозволените емисии, како и примената на мерките за заштита на животната средина и здравјето на граѓаните.
Советот ја повикува Општина Кисела Вода, врз основа на наодите и мислењата од надлежните институции, да води особена сметка при изработката на деталните урбанистички планови, а истата обврска се однесува и на останатите општини во составот на Град Скопје и на самиот Град, со цел усогласен и одржлив пристап во просторното и урбанистичкото планирање.
Дополнително, градоначалникот на Град Скопје е задолжен да се обрати до Владата за да се разгледа можноста за започнување постапка за дислокација на „Усје“ и на другите големи индустриски загадувачи на соодветни локации надвор од скопската котлина, согласно Законот за животна средина и Просторниот план.
Советничката, Катерина Цаневска, по гласањето на социјалните мрежу оцени дека со оваа одлука советниците застанале на страната на граѓаните и јасно се изјасниле за дислокација на, како што наведе, загадувачот надвор од Скопје.
„Сите заедно се согласија: дислокација на загадувачот Усје надвор од градот и скопската котлина“, нагласи таа.
Според Цаневска, со едногласно донесените заклучоци се отвора пат за целосна институционална проверка на работењето на „Усје“ и на другите големи загадувачи, како и за серија ненајавени инспекциски надзори за утврдување на реалната состојба на терен. Таа додаде дека идното урбанистичко планирање мора да се темели на овие наоди, со цел заштита на животната средина и здравјето на граѓаните, а Владата да отвори постапка за дислокација на индустриските капацитети надвор од скопската котлина.
Македонија
ДОМ: Граѓаните немаат време да чекаат дислокација на „Усје“, на Скопје му треба чист воздух денес
Демократска обнова на Македонија (ДОМ) ја поздравува Одлуката на Советот на Град Скопје за поднесување иницијатива за дислокација на тешката индустрија.
„Тоа е легитимна долгорочна визија за хуман град, која ја поддржуваме како крајна цел. Сепак ДОМ како одговорна зелена партија мора да предупреди на реалноста: дислокацијата на капацитет како „Усје“ е исклучително сложена правно-финансиска операција која дури и да започне веднаш би траела со години. Тука се отвораат прашања за надлежностите, цената на експропријацијата и правните лавиринти за кои во моментов нема ниту временска рамка, ниту финансиска конструкција. Граѓаните на Скопје немаат време да чекаат правни разрешници. Белите дробови на нашите деца се полнат со отрови сега, оваа зима“, велат од ДОМ.
Затоа, смета партијата, додека се трасира тој долг пат за дислокација, ДОМ инсистира на итна примена на конкретни мерки кои даваат резултат веднаш.
„Бараме од Владата и МЖСПП итно спроведување на следниот пакет мерки:
1. Јавен мониторинг во реално време – право да знаеме што дишеме:
Мерењата на емисиите од оџаците не смеат да бидат „интерна тајна“ на компанијата или достапни само за инспекторите. Бараме системот за мониторинг да биде директно поврзан со веб-страницата на МЖСПП со 24-часовен јавен пристап за сите граѓани. Податоците мора да се гледаат во живо, без можност за филтрирање или одложено прикажување. Јавноста мора да има увид во секој момент дали се надминати граничните вредности.
2. Временско поместување на ремонтите:
„Усје“ да се обврзе со законски акт годишните ремонти (запирање на печките) да ги врши исклучиво во декември и јануари. Ова е бесплатна мерка која веднаш ќе го намали товарот врз воздухот во најкритичните месеци на температурна инверзија.
3. Стоп за алтернативни горива:
Итна забрана за користење на пластика, текстил и гуми како енергенс. Додека фабриката е во населено место, мора да работи исклучиво на гас.
4. Технолошка надградба – „Влажни испирачи“:
Задолжително вградување на влажни испирачи (scrubbers) за фаќање на киселите гасови и честички. Ова е стандард кој мора да се исполни без одлагање доколку не се користи гас.
5. Жестока контрола на „малите оџаци“:
Загадувањето не е само од индустријата. Потребни се итни, засилени контроли на сервисите и погоните кои горат отпадно масло и лакиран дрвен отпад. На испекторите да им се обезбеди современа опрема за индикативни мерења. За ова ни треба силен Инспекторат за животна средина (ДИЖС), предводен од докажан професионалец од техничките науки со искуство во индустријата,а не партиски кадри кои не ги познаваат процесите“, велат од ДОМ.
Македонија
Мрежата за заштита од дискриминација повика на избор на стручни и независни лица во Комисијата
На седницата одржана на 3.12.2025 година, Собранието распиша јавен оглас за избор на три члена на Комисијата за спречување и заштита од дискриминација. Мрежата за заштита од дискриминација бара од Собранието да избере стручни, независни и непристрасни експерти како членови на Комисијата за спречување и заштита од дискриминација.
Комисијата, како независно тело за еднаквост, беше препознаена од страна на Европската комисија како тело коешто значително контрибуира во заштитата на човековите права и слободи. Телата за еднаквост се клучни во заштитата, промоцијата и унапредувањето на човековите права и слободи, и директно се поврзани со европската интеграција на земјата.
„По изгласување на новиот Закон за спречување и заштита од дискриминација, сведоци бевме на избор на членови на Комисијата коишто не ги исполнуваат условите предвидени во Законот и во објавениот оглас. Како што беше нотирано и во извештајот на Европската комисија за напредокот на Северна Македонија за 2025 година, именувањето на членовите на Комисијата треба да биде врз основа на способности и во согласност со законските услови. Па така, во пресрет на изборот на нови три членови на Комисијата, апелираме и бараме Собранието да внимава на изборот на членовите на Комисијата, коишто ќе постапуваат во случаи кадешто најмаргинализираните наши сограѓани ќе се охрабрат да ја пријават дискриминацијата. Имајќи го тоа предвид, потсетуваме дека услови за избор се: да е државјанин на Република Северна Македонија, да има стекнато 240 кредити според ЕКТС или VII/1 степен на образование и има минимум седум години работно искуство од областа на човековите права, од кои пет години во областа на еднаквост и недискриминација, во моментот на изборот со правосилна судска пресуда да не му е изречена казна затвор од над шест месеци или забрана за вршење професија, дејност или должност, и да не е носител на функција во политичка партија“, велат од Мрежата.
Истовремено, апелираат дека составот на Комисијата треба да има предвид соодветна застапеност, односно да вклучува лица со попреченост, жени и/или припадници на ЛГБТ популација.
Како и претходните избори за членови на Комисијата, Мрежата за заштита од дискриминација внимателно ќе го набљудува изборот и ќе учествува во јавното претставување на кандидатите, со цел да осигура дека лицата-кандидати го имаат потребното законско искуство за членство во Комисијата за спречување и заштита од дискриминација.

