Македонија
(Видео) Пендаровски: Имаме култура на неказнивост на високи функционери, не треба да бараме вина само во судството
Претседателот Стево Пендаровски денеска учествуваше на третиот Национален форум на граѓански организации, во организација на Цивика мобилитас, програма на Швајцарската амбасада за поддршка на граѓанското општество, спроведувана од НИРАС (Данска) и МЦМС.
Истакнувајќи дека е почестен што е меѓу долгогодишни граѓански активисти кои се водени од визијата за слободно, праведно и инклузивно општество втемелено врз демократски развој, еднаквост, владеењето на правото и соживот, претседателот Пендаровски во своето воведно обраќање се осврна на три теми, односно деполаризација, отворено општество и младите.
Во таа насока, претседателот Пендаровски посочи дека веќе подолго време македонското општество е високо поларизирано, по речиси секоја основа – меѓуетничка, внатреетничка, политичка, идеолошка и економска.
„Сè почесто се фокусираме на она што нè раздвојува, а притоа како да го занемаруваме она што нè поврзува и што нè држи заедно. Политичката дебата се сведе на деградирање на политичкиот противник. Дури и при вработувањето сè почесто слушаме дека предност се дава на партиска или етничка припадност на кандидатите, наместо на нивниот карактер, образование и вештини. Ова дополнително го забрзува одливот на млади, висококвалификувани луѓе“, подвлече претседателот Пендаровски.
Ако сакаме да го деполаризираме македонското општество, додаде претседателот Пендаровски, треба да се фокусираме на неколку клучни прашања, односно владеење на правото, поголема политичка одговорност и деполитизација на општеството и деетнизација на политиката.
Осврнувајќи се на темата за отворено општество, претседателот Пендаровски истакна дека општество во коешто се толерира омраза кон која било заедница, кон кој било поединец, го губи моралниот кредибилитет.
„Не може да се гради отворено, слободно и праведно општество врз нетрпеливост или омраза кон различните. Тоа не смее да се сведе само на празна и политички коректна реторика, туку општество во кое луѓето искрено ќе се почитуваат“, рече претседателот Пендаровски и додаде дека деполаризацијата и создавањето на слободно општество се неопходни ако сакаме да ги задржиме младите.
„Институциите на државата мора да најдат начин не само внимателно да ги слушаат младите, туку и да ги вклучат младите во креирањето на политиките и носењето на одлуките. Тоа треба да се прави низ отворен дијалог за тоа какво општество сакаме да изградиме не за нас, туку за нашите внуци“, заклучи претседателот Пендаровски.
Во фокусот на прашањата на граѓанските организации беа темите за неказнивост на високата корупција, ветингот на судиите и прочистувањето на судството за што претседателот Пендаровски рече дека е неопходно секоја институција да работи транспарентно. Говорејќи на оваа тема, како што кажа тој, нашата држава има солидна законската легислатива, но дека е селективна имплементацијата на законите.
„Ние и натаму имаме култура на неказнивост на високи функционери и за тоа не треба да бараме вина само во судството или во судиите. Не треба да го тргаме фокусот и од нас, политичарите“, посочи претседателот Пендаровски.
Меѓу прашањата на граѓанските организации, имаше и за големата бројност на јавната администрација, којашто претставува товар за државниот буџет. Во овој контекст претседателот Пендаровски рече дека е скептичен дека ќе се намалува бројот од околу 140 илјади вработени во администрацијата.
Во однос на долгоочекуваниот старт на преговорите со Европската Унија, граѓанските организации побараа одговор од претседателот Пендаровски во однос на составот на тимовите и политичкиот консензус по ова прашање.
„Мора да направиме заеднички тимови на преговори и со невладиниот сектор. Нам ќе ни требаат над стотина подгрупи за преговори и ако сакаме да фатиме приклучок во преговорите, ќе мора да го собереме сиот ум во земјава. Граѓанските организации долго време беа третирани како непријател на државата, не сфаќајќи дека нивното искуство и знаење може на сите да ни биде од корист во процесот на преговори со ЕУ“, потенцираше претседателот Пендаровски.
Говорејќи за состојбата на Ромите, на лицата со попреченост, за родовите прашања, претседателот Пендаровски посочи дека секој поединец, секоја институција може да придонесе со свој пример.
Адресирајќи го проблемот на регулација на интернет-порталите, организациите коишто работат во полето на медиумите и медиумските слободи го прашаа претседателот Пендаровски за можните модалитети за саморегулација на медиумите.
„Не чекајте. Ако не се саморегуларите, некој друг ќе ве регулира и ќе немата право на слободно изразување. Не дозволувајте државата да ве регулира“, им порача претседателот Пендаровски.
Во однос на важноста на граѓанските организации и нивната улога во општеството, претседателот Пендаровски рече дека би сакал да види поголем активизам од нивна страна. Бидејќи, како што додаде тој, „имам чуство дека во последните неколку години како да спласнува интензитетот на работата на невладиниот сектор. Очекувам повеќе и почесто да ја критикувате нашата работа“.
Инаку, на националниот форум секоја година граѓанските организации се среќаваат со претставници на државните институции и дискутираат за досегашните искуства и можности за соработка за прашања од заемен интерес.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Сиљановска-Давкова: Фемицидот е еден од најтешките општествени проблеми со коишто сме соочени
Претседателката Гордана Сиљановска-Давкова денеска се обрати на панел-дискусијата насловена „Од пријавување на насилството до спречување на фемицид – системски одговор“, организирана од мисијата на ОБСЕ во Скопје.
Таа истакна дека и покрај бројните конвенции, закони, стратегии и проекти, рапидно расте родово-базираното насилство и бројот на убиените жени само затоа што биле жени. За неа, фемицидот е последица на насилство коешто се случувало во континуитет, а не било превенирано или санкционирано.
Според неа, борбата против фемицидот мора да започне дома, во градинка и во основното образование, да продолжи со правни акти и институционални механизми, вклучувајќи ги и јавно-обвинителските и судските.
Сиљановска-Давлова посочи дека ако фемицидот е системски предизвикан проблем, тогаш и неговото решавање мора да биде системско.
На првиот панел се обратија и амбасадорот Килиан Вал, шеф на мисијата на ОБСЕ во Скопје, Ѓоко Велковски, заменик-министер за социјална политика, демографија и млади и Муамет Реџепи, помошник на министерот за внатрешни работи, презентирајќи свои видувања, податоци и решенија за надминување на еден од најтешките општествени проблеми со коишто сме соочени.
Во вториот панел се обратија: Уранија Пировска од Хелсиншкиот комитет за човекови права, јавната обвинителка Фатиме Фетаи, судијката Габриела Гајдова, Светлана Цветковска од Mинистерството за социјална политика, демографија и млади и Елена Димушевска од Националната мрежа против насилство врз жени и семејно насилство.
Секоја од нив, во рамките на својата работа ги детектираше најголемите слабости во справувањето со насилството врз жените, вклучувајќиго и фемицидот, оценувајќи ја позитивно воспоставената соработка со надлежните институции, како гаранција за позитивен исчекор во оваа битка. Сите ја поздравија нововоспоставената платформа Femicide Watch.
Сите учесници беа согласни дека покрај 16 дена активизам, потребно е 349 денови ангажман на сите во справувањето со фемицидот.
Македонија
Левица: Власта повторно го одби амандманот за изградба на домови за стари лица
На денешната седница на Комисијата за финансирање и буџет, пратеникот и потпретседател на Левица, Реџеп Исмаил – Хактан, образложи амандман за грижата за старите лица.
Амандманот беше со цел да се наменат средства со што би можеле да се изградат најмалку три државни домови онаму каде што потребата е најголема.
Тој предупреди дека државата целосно го запоставила овој сегмент на социјалната заштита.
„Државните домови имаат само 600 сместувачки капацитети, додека приватните имаат двојно повеќе – 1.200. Луѓето практично немаат избор, освен да посегнат по приватните домови, а пензионерите тоа едноставно не можат да си го дозволат,“ рече пратеникот од Левица.
Листите на чекање се долги, а времето за чекање е од пет до седум години.
„За човек над 65 години, тоа не е малку. Во меѓувреме може и да почине пред воопшто да добие сместување,“ додаде тој.
Исмаил потсети и на европските стандарди, според кои треба да има 20–30 легла на 1.000 стари лица, додека Македонија е далеку под минимумот.
„Оваа јавна услуга постои само на хартија. Ако не почнеме да создаваме капацитети сега, со забрзаното стареење на населението ќе западнеме во уште полоша состојба, со уште подолги листи, уште подолго чекање и уште помалку достоинствена грижа,“ предупреди тој.
Иако проблемот е драматичен, власта сè уште не дава образложение зошто не го прифаќа овој амандманот.
„Доколку овој амандман не се прифати, очекувам барем објаснување од министерот,“ побара Хактан, нагласувајќи дека грижата за старите лица мора да биде во приоритетите, а не заборавена ставка во буџетот.
Македонија
Сиљановска-Давкова: Шпанија е принципиелен поддржувач на македонските евроинтеграции
Шпанија е наш важен партнер во НАТО, ООН и ОБСЕ и принципиелен поддржувач на македонските аспирации за членство во ЕУ, рече претседателката Гордана Сиљановска-Давкова на денешната средба со делегацијата на Комисијата за надворешна политика од Сенатот на Кралството Шпанија, во придружба на амбасадорот Рафаел Сориано Ортиз.
Ја поздрави посетата, оценувајќи ја како пресвртница во шпанско-македонските односи преку обнова и интензивирање на меѓупарламентарната соработка.
Сиљановска-Давкова укажа на потребата од создавање на мешовита Група пријатели во шпанскиот Сенат и Конгрес.
Таа препознава недоволно искористен потенцијал за економска соработка којашто може да се регулира со билатерален договор.
Претседателката детално ги образложи државните ставови по однос на интегративниот процес во ЕУ, реафирмирајќи ја посветеноста на земјата на исполнувањето на Копенхагенските критериуми.
Претставниците на шпанскиот Сенат се заблагодарија за разговорот и изразија подготвеност за понатамошно продлабочување на соработката, како и поддршка во евроинтеграцијата.

