Свет
(Видео) Во Бразил исекоа прашума за да се изгради автопат за климатскиот самит

Нов автопат, кој минува низ десетици илјади хектари заштитена амазонска прашума, се гради за климатскиот самит COP30 во бразилскиот град Белем.
Според Би-би-си, целта е да се олесни сообраќајот до градот, кој ќе биде домаќин на повеќе од 50.000 луѓе, меѓу кои и светските лидери, на конференцијата во ноември.
Државната влада ги промовира одржливите карактеристики на автопатот, но некои локални жители и конзерватори се огорчени од влијанието врз животната средина. Амазон игра клучна улога во апсорпцијата на јаглеродот за светот и зачувувањето на биодиверзитетот, а многумина велат дека ова уништување на шумите е во спротивност со самата цел на климатскиот самит.
For the climate summit to be held in Brazil, trees were cut down to build a new four-lane highway in a protected area of the Amazon rainforest. pic.twitter.com/Mslv4Fs033
— wR (@WeReporter) March 12, 2025
Покрај делумно изградениот пат, бујна прашума се издига од двете страни – потсетување на она што некогаш било таму.
Багери и механизација го сечат шумското дно поплочувајќи го мочурливото подрачје за да се создаде пат, кој ќе минува низ заштитеното подрачје.
Клаудио Верекете живее на речиси 200 метри од местото на кое ќе биде патот, јави Би-би-си. Некогаш заработувал со берење бобинки од дрвјата кои некогаш го зафаќале овој простор.
„Сѐ е уништено“, рече тој покажувајќи кон расчистениот простор.
„Жетвата ни е веќе скратена. Веќе ги немаме тие приходи за да го издржуваме семејството“.
Тој вели дека не добил никаков надомест од државната власт и во моментот се потпира на своите заштеди. Тој е загрижен дека изградбата на овој пат ќе доведе до дополнително уништување на шумите во иднина, сега кога областа е подостапна за бизнисите.
„Нашиот страв е дека еден ден некој ќе дојде овде и ќе рече: „Еве малку пари, оваа област ни треба за да изградиме бензинска пумпа или складиште“. И тогаш ќе мора да заминеме.
So… anyone know why there is a roughly 10km straight line going through the Amazon Rainforest? 👀
Here are the coordinates:
1°35’33″S 66°50’53″W pic.twitter.com/tRCo9YRq2Y— Jay Anderson (@TheProjectUnity) November 21, 2024
„Ние сме родени и израснати овде во заедницата. Каде ќе одиме?“
Неговата заедница нема да биде поврзана со патот.
„За нас што живееме покрај автопатот нема да има корист. Ќе има корист за камионите што ќе поминуваат.
Според Би-би-си, автопатот ќе одвои две области на заштитени шуми, а научниците се загрижени дека ќе го фрагментира екосистемот и ќе го наруши движењето на дивиот свет.
Проф. Силвија Сардиња е ветеринар за диви животни и истражувач во Универзитетската болница за животни. Таа и нејзиниот тим рехабилитираат диви животни со повреди, најчесто предизвикани од луѓе или возила. Кога ќе се излечат, тие ги пуштаат назад во дивината, што, вели таа, ќе биде потешко со автопатот веднаш пред нивната врата.
„Од моментот кога ќе се исчистат шумите, има загуба. Ќе ја изгубиме областа за ослободување на овие животни назад во дивината, природната средина на овие видови“, рече таа.
„Копнените животни повеќе нема да може да преминат на другата страна, со што се намалуваат површините на кои може да живеат и да се размножуваат.
Бразилскиот претседател Луис Инасио Лула да Силва и министерката за животна средина, Марина Силва, велат дека ова ќе биде историски самит.
Претседателот вели дека состанокот ќе обезбеди можност да се фокусира на потребите на Амазонија, да се прикаже шумата на светот и да се претстави што направила федералната влада за да ја заштити. Но, проф. Сардиња вели дека иако овие разговори ќе се одржат на многу високо ниво, меѓу деловните луѓе и владините претставници, оние што живеат таму не се слушнати.
Државната влада Пара ја изнесе идејата за овој автопат уште во 2012 година, но таа постојано беше отфрлана поради еколошки грижи.
Сега, голем број инфраструктурни проекти се оживеани или одобрени за да се подготви градот за самитот на COP.
Адлер Силвеира, државниот секретар за инфраструктура, го наведе автопатот како еден од 30-те проекти што се во тек во градот за да се подготви и модернизира за „да можеме да имаме наследство за населението и што е уште поважно, да им служиме на луѓето за COP30 на најдобар можен начин“.
Говорејќи за Би-би-си, тој рече дека тоа е одржлив автопат и важна интервенција за мобилноста.
Тој додаде дека ќе има премини за диви животни, велосипедски патеки и соларно осветление. Се градат и нови хотели, а пристаништето се реконструира за да може да се закотват бродовите за крстарење и да ги сместат посетителите.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Украинската воздушна одбрана собори 69 од 165 дронови користени во рускиот напад врз Украина

Украинската воздушна одбрана собори 69 од 165 дронови користени во рускиот напад врз Украина во текот на ноќта, соопшти украинската војска.
Воздухопловните сили на Украина соопштија дека 80 од дроновите исчезнале од радарот, веројатно поради мерки за електронско војување преку кои тие биле пренасочени, или биле мамки што не носеле експлозиви.
Најмалку 11 лица се повредени во рускиот напад со беспилотни летала врз Киев во текот на ноќта, во кој беа запалени неколку станбени згради во украинскиот главен град.
Меѓу повредените се двајца малолетници на возраст од 14 и 17 години.
Регионалниот гувернер на регионот Черкаси во централна Украина, Игор Табуретс рече дека во нападот со руски беспилотни летала доцна синоќа се предизвикани неколку пожари. Украинската служба за вонредни ситуации соопшти дека едно лице е повредено.
Регион
Сведоштво по страшната сообраќајка во Хрватска: „Се слушна силен тресок, врескање, а луѓето излегуваа низ прозорците“

Две лица загинаа, а повеќе од 30 се повредени во страшната сообраќајка што се случи на автопатот А3 низ Хрватска вчера ноќта. На кобната несреќа, во која учествувале автобус и автомобил од Босна и Херцеговина, ѝ претходел „судир“ на автомобил голф и срна, која излетала на автопатот.
„Автомобилот налета на срна која истрча на патот. Возачот очигледно не можел да го придвижи автомобилот после тоа, но излегол на патот и мавнал кон другите автомобили за да ја намали брзината и да застане. Возачот на автобусот што доаѓал не застанал и удрил во тој автомобил, ја пробил заштитната ограда и се превртел и завршил во спротивен правец“, изјавил Мирослав Голуб од противпожарната служба, пренесува 24сата.
Очевидци раскажале за ГП Маљевац како изгледале застрашувачките моменти по судирот. “Тоа беше како на филм.
„Се слушна силен тресок, а потоа и врескање. Луѓето се обидуваа да излезат низ скршените стакла на автобусот. Возачот на автомобилот стоеше на страна и мавташе за да ги предупреди другите, но не успеа”, рекол сведок на хоророт на автопатот.
Регион
Тајната на Тито која никој никогаш не ја разјасни

На денешен ден, пред 45 години, почина Јосип Броз Тито, доживотен претседател на Социјалистичка Федеративна Република Југославија и Сојузот на комунистите на Југославија, маршал и врховен командант на вооружените сили, кој владееше со Југославија 35 години.
Поминаа 45 години од смртта на Тито, но многу граѓани на поранешна СФРЈ сè уште го посетуваат неговиот гроб во Куќата на цвеќето во Дедиње, Белград, каде пред десет години беше погребана и неговата сопруга Јованка. Датумот на смртта на Тито се совпаѓа со почетокот на економската криза во СФРЈ.
Тито се разболел на 88-годишна возраст, но тоа не го спречило да учествува на Самитот на неврзаните во Хавана во 1979 година. Новата 1980 година ја дочека во Караѓорѓево, но не издржа, па седејќи им честиташе на народот на Југославија. Три дена подоцна бил примен во Клиничкиот центар во Љубљана поради затнување на феморалните и поплитеалните артерии, а на 20 јануари му била ампутирана левата нога, додека во февруари му откажале бубрезите, а потоа добил проблеми со срцето и белите дробови. Починал на 4 мај 1980 година во 15:05 часот.
Во 18 часот и 50 минути сите ТВ екрани беа затемнети 30 секунди, а потоа спикерот Миодраг Здравковиќ со насолзени очи рече: „Другарот Тито е мртов“.
На погребот на Јосип Броз Тито во Белград присуствуваа повеќе од 200 истакнати личности од целиот свет, меѓу кои претседателот на СССР Леонид Брежњев, канцеларот на тогашна Западна Германија Хелмут Шмит, лидерот на ГДР Ерих Хонекер и британската премиерка Маргарет Тачер. Тито беше погребан под ритамот на Интернационалата и југословенската национална химна, а сирените одекнаа во градовите и пристаништата низ земјата.Десет години подоцна, поранешна Југославија беше сцена на граѓански војни, по отцепувањето на поранешните југословенски републики, прво на Словенија, а потоа и на Хрватска и Босна и Херцеговина. Јосип Броз Тито е роден во Кумровац, Загорје, во мешано хрватско-словенечко семејство во мај 1892 година.
За време на неговиот живот, 25 мај бил означен како датум на раѓање, а тоа како „Ден на младоста“. Како австроунгарски војник учествувал во Првата светска војна, со чин капар, меѓу другото и на српскиот фронт. Бил ранет и заробен во Галиција, на рускиот фронт, во 1915 година, па извесно време поминал како затвореник во Русија. Во неговите официјални биографии, во повоениот период, се наведува дека тогаш учествувал во Октомвриската револуција.
Во Кралството на Србите, Хрватите и Словенците се вратил на крајот на октомври 1920 година, кога станал член на Комунистичката партија. Во 1937 година станал генерален секретар на КПЈ, по разрешувањето и егзекуцијата на Милан Горкиќ, претходниот лидер на таа партија. Работел и студирал во 1936 и 1937 година во Коминтерната во Москва. Тоа беше време на најтешките чистки во советската номенклатура и комунистичката интернационала, кога беа ликвидирани и значителен број југословенски комунистички шампиони.
Ниту денес не е јасно како тој успеа да направи една мала и опустошена од војна земја на Балканот во водач на едно големо светско движење; оваа слава продолжува и денес, па доволно е да се каже „Белград“ во која било од земјите од неврзаниот блок, од кои многу добија голема помош од Југославија и дека сите врати се отворени.
Неговата улога во Движењето на неврзаните, во подоцнежната фаза, е особено запаметена по неговите доследни напори да ги задржи Неврзаните од влијанието на одредени про-блок членови. Во внатрешната политика остави аранжман кој на крајот се покажа неодржлив за функционирањето на СФРЈ, како што е Уставот од 1974 година, кој практично ја обезвласти државата на сметка на републиките.
Како водач на КПЈ го предводеше партизанското движење во Втората светска војна, а од војната излезе како легендарен водач. Покрај борбата против окупаторот, единиците под негова команда ја спроведоа и комунистичката револуција, за време и по војната, во која, меѓу другото, исчезнаа десетици илјади некомунисти во спроведувањето на револуционерната „правда“ под образложение „борба против соработниците на окупаторот“.
Во 1948 година ја отфрли Резолуцијата на Информбирото на Комунистичките партии и се спротивстави на силниот притисок на Сталин, по што со години вешто балансира меѓу источниот и западниот блок, освојувајќи ја единствената позиција на Југославија како лидер на Движењето на неврзаните.