Македонија
Народниот правобранител со препораки за правата на децата во вонредна состојба

Народниот правобранител со големо внимание ги следи мерките на Владата во врска со пандемијата на вирусот Ковид-19, и во таа насока остварувањето на правата на детето во услови на прогласена вонредна состојба во државата.
Следствено, поради зачестените јавувања и реакции на родители преку социјалните мрежи во врска со неможноста да остварат непречени лични односи и непосредни контакти со децата со кои не живеат, како и следејќи ја состојбата со остварувањето на правата на децата сместени во јавни установи, прифатни центри, деца во вонинституционалните форми на згрижување, децата со попреченост, деца лишени од слобода, како и други групи деца во ризик, како ранлива категорија, отвори предмет по сопствена иницијатива, се вели во соопштението упатено од канцеларијата на народинот правобранител Иџет Мемети.
Констатирано е дека поради полицискиот час, односно ограниченото движење на граѓаните, вклучително и децата, оневозможено е остварувањето на правото на детето на непречени лични односи и контакти со родителот со кого не живее, а во одредени случаи, пак, според родителите, средбите не се реализирани подолг временски период (со месеци), поради несоработка на родителот кај кого се доверени децата на чување, во кои случаи, моменталната состојба на прогласена пандемија се користи како причина за наводна заштита на детето и недозволување на другиот родител да го види детето/цата и да остварува средби, однсосно ограничување на контактите на детето со родителот со кого не живее.
Од друга страна, некои од родителите дури биле исклучени од секаква информација во врска со состојбата на децата, па биле принудени да добијат известувања од матичните лекари на децата, што е спротивно на најдобриот интерес на детето. Покрај наведеното, со цел спречување на ширењето на вирусот, во установите/вонинституционалните форми за згрижување забранети се посетите на децата, а образовниот процес се одвива онлајн, преку интернет.
На Народниот правобранител му е познато дека Владата преку надлежното Министерство за труд и социјална политика апелираше до родителите во меѓусебна соработка да ги остваруваат определените лични контакти на детето со родителот со кого не живее, при што детето да не биде изложено на опасностите кои ги носи пандемијата, и ваквиот потег се поздравува.
Меѓутоа, имајќи ги предвид гореспоменатите сознанија како и досегашното искуство и констатациите на Народниот правобранител за повреда на правото на детето да расте со љубовта и грижата од двајцата родители, дури и кога истите не живеат заедно, се добива впечаток дека едниот родител ја злоупотребува настаната состојба, во насока на спречување на детето да остварува лични односи и контакти со другиот родител.
Народниот правобранител, тргнувајќи од Конвенцијата за правата на детето, потсетува дека државата има обврска да обезбеди посебна грижа за детето, особено во услови на вонредна состојба. Во тој контекст, ограничувањето на уживањето на одредени човекови права треба да биде сразмерно и да се сведе на минимум, при што треба да се обезбедат гаранции дека одговорите (мерките) на пандемијата, вклучително и ограничувањата и одлуките го отсликуваат принципот на најдобар интерес на детето.
Според член 9 од Конвенцијата за правата на детето, државата треба да обезбеди ниедно дете да не биде одвоено од своите родители против негова волја, освен кога надлежните органи, врз основа на судски увид, во согласност со соодветниот закон и процедури, одлучат тека таквото раздвојување е неопходно и е во најдобар интерес на детето.
Државите членки го почитуваат правото на детето кое е одвоено од едниот или двајцата родители да одржува лични односи и непосредни контакти со двајцата родители врз постојана основа, освен ако е тоа во спротивност со најдобрите интереси на детето.
Народниот правобранител, согласно член 32 од Законот за народниот правобранител, информирајќи ја Владата за добиените сознанија, а имајќи го притоа и мислењето на Комитетот на ООН за правата на детото, во врска со падемијата од коронавирусот препорачува зголемена претпазливост и дополнителни мерки за заштита на правата и интересите на децата. Во тој контекст, Народниот правобанител препорачува:
– Со особено внимание да се анализираат ефектите на мерките и да се разгледаат здравствените, социјални, образовни, економски и рекреативни влијанија на пандемијата врз правата на детето;
– Да се обезбедат гаранции дека одговорите на пандемијата, вклучително и ограничувањата и одлуките за распределба на ресурсите, го отсликуваат принципот на најдобар интерес на детето;
– Министерството за труд и социјална политика преку надлежните органи, вклучително и меѓуопштинските центри за социјална работа редовно и континуирано да го следи начинот и динамиката на остварување на правото на лични односи и контакти меѓу децата и родителот со кого не живеат, и следствено соодветно да реагираат, почитувајќи го принципот на најдобар интерес на детето;
– Во случаи кога родителите се попречени (оневозможени) во остварувањето на правото на видување со детето со кого не живеат, поради ограниченото движење, да се преземат мерки и да им се овозможи да ги земат децата и да ги вратат повторно кај родителот со кого детето живее, согласно утврденото во решението за видување од надлежен орган и почитувајќи ги протоколите за обезбедување хигиенски и други стандарди;
– Министерството за труд и социјална политкка, надлежнит меѓуопштински центри за социјална работа, инспекциските служби, во соработка со другите министерства да преземат мерки со цел превенирање, заштита и спречување на какво било насилство и злоупотреба на децата во семејството, установите/институциите и други форми на вонинституционално згрижување. Следствено, навремено и соодветно да интервенираат со цел заштита на децата од штетните последици по нивниот живот, здравје, опстанок и развој;
– Министерството за образование и наука, како и другите надлежни органи во сферата на воспитанието и образованието на децата, континуирано да го следат начинот на учење преку интернет, со цел да се обезбедат гаранции за интеракцијата меѓу учениците и наставникот/ите;
– Да се преземат мерки за обезбедување на потребната поддршка за децата и семејствата кои имаат ограничена или, пак, немаат пристап до технологија или интернет, или немаат соодветна родителска поддршка. Да се изнајдат достапни алтернативни решенија за да имаат корист од упатствата и поддршката што ја даваат наставниците, со што ќе се превенира состојба на нееднаквост меѓу децата;
– За децата кои потекнуваат од сиромашни семејства, децата кои живеат во супстандардни услови, децата без елементарни услови за живот, да им се овозможи остварување на основните услуги, вклучително здравствена заштита, пристап до чиста вода за пиење и санитарни јазли, со цел одржување на потребната хигиена, која меѓу другото е задолжителна во вакви услови.
– За децата чиешто раѓање не е запишано во матичната книга на родените услугите за регистрација на раѓањето да не се прекинат, напротив постапувањето да се интензивира, со оглед дека истото е предуслов за остварување на гарантираните права;
– Да се преземат мерки за почитување на правото на секое дете на недискриминација, како и мерки за заштита на децата чија ранливост дополнително е зголемена поради исклучителните околности предизивикани од вурусот (деца со попреченост, деца на улица, деца со проблеми во однесувањето сместени во вонинституционални форми на згрижување (мали групни домови, згрижувачки семејства), деца баратели на азил, непридружувани деца, бегалци, внатрешно раселени деца, како и оние лишени од слобода), кои може да се соочат со дополнителни тешкотии зад затворени врати. Во тој контекст да се зајакнат можностите и да бидат што повеќе достапни други начини на известување и пријавување на какви било повреди/злоупотреби/насилство и сл. до надлежните органи, кои, пак, треба да интервенираат итно и неодложно.
– Во институциите каде децата се лишени од слобода и во кои се донесени мерки за ограничување на посети и можности за контакти поради вонредната состојба и спречување на ширењето на вирусот, поради продолжената вонредна состојба да се преиспитаат мерките што забрануваат посети или, пак, да се обезбедат други начини (алтернативни) за одржување редовен контакт на децата со нивните семејства и блиски роднини, секако почитувајќи ги притоа протоколите за хигиена и одржувањето на други стандарди, имајќи го предвид фактот дека овие контакти се еден од значајните фактори за ресоцијализација и промена на однесувањето кај децата во судир со законот, односно децата во ризик;
– За децата со попреченост, децата мигранти и оние со ограничен пристап до интернет да се обезбедат точни информации за вирусот, начините за заштита, односно спречување на инфекцијата, на јазик и формати кои што се разбирливи и достапни.
Со оглед дека станува збор за деца, односно ранливи групи, имајќи ги предвид можните негативни влијанија на настанатите промени врз нивниот целокупен раст и развој, Народниот правобранител препорачува секогаш кога е можно да се слушне и земе предвид мислењето на децата.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Муртезани на средба со специјалниот пратеник за Западен Балкан на Унгарија, Жолт Бунфорд

Министерот за европски прашања Орхан Муртезани, денеска имаше средба со специјалниот пратеник за Западен Балкан на Унгарија, амбасадорот Жолт Бунфорд, на која што беше потврдена блиската и динамична соработка меѓу двете пријателски земји.
Во фокусот на разговорите беше европското досие на Северна Македонија и спроведувањето на Реформската агенда во рамките на Планот за раст на Европската комисија за Западен Балкан. Министерот Муртезани изрази благодарност за континуираната поддршка од Унгарија, особено видлива и гласна за време на нивното неодамнешно претседавање со Советот на ЕУ.
Муртезани и Бунфорд се согласија дека е неопходно да продолжат реформските процеси и да се искористат сите европски инструменти за институционален и економски развој, со што ќе се забрза европскиот пат на земјата. Беше нагласено и значењето на регионалната соработка, како клучен фактор за стабилноста и напредокот на Западен Балкан.
Министерот Муртезани и амбасадорот Бунфорд ја потврдија посветеноста за натамошно зајакнување на билатералната соработка и интензивната комуникација меѓу двете влади во насока на исполнување на заедничките европски цели.
Македонија
(Видео) Роботска хирургија во воената болница и реконструкција на седум операциони сали и лаборатории, најави Николоски

Воената болница во Скопје ќе добие нови седум операциони сали, нови лаборатории, адаптирани нови простории во интерес на пациентите, истакна денеска вицепремиерот Александар Николоски.
Проектот за реконструкција и адаптација на болницата опфаќа реконструкција простор од преку 3000 м2, и како што рече вицепремиерот Николоски, ќе промовира повисок квалитет на здравствени услуги кон пациентите.
Тој најави дека се очекува целиот проект да заврши оваа година.
„Проектот предвидува реконструцкија на хирушкиот дел во вкупна површина од 2000 м2, седум операциони сали од кои што две ќе бидат за абдоменална хирургија, две ќе бидат за уролошки интервенции, една за уво нос и грло и една за очна хирургија и она што за прв пат се воведува е роботска хирургија, нешто што сме го гледале во странство досега. Понатаму, интензивна нега на површина од 500 м2, предвидени се 7 целосно оперемени боксови за пациенти со најсовремени кревети линиски поставени со централно мониторирање од страна на медицинскиот персонал, придружни простории од 800 м2, стерилизација и биохемиска лабораторија на површина од 100 м2, микробиолошка лабораторија од 80м2, лабораторија за патологија што многу ќе им помогне на онколошките пациенти и трансфузиолошка медицина. Тука спаѓа и саниција на кровот како и поставување на ефикасен систем на греење и ладење, реконструкција на лифтовите, што се заедно треба да не донесе во ситуација некаде крајот на октомври да имаме целосна реконструирана болница 8 Септември што ќе е од голем бенефит за граѓаните“, истакна вицепремиерот Николоски.
Претходно денес беше најавена и изградба на нова терминална зграда и реконструкција на охридскиот аеродром.
Македонија
Презентиран Извештајот за имплементација на законодавството на Енергетската заедница

Комисијата за економски прашања, труд и енергетска политика; Комисијата за транспорт, дигитална трансформација, животна средина и просторно планирање и Интерпартиската парламентарна група за заштита на природата и борба против загадувањето и климатските промени, одржаа состанок со претставници од Секретаријатот на Енергетската заедница.
Претседателот на Комисијата за економски прашања, труд и енергетска политика, Бојан Стојаноски, информира дека станува збор за редовна активност на директорот на Секретаријатот на Енергетската заедница кој еднаш годишно ги посетува националните парламенти на деветте земји – договорни страни на Енергетската заедница, каде врши презентација за степенот на имплементација на законодавството на Енергетската заедница во нивните земји.
Претседателот на Комисијата за транспорт, дигитална трансформација, животна средина и просторно планирање, Беким Ќоку, апелираше да се земат сериозно предвид забелешките во Извештајот во склад со потребите на енергетскиот пазар.
Координаторот на Интерпартиската парламентарна група за заштита на природата и борба против загадувањето и климатските промени, Тони Јаревски, го окарактеризира Извештајот како компас за зајакнување на законите во насока на заштита на иднината.
Од страна на директорот на Секретаријатот на Енергетската заедница, Артур Лорковски, беше извршена презентацијата на Извештајот за имплементација на законодавството на Енергетската заедница во Република Северна Македонија за 2024 година.
Лорковски истакна дека е тука за да се види каде е земјава во моментов, а тоа е некаде на средина, со умерен напредок, нагласувајќи дека напредокот се мери според растечкиот обем на работа.
Извештајот се осврнува на пет области: Енергескиот пазар и интеграција; Декарбонизација; Сигурност во снабдувањето;Подобрување на животната средина; Перформанси на надлежните органи.
Во Извештајот како главни постигнувања во 2024 година се наведува дека земјава е една од водечките договорни страни во развојот на обновливите извори на енергија;
номинираниот оператор на електричен пазар (NEMO) ја заврши тендерската процедура и започна со имплементација на регистарот за гаранции на потекло, приклучувајќи се на регионалниот систем на Енергетската заедница; Изготвен е нов Закон за енергетика, кој има за цел транспонирање на Пакетот за интеграција на електрична енергија.
Како патоказ за наредниот период се наведува дека транспозицијата на Пакетот за интеграција на електрична енергија не смее да се одложува. Воспоставувањето на организиран пазар за интрадневно тргување и обезбедувањето на пазарно поврзување треба да биде приоритет. Транспозицијата на ревидираната регулатива за Трансевропските мрежи за енергија треба да се приоритетизира. Да се забрза темпото на складирање на нафтени резерви за да постигне 90 дена нето увоз што е можно поскоро. Потребно е брзо усвојување на Нацрт-законот за климатска акција. Целта за климатска неутралност до 2050 година треба да се интегрира во националното законодавство, а датумот за фазно исфрлање на јагленот да се вклучи во клучните документи. Процесот на ажурирање и усвојување на Националниот план за енергија и клима треба да се финализира што е можно побрзо. Ажурирањето на Патоказот за декарбонизација на Енергетската заедница за зајакнување на регионалната кохезија во одговор на Механизмот за прилагодување на јаглеродните гранични даноци. Усвојувањето на Законот за обновливи извори на енергија, заедно со измените на Законот за енергетска ефикасност и формирањето на Фондот за енергетска ефикасност, треба да биде завршено. Потребно е да се усвои усогласен правен систем за дозволи за проекти, вклучувајќи целосна транспозиција на Директивата за Оценка на влијанието врз животната средина. Лимитите на Националниот план за намалување на емисиите мора да бидат почитувани без одложување.
Претседателот на Комисијата за економски прашања, труд и енергетска политика, Бојан Стојаноски, ja затвори седницата со уверување дека Собранието во најкус можен рок ќе пристапи кон донесување на предложените законски решенија, како приоритет за земјава.