Македонија
Битиќи: Со новиот Буџет владата не се грижи за граѓаните туку само за удобноста на функционерите

Со Предлог Буџетот за 2025 година, Владата покажа неодговорност и самоволие и крајно игнорантски однос кон потребите на граѓаните но и препораките на експерите.
Покрај зголемувањето на јавниот долг, срамно е што истата оваа Влада, додека ја одбива поддршката за работниците, предвидува милиони евра за нови возила, повеќе од 7,5 милиони евра за удобност на функционерите. Ова не е буџет што се грижи за луѓето, туку буџет што се грижи за елитата, рече пратеникот на СДСМ, Фатмир Битиќи на денешната седница во Собранието за предлог Буџетот за 2025 година.
– Буџетот ги пресликува затечените состојби и потреби кои треба да се финансираат, но не и соодветните потреби за забрзување на економскиот раст и развој, а во исто време, гледаме дека Владата планира да потроши 106.970.000 денари за нов мебел, трошок кој е речиси петпати поголем од тоа што е потрошено годинава. Ова е јасен показател за погрешните приоритети на Владата, рече Битиќи
Тој се осврна и на основната точка во Буџетот, буџетскиот дефицит, чија проекцијата од 4% од БДП е јасен показател за неодговорност на Владата.
– Според Законот за буџети, максималниот дефицит треба да изнесува 3% од БДП. Но, што направи Владата? Наместо да го почитува законот и да управува со јавните финансии во рамки на утврдените граници, таа го игнорираше експертскиот совет на државата и своеволно одлучи дефицитот да го позиционира на 4% од БДП, рече Битиќи.
Она што загрижува, посочи Битиќи, е дека дури и овие 4% не ја претставуваат целосната слика. Владата не ги вклучува доспеаните, но неизмирени обврски на јавните институции и претпријатија, кои се очекува да достигнат 1 милијарда евра до крајот на годината. Ако се вклучат и овие обврски, реалниот буџетски дефицит не би бил 4%, (41,3 милијарди денари) туку 9.8% (101,3 милијарди денари) од БДП, тоа е алармантна бројка
– Оваа неодговорност ќе се прелее врз граѓаните, а зголемениот дефицит ќе значи зголемени долгови и поголем даночен товар за сите. Додека Владата зборува за „развој“ и „инвестиции“, фактите зборуваа друго. Согласно проекциите на Министерството за финансии, јавниот долг ќе достигне загрижувачки 62,7% од БДП до крајот на 2024 година, односно ќе се случи уште едно пробивање на законска обврска, за која од оваа Влада многу малку слушаме. Ако на овој процент се вклучат и ненамирените обврски на јавните институции и претпријатија, тогаш новата 2025 година ќе ја дочекаме со историски рекорд – јавен долг од 70,8% од БДП, рече Битиќи.
Кога го разгледуваме Предлог-Буџетот за 2025 година, мораме да се осврнеме уште еднаш на една суштинска неправда, како оваа Влада ги третира работниците во јавниот сектор. Во време кога инклузивноста треба да биде основен принцип, сведоци сме на длабока селективност. Селективност во тоа кои граѓани заслужуваат повисоки примања и сигурност, а кои остануваат на маргините, заборавени од политиките што треба да ги поддржат.
– Амандманот предложен од СДСМ, со кој се бараше зголемување на платите во јавниот сектор за 3,5 милијарди денари, беше одбиен без сериозна дебата од страна на мнозинството предводено од ВМРО-ДПМНЕ. Овој амандман не беше само обид за подобрување на животниот стандард на илјадници семејства туку и начин да се покаже дека државата го почитува Општиот колективен договор, историско постигнување што ја симболизира борбата за достоинството на работникот. Но, наместо почит, договорот беше погазен, оставајќи ги вработените во јавниот сектор без јасен план за раст на нивните примања, рече Битиќи.
Она што го критикуваме кај оваа Влада не е само обемот на дефицитот и јавниот долг, туку и начинот на кој тие се креираат, без стратегија, без визија и без реални инвестиции што ќе го забрзаат економскиот раст, додека огромни суми одат за нерационални трошоци или проекти без економска оправданост.
– Затоа, нашите барања не се во конфликт со критиките за дефицитот и долгот. Ние повикуваме на Буџет што нема да биде тежина за идните генерации, туку алатка за економска трансформација. Буџет што ќе вложува во луѓето, во инфраструктурата, во иновациите и во иднината и Буџет кој ќе биде одржлив на долг рок. Меѓутоа, предлогот за Буџетот за 2025 година покажува јасно отсуство на ваква визија, рече пратеникот на СДСМ, Фатмир Битиќи.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
„Додека Филипче и Заев уживаат во сомнително стекнатиот капитал, во Скопје Коцевски ги брани со сите сили за да им го штити капиталот и украдените пари“, велат од ВМРО-ДПМНЕ

„Не е проблем што Венко Филипче отишол на одмор, проблем е неговото лицемерие. Додека Венко Филипче ужива на јахта во Белото Море, неговата СДС во исто време хушка и потпалува пожари, додека во исто време држат пресови за ширење на паника и страв“, велат од ВМРО-ДПМНЕ.
„Додека Венко Филипче во друштво на Зоран Заев уживаат во сомнително стекнатиот капитал, во Скопје нивниот Љупчо Коцевски го бранат со сите сили за да им го штити капиталот и украдените пари.
Додека во Грција на јахта Венко Филипче покажува колку е одлепен од реалноста, во Скопје лажат дека им е грижа за работниците и стандардот на граѓаните.
Венко Филипче ужива со Зоран Заев на јахта во Грција, оваа фотографија која ја објавија медиумите го покажува целиот раскош и раскалашеност на СДС и нивното раководство.
Венко Филипче со неговиот тутор Зоран Заев покажаа врвно лицемерие.
Затоа, Венко Филипче и Зоран Заев се дел од срамното минато на државата и не се никаква иднина“, соопшти ВМРО-ДПМНЕ.
Македонија
Герасимовски: Детска атлетика со Кокан Ајановски на Кејот на Вардар

Градоначалникот Горан Герасимовски ги поканува сите деца од Скопје, заедно со нивните родители да се приклучат на спортска дружба и забава со познатиот македонски атлетичар Кокан Ајановски. Настанот ќе се одржи во среда, 13 август, со почеток во 19:00 часот кај скалите под Хотел „Парк“ на Кејот на Вардар и е во рамки на проектот „На одмор сум, во Центар сум“.
Дечињата ќе имаат можност да трчаат заедно со Кокан, да научат повеќе за атлетиката и да уживаат во позитивната енергија на спортот.
Герасимовски истакнува дека со овие активности им нудиме на децата што летово остануваат во градот можност за дружење, забава и нови спортски искуства.
„Верувам дека ваквите спортски дружби се најдобриот начин децата да го поминат летото активно и креативно. Нашата цел е да им создадеме моменти кои ќе ги паметат, но и да ги поттикнеме да го засакаат спортот како дел од нивното секојдневие. Спортот не само што го зајакнува телото, туку гради и тимски дух, дисциплина и самодоверба која е важна за развојот на децата. Ве чекаме во среда на Кејот на Вардар“, вели Герасимовски.
Настанот „На одмор сум, во Центар сум“, се реализира во рамки на Програмата за култура на Општина Центар за 2025 година. Целта е да се збогатат спортските, рекреативните и културните содржини за учениците кои не заминале на летен одмор.
Македонија
Општините лани потрошиле рекордни 𝟣𝟫𝟢 милиони евра на тендери, Град Скопје за првпат не прв на листата

Центарот за граѓански комуникации ги објави истражувањето и базата на податоци за сите набавки на општините во 2024 година.
Истражувањето открива дека:
· Во 80-те општини и Градот Скопје во 2024 година склучиле вкупно 4.006 договори за јавни набавки во вредност од 11,7 милијарди денари, односно 190 милиони евра.
· Само во 2024 година, вредноста на општинските тендери пораснала за 16 проценти, односно за 26 милиони евра.
· Најголем скок во вредноста на тендерите имаат скопските општини Гази Баба, Аеродром и Кисела Вода.
· Град Скопје за прв пат го загуби приматот и со годишен пад на вредноста на тендерите од 11,5 милиони евра, се наоѓа на шестото место.
· Општините склучиле договори за јавни набавки со 1.210 фирми.
· Дури една четвртина од вкупната вредност на локалните тендери завршила кај само 10 фирми.
· На врвот според вкупната вредност на договорите е ЕДС (Енерџи деливери солушнс) со вредност на договорите од 500 милиони денари, односно околу 8 милиони евра.
· Општините трошат на јавни набавки просечно по 28 % од своите буџети.
· Најголема вредност на набавки по жител има Дојран, 675 евра, а најмала Градот Скопје, само 14 евра.
Вредноста на јавните набавки на Град Скопје во 2024 година е намалена за 2,5 пати, додека набавките се зголемени во дури 52 општини
Најголемо зголемување на вредноста на јавните набавки во 2024 година има кај Општина Гази Баба и тоа околу 5,7 милиони евра. Веднаш по неа е Општина Аеродром со годишно зголемување од 5,4 милиони евра, па Општина Кисела Вода со 4,9 милиони евра.
Следуваат општините Битола, Ѓорче Петров и Штип со зголемена вредност на јавните набавки за околу 3 милиони евра, па Струмица со 2,8, Велес со 2,2 милиони евра и Охрид со 2 милиони евра.
Околу милион и пол евра зголемена вредност на јавните набавки имаат општините Кавадарци, Илинден и Арачиново. Општините Крива Паланка и Виница имаат зголемување од околу милион евра, додека кај останатите 38 општини, вредноста на јавните набавки во 2024 година е зголемена за помалку од милион евра.
Намалување на вредноста на набавките во 2024 година во однос на 2023 година има кај вкупно 29 општини. Најголем пад во апсолутна вредност на тендерите во 2024 година бележи Градот Скопје, од дури 11,5 милиони евра, а по него следуваат општините Центар, со пад од 2,2 милиони евра, потоа Радовиш, со намалување од 2 милиони евра, Тетово со 1,5 и Општина Карпош, со пад од околу милион евра.
Воедно, Градот Скопје ја изгуби апсолутната доминација во јавните набавки и сега се наоѓа дури на шестото место со остварена вредност на договорите за јавни набавки во 2024 година од 7,3 милиони евра. Во 2023 година вредноста на договорите за јавни набавки на Град Скопје изнесуваше близу 19 милиони евра, па така во 2024 година Скопје има пад од околу 11,5 милиони евра. Набавките на Градот Скопје во 2024 се драстично пониски од изминативе 7 години и тоа двојно пониски од 2018 година кога биле најниски во оваа седумгодишна низа, а изнесувале околу 14 милиони евра.
Сепак, вредноста на јавните набавки на скопските општини и Градот Скопје во 2024 изнесува 30 % од вкупните набавки на сите 80 единици на локална самоуправа и Градот Скопје. Во 2024 година Градот Скопје и 10-те скопски општини потрошиле близу 58 милиони евра, што е за 5 милиони евра повеќе од претходната година. Ова сè уште е драстично помалку од 2021 година кога уделот на скопските општини и Градот Скопје во вкупните општински набавки бил 45 %.
Гази Баба го презеде приматот како општина со најголема вредност на јавните набавки
Во првата десетка единици на локалната самоуправа со најголема вредност на тендерите се наоѓа Општина Гази Баба со вредност од 11,7 милиони евра, потоа следува Општина Битола со 11,4 милиони и треторангирана е Општина Аеродром со 10 милиони евра.
Следува Општина Штип со 8,7 милиони евра. На средина од табелата е Општина Струмица со 7,8 милиони евра. По неа следува Градот Скопје со 7,3 милиони евра. Општина Кисела Вода e следно рангирана и има јавни набавки од 6,7 милиони евра. Следуваат општините Кавадарци и Куманово со набавки вредни околу 5,9 милиони евра и десетта на листата е Општина Охрид со вредност на јавните набавки во 2024 година од 5,2 милиони евра.
Само 13-те општини кои имаат најголема вредност на јавните набавки, заедно трошат за јавни набавки околу 95 милиони евра што е половина од вкупно потрошената сума за јавни набавки на сите единици на локална самоуправа. Односно првите 13 општини потрошиле за јавни набавки колку што потрошиле останатите 68 општини заедно.
Вредност на јавните набавки над два милиони евра во 2024 година имаат 29 општини, помеѓу еден и два милиони евра вредни јавни набавки имаат 21 општина, следни се 18 општина со вредност на јавните набавки помеѓу половина и еден милион евра, потоа 12 општини имаат договори за јавни набавки во вредност од 200 илјади до 500 илјади евра.
Единствена општина која има вредност на јавните набавки под 200 илјади евра, односно околу 151 илјада евра е Општина Зелениково.
Веднаш по Зелениково на дното на табелата се наоѓаат општините Демир Хисар и Лозово со вредност на набавките под 260 илјади евра, следуваат општините Ранковце, Чешиново-Облешево, Вевчани и Шуто Оризари со набавки вредни под 400 илјади евра.
Вредноста на јавни набавки по жител изнесува од 14 до 675 евра, најмногу потрошил Дојран, најмалку Град Скопје
Во 2024 година, просечно, на јавни набавки по жител потрошени се по 131 евра, што е за 20 евра, односно 18 %, повеќе од 2023 година, кога просекот изнесуваше 111 евра по жител.
Најмногу јавни набавки по жител во 2024 година одделила Општина Дојран, дури 675 евра. Општината втора година по ред издвојува најмногу пари за јавни набавки по жител.
На второ место исто како и во 2023 година е Општина Новаци, со 565 евра, потоа следуваат општините Карбинци и Дебарца, со 355 односно 352 евра по жител.
32 општини одвојуваат помеѓу 100 и 200 евра по жител за јавни набавки, додека 38 општини во 2024 година одделиле помалку од 100 евра по жител.
Најмалку пари за јавни набавки по жител потрошил Градот Скопје. Тој се наоѓа на дното на табелата, со само 14 евра по жител. Едно евро повеќе одделува Општина Шуто Оризари, следуваат Тетово, Демир Хисар и Студеничани.
Сите скопски општини имаат јавни набавки по жител под 170 евра. Општините Гази Баба, Аеродром и Кисела вода имаат 168, 130 и 109 евра по жител, додека јавните набавки по жител на останатите шест општини и Градот Скопје се под 100 евра за жител.