Македонија
(Видео) Переле пари за да ја оправдаат добивката од незаконскиот тендер во „Актор“

Специјалното јавно обвинителство информираше дека отворило истрага за случајот „Актор“ поради сомнение дека е сторено кривично дело за избор на најдобар изведувач на автопатот Демир Капија – Смоквица. Меѓу осомничените за овој случај се поранешниот премиер Никола Груевски и поранешниот министер за транспорт и врски, Миле Јанакиески.
Според СЈО, во 2012 година, кога се рагледувале и оценувале понудите за изградба на автопатот, тогашниот претседател на Владата, Никола Груевски, со цел за избор на понудувач да не биде избран понудувач од Италија, искористувајќи ја својата положба, извршил влијание врз тогашниот министер за транспорт и врски, Миле Јанакиески, кој ги поттикнал членовите на евалуационата комисија да го фаворизираат изборот на фирмата „Актор“ од Грција. Со тоа, според СЈО, му било овозможено на „Актор“ да прибави корист од 7 милиони евра.
Истрагата е отворена против десет физички лица и четири правни лица, кои се сомничат за злоупотреба на службената положба и перење пари. „За „Актор“ се повикуваат лица кои се достапни на СЈО. Сега почнува истрага, ќе се земаат изјави од сведоци и осомничени и врз основа на тоа ќе се побараат мерки од судот“, рече обвинителката Катица Јанева.
Како што образложи обвинителката Фатиме Фетаи, во случајот се работи за основано сомневање за злоупотреба на овластувањата при спроведување на тендерот за изградба на автопатот. Сомневањата се однесуваат на тоа дека во 2012 година, при разгледување на понудите, тогашниот премиер влијаел да не биде избран понудувачот од Италија, кој според Груевски, бил „претставуван од правно лице – комуњар“.
„Тој го поттикнал министерот за транспорт и врски, кој, пак, ги поттикнал службените лица од министерството да ги евалуираат понудите за автопатот и да го изберат грчки ‘Актор’. Со тоа, на ова правно лице му биле овозможено незаконски да располага со 7.811.593 евра. Во текот на отворањето на понудите во телефонски разговор премиерот бил информиран од министерот дека компанијата од Италија има подобра понуда од компанијата од Грција. Сепак, министерот добил упатство Италијанците да не бидат избрани, по што министерот повикал членови на комисијата со препорака да го фаворизираат ‘Актор’, иако не ги задоволувал критериумите“, рече Фетаи.
Во однос на перењето пари биле користени компании на подизведувачи, била формирана и група за перење пари, преку сметките на овие компании и нивните вработени од 2012 до 2016 година биле исплатувани пари во вредност од 3.185.681,1 евро. Според СЈО, еден работник без квалификации добивал месечно од 6 до 7 илјади евра, а поквалификуваните и двојно повеќе. На 10 редовно вработени лица им биле исплатени 600 илјади евра.
За овој случај, истрага беше отворена и во Грција.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Костовски: Меџити ги пречекорувал своите законски овластувања лично потпишувајќи ги сите предмети, без законска основа и без почитување на процедурата

„Денеска пред јавноста ги објавуваме доказите кои потврдуваат дека вицепремиерот Изет Меџити незаконски ги заобиколувал институционалните процедури, со цел лично да одлучува кои документи и предмети ќе бидат одобрени или стопирани. Документите кои до нас ги доставија свиркачи, а кои ги презентираме денес, покажуваат дека Меџити ги пречекорувал своите законски овластувања, лично потпишувајќи ги сите предмети, без законска основа и без почитување на процедурата за административно постапување. Со тоа, Изет Меџити не само што вршел злоупотреба на позицијата, туку се отвора и сериозно сомневање дали на овој начин сакал да воспостави контрола и да има простор за уцени кон фирмите и граѓаните“, вели Мартин Костовски – организациски секретар на СДСМ.
„Поради оваа груба злоупотреба, Државниот управен инспекторат со Решение Бр. 11-1653/2024 од 17.01.2025 година официјално ги одзел ингеренциите на Меџити во делот на потпишувањето на административни документи. Со ова решение јасно се потврдува дека незаконските постапки на Меџити биле детектирани и санкционирани. Ова не е прв скандал во кој Меџити е вмешан. Најпрво, јавноста беше сведок на неговите партиски вработувања, а сега гледаме дека истиот човек, спротивно на законот, создал сопствен систем за потпис и одлучување, што отвора сомнежи за корупција и мито. Јавно го прашуваме Христијан Мицкоски: до кога ќе го штити Изет Меџити? Дали Меџити ќе го доживее истото сценарио како Артан Груби, кој по бројните злоупотреби избега од правдата токму со аминување на ВМРО-ДПМНЕ?“, прашува Костовски.
Очекува Мицкоски јавно да им се извини на граѓаните за ваквите постапки на својот најблизок соработник и конечно да го разреши од функцијата.
„СДСМ ја повикува Државната комисија за спречување на корупција и Јавното обвинителство веднаш да отворат истрага и да постапат во согласност со законот. Зад наводниот патриотизам на Мицкоски и ДПМНЕ се крие груба корупција и манипулација со државните институции. Време е да се стави крај на оваа злоупотреба““, вели Костовски.
Македонија
Цената на патарините да се намали 50 отсто, предлага партијата Левица

Пратеникот од партијата Левица, Амар Мециновиќ на прес-конференција соопшти дека пратеничката група поднела предлог за измена и дополнување на Законот за јавните патишта со цел намалување на патарините за 50 отсто и сведување на оваа тема на законска материја:
„Со години македонските граѓани плаќаат високи цени за патарини, додека патиштата остануваат во катастрофална состојба. Дупки, свлечишта, незавршени делници и криминални тендери. Само во 2023 година државата наплатила 62 милиони евра од патарини, со што Македонија е меѓу земјите со најскапи патарини во регионот и на континентот. Со просечна цена од приближно 2,6 денари од изминат километар, со патничко возило од Б – категорија. За илустрација, еден штипјанец доколку работи во Скопје на годишно ниво плаќа 1.200 евра додека кај еден Австриец на годишно ниво плаќа 100 евра за користење на сите автопатишта во неговата држава” – истакна пратеникот Мециновиќ.
Првата измена што ја предлага партијата е патарините да се намалат за 50 отсто. Со овој Закон, износот што го плаќа народот за користење на патиштата ќе биде намален за половина, за сите категории на возила и втората клучна измена е тоа што висината на патарината и нивната наплата, за првпат ќе бидат регулирани со Закон, наместо со Правилник на Владата, затоа што сега, оваа материја се регулира со Правилник на Владата, а не со Закон.
„Сметаме дека ова ќе воведе транспарентност во носењето на одлуките поврзани со патарините, затоа што досега власта можеше кога ќе посака да ги зголемува патарините без никаква контрола. Зошто е ова важно? Додека Министерствата се преполни со криминални шеми на делење на милионски тендери, народот е оставен да плаќа за нивните глупости“, изјави Мециновиќ.
Партијата го повика Собранието веднаш да го усвои овој Закон, а од позиција на одлучување, Левицата би вовела вињета систем за нашите патарини.
Македонија
Ако маркетите ги објавуваат цените на сите производи на интернет, купувачите ќе бидат заштитени oд скриени трошоци, рече Стојаноски

Mаркетите да ги објвуваат сите цени на веб-страниците со цел подобра информираност на потрошувачот и олеснување на споредливоста на цените, предвидуваат измените на Законот за заштита на потрошувачите, кој е поднесен од парламентарното мнозинство.
Бојан Стојаноски, пратеник на пратеничката група на ВМРО-ДПМНЕ, изјави дека на денешната седница во понатамошна парламентарна постапка ќе помине законот со кој се уредува обврската за трговецот да ги означува и да ги објавува стоките со продажната и единечната цена за стоките на недвосмислен, видлив и читлив начин, а со цел подобра информираност на потрошувачот и за олеснување на споредливоста на цените.
„Големите, средните и малите трговци, кои вршат дејност на трговија на мало, со шифра 47, во согласност со националната класификација на дејности, се должни на својата веб-страница да ја објават одделно за секој свој продажен објект тековната продажна, односно единечната цена во моментот на објавување на секоја стока што ја нудат за продажба. Усогласување на цените ќе се врши на дневна основа, а при објавувањето на цените, ќе се применуваат одредбите од овој закон за означување на цените“, рече Стојаноски.
Исто така, како што додаде, со овој закон се дава овластување за министерот за економија и труд да го пропише со подзаконски акт начинот на објавувањето на цените на стоките и податоците што треба да се објават во согласност со став 1 од овој член.
„На ваков начин ќе се обезбеди основа за подобра информираност на потрошувачите за цените на стоките што сакаат да ги купат и ќе се олесни споредливоста на цените. Исто така, им даваме и овластување на инспекторите да постапуваат на терен и да казнуваат доколку овој основ не биде застапен во маркетите“, рече Стојаноски.
Образложи дека одредбите од член 15 од овој закон нема да се однесуваат за микротрговец и трговец поединец, па во оваа насока се врши допрецизирање на прекршочните одредби. Со објавувањето на цените на интернет ќе се обезбеди постигнување на следниве цели: Првата е транспарентност. Потрошувачите ќе имаат лесен пристап до информациите за цените; Втората е фер конкуренција. Трговците ќе бидат еднакво обврзани да ги почитуваат овие одредби; И, третата, заштита на потрошувачите. Тие ќе бидат заштитени од нефер практики, како што се скриените трошоци или нејасните цени.
Овој закон досега успешно е имплементиран во Израел, Италија, Франција и во Хрватска и секаде има намалување на цените, рече Стојаноски.
Додаде дека на ваков начин се дозволува потоа по основ на овој закон и на објавените цени да се креираат апликации и алатки на интернет, каде што граѓаните ќе може директно да ги споредуваат цените и да одлучуваат во кој маркет ќе може да добијат најмногу за своите пари.