Култура
„Простор“ – самостојна изложба на Владимир Паун-Врапциу, Романија, во „Остен“

Од 6.2. до 18.2.2024 во галерија ОСТЕН е поставена самостојна изложба на романскиот уметник Владимир ПАУН – Врапциу со наслов „Простор“. Отворањето ќе се одржи утре, 6 февруари во 19ч. во галерија ОСТЕН. На отворањето ќе се обрати амбасадорката на Романија госпоѓа Моника Аксинте.
„Простор“ претставува проект во развој кој постојано добива нови форми и димензии, како што всушност се случува и во просторот околу нас. Еден постојан, неограничен развој. Со истата изложба Врапциу има гостувано во галеријата „Сафира и Вентура“ (Saphira&Ventura Gallery) во Њујорк во период од 01.03 до10.03.2022 година.
За изложбата
Зачекорете во царството каде што етеричното се среќава со опипливото, каде што безграничното пространство на универзумот се испреплетува со сложената работа на човечкиот ум. Добредојдовте во „Простор“, изложба замислена од длабочините на имагинацијата и родена како светилиште за човечката душа. Во оваа збирка на создадени форми, визијата на уметникот ја надминува физикалноста, нудејќи прибежиште за духот да шета слободно среде непознатите територии на постоењето.
Од најраните епохи на човештвото до денес, привлечноста на универзумот ја плени човечката психа, повикувајќи ги истражувачите да излезат надвор од границите на Земјата. Сепак, суштината на универзумот останува загадочна, нејзините својства подлежат на одливот и протокот на знаењето што се развива низ цивилизациите.
Но, „Простор“ е повеќе од едноставно истражување на космичките мистерии; тоа е храбар напор да се соочиме со егзистенцијалните стравови што ја зафаќаат нашата колективна свест. Среде глобалната пандемија и безбројните грижи што ја придружуваат, оваа изложба се појавува како фројдовска катарза, терапевтско патување низ уметноста за да се помириме со нашите најдлабоки стравови. Овде, среде курираните форми, лежи доказ за издржливоста, потсетник дека и покрај неизвесноста, уметноста служи како светилник на утеха и исцелување. Бидејќи во прегратката на креативноста, наоѓаме не само светилиште, туку и сила да ги надминеме неволјите. Добредојдовте во „Простор“, каде уметноста станува сад за патување навнатре, кон разбирање, прифаќање и на крајот ослободување.
„Во просторот дефиниран од Владимир Паун Врапциу, тој парадоксално ја претставува – слободата, која постои и покрај клаустрофобичната форма на живеалиштата на луѓето“.
Александру Ангел, Романија
Кустос и музеолог
„Импресивната количина на дела не му дозволува на уметникот да биде педантен или стабилен во групирањето или реконфигурирањето. Тој не преговара за идејата што доминира со него и не верува во еластичноста на емоциите. Како борец од прва линија, тој го лепи знамето на својата личност на местото избрано за освојување. Затоа неговата визија е полна со искреност, со јасен вкус“.
д-р Јон Ангел
Универзитетски предавач
За уметникот
Владимир Паун-Врапциу, современ романски уметник, го започнаува своето уметничко патување со завршувањето на средното уметничко училиште во Бузау со фокус на декорација од 1991 до 1995 година. Неговите академски определби продолжуваат и тој дипломира Архитектура и урбанизам на Факултетот за архитектура и урбанизам во Букурешт помеѓу 1996 и 2003 година. Воден од страста за уметничко истражување, Владимир дополнително ги усовршува своите вештини со магистерски студии по уметност на Националниот универзитет за уметност во Букурешт од 2019 до 2021 година.
Како успешен уметник, Владимир Паун-Врапциу се здобива со меѓународно признание. Со гордост го претставува галеријата „Сонија Монти“ во Париз, Франција, означувајќи го неговото присуство на европската уметничка сцена. Дополнително, тој е поврзан со галеријата Сафира и Вентура во Њујорк, САД, каде го покажува глобалниот досег на неговото уметничко влијание.
Владимир е активен член на различни ценети организации, вклучувајќи го Редот на архитекти во Романија, Унијата на архитекти од Романија и Унијата на визуелни уметници во Романија. Неговата посветеност на овие професионални здруженија ја одразува неговата посветеност на уметничката заедница.
Признанијата на уметникот ја вклучуваат престижната ОСТЕН НАГРАДА на Остен биеналето на цртеж во Скопје, Северна Македонија, во 2020 година. „НАГРАДА ЗА НАЈДОБАР УМЕТНИК“ од Биеналето во Фиренца и WAVA (Светска асоцијација за визуелни уметности) и „Награда на жирито“ на Биеналето во Фиренца.
Покрај неговите достигнувања во светот на уметноста, Владимир Паун-Врапциу има успешна кариера во архитектурата, особено познат по неговата експертиза во минимализмот. Неговиот архитектонски пристап се фокусира на есенцијализирање на волумените и одржување на чистотата на линиите додека ја зачувува приватноста и човечката топлина. Имено, во 2002/2003 година, тој се појавува како победник на архитектонски натпревар организиран од Фондацијата OAT FARM, спонзориран од принцот Чарлс, каде самиот принц Чарлс е претседател на жирито.
Среде предизвиците на светот, Владимир Паун-Врапциу вешто се движи низ неизвесностите, насочувајќи го своето внимание кон длабокото проучување на сликарството. Како одговор на збунувачката реалност обликувана од психолошките, социјалните и економските предизвици што го зафатија светот, тој бара одговори преку неговите амбициозни сликовни платна, создавајќи визуелен дневник на тековната пандемија. Уметничките потфати на Владимир стојат како доказ за неговата издржливост, приспособливост и длабок увид во светот околу него.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
„Народен пратеник“ на МНТ продолжува со регионалната турнеја, следна станица „Борини позоришни дани“

Претставата „Народен пратеник“ на МНТ продолжува со успешната регионална турнеја.
На 24 октомври, во главната натпреварувачка програма, ова сценско остварување ќе биде изведено на сцената на театарот „Бора Станковиќ“ во Врање, Србија, како дел од 45. издание на реномираниот театарски фестивал „Борини позоришни дани“.
Со ова дело, Бранислав Нушиќ уште еднаш потсетува дека смеењето е најсилното оружје против глупоста и корупцијата. Неговата извонредна сатира за човековата суета, лицемерието и алчноста, преку ироничен хумор го пресликува малиот човек што, стекнувајќи политичка моќ, губи морален компас. Критичарите ја истакнуваат важноста на оваа драма, која нуди реалистичен приказ на општествените односи, засновани врз корупција и лицемерие, додека истовремено им се потсмева на политичката култура и на народната наивност. „Народен пратеник“ е безвременско дело, бидејќи темите за амбицијата, поткупот и честољубието и денес се актуелни.
Во режија на Егон Савин, еден од водечките театарски режисери на Балканот, во претставата играат: Александар Микиќ, Дарја Ризова, Тони Михајловски, Јордан Симонов, Тања Кочовска и Александар Михајловски (глас), како и ансамблот: Дејан Стамчевски, Синан Ракип, Скендер Бериша, Зекирија Алим, Мирослав Атанасовски, Мартин Китановски и Хусеин Халили.
Селекторот на годинашното фестивалско издание, д-р Мирослав Радоњиќ, во селекцијата вклучи седум претстави од водечки театри од регионот, кои ќе се натпреваруваат за главните награди на фестивалот и една претстава што ќе биде изведена во чест на наградените.
Освен Македонскиот народен театар, во натпреварувачката програма учествуваат: Театар „Бора Станковиќ“ – Врање, Битеф театар – Белград, Народно позориште – Белград, Народно позориште на Република Српска – Бања Лука, Градско позориште „Семберија“ – Бијељина и Звездара театар – Белград.
„Борини позоришни дани“ годинава се одржува од 21 до 28 октомври и веќе четири и пол децении претставува значаен културен репер на српската и регионалната театарска сцена, промовирајќи квалитетни сценски уметности и отворајќи простор за дијалог меѓу различни естетики, поетики и културни контексти.
Со учеството на овој значаен фестивал, МНТ уште еднаш ја потврдува стратегиската ориентација кон регионална соработка, културна размена и афирмација на македонската театарска уметност пред пошироката меѓународна јавност.
Култура
Драмски со претставата „Кармен“ на театарски фестивал во Анкара

Со монодрамата „Кармен“, Драмски театар Скопје на 24 октомври ќе учествува на 17. Меѓународен театарски фестивал ЕТХОС Анкара 2025. Фестивалот се одржува од 16 до 26 октомври во главниот град на Турција. Годинава под мотото „Градот и театарот“ на фестивалот ќе учествуваат театарски уметници, амбасадори на културата, претставници на центри за култура и членови на граѓанските и невладини организаци од над 20 земји. Публиката ќе може да ги следи театарските претстави и останатите фестивалски настани на повеќе сцени низ Анкара.
Драмски театар Скопје со монодрамата „Кармен“ во која ликот на Кармен го игра Биљана Драгичевиќ – Пројковска, учествувал на десетина меѓународни фестивали и тоа во Грузија, Молдавија, Хрватска, Босна и Херцеговина, Србија, Бугарија и Албанија како и на десетина гостувања во нашата земја.
Монодрамата „Кармен“ е создадена по мотив од романот „Пет часа со Марио“ од шпанскиот писател Мигел Делибес, а својата премиера ја имаше во мај 2021 година. Режијата и драматизацијата се на Дејан Пројковски, сценографијата на Валентин Светозарев, сценските движења на Олга Панго, костимографијата на Раде Василев, а музиката на Горан Трајковски.
Актерката Биљана Драгиќевиќ-Пројковска за улогата Кармен има добиено неколку меѓународни награди и признанија.
Култура
Во македонскиот КИЦ во Загреб отворена изложба за фотографите на Арсовски, кои ги поврзаа Скопје и Загреб

Во македонскиот Културно-информативен центар во Загреб вчера беше промовирана научната монографија „Во потрага по фотографите Арсовски“ и отворена изложбата „Арсовски – фотографи“ посветена на претходно целосно непознатото, но исклучително вредно фотографско творештво на семејството Арсовски.
Изложбата и публикацијата отвораат ново поглавје во историјата на македонската и хрватската фотографија со кое што се надополнува значаен сегмент во историјата на македонската и хрватската фотографија.
Научната монографија „Во потрага по фотографите Арсовски“, чиј автор и уредник е д-р Ива Просоли, објавена во двојазично хрватско-македонско издание, содржи текстови од македонски и хрватски автори и истражувачи.
Монографијата и изложбата ја претставија авторките и кураторите како и директорката на македонскиот Културно-информативен центар во Загреб, Мими Ѓоргоска Илиевска и директорот на Музејот за уметности и занаети Сањин Михелиќ кои ги потврдија заложбите за промоција на културните вредности, продлабочување на меѓународната соработка и културните врски меѓу Хрватска и Македонија, потенцирајќи дека во годината кога Музејот за уметности и занаети ја одбележува 145-годишнината од постоењето организирани се две заеднички значајни изложби кои што наредната година ќе бидат претставени во Музејот на град Скопје и во македонската Национална галерија.
„Поводот за истражување на фотографското семејство Арсовски беше покана од Дејан Кршиќ, кој, додека подготвуваше монографија за Михајло Арсовски, наиде на фотографии од семејното наследство“, нагласи д-р Ива Просоли, уредник и автор на изложбата и монографијата. Преку истражување во архиви, музеи и приватни колекции, реконструиран е фотографскиот опус на семејството Арсовски, со голема уметничка вредност и исклучителен технички квалитет, опфаќајќи урбани сцени од старо Скопско, христијански споменици, обичаи, жетва, мода и општествени трендови и секојдневниот живот во македонскиот меѓувоен период. Денес, нивното дело претставува вреден документ за колективната меморија на еден простор и време.
Изложбата „Арсовски – Фотографи“ ќе биде отворена до 10 ноември 2025 година во македонскиот Културно – информативен центар во Загреб. Македонскиот Културно-информативен центар во Загреб овој проект го реализираше во соработка со Музејот на уметности и занаети, Загреб и Музејот на град во Скопјe.
Две генерации заборавени фотографи
Семејството фотографи Арсовски, од кое потекнува еден од најзначајните хрватски графички дизајнери Михајло Арсовски, работело во Скопјe две генерации, а потоа и во Загреб. Иако нивните студија, прво на браќата Арсиќ, а потоа на „Електрофот“, биле важни фотографски центри во Скопјe во периодот меѓу двете светски војни, делото на ова семејство не било познато ниту професионално третирано досега. Првиот познат фотограф во семејството бил Васил Поп-Арсов, фотограф и учител, кој отворил фотографско студио во центарот на Скопјe на почетокот на 20 век. Неговите синови, Константин (Коста) и Владимир, ја продолжија семејната традиција, преземајќи го студиото на нивниот татко во 1926 година, а во средината на 1930-тите отворија уште едно студио наречено Електрофот. По Втората светска војна, Коста и неговото семејство
се преселија во Загреб, каде што тој водел фотографско студио со исто име до 1957 година, додека Владимир заминал во Париз.
Две генерации заборавени фотографи
Семејството фотографи Арсовски, од кое потекнува еден од најзначајните хрватски графички дизајнери Михајло Арсовски, работело во Скопјe две генерации, а потоа и во Загреб. Иако нивните студија, прво на браќата Арсиќ, а потоа на „Електрофот“, биле важни фотографски центри во Скопјe во периодот меѓу двете светски војни, делото на ова семејство не било познато ниту професионално третирано досега. Првиот познат фотограф во семејството бил Васил Поп-Арсов, фотограф и учител, кој отворил фотографско студио во центарот на Скопјe на почетокот на 20 век. Неговите синови, Константин (Коста) и Владимир, ја продолжија семејната традиција, преземајќи го студиото на нивниот татко во 1926 година, а во средината на 1930-тите отворија уште едно студио наречено Електрофот. По Втората светска војна, Коста и неговото семејство се преселија во Загреб, каде што тој водел фотографско студио со исто име до 1957 година, додека Владимир заминал во Париз.