Свет
Пораст на бројот на смртни случаи од срцеви заболувања во време на пандемија
Лекарите ширум светот предупредуваат дека се помалку луѓе со болка во градите одат во болници од страв од инфекција со коронавирус, па затоа експертите истакнуваат дека се повеќе е важно да се забележат и да се реагира на предупредувачките знаци на срцев удар, пишуваат германските медиуми.
Има драматичен пад на бројот на луѓе кои доаѓаат на кардиоваскуларна нега во оваа пандемија и ова е причина за сериозна загриженост, велат експертите.
Секој што претрпел срцев удар или има такви симптоми, мора веднаш да побара помош, посочуваат тие.
Луѓето не треба да ја игнорираат болката во градите, бидејќи се плашат од вирус во болницата, бидејќи секоја минута е важна, вели професорот Стефан Аченбах, претседател на Европското здружение за кардиологија.
Повеќето смртни случаи од срцев удар се случуваат во првиот час, вели тој, и затоа не треба да чекате пред да побарате помош. Одложувањето на одењето во болница може да има сериозни долгорочни последици, како што е тешка срцева слабост.
Аченбах вели дека во првиот бран на пандемијата, во пролетта 2020 година, кардиолозите имале помалку пациенти во болниците со срцев удар, но во исто време, смртноста од таа причина се зголемила надвор од болниците.
Тоа е загрижувачко, вели тој. Иако нема податоци, претпоставува дека повеќе луѓе умреле од срцев удар затоа што избегнувале да одат во болница од страв од коронавирусот.
Студија во која учествувале повеќе од 3.000 здравствени работници од 141 земја на шест континенти, покажа дека паднал бројот на приеми во болница на пациенти поради срцев удар за време на пандемија, според Европското кардиоваскуларно друштво.
Таа студија исто така покажа дека половина од пациентите со срцев или мозочен удар кои пристигнале во болницата го сториле тоа толку доцна и надвор од златната временска рамка за ефективна итна интервенција, што дополнително влијаело на преживувањето и морбидитетот.
Луѓето никогаш не треба да избегнуваат или да го одложуваат третманот, вели професорот Томас Воигтлаендер од Германската фондација за срце, истакнувајќи дека многумина умираат на почетокот на срцевиот удар поради вентрикуларна фибрилација, нарушување на ритамот во кое срцевиот мускул престанува да работи добро и срцето запира.
Бидејќи брзината на помош е важна за преживување, важно е да се препознаат симптомите на срцев удар, вели тој. Еден од знаците за предупредување е чувството на нагло горење или стискање во градите. Болката може да се прошири на рацете, горниот дел на стомакот, грбот, рамената и вилицата. Пациентите понекогаш фаќаат здив и ова може да биде придружено со потење и слабост.
Болка во градите со минимален напор или во мирување и невообичаено отежнато дишење може да најавува срцев удар. Овие симптоми можат да се повторат со денови или недели пред мозочен удар, а потоа да исчезнат, што значи дека треба сериозно да се сфатат, вели германски кардиолог.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Свет
Унгарија и Словачка би можеле да ја блокираат иницијативата за запленување на замрзнатиот руски имот поради корупцискиот скандал во Киев
Будимпешта и Братислава би можеле да ја блокираат иницијативата за запленување на замрзнатиот руски имот со цел да се обезбеди финансирање за Украина поради корупцискиот скандал што избувна во Киев, според „Политико“.
Вчера, министрите за финансии на ЕУ го завршија својот состанок во Брисел, каде што повторно разговараа за прашањето за експропријација на руски имот, но не успеаја да постигнат договор. Весникот забележува дека само неколку земји-членки изразиле идеја за целосно напуштање на планот, без да прецизира колку земји го делат ова мислење. За возврат, другите земји од ЕУ би можеле да воведат построги услови за користење на таквата помош „од страв дека ќе заврши во погрешни раце“, пишува „Политико“.
Иако земјите од ЕУ не постигнаа консензус за рускиот имот, Данска, како актуелен претседавач, ѝ наложи на Европската комисија да започне со развој на правна рамка за конфискација на имот. Самитот на ЕУ ќе се одржи во декември, каде што би можела да се донесе конечна одлука за ова прашање.
„Комисијата е во трка со времето за да предложи заем за репарации, за да можат да започнат технички разговори за финансискиот инженеринг зад иницијативата. Чекањето до следниот самит на лидерите на ЕУ на 18 декември е бесмислено – освен ако ЕУ не е подготвена да ја пушти Украина да падне“, истакнува весникот.
Политико забележува дека дури и ако одлуката за експропријација на руски средства се донесе во декември, ќе помине долго време пред Киев да ги добие првите плаќања. Процедурните правила може да бараат гласање за иницијативата во Европскиот парламент, како и во националните парламенти на неколку земји, што може да трае со месеци. Како резултат на тоа, Брисел можеби ќе мора да ѝ одобри на Украина привремен заем.
Доколку Киев не добие нови рати финансиска поддршка од ЕУ или ММФ пред април 2026 година, земјата ќе мора да ги намали трошоците почнувајќи од овој месец. Првично, владата ќе ги користи средствата првично буџетирани за 2027 година, како што се дивиденди од државните банки. После тоа, ќе се обиде да издаде обврзници, а кога тие средства ќе бидат потрошени, Киев ќе почне да ги суспендира плаќањата кон општините и да ги замрзнува средствата за реконструкција. Како последно средство, владата ќе ја суспендира исплатата на плати на службениците, пензионерите, медицинските работници и војската – нешто што никогаш не се случило за време на периодот на специјалната воена операција, според написите.
Фото: принтскрин
Свет
(Видео) Историско лансирање на „Блу Ориџин“: ракетата „Њу Глен“ полета кон Марс
„Блу Ориџин“, вселенската компанија на основачот на „Амазон“, Џеф Безос, успешно ја лансираше својата џиновска ракета „Њу Глен“, што претставува клучен момент за компанијата. Ракетата полета од Флорида, носејќи два сателити на НАСА на долго патување до Марс, и за прв пат компанијата успеа безбедно да ја слета првата фаза од ракетата на офшор платформа. Двојниот подвиг претставува голем чекор напред во напорите на „Блу Ориџин“ да стане сериозен конкурент на „СпејсИкс“, објавува CNN.
Ракетата „Њу Глен“ полета од вселенската станица „Кејп Канаверал“ непосредно пред 16 часот по локално време во четвртокот. Лансирањето на мисијата, наречена „Ескапејд“, првично беше закажано за недела, но беше одложено поради лоши временски услови. По успешното полетување, „Блу Ориџин“ постигна уште една клучна цел: првата фаза од ракетата, позната како бустер, успешно слета на офшор платформа наречена „Џеклин“ по мајката на Безос.
— Jeff Bezos (@JeffBezos) November 14, 2025
Ова е огромно достигнување за компанијата, особено по неуспешниот обид за слетување за време на нејзиниот прв лет во јануари. Во тој момент, моторите не успеаја да се рестартираат за слетувањето, но инженерите се чини дека го решија тој проблем во текот на изминатите десет месеци. Можноста за повторна употреба на првата фаза од ракетата е клучна за деловниот модел на компанијата бидејќи значително ги намалува трошоците за лансирање, стратегија што ја усоврши нејзиниот главен конкурент, SpaceX.
New Glenn испорача два сателити во вселената за мисијата Escapade, која има една од највозбудливите мисии од сите – истражување на Марс. Но, нивниот пат до Црвената планета ќе биде индиректен. Сателитите прво беа испратени во Lagrange Point 2 (L2), гравитациски стабилна точка во вселената на околу 1,5 милиони километри од Земјата, каде што ќе „чекаат“ вистински момент за да го продолжат своето патување.
Кон крајот на 2026 година, кога Марс и Земјата ќе бидат во оптимална позиција, сателитите ќе го напуштат L2 и ќе се упатат кон нивната крајна дестинација. Се очекува тие да влезат во орбитата на Марс во септември 2027 година. Дури тогаш ќе започне нивната научна мисија: проучување на атмосферата на Марс за да се открие зошто планетата ја изгубила својата густа атмосфера пред милијарди години и мерење на нивоата на зрачење, што е клучно за идните човечки мисии.
„За време на мисијата Ескапејд, двата сателити истовремено ќе ја измерат речиси целата горна атмосфера и магнетосфера на планетата, на надморски височини помеѓу приближно 160 и 10.000 километри“, се вели во соопштението од Универзитетот во Калифорнија, Беркли, кој ја води мисијата. „Координираните набљудувања од повеќе точки се неопходни за разоткривање на синџирот на причина и последица во системот.“
Фото: принтскрин
Регион
Нови детали за падот на турскиот „Ер Трактор“ во Хрватска
Вчера во близина на Сењ, Хрватска се урна турски противпожарен авион, при што загина пилотот. Контактот со авионот AT802, во сопственост на турската Генерална дирекција за шумарство (OGM), беше изгубен во четврток вечерта, а министерот Ибрахим Јумакли подоцна го потврди трагичниот исход.
Детали за летот и несреќата
Според соопштението на Министерството, објавено од турските медиуми, два противпожарни авиони AT802 полетаа од Чанаккале во среда, 12 ноември, за Загреб за закажано одржување. Поради лошите временски услови, тие беа принудени да ја поминат ноќта на аеродромот во Риека.
Летот за Загреб продолжи во четврток во 17:38 часот по турско време, но поради ново влошување на времето, тие одлучија да се вратат во Крк, каде што се наоѓа аеродромот Риека. По враќањето на аеродромот во Риека, тие влегоа во облаци на надморска височина од 1500 метри. Едниот авион успеа да помине низ нив и успешно слета, но радио-контактот со другиот беше изгубен во 18:25 часот.
Веднаш започна операција за пребарување и спасување во координација со хрватските власти, соопшти турското министерство.
Хрватската агенција за истражување на воздухопловни, поморски и железнички несреќи, исто така, ја пријави несреќата.
„На 13 ноември 2025 година, околу 16:53 часот по локално време, во близина на Криви Пут беше пријавен падот на авионот „Ер Трактор“ АТ 802, со ознаки OR 2025. Авионот летал по кружна рута од аеродромот Риека до Загреб и назад.
Агенцијата за истражување на воздухопловни, поморски и железнички несреќи беше известена за инцидентот веднаш по настанот од страна на OKC-MUP и, во согласност со одредбите од Регулативата (ЕУ) бр. 996/2010, започнува безбедносна истрага“, се вели во соопштението на Агенцијата.
Пронајдени остатоци, потврдена е смртта
Министерот за земјоделство и шумарство, Ибрахим Јумакли, објави дека спасувачките екипи ги пронашле остатоците од исчезнатиот авион. „Остатоци од противпожарниот авион на нашата Генерална дирекција за шумарство, со кој беше изгубен контактот, беа пронајдени во близина на градот Сењ во Хрватска. Изразувам сочувство до семејството и најблиските на нашиот пилот кој загина во оваа тешка несреќа. Нека почива во мир. Сочувство до нашата шумарска организација и до сите наши луѓе“, рече министерот Јумакли.
Откриен идентитетот на пилотот
Генералниот директор на Дирекцијата за шумарство, Бекир Карачабеј, го потврди идентитетот на загинатиот пилот.
„По полетувањето од аеродромот во Риека, радиоконтактот со авионот беше изгубен поради лоши временски услови. Остатоци беа пронајдени во близина на Сењ. Во операцијата за пребарување и спасување предводена од Хрватскиот центар за контрола на воздушниот сообраќај (ATC), беше утврдено дека нашиот пилот Хасан Бахар загинал. Му посакувам Божја милост на нашиот маченик и изразувам сочувство до неговото ожалостено семејство и нашата организација“, рече Карачабеј во објава на социјалните мрежи.
Пилотот веќе преживеал една несреќа
Според турските медиуми, пилотот Хасан Бахар веќе преживеал авионска несреќа на крајот на август оваа година.
На 29 август, тој учествувал во гаснење на пожар во населбата Јатаган во Мугла, кога неговиот противпожарен авион се урна. Бахар потоа била извлечена од остатоците како повредена, но го загубила животот во вчерашната несреќа во Хрватска.
фото: принтскрин

