Македонија
Компаниите да ги користат можностите на домашната берза за електрична енергија, порача Божиновска

Министерството за енергетика, рударство и минерални суровини, Националниот оператор на пазар на електрична енергија-МЕМО ДООЕЛ Скопје и Бирото за јавни набавки, организираа настан на кој беа презентирани придобивките од работата на домашната берза на електрична енергија, со акцент на идните заеднички активности на трите институции кои треба да придонесат во унапредување на македонскиот пазар на електрична енергија.
На настанот беше промовирана важноста институциите и компаниите, при процесот на јавна набавка на електрична енергија, да применуваат стандардни тендерски правила преку кои договорите за снабдување со електрична енергија би се индексирале согласно податоците на македонската берза на електрична енергија – Индекс на МЕМО-Пазар ден однапред (ПДО). Досегашната пракса, во отсуство на домашна берза на електрична енергија беше според индексирање на странските берзи на електрична енергија.
Сања Божиновска, министерка за енергетика, рударство и минерални суровини во своето обраќање истакна дека придобивките од индексирање на цената на електрична енергија согласно домашната берза се бројни, пред сè со оглед на тоа што веќе имаме конкурентна македонска берза каде цената по постигнат MWh е соодветна на реалната понуда и побарувачка на електрична енергија во нашата држава. Затоа е важно компаниите и институциите кои набавуваат електрична енергија за сопствени потреби да ги користат можностите на домашната берза за електрична енергија.
„Важно е институциите и компаниите, при процесот на јавна набавка на електрична енергија, да применуваат стандардни тендерски правила преку кои договорите за снабдување со електрична енергија би се индексирале согласно податоците на македонската берза на електрична енергија – Индекс на МЕМО-Пазар ден однапред (ПДО). Досегашната пракса, во отсуство на домашна берза на електрична енергија беше според индексирање на странските берзи на електрична енергија. Јакнењето на македонската берза е од клучно значење за нашиот енергетски сектор. Не само што обезбедува фер и конкурентни цени, туку и ја зајакнува нашата енергетска независност.“ изјави Божиновска.
На настанот присуствуваа претставници на релевантните чинители во секторот енергетика, државни институции и приватни компании, претставници на стопанските комори како и општините.
Маре Богева Мицовска, директорка на Бирото за јавни набавки подвлече дека со унифицирана тендерска документација ќе се намалат грешките и неусогласеностите во спроведувањето на постапките за јавна набавка на електрична енергија.
„Со примена на унифицирана тендерска документација за јавна набавка на електрична енергија ќе се зголеми ефикасноста во спроведувањето на постапките, што води и кон поголема заштеда на јавните средства“, истакна Богева Мицовска.
Богева Мицовска посочи дека Бирото за јавни набавки и понатаму останува партнер со учесниците на пазарот за јавни набавки, со што ја остварува својата цел и мисија.
Управителот на Националниот оператор на пазар на електрична енергија-МЕМО, Зоран Ѓорѓиевски, ги презентираше достигнувањата на домашната берза каде 37 учесници секојдневно тргуваат, како и важноста од примената на информациите за цената на електрична енергија во постапките за јавна набавка на електрична енергија од македонската берза.
„Домашната берза на електрична енергија, речиси две години обезбедува сигурност и релевантни цени за секој час од денот. Ценовниот сигнал од пазарот „ден однапред“ кој го управува МЕМО е клучен индикатор за ефикасно функционирање на електроенергетскиот сектор во нашата земја. Овој сигнал не само што ги одразува реалните услови на понудата и побарувачката за електрична енергија, туку и игра суштинска улога во процесот на донесување одлуки од страна на сите учесници во пазарот, вклучувајќи ги компаниите-потрошувачи на електрична енергија.
Преку стабилни и точни ценовни сигнали од пазарот „ден однапред“, обезбедуваме сигурност за домашните учесници, ја зајакнуваме конкурентноста и ја унапредуваме подготвеноста за поврзување со регионалните и европските пазари“, рече Ѓорѓиевски.
Ѓорѓиевки во својата презентација се осврна и на идните планови и активности на МЕМО, она што следи е воведување на еврото како валута за тргување, во првиот квартал на оваа година, пазарно спојување (market coupling) со берзите на соседните земји и ЕУ, Развој на интрадневен пазар и гаранции за потекло (GOs) од обновливи извори.
Со почит,
Министерство за
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Усвоен нов закон: Ќе може да се вработуваат и корисници на пензија

Првпат во историјата на Македонија се усвои Закон за работно ангажирање на лица, на барање и на работниците и работодавачите, објави Никола Мицевски од ВМРО-ДПМНЕ.
„Работно ангажирано лице согласно овој закон, може да биде: лице кое не е во работен однос; вработено лице; самовработено лице; лица помлади од 18 години кои согласно општите прописи од работните односи ги исполнуваат условите за засновање на работен однос; студенти; корисник на семејна и старосна пензија, со исклучок на корисници на семејна пензија по основ на неспособност за работа и самостоен живот и странец кој има регулиран престој согласно закон“, појасни тој.
Согласно овој закон лицата кои ќе бидат ангажирани по овој однос нема да ги загубат стекнатите права по другите односи.
„На овој начин ќе имаме граѓани кои ќе можат дополнително да заработат, држава која ќе наплати повеќе давачки и работодавачи кои ќе можат да ангажираат повеќе работници. За прв пат во историјата на Република Македонија се усвои еден ваков закон кој од зачетокот на независноста е барање на работниците и работодавачите“, објави Мицевски.
Македонија
Кадриу: Одлуката за поништување на избор на уставен судија е правен преседан

Во врска со одлуката на Управниот суд со кој се поништи изборот за уставен судија на Елизабета Дуковска, уставниот судија, Осман Кадриу, вели дека е правен преседан.
„Вчера Уставниот суд на работен состанок долго ја разгледуваше настанатата правна состојба, која ја оценивме како правен преседан кој не сме го виделе во изминатите 34 а веројатно и во шеесетина години. Кажавме дека не ја коментираме одлуката на Управниот суд. Излеговме со соопштение и ја кажавме првата правна последица, а тоа е одложување на подготвителната седница за Законот за употреба на јазиците. Немам што да додадам или одземам од ставот што веќе го имаме како Уставен суд. По сила на Уставот, нашите одлуки се конечни и извршни“, рече Кадриу.
Тој рече дека меѓу судиите има различни стојалишта што значи ова за уставното судство, но дека тој ќе се воздржи и истакна дека веќе тие зазеле став како суд.
„Ќе оставиме да видиме и науката и струката ако има потреба и Уставниот суд во иднина да се произнесеме за оваа состојба, бидејќи ова е состојба и има правни импликации кои веќе ги гледаме“, рече Кадриу.
Според судијата, спорни се неколку аспекти во врска со одлуката на Управниот суд.
„Дали може Управниот суд да поништи одлука за избор на судија на Уставен суд и тоа е дискутабилно. А, другото што е проблематично и тука носи вина управното судство, не се впуштаме ние во законитоста на нивната одлука, зарем е можно за избраниот судија, Управниот суд се произнесува со поништувачка одлука после две години“, изјави судијата Осман Кадриу.
Македонија
Уставниот суд укина два члена од Законот за изменување и дополнување на Изборниот законик

Уставниот суд со мнозинство гласови ги укина членовите 17 и 18 од Законот за изменување и дополнување на Изборниот законик. Претседателот на Судот, Дарко Костадиновски во изјава за медиумите ги образложи причините за оваа одлука и нагласи дека со членовите се направени повреди и од материјална и од формална природа.
„Нашите сомнежи за материјалната и формалната повреда на законските одредби се потврди. Во поглед на материјалните , станува збор за повреда на политичкиот плурализам кој претставува темелна вредност на нашиот уставен поредок. Општо познато е дека политичкиот плурализам создава позитивни обврски за државата, што значи државата да овозможи ефективно изразување и подеднакви услови на изразувањето на политичката мисла од било кого, не само за политичките партии. Да обезбеди еднакви и фер услови за политички натпревар, што за жал со укинатите одредби, не било сторено. Се повредува и пасивното право на граѓаните и избирачкото право на граѓаните.
Во поглед на формалната страна, Судот оцени дека измените на Изборниот законик не се технички, туку станува збор за суштински измени, станува збор за промена на условот под граѓаните како изборни субјекти може да предлагаат кандидатски листи за учество на изборите и последиците од таквите измени ги засегаа директно правата на граѓаните. Сето ова наместо да се направи на еден неопходен и нужен демократски начин, направено е по скратена постапка, сосема нетранспарентно, без јавна расправа дури и без дискусија и тоа непосредно пред одржувањето на изборите, со што кај Уставниот суд се појави впечаток дека овие измени се направени во суштина за политичките партии, со единствена цел да се намали бројот на независните кандидати, на самиот број на изборната трка, изјави Костадиновски.
За правните импликации претседателот Костадиновски објасни:
„Бидејќи станува збор за укинувачка одлука, а не поништувачка, општо познато е дека ние не сме Законодавец, тоа значи дека со оваа одлука, претходното правно правило не’ оживува. Ние не сме Законодавец, ние може да отстраниме спорни норми. Ова значи дека Законодавецот во најскоро можно време треба да пристапи и да ја пополни оваа правна празнина со нашата одлука, во спротивно со евентуално непостапување би значело дополнителна повреда и дополнително стеснување на слободите и правата на граѓаните и тешка повреда на политичкиот плурализам, сите темелни вредности на нашиот поредок“.
На прашањето дали може да се доведат во прашање претходните избори, претседателот Костадиновски изјави дека не може да се констатира такво нешто, бидејќи оваа одлука има pro futuro, дејство, е укинувачка а не е поништувачка. Важи од денот кога ќе биде објавена во Службен весник, па натаму.
На прашањето што доколку Собранието не го регулира ова прашање, претседателот на Уставниот суд изјави:
„Веќе кажав, тоа е тешка повреда на човековите слободи и права и тешка повреда на политичкиот плурализам. Во овој момент нема правно правило во кои услови независните граѓани ќе учествуваат. Собранието е должно веднаш да пристапи во уредување на оваа состојба и притоа веднаш да ги земе во предвид сите наши стојалишта“.