Македонија
„Охрид СОС“: Повторно матно ќе се легализираат дивоградби на атрактивни локации покрај езерото

Општина Охрид повторно матно ќе легализиција дивоградби на атрактивни локации, соопшти невладината организација „Охрид СОС“. Според неа, бидејќи Општина Охрид не е транспарентна и Советот не работи во име на жителите на Охрид и ниеден документ за ниедна седница не е јавно достапен на увид, барем седум дена пред седницата на интернет-страницата на Општината, морале сами да пребараат низ АКН ГИС-системот на Агенцијата за катастар за да видат за што се работи и кои парцели се предложени за легализација на следната 26. седница. Во продолжение ви го пренесуваме нивното соопштение интергрално:
„На страницата на Општината стои само едно соопштение со точките на дневен ред, ништо повеќе. Единствено советниците добиваат некои материјали, но и тие не ги споделуваат со своите гласачи. Останува на седница само да гласаат ‘за’ или ‘против’ и нештата да се донесат.
Во продолжение ставаме на увид за што ќе гласаат, меѓу другото, (односно што треба да легализираат) советниците на ВМРО-ДПМНЕ, СДСМ и на ДУИ. Во описот на секоја слика е наведено под која точка е на дневен ред и за која локација, односно катастарска парцела, се работи, без податоци за тоа што се легализира. Зачудува како земјиште во сопственост на Република Македонија, во Трпејца, кај автокампот „Андон Дуков“, во Велестово, и на други локации каде што нема изградени објекти, се става во категоријата вклопување бесправно изградени објекти, а уште повеќе, некои од катастарските парцели се наоѓаат на самиот брег на Охридското Езеро и во Националниот парк Галичица, на атрактивна местоположба. Се сеќаваме на повлечената точка од дневен ред за месноста Градиште, само пред два месеца, каде што се подготвуваше слична операција имајќи предвид, дополнително, дека тука сè уште не е завршен процесот на денационализација.
Зошто не смее да се легализира
• Некои од локациите се во рамките на НП Галичица и на самиот брег. Дали е добиена согласност од ЈУНПГ и МЖСПП и дали точно знаеле што одобруваат?
• Не се наведува големината на објектите што се легализираат, а некои од парцелите се со големина од илјадници квадратни метри, па дури и 6 хектари во Трпејца, така што воопшто не се знае што се легализира;
• Се легализира на парцели, кои според катастарската евиденција воопшто не се водат како градежно земјиште; некои се во државна сопственост. Државата сама посегнува кон нелегално градење и ги прекршува сопствените закони?
• Барем на една од парцелите нема изградени објекти. Што тоа се легализира? Дали локалната издава бланко-карта (carte blanche) за легализација уште пред да биде изградено за потоа да се гради кој, како и колку сака, можеби да се оттуѓи земјиштето по повисока цена и да се овозможи лесна урбанизација.
• По инцидентот со легализацијата во Градиште пред само 2 месеца и повлекувањето на точките од дневен ред, в.д. градоначалникот Константин Георгиески најави ревизија на сите плански документи и посочи дека во општината „правиме сè да ги спречиме несовесното однесување и бесправното градење“. Дали овие точки на дневниот ред за 26 .седница се уште една грешка со многу поголеми последици?
• Некои од предвидените легализации се однесуваат на Горица Север, која треба да биде заштитна зона на Студенчишкото Блато, што е во постапка за прогласување споменик на природата. Дали со легализација на објекти токму тука се сака да се попречи заштитата на Блатото и да се оневозможи да се заштити во неговата реална големина?
Легализацијата се коси со обврските кон УНЕСКО. Во согласност со барањата од реактивната мисија на УНЕСКО од април 2017 вклучени во препораките 41 COM 7B.34 од истата година, македонската влада имаше обврска да направи инвенторизација на сите нелегални градби во рамките на доброто на УНЕСКО; да се изработи оцена за влијанието врз животната средина (ОВЖС/EIA) и оцена за влијанието врз културното наследство (ОВН/HIA), кои ќе го проценат влијанието на нелегалните градби врз ИУВ (исклучителената универзална вредност) на доброто; да ги отстрани сите нелегални градби, особено во НП Галичица според процените на старешката оцена и да загарантира ригорозна примена на законите и регулативата со цел да оневозможи какво било натамошно нелегално градење во рамките на доброто.
Владата во акцискиот план кон извештајот за напредокот во спроведување на препораките од февруари 2018 си зададе задача со рок до ноември 2018 да направи детален инвентар на нелегалните градби. Тоа, се разбира, не се случи, Владата не го испочитува ни планот што самата си го зададе, а следствено не се реализирани ни другите барања. Во извештајот за напредокот во спроведување на препораките од 30 ноември 2018 Владата несмасно посочува дека за градбите што се легализираат, мислење, односно одобрение, дава надлежна установа за заштита на културното наследство, што не е институција што може да направи процена за влијанието врз природното наследство, а секако отсуствува и гореспоменетата неопходна оцена (ОВЖС).
Да нема забуни, иако Владата дава отчет пред Центарот за светско наследство на УНЕСКО, задачите што се во доменот на локалната самоуправа се нејзина обврска. Тоа, секако, ја вклучува урбанизацијата за чие планирање и контрола е задолжена Општината. Тоа е истата Општина Охрид која во 2017 немаше чуено за Препораката бр. 6 за мораториум на урбанизацијата, во летото 2018 сметаше дека прогласувањето мораториум не е во нејзина надлежност за во ноември 2018 да се пофали дека мораториум, всушност, имало бидејќи од ноември 2017 Општината не усвоила нови урбанистички планови. Иако во меѓувреме, само во 2018 до комисијата за Охридскиот Регион беа поднесени десетици барања за урбанизација. Се разбира, продолжија и издавањето дозволи и градењето, помали измени на урбанистички планови, но најфрапантно продолжија изградбата и легализацијата на дивоградбите.
Во реалноста, не само што мораториум не постои туку легализацијата на дивоградбите, што по дефиниција значи кршење на законот, односно незаконско градење, е дрско постапување токму во спротивност не само на препораките на УНЕСКО туку и со законите во земјата. Таа води кон урбанистички хаос, неконтролирана урбанизација, го нарушува планскиот развој и е директно врзана со деградацијата на Охридското Езеро, односно еутрофикацијата на водите. Со тоа Општина Охрид и Владата демонстрираат основно наразбирање за заканите по природното наследство на Охридскиот Регион и свесно го водат единственото УНЕСКО-добро на Македонија на листата на загрозени подрачја за што Комитетот за светско наследство треба да се произнесе оваа година.
Затоа, бараме отфрлање на точките и запирање на легализацијата. Приоритетно да се изготват детаљниот инвентар на нелегални градби, оцената за влијанието врз животната средина и да се постапи по препораките на УНЕСКО. Да се пристапи кон отстранување на градбите за кое е проценето дека штетно влијаат на ИУВ на доброто и за запре легализацијата сè додека не се изработи планот за управување со Охридскиот Регион. Повторно ја потсетуваме Општина Охрид да работи транспарентно и во интерес на трајно зачувување на вредностите на регионот.
Податоци за спорните парцели
КП 1499, КО Трпејца – точка 43. Предлог-одлука за утврдување потреба од донесување урбанистичко-планска документација, со цел вклопување на бесправно изградениот објект на КП бр. 1482 и 1499 КО Трпејца.
Ледина на запад од централното јадро на селото, неизградена, во сопственост на Република Македонија. Огромна површина, веднаш над езерото. Што треба тука да се легализира и зошто толкава површина? За чиј интерес?
КП 869/1, КО Охрид 4 – точка 55. Предлог-одлука за утврдување потреба од донесување урбанистичко-планска документација, со цел вклопување на бесправно изградениот објект на КП бр. 869/1 и 869/2 КО Охрид 4.
Прва во табелата за сопственост е Република Македонија. Парцелата не е сегментирана, туку е претставена како една целина. Тоа е автокампот „Андон Дуков“. Парцелата е на самиот брег, нема 50 метри од највисокиот водостој, иако брегот треба да е јавен простор.
КП 869/2, КО Охрид 4 – точка 55
Изграден објект, во сопственост на Република Македонија. Не е кажано за каков објект се работи, зошто досега бил дивоградба и токму сега се створила потреба да се легализира. Во рамките е на (обиколен од) КП 869/1 и веројатно би влегол во планот за таа парцела.
КП 866/1, КО Охрид 4 – точка 58. Предлог-одлука за утврдување потреба од донесување урбанистичко-планска документација, со цел вклопување на бесправно изградениот објект на КП бр. 860/1, 860/2, 865/1 и Кп.бр.866/1 КО Охрид 4.
Огромна парцела, многу блиску до брегот. Се забележува напред, на плажата дека е исчистена трската, прекинат е појасот, веројатно некој од локалните сопственици правел отворен простор за чамци, пристап од вода. Дали е и тука брегот приватизиран?
КП 5863/2, КО Охрид 4 (Горица Север) – точка 56. Предлог-одлука за утврдување потреба од донесување урбанистичко-планска документација, со цел вклопување на бесправно изградениот објект на KП бр. 5.863/2 KO Oхрид 4.
Горица Север треба да е заштитна зона за Блатото. Дали сега се легализира за да се отежне или оневозможи заштитата?
КП 645/2, КО Велестово – точка 17. Предлог-одлука за утврдување потреба од донесување урбанистичко-планска документација, со цел вклопување на бесправно изградениот објект на КП бр. 645/1 и КП бр. 645/2 КО Велестово.
Парцелата 645/2 е во сопственост на Република Македонија, нема изграден објект, се води како нива. Кој и зошто ја легализира?“, се наведува во соопштението на „Охрид СОС“.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Фетаи до ДУИ: Лагата има кратки нозе, прво гласаа за измените во уредувањето на државната администрација , па потоа ја клеветат владата

Заменик-претседателот на Владата задолжен за политики за добро управување, Арбен Фетаи, денеска реагираше во врска со дистанцирањето на Демократската унија за интеграција (ДУИ) од измените на Законот за организација на органите на државната управа, измени кои, како што вели, токму пратениците на оваа партија ги изгласаа на 10 јуни 2024 година.
Фетаи истакна дека ДУИ, во текот на 22 години владеење, ги измамила граѓаните правејќи стотици штетни компромиси на грбот на Албанците, молчела за политички монтирани случаи и не побарала правда за неразјаснетите убиства на поранешни борци на ОНА.
„И денес, како опозиција, се однесуваат исто: прво гласаат со својата рака за измените во уредувањето на државната администрација, а потоа ја напаѓаат владата за наводно ‘укинување’ на Инспекторатот за употреба на јазиците“, напиша Фетаи на својот Фејсбук-профил.
Тој потсетува дека Собранието го усвои Законот за изменување и дополнување на Законот за организација и работа на органите на државната управа со 88 гласа „за“, 22 „против“ и ниту еден воздржан, пред да биде избрана новата влада. Според него, измените не се однесуваат само на Инспекторатот за употреба на јазиците, туку на сите инспекторати, „им се одзема статусот на правно лице и се систематизираат под надлежните министерства, според појасен и поефикасен модел на отчетност и координација“.
„Денес, кога бучните од ДУИ пролеваат крокодилски солзи, ги повикуваме да побараат одговорност од своите пратеници – почнувајќи од претседателот па натаму,“ заклучува Фетаи, додавајќи дека лагата има кратки нозе.
Македонија
Началникот на Генералштабот на Армијата на меѓународниот саем DEFEA 25 во Грција

Началникот на Генералштабот на Армијата, генерал-мајор Сашко Лафчиски, ја предводи армиската делегација на Меѓународниот саем за одбрана и вооружување DEFEA 25, кој се одржува во Атина во период од 5 до 7 мај, на покана на началникот на Националната одбрана на Република Грција, генерал Димитриос Хупис.
За време на посетата на саемот, Лафчиски и останатите членови на армиската делегација, имаа можност да погледнат дел од најновите достигнувања на полето на воена опрема и вооружување.
Посетата на саемот е дел од активностите на Генералштабот на кои се согледуваат можностите за модернизација на опремата со нови платформи, согласно потребите и приоритетите за развој на капацитетите и способностите на Армијата.
Во рамки на посетата, геЛафчиски оствари срeдба со началникот на Националната одбрана на Република Грција, генералот Хупис на која беше изразено уверување за продолжување на континуираната меѓуармиска соработка, особено во доменот на воената едукација, обука на специјалните сили, учество на вежби и меѓународни операции, како и за процесот на стандардизација во НАТО.
Лафчиски во оваа прилика изрази искрена благодарност за несебичната помош од страна на Република Грција, која веднаш ги понуди своите специјализирани капацитети за лицата на кои итно им беше потребен висококвалитетен медицински третман по пожарот кој се случи во Кочани. „Тоа претставува вистински одраз на солидарност и пријателство меѓу две соседски земји“, рече генералот Лафчиски.
На саемот DEFEA 25, кој се реализира под покровителство на грчкото Министерство за национална одбрана, 436 изложувачи од 37 земји прикажаа дел од најновата и најсофистицирана воена опрема за потребите на конвенционални, поморски, воздухопловни, национални и сајбер безбедносни одбранбени системи.
Македонија
Владата донесе одлука за помош на млади и младински организации, одобрени и измените на ЗЕЛС за подобро функционирање на општините

Денес Владата ја одржа 77-та седница на која беа донесени неколку значајни одлуки во интерес на граѓаните, соопшти владината прес-служба.
На седницата беше разгледана информацијата за носење на Предлог-програма за финансиска поддршка на проекти од областа на младите на младинските организации, организациите за млади и младински чадор организации за 2025 година преку министерството за социјална политика, демографија и млади.
Преку Министерството ќе се дадат грантови за проекти од областа на младите, на младинските организации во износ не поголема од 300.000 денари.
Проектите и апликациите треба да се насочени кон следните приоритетни цели и тоа: зајакнување на влијанието на младите во сите процеси на донесување одлуки на локално и национално ниво врз основа на соодветна правна рамка;
препознавање на младинската работа како клучна алатка за помагање на позитивниот личен и социјален развој на младите;
оспособување на младите со знаења и вештини за медиумска и дигитална писменост кои препознаваат дезинформации и ги артикулираат сопствените интереси и ставови како активни граѓани во општеството со развиена критичка свест;
зголемување на свеста и имплементација на мерки за намалување на врсничко насилство, родово базирано насилство, сајбер безбедност и дигитална хигиена во рамките на образовните институции и
креирање на иновативни решенија за намалување на невработеноста на младите и промоција на мерки за самовработување и претприемништво.
Се со цел да се запази транспарентноста, ќе се објави јавен повик при што претставници од министерството и Генералниот секретаријат ќе ги разгледуваат апликациите и проектите, додека пак распределба на средствата ќе се врши согласно правилник за распределба, информираат од Владата.
Исто така, Владата го одобри предлог Законот за изменување и дополнување на Законот за локална самоуправа. По одобрувањето од страна на Собранието, како што појаснуваат надлежните, овие измени ќе донесат значителни подобрувања во функционирањето на општините, зголемување на транспарентноста, граѓанското учество и административната ефикасност.