Европа
(Видео) Украина прави армија од роботи, ќе се борат на фронтот
Оваа недела, украинската платформа United24 на „Икс“ објави дека неколку видови роботи за копнената армија влегуваат во масовно производство, пишува Форбс.
Платформата, која ја воспостави владата за да собере средства за помош на Украина, вели дека по долг процес на селекција, ќе купи стотици специјализирани роботи кои ќе учествуваат во борба, логистика, поставување и расчистување мини. Тие роботи претходно биле користени во многу мал обем, а тоа може да сигнализира голема промена.
Украина ги постави стандардите за војување со беспилотни летала, користејќи ги системите како ефективни, евтини алтернативи на традиционалните платформи со екипаж. На Украина можеби и недостига офанзивно воздухопловство, но нивните напаѓачки беспилотни летала нанесуваат голема штета на руските нафтени и гасни постројки.
Украина нема конвенционална морнарица, но нивната флота од беспилотни бродови потопи многу руски воени бродови и ја прекина поморската блокада на пристаништата на Црното Море.
Украинските дронови FPV го менуваат односот на силите на фронтот. Копнената роботика е поголем предизвик од воздушните дронови, но украинските инженери наоѓаат креативни решенија.
A Ukrainian UGV with a KZ-4 cumulative charge destroying a bridge on the temporarily occupied territory 4 km behind enemy lines. pic.twitter.com/To7UUida5L
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) January 26, 2024
Далечински управувани воени роботи се познати како Uncwed Ground Vehicles (UGV). Ваквите возила се постари отколку што мислите – Русите користеле „телетенкови“ во инвазијата на Финска во 1939 и 1940 година. Тие беа лесни тенкови опремени со примитивен радиоконтролен систем. Немале камера, што значи дека војникот што го управувал тенкот морал да гледа. Тие беа главно вооружени со пламенофрлачи – идејата беше дека ќе нападнат утврдени позиции кои беа премногу опасни за да се пристапат на кој било друг начин. Овие возила беа несигурни, а експериментот беше прекинат по неколку месеци.
Во Втората светска војна, Германците го користеле Голијат, минијатурен тенк со 60 килограми експлозив за „камикази“ напади. Германците беа свесни за заглавувањето на радиото и проблемите со губењето на сигналот, типични за телетенковите и затоа Голијат носеше долга жица за далечинско управување. Беа изградени неколку илјади од овие возила, но дури и оваа верзија не беше ефикасна: Голијатите беа бавни, често заглавуваа во полето, а жиците често се кинеа, оставајќи го возилото да стои беспомошно.
Американската војска со децении експериментирала со вооружени UGV, но никогаш не ги користела во борба. Роботот SWORDS/Talon беше испратен во Ирак во 2008 година, но никогаш не беше искористен. Русите користеа борбени роботи Уран-9 во Сирија во 2018 година, но тие беа лоши – комуникацијата повторно беше голем предизвик.
И додека воздушните дронови се сеприсутни на боиштата, копнените роботи полека напредуваат. Предизвиците на автономното патување дури и на добро обележани патишта се огромни во споредба со исцртувањето на патеката за летот. Иако многу беспилотни летала можат да летаат, па дури и да избегнуваат пречки, на автопилот, самоуправувачките автомобили не се на исто ниво на развој, а безбедноста на автономното возење сè уште е голем проблем.
Сепак, технологијата напредува со брзо темпо. Пред почетокот на целосната инвазија во 2022 година, Украина беше центар за високотехнолошки стартапи, поради што има големо искуство во областа на роботиката и автоматизацијата.
Овие роботи доаѓаат од украинскиот Brave1 Cluster, технолошки инкубатор што ја олеснува соработката помеѓу индустријата и одбранбениот сектор. Brave1 бара нови идеи и ги поврзува со потенцијалните инвеститори и корисници. Од инкубаторот велат дека прегледале околу 140 концепти на UGV, од кои 50 биле тестирани во реални борбени услови. Од нив одобрени се 14.
„Нашата главна цел е да го намалиме учеството на луѓето на бојното поле“, изјави извршната бизнис директорка на инкубаторот Наталија Кушнерска за списанието Фокус претходно овој месец.
„Тоа ќе ги спаси животите и здравјето на украинските војници. Копнените роботски системи ќе станат следната пресвртница во оваа војна. Тоа е нашиот асиметричен одговор на нумеричката супериорност на непријателот“.
Не се откриени многу детали за тоа кои роботи се произведуваат и каква ќе биде нивната улога, но неколку рани презентации се доволни за да се добие идеја, а видеата објавени на социјалните мрежи ги покажуваат можностите кои веќе се користат.
Едно видео покажува UGV како уништува мост во камиказа стил, додека друго прикажува UGV како влече долг синџир од поврзани противтенковски мини ТМ-62 за да ги постави на рутата на напредување на руската армија, без војниците да мораат да се изложуваат на непријателскиот оган.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Европа
(Видео) Украина погоди руско пристаниште и рафинерија за нафта во напади со дронови
Украинските беспилотни летала извршија напади врз клучни руски енергетски објекти синоќа, погодувајќи го морското пристаниште Темрјук во Краснодарскиот крај и рафинеријата за нафта Сизран во Самара, според руските власти и извештаите на медиумите, објавува The Kiev Independent.
Пожар во пристаништето Темрјук
Оперативниот штаб на Краснодарскиот крај потврди дека пристаништето Темрјук е оштетено по нападот со беспилотни летала што предизвика пожари. Иако регионалните власти не прецизираа кои објекти се погодени, тие рекоа дека „елементи од пристанишната инфраструктура се оштетени“.
More footage of the area near the Syzran refinery in the Samara region, Russia. Russian air defense tried to intercept the Ukrainian UAVs. pic.twitter.com/f9NPR4udtx
— (((Tendar))) (@Tendar) December 5, 2025
Сите вработени се евакуирани и нема извештаи за жртви. Според снимки од очевидци анализирани од рускиот опозициски медиум Астра, се чини дека гасен терминал бил во пламен по нападот. Пристаништето Темрјук е клучен руски објект на Азовското Море, со терминали за извоз на нафта и течен нафтен гас.
The port of Temryuk on the Azov Sea has been hit by drones and is on fire. Gazprom has alarge oil terminal here which might have been the target. Geolocated at 45.32364227260595, 37.384826699035216 pic.twitter.com/UL1Du6TzUp
— raging545 (@raging545) December 4, 2025
Експлозии во рафинерија на 700 километри од границата
Истата ноќ, жителите на градот Сизран во Самараската област, на околу 700 километри од украинската граница, пријавија експлозии во локална рафинерија за нафта. Снимки и фотографии на кои наводно се гледа нападот беа објавени на социјалните мрежи.
Градоначалникот на Сизран, Сергеј Володченков, го потврди нападот со беспилотни летала врз градот, но не ги именуваше целите. Рафинеријата Сизран, отворена во 1942 година, е во сопственост на државната компанија „Роснефт“ и има годишен капацитет за рафинирање од 8,5 милиони тони нафта.
Locals are reporting an attack on the oil refinery in Syzran, Samara Oblast. pic.twitter.com/IwQIWpgxFP
— Exilenova+ (@Exilenova_plus) December 4, 2025
„Санкции со долг дострел“ на Украина
Нападите се дел од поширока украинска кампања насочена кон руската нафтена индустрија, која обезбедува клучни средства и гориво за воените напори на Москва. Објектот Сизран и порано беше цел на напад. Киев повеќе пати користеше домашни беспилотни летала со долг дострел за да ја нападне руската нафтена инфраструктура, а украинските владини и воени претставници ги нарекоа нападите „санкции со долг дострел“ на Киев.
Европа
Маж во Австрија ја оставил девојката на планина, таа замрзнала до смрт: обвинет за убиство
Маж (36) се соочува со обвиненија за убиство од небрежност откако ја оставил својата девојка (33) да замрзне до смрт на Гросглокнер, највисоката планина во Австрија, во јануари. Искусниот планинар наводно ја оставил својата партнерка сама 6,5 часа за да побара помош, во кое време таа починала од екстремниот студ, објавува Дејли Меил.
Двојката од Салцбург била на само 50 метри од врвот на планината висока 3.798 метри кога жената почнала да губи сила и повеќе не можела да продолжи со искачувањето. Наместо да остане со неа, нејзиниот партнер наводно ја напуштил и самиот отишол да побара помош, но било предоцна. По месеци истрага, канцеларијата на државниот обвинител го обвини за убиство од груба небрежност, а тој се соочува со затворска казна до три години.
Канцеларијата на државниот обвинител во својата изјава наведе низа фатални грешки. „Околу 2 часот наутро, обвинетиот ја оставил својата девојка незаштитена, исцрпена, хипотермична и дезориентирана околу 50 метри под врвот на Гросглокнер“, се наведува во обвинението.
„Жената замрзнала до смрт. Бидејќи обвинетиот, за разлика од неговата девојка, веќе имал многу искуство во тури на голема надморска височина и ја испланирал турата, тој се сметал за одговорен туристички водич.“ Истражителите, анализирајќи податоци од мобилни телефони, спортски часовници и сведоштва од експерти, утврдиле дека мажот не зел предвид дека неговата партнерка е неискусна и дека тоа било нејзино прво искачување на голема надморска височина со таква тежина.
Тој е обвинет и дека ја започнал турата два часа подоцна од планираното и дека немал доволно опрема за итни случаи. Дури и кога ја напуштил, не ја засолнил на место заштитено од ветерот, ниту користел вреќа или ќебе за спасување.
Дополнителен проблем беше несоодветната опрема што ја користеше жената – сплитборд и меки снежни чизми, кои се сметаат за целосно несоодветни за мешаниот терен на таква надморска височина. Со оглед на тешките временски услови, со ветрови до 75 км/ч и температури што се чувствуваа како -20 степени поради ветерот, обвинителството смета дека двојката требало да се сврти и да се врати многу порано.
Обвинетиот не повикал помош пред да се стемни, иако биле во неволја од околу 20:50 часот. Кога полициски хеликоптер прелетал над нивната област во 22:50 часот, човекот наводно не дал никакви сигнали. Алпската полиција се обидела да го контактира, и дури околу 00:35 часот по полноќ се јавил на повикот.
Содржината на разговорот е непозната, но после тоа тој повторно не ги контактирал спасувачите, туку го исклучил мобилниот телефон и го ставил настрана. Дури во 3:30 часот наутро, откако со часови бил одвоен од девојката, конечно ги известил спасувачките служби.
Одбраната: „Беше трагична несреќа“
Спасувачкиот хеликоптер не можеше да полета во зори поради силни ветрови. Планинските спасувачи не стигнаа до жртвата сè до нешто по 10 часот наутро, но можеа само да ја потврдат нејзината смрт. Адвокатот на обвинетиот, Курт Јелинек, изјави за медиумите: „Мојот клиент длабоко жали за тоа како се одвиваа работите“.
Сепак, одбраната „сè уште претпоставува дека станува збор за трагична, фатална несреќа“. Судењето е закажано за 19 февруари 2026 година, во Регионалниот суд во Инсбрук. Случајот потсетува и на трагедијата во август, кога руската планинарка Наталија Наговица (47) беше прогласена за мртва откако беше заробена две недели на планина висока над 7.000 метри во Киргистан.
Наговица ја скрши ногата додека се искачуваше на Врвот на победата и остана беспомошна во својот шатор. По неколку неуспешни обиди за спасување, областа беше фотографирана од дрон со термална камера, кој не покажуваше знаци на живот.
„Врз основа на анализата на добиените податоци и земајќи ги предвид комбинацијата од фактори, вклучувајќи ги екстремните временски услови и спецификите на подрачјето, на локацијата Наговицне не се пронајдени знаци на живот“, соопшти тогаш државната безбедносна агенција.
Европа
Медведев за контроверзниот европски план: Ова може да биде повод за војна
Шефот на рускиот Совет за безбедност и поранешен руски претседател Дмитриј Медведев вчера предупреди дека користењето на замрзнатите руски средства во Европската Унија за поддршка на Украина може да претставува повод за војна.
Европската комисија, извршното тело на Европската Унија (ЕУ), разгледува начини на кои руските средства замрзнати во Европа би можеле да се користат за понатамошна финансиска помош за Украина.
„Доколку разбеснетата Европска Унија се обиде да украде руски средства замрзнати во Белгија за да обезбеди заем за репарација, таквите дејствија би можеле да се класифицираат според меѓународното право како посебен вид casus belli, со сите последици кои произлегуваат за Брисел и поединечните земји од ЕУ“, рече Медведев, спомнувајќи го латинскиот термин за чин што ја оправдува војната.
Русија претходно изјави дека ќе возврати доколку ЕУ тргне по овој пат. Комисијата тврди дека ова не е кражба бидејќи средствата би биле во форма на заем, а Украина би требало да ги врати само ако Русија плати воени репарации.
Во среда, Комисијата предложи „Заем за репарација“ за Украина, кој би вклучувал користење готовина од сметките на европските финансиски институции кои држат замрзнати средства на Руската централна банка. Комисијата, исто така, предложи задолжување на меѓународните пазари како алтернатива, нудејќи им на земјите-членки опција што не вклучува користење на руски капитал.
Предлогот за користење на замрзнати средства би ослободил 90 милијарди евра за финансирање на потребите на Украина, околу две третини од проценетиот финансиски јаз од 136,5 милијарди долари за Украина за периодот 2026-2029 година, според Меѓународниот монетарен фонд.

