Македонија
Дебата: Високото образование – мозаик од прогрес и назадување

Македонското високо образование е мозаик во кој имаме и прогрес и назадување, но и напредок и дисконтинуитет, како и зголемен квалитет наспроти квалитет, но и непочитување на постојната правна рамка, беше заклучено на дебатата „Високообразовните политики во регионот – експеримент или стратегија“.
Македонското високо образование е мозаик во кој имаме и прогрес и назадување, но и напредок и дисконтинуитет, како и зголемен квалитет наспроти квалитет, но и непочитување на постојната правна рамка, беше заклучено на дебатата „Високообразовните политики во регионот – експеримент или стратегија“ во организација на Советот за глобална соработка. Според првиот човек на овој Совет, Трифун Костовски, во високото образование во Македонија постои тренд на зголемување на квантитетот за сметка на квалитетот, што резултира со дипломи со значење на парче хартија што не може да резултира со прогрес. „Од една страна имаме експанзија на високообразовни установи, зголемување на бројот на студенти во Македонија, но од друга страна квалитетот на студирањето во целина е драстично опаднат. Инсистирањето само на квантитет по секоја цена е привидно зголемена достапност на високото образование и не смее да се врши на сметка на девалвирање на самата наобразба на академските граѓани. Ако ја гледаме само формата и дипломата како парче хартија, нема ништо да добиеме, ниту како поединци, ниту како држава“, вели Костовски. Недостатокот на визија, според д-р Емилија Симоска, професор на Институтот за социолошки и политичко-правни истражувања, е главниот проблем со кој се соочува високото образование. Нудењето на исти решенија за различни проблеми, според неа, не е ништо повеќе, туку експеримент. „Развојот на нашето образование, поради талкање од едни решенија до други, ако го погледнеме, нема постојана нагорна линија. Нема вистински тренд. Повеќе наликува на еден мозаик во кој што имаме и прогрес и назадување, и напредок и дисконтинуитет. Немаме вистински модел. Наместо веќе да се занимаваме со квалитетот на образованието, со курикулиумите, со новите извори и методи на освојување на знаењето, ние по толку години како држава и како општество не можеме да кажеме што е она што всушност го сакаме во високото образование.“, вели професор Симоска. Проблемите во високото образование, поранешниот министер за образование и наука, Сулејман Рушити ги гледа во непочитувањето на законската регулатива што Македонија ја има во овој домен. Смета дека квалитетот на високото образование треба да се гледа и низ призмата на квалитетот на основното и средното образование. „Формално правно во Македонија постојат сите законски решенија кои би требало да придонесат за подобрување на квалитетот на високото образование. Но проблемот е имплементација на истите, проблемот е и, на некој начин, непочитувањето на истите решенија“, вели екс-министерот Рушити. Слично размислување има и д-р Жига Турк, професор на Факултетот за градежно и геодетско инженерство на универзитетот во Љубљана. Смета дека внимание треба да се посвети како на високообразовните програми, така и на предуниверзитетското образование. Смета дека, покрај во квалитетот и квантитетот на образованието, треба да се вложува и во човечкиот квалитет и талент. „Човечкиот талент е клучниот економски ресурс и земјите мора да ги фокусираат своите политики да го развијат овој талент, да го одржат и верувам дека тоа е предизвик за земји како Македонија и Словенија каде што нивото на плати е генерално е ниско“, вели професорот Турк. Говорејќи за грчкото искуство во имплементацијата на европските искуства во образовниот систем, д-р Јули Пападиамантаки, предавач по Европски образовни политики на Универзитетот во Пелопонез, рече дека тешко оди нивното прифаќање, но и дека со најавената темелна реформа од страна на премиерот Јоргос Папандреу, ќе дојде до поголема интернационализација на образовните програми. „Не е многу тешко да се прифати европската стратегија. Понекогаш мислиме дека работите се многу тешки и далечни од она што е во нашите верувања, но тие не се и можат да функционираат. Но мора да почекате тоа да биде прифатено на политичко и институционално ниво, но и на индивидуално ниво. На пример, требаше време да се убедат грчките професори да ги одржуваат своите предавања на странски јазици“, рече професорката Пападиамантаки. Учесниците на дебата заклучија дека инвестирањето во реформите е единствениот пат кон подобрување на квалитетот на високото образование. /крај/ач
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Викендов дожд со температури под просекот за овој период од годината

Времето утре ќе биде сончево со мала до умерена облачност. Ќе дува слаб до умерен ветер претежно од северен правец. Минималната температура ќе биде во интервал од 2 до 9, а максималната ќе достигне од 16 до 24 степени, информира УХРМ.
Во Скопје, сончево со мала до умерена облачност и со слаб до умерен ветер од северен правец. Минималната температура ќе се спушти до 7, а максималната ќе достигне до 24 степени.
Во четврток кон крајот на денот, во текот на ноќта и во петок под влијание на влажен бран ќе има врнежи од дожд, кои локално ќе бидат пообилни. Во деновите од викендот ќе се задржи променливо облачно време со повремен локален дожд. Температурите ќе бидат под просекот за овој период од годината.
Македонија
Универзитетот „Св. Климент Охридски“ – Битола ќе добие Факултет за медицина

Владата ја разгледа и усвои информацијата за потреба за основање на Факултет за медицински науки и здравство при Универзитетот „Св. Климент Охридски“ – Битола.
„Формирањето на Факултетот за медицински науки и здравство како единица во состав на Универзитетот „Св. Климент Охридски“ – Битола претставува стратешка неопходност за унапредување на здравственото образование особено во Пелагонискиот и Југозападниот регион на Република Северна Македонија“, велат од Владата.
Новоформираниот факултет ќе има задача да биде правен наследник на Високата медицинска школа, каде освен тригодишни студии ќе може да се акредитираат четиригодишни студиски програми по медицински сестри и акушерки.
Од Владата велат дека имајќи го предвид фактот дека е потребно време да се испочитуваат мислењата од сите надлежни институции, како на пример да се разгледа проектот за основање на Факултетот за медицински науки и здравство како единица во состав на Универзитетот „Св. Климент Охридски“ – Битола од страна на Одборот за акредитација на високото образование, да се донесе закон за основање, и да се испочитува членот 149 од Законот, каде е наведено дека запишувањето на студии се врши врз основа на јавен конкурс кој го објавува универзитетот, односно самостојната висока стручна школа кој ги реализира студиите најмалку пет месеци пред започнувањето на наставата, Министерството за образование и наука предложи Факултетот за медицински науки и здравство да отпочне со работа од студиската 2026/2027 година, а во меѓувреме да се завршат сите постапки согласно Законот за високо образование.
Македонија
Ќе се градат и реконструираат 30 спортски сали во училиштата, најави Владата

Владата најави дека ќе се градат и реконструираат 30 спортски сали во основните и средни училишта.
Владата ја разгледа и усвои информација за обезбедување на буџетско учество за реализација на заемот за изградба и опремување на 30 училишни спортски сали во основните училишта и реконструкција на училишта.
Во рамките на Министерството за образование и наука се реализира проектот – Изградба и опремување на 145 училишни спортски сали и рехабилитација на основни и средни училишта. Истиот има за цел да обезбеди подобри услови за реализација на наставата, како и да го унапреди училишниот спорт, здравјето и здравите навики на учениците.
„Изградбата на училишни спортски сали е дел од програмата на Владата и е уште еден од проектите кои започнуваат постапка за нивна реализација. За таа цел, Владата ја разгледа и усвои информацијата за обезбедување на буџетско учество за реализација на заемот за изградба и опремување на 30 училишни спортски сали во основните училишта и реконструкција на училишта и даде согласност за преземање обврски за чие плаќање е потребно користење на буџетски средства во 2026, 2027, 2028 и 2029 година за заемот за изградба и опремување на 30 училишни спортски сали во основните училишта и реконструкција на училишта“, се наведува во соопштението.