Македонија
Димитров: Крајно време за почеток на пристапните преговори со Северна Македонија
Заменик претседателот на Владата задолжен за европски прашања, Никола Димитров, денеска одржа заедничка прес-конференција со шефот на Делегацијата на ЕУ во Северна Македонија, амбасадорот Дејвид Гир, на која беше презентиран Извештајот на Европската комисија за Северна Македонија за 2021 година, како и Пакетот за проширување.
Вицепремиерот Димитров истакна дека Извештајот на ЕК за Северна Македонија е јасна и недвосмислена потврда дека и во време на сериозни предизвици, со посветеност и упорност во однос на европското досие на земјата, задржано е високото ниво на подготвеност за членство и во континуитет се исполнети условите за отворање на пристапни преговори.
„Клучната политичка порака на годинешниов извештај на Европската комисија се однесува на тоа дека продолжуваме да ги исполнуваме условите за отворање на пристапни преговори, дека властите јавно ја демонстрираат својата цврста посветеност за напредокот на земјата на нејзиниот пат кон Европската Унија. Земјата одржа стабилно, постојано („steady“) и одлучно темпо во унапредување на ЕУ реформите и ги засили своите напори за постигнување на натамошни видливи односно опипливи резултати. Сакам да појаснам дека оваа вкупна подготвеност не се однесува за почеток на пристапните преговори туку подготвеност за членство – имаме високо ниво на вкупна подготвеност и солидно темпо на напредок во споредба со минатата година“, рече Димитров.
Тој се осврна и на политичките пораки на Комисијата дека е крајно време за почеток на пристапните преговори со Северна Македонија бидејќи застојот влијае многу негативно врз кредибилитетот на Унијата во регионот, а особено во Северна Македонија како предводник.
„Почетокот на пристапните преговори ќе потврди дека регионот е геостратешки приоритет на Унијата и ќе потврди дека пристапниот процес е процес кој подразбира исполнување на критериумите на членство. Согласно првичната анализа на наодите, Северна Македонија има најголема подготвеност со средна оценка од 3,02 во областите и поглавјата од Кластерот 1 „Темели“ дури и во однос на земјите кои веќе преговараат за членство – Србија со средна оценка 2,68 и Црна Гора со средна оценка 2,83. Споредливоста на напредокот и вкупната подготвеност се воведени токму за да обезбедат еден реформски натпревар во нашиот регион. Формалниот почеток на пристапните преговори ќе биде огромен политички поттик за спроведување на подлабински реформи со забрзана динамика, не само во усогласување со правото на ЕУ, туку и во суштинска имплементација на усвоената легислатива“, нагласи тој.
На прашањето за обидите за надминување на блокадата од Бугарија и адресирањето на овие прашања во пакетот за проширување, Димитров посочи:
„За време на дебатата во една друга организација каде што сме членка – Советот на Европа, во Парламентарно Собрание, имав прилика да одговорам обвинувањата од Бугарија коишто беа споменати и вчера во однос на кршењето на човековите права, кои што мислам дека не се продуктивни. Прво, затоа што се многу далеку од реалноста. Не е мудро и не е коректно и во крајна линија, и членките треба да бидат добри соседи, не само кандидатите за членство. Мене ми се допаѓа што во Извештајот се вели дека договорите и со Грција и со Бугарија треба да продолжат да бидат почитувани и имплементирани од сите вклучени страни. Мислам дека е важно е што Европската комисија нашла за сходно да го потенцира. Ние сме во еден процес – и ние внатре и политиките на ЕУ кон регионот се класичен заложник на историски прашања. А во новата методологија се вели – еден од моите омилени параграфи: нерешените билатерални прашања не треба да го држат пристапниот процес во заложништво“, потенцира Димитров.
Во однос на коментарот на Вархеји дека соработува со Ковачев, Димитров потенцираше дека за нас е многу е важно што во оваа фаза голем интерес и ангажман покажуваат Претседателката на Комисијата фон дер Лаен и Претседателот на Советот Шарл Мишел, што укажува дека вклучувањето на ЕУ претставници од највисоко ниво го сметаат македонскиот случај за исклучително важно прашање, а влогот исклучително голем.
„Тоа ни дава надеж дека со ангажман на тоа ниво сепак ќе се успее да се направи пробив, иако мислам дека треба да бидеме многу внимателни со очекувањата, со надежта, итн. Јас претпочитам да сме изненадени од добра вест, бидејќи имаме искуство со големи разочарувања“, рече Димитров.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Муцунски во Белград: Регионалното поврзување е клучно за забрзување на европската интеграција
Министерот за надворешни работи и надворешна трговија, Тимчо Муцунски, вечерва во Белград учествуваше на работна средба со министрите за надворешни работи на земјите-членки на Централноевропската иницијатива (ЦЕИ).
Фокусот на разговорите беше ставен на проширувањето на Европската унија, актуелните геополитички околности и предизвиците што произлегуваат од нив, како и на регионалната безбедност и неопходноста од засилено регионално поврзување и соработка.
Министрите уште еднаш ја потврдија важноста на ЦЕИ како стабилна платформа за продлабочување на соработката во сите области од заемен интерес, унапредување на партнерствата и ефективно справување со регионалните предизвици.
Во своето обраќање министерот Муцунски ја нагласи улогата на регионалното поврзување и регионалните иницијативи како клучни алатки за забрзување на европската интеграција – најзначајниот процес за поддршка на мирот, безбедноста и економскиот развој на континентот. Тој ја потврди целосната посветеност на Република Северна Македонија на европскиот пат, нагласувајќи дека тоа е геостратешка неопходност за стабилен, сигурен и просперитетен регион.
Македонија
Сиљановска-Давкова: Фемицидот е еден од најтешките општествени проблеми со коишто сме соочени
Претседателката Гордана Сиљановска-Давкова денеска се обрати на панел-дискусијата насловена „Од пријавување на насилството до спречување на фемицид – системски одговор“, организирана од мисијата на ОБСЕ во Скопје.
Таа истакна дека и покрај бројните конвенции, закони, стратегии и проекти, рапидно расте родово-базираното насилство и бројот на убиените жени само затоа што биле жени. За неа, фемицидот е последица на насилство коешто се случувало во континуитет, а не било превенирано или санкционирано.
Според неа, борбата против фемицидот мора да започне дома, во градинка и во основното образование, да продолжи со правни акти и институционални механизми, вклучувајќи ги и јавно-обвинителските и судските.
Сиљановска-Давлова посочи дека ако фемицидот е системски предизвикан проблем, тогаш и неговото решавање мора да биде системско.
На првиот панел се обратија и амбасадорот Килиан Вал, шеф на мисијата на ОБСЕ во Скопје, Ѓоко Велковски, заменик-министер за социјална политика, демографија и млади и Муамет Реџепи, помошник на министерот за внатрешни работи, презентирајќи свои видувања, податоци и решенија за надминување на еден од најтешките општествени проблеми со коишто сме соочени.
Во вториот панел се обратија: Уранија Пировска од Хелсиншкиот комитет за човекови права, јавната обвинителка Фатиме Фетаи, судијката Габриела Гајдова, Светлана Цветковска од Mинистерството за социјална политика, демографија и млади и Елена Димушевска од Националната мрежа против насилство врз жени и семејно насилство.
Секоја од нив, во рамките на својата работа ги детектираше најголемите слабости во справувањето со насилството врз жените, вклучувајќиго и фемицидот, оценувајќи ја позитивно воспоставената соработка со надлежните институции, како гаранција за позитивен исчекор во оваа битка. Сите ја поздравија нововоспоставената платформа Femicide Watch.
Сите учесници беа согласни дека покрај 16 дена активизам, потребно е 349 денови ангажман на сите во справувањето со фемицидот.
Македонија
Левица: Власта повторно го одби амандманот за изградба на домови за стари лица
На денешната седница на Комисијата за финансирање и буџет, пратеникот и потпретседател на Левица, Реџеп Исмаил – Хактан, образложи амандман за грижата за старите лица.
Амандманот беше со цел да се наменат средства со што би можеле да се изградат најмалку три државни домови онаму каде што потребата е најголема.
Тој предупреди дека државата целосно го запоставила овој сегмент на социјалната заштита.
„Државните домови имаат само 600 сместувачки капацитети, додека приватните имаат двојно повеќе – 1.200. Луѓето практично немаат избор, освен да посегнат по приватните домови, а пензионерите тоа едноставно не можат да си го дозволат,“ рече пратеникот од Левица.
Листите на чекање се долги, а времето за чекање е од пет до седум години.
„За човек над 65 години, тоа не е малку. Во меѓувреме може и да почине пред воопшто да добие сместување,“ додаде тој.
Исмаил потсети и на европските стандарди, според кои треба да има 20–30 легла на 1.000 стари лица, додека Македонија е далеку под минимумот.
„Оваа јавна услуга постои само на хартија. Ако не почнеме да создаваме капацитети сега, со забрзаното стареење на населението ќе западнеме во уште полоша состојба, со уште подолги листи, уште подолго чекање и уште помалку достоинствена грижа,“ предупреди тој.
Иако проблемот е драматичен, власта сè уште не дава образложение зошто не го прифаќа овој амандманот.
„Доколку овој амандман не се прифати, очекувам барем објаснување од министерот,“ побара Хактан, нагласувајќи дека грижата за старите лица мора да биде во приоритетите, а не заборавена ставка во буџетот.

