Свет
Розови кожени фотелји, подови отпорни на бомба: зелениот воз на Ким Џонг-ун се движи бавно како полжав, со причина

Во неделата попладне севернокорејскиот лидер Ким Џонг-ун се качи на старомоден зелен воз, кој стана траен симбол на изолацијата и тајноста на нацијата, пишуваат медиумите во светот.
Фотографиите објавени од севернокорејската државна телевизија КЦНА покажуваат како Ким се качува во својот приватен воз додека се подготвува да отпатува за Русија на очекуваниот состанок со својот руски колега Владимир Путин.
Руските медиуми во вторникот објавија дека возот на Ким влегол во земјата и моментно патувал на север преку Далечниот Исток на Русија.
Фотографиите од заминувањето на Ким од Пјонгјанг покажуваат железничка станица со долг црвен тепих за лидерот, покрај која стојат официјални лица и војници. Неколку официјални лица се поклонија и се ракуваа со Ким. Во заднина се гледаат жени во фустани и традиционална облека како веат знамиња на земјата.
Во еден момент Ким и неговите придружници застанаа на влезот од возот и ѝ мавтаа на толпата од бавната тешка оклопна локомотива, со полирани дрвени подови и украсени бели врати.
Редот од темнозелени вагони, со жолти ленти што се протегаат на страната, одговара на изгледот на возот што го користеле и дедо му Ким ил-Сунг и татко му Ким Јонг-ил, кои наводно биле домаќини на раскошни вечери во странство, пренесува Си-ен-ен.
Возот долго време беше предмет на интриги превезувајќи генерации на семејството Ким низ земјата и на ретки патувања во странство, пишува медиумот.
Ким Џонг-ил, кој наводно не сакал да лета, многу се потпирал на возот, според „Ројтерс“, за разлика од син му Ким Џон-ун, кој претходно патувал со луксузен приватен авион и студирал во Швајцарија во 90-тите.
Истиот воз – зелен со жолти линии – беше виден на руската државна телевизија кога Ким Џонг-ил ја посети Русија во 2002 година. Во тоа време, меѓународните санкции кон Северна Кореја беа ублажени овозможувајќи краток период на поголем ангажман со надворешниот свет.
Мемоарите на поранешниот руски функционер Константин Пуликовски, врз основа на извештајот на нотарот на руското Министерство за надворешни работи, во возот во 2001 година за време на едномесечното патување на Ким Џонг 0и во Русија, даваат слика на луксуз. Пуликовски тврдеше дека возот го возеле убави жени и дека бил полн со екстравагантна храна и вино, се вели во написот на „Њујорк тајмс“ од 2002 година.
„Можеше да се нарача секое јадење, од руска, кинеска, корејска, јапонска или француска кујна“, напиша Пуликовски.
Живи јастози биле однесени во возот, а наводно биле испорачани кутии со црвено вино „бордо“ и „бургундија“, напиша Пуликовски.
Возот наводно има розови кожени седишта и подови отпорни на бомби, пишува „Гардијан“.
Други извештаи на јужнокорејските медиуми во текот на годините ги истакнаа безбедносните карактеристики на возот. Според извештајот на јужнокорејскиот весник Chosun Ilbo од 2009 година, возот е толку силно оклопен што се движи со просечна брзина од 60 километри на час.
Во возот наводно има конференциски сали, просторија за публика и простории за спиење и има сателитски телефонски врски и телевизори со рамен екран, објави весникот во тоа време.
„Пред возот на Ким да се приближи до станицата струјата на другите шини е исклучена за да не може да се движи ниту еден воз“, пишува весникот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Германската полиција уапси Хрват поради дрон над аеродромот во Франкфурт

Германската полиција уапси 41-годишен хрватски државјанин под сомнение дека управувал со дрон во близина на аеродромот во Франкфурт, пренесува германскиот весник „Билд“. Инцидентот се случил во четвртокот, на 2 октомври, а денеска полицијата објави повеќе информации за случајот.
Дронот бил забележан во западниот дел на аеродромот, на оддалеченост од околу 700 метри од пистите. Благодарение на системот за брза реакција и детекција, беспилотното летало веднаш било лоцирано и запленето, а не било потребно прекинување на воздушниот сообраќај.
„Нема индикации за каква било поврзаност на осомничениот со Русија“ соопшти портпаролот на полицијата за германските медиуми, додавајќи дека околностите под кои дронот се нашол во близина на аеродромот сè уште се предмет на истрага.
Сè уште не е познато дали станува збор за комерцијален аматерски дрон или за поголем летачки објект. Против осомничениот е покрената прекршочна постапка поради прекршување на безбедносните прописи.
Полицијата нагласи дека овој случај не е поврзан со неодамнешните инциденти со дронови во Минхен.
Европа
(Детален водич) Сè што треба да знаете за новите правила за влез во ЕУ од 12 октомври

Од 12 октомври официјално стапува во сила новиот систем за влез и излез од ЕУ – наречен EEС. Системот ќе се воведува постепено, а треба целосно да се имплементира до 10 април 2026 година. Овој технолошки систем ќе собира биометриски податоци, како што се отпечатоци од прсти, фотографии од лице и основни информации за патување.
– ЕЕС ќе го модернизира и подобри управувањето со надворешните граници на ЕУ. Ќе обезбедува сигурни податоци за граничните премини, систематски ќе открива случаи на пречекорување на дозволениот престој, како и измама со документи и идентитет. Ова ќе придонесе за спречување на нерегуларната миграција и заштита на безбедноста на граѓаните на Европската Унија – објави претходно Европската комисија.
Како ќе изгледа постапката?
– Пристигнување на граничниот премин
Доколку патувате првпат, односно сè уште не сте се регистрирале во системот, ќе бидат земени ваши биометриски податоци: фотографија од вашето лице + отпечатоци од прсти.
Податоците за внесување (време, место) се евидентираат автоматски во системот.
– Излегување од Шенген
При излегување, системот ќе го регистрира, односно ќе го одреди времето и местото на излегување, а вие ќе го поврзете со внесените податоци.
– Последователни посети/повторен влез
Кога повторно ќе патувате во Шенген, системот ќе ги користи собраните податоци за да ве „препознае“ (лице/отпечатоци) и да провери дали сте влегле/излегле претходно, дали сте го пречекориле дозволениот престој, дали имате активни забрани итн…
Процесот треба да биде побрз бидејќи нема да мора повторно да ги внесувате сите податоци.
Постапката се очекува да трае од 3 до 5 минути по лице, што значи до 20 минути за полн автомобил.
Во преодната фаза (октомври 2025 до април 2026 година), можни се „олеснувања“:
– Некои од граничните премини нема веднаш да бараат биометрија или нема да ги обработуваат сите патници преку EEС.
– Пасошите сè уште може да се печатат во некои случаи.
– Можни се повремени исклучоци за да се избегне метеж.
Кои податоци ги собира системот?
– Податоци за пасош (име, број на пасош, датум на раѓање, итн.).
– Биометриски податоци: отпечатоци од прсти и фотографија од лице.
– Датум и место на влез и излез од Шенген зоната.
– Информации за тоа дали патникот го пречекорил дозволениот престој, како и дали на патникот претходно му бил одбиен влез.
Дали патниците мора да го напуштат возилото за време на постапката?
– Засега нема конкретни информации што потврдуваат дали патниците ќе мора да го напуштат возилото за време на постапката. Сепак, некои експерти сметаат дека ова сепак ќе биде обврска поради задолжителното фотографирање, но и дека веројатно ќе зависи од премин до премин.
Кои земји ќе бараат EEС?
– ЕЕС ќе го применуваат 29 европски земји:
• 25 членки на ЕУ (сите освен Кипар и Ирска): Австрија, Белгија, Бугарија, Хрватска, Чешка, Данска, Естонија, Финска, Франција, Германија, Грција, Унгарија, Италија, Латвија, Литванија, Луксембург, Малта, Холандија, Полска, Португалија, Романија, Словачка, Словенија, Шпанија и Шведска.
• 4 земји кои не се членки на ЕУ, а се дел од Шенген зоната: Исланд, Лихтенштајн, Норвешка и Швајцарија.
Што ако одбиете?
Доколку одбиете да ги дадете вашите биометриски податоци, ќе ви биде одбиен влез на територијата на европските земји што го користат EEС.
За кого не се применува системот EEС?
EEС не се однесува на:
– Граѓани на европските земји кои користат EEС, како и Кипар и Ирска.
– Граѓани кои не се државјанки на ЕУ кои имаат карта за престој и се тесно поврзани со граѓанин на ЕУ.
– Државјани кои не се членки на ЕУ кои патуваат во Европа како дел од меѓукомпаниски трансфер или за цели на истражување, студирање, обука, волонтерска работа, програми за размена на студенти, образовни проекти и сл.
– Лица ослободени од гранични проверки или на кои им се дадени одредени привилегии во врска со граничните проверки (на пр. шефови на држави, прекугранични работници итн.).
– Лица кои не се должни да ги преминуваат надворешните граници исклучиво на граничните премини и во текот на работното време.
– Лица кои имаат важечка дозвола за локален граничен сообраќај.
– Членови на екипажот на патнички и товарни возови на меѓународни поврзувачки патувања.
– Лица кои поседуваат важечки Документ за олеснет железнички транзит или важечки Документ за олеснет транзит, под услов да патуваат со воз и да не слегуваат од возот на територијата на земја-членка на ЕУ.
Наскоро се воведува и EТИАС
Од следната година, покрај системот EEС, македонските граѓани ќе мора да го користат и EТИАС – електронско овластување, кое бара патниците однапред да се регистрираат преку апликација, да платат такса од 20 евра и да ги достават следните информации:
– Податоците и пасошот се внесуваат онлајн.
– Таксата се плаќа електронски.
– Одобрението овозможува патување во Шенген зоната без дополнителни процедури.
Совети за патниците
– Проверете го вашиот пасош:
Пасошот мора да важи најмалку 3 месеци по датумот кога планирате да ја напуштите ЕУ и мора да биде издаден во последните 10 години.
– Планирајте го вашето време:
Кога се најавувате за прв пат, одвојте уште неколку минути за да ги регистрирате вашите биометриски податоци.
– Останете во тек со новостите:
Информациите за EEС се предмет на промена. Редовно проверувајте ја официјалната веб-страница на ЕУ.
– Бидете подготвени да ги проверите информациите со превозникот со кој патувате:
Авиокомпаниите или другите превозници може да бараат дополнителни информации пред качувањето.
Свет
(Видео) Десетици повредени по руски напад врз железничка станица во Украина

Руските сили ја нападнаа железничката станица во Сумската област на северот од Украина, а во нападот беше погоден и патнички воз, при што беа повредени десетици патници, објави регионалниот гувернер, Олег Григоров.
– Непријателот целел цивилна инфраструктура, патнички воз на релација Шостка – Киев. Има повредени патници – изјави Григоров.
Тој рече дека во тек е спасувачка операција, во која се ангажирани спасувачи, лекари и сите служби за итни случаи.
A savage Russian drone strike on the railway station in Shostka, Sumy region. All emergency services are already on the scene and have begun helping people. All information about the injured is being established. So far, we know of at least 30 victims. Preliminary reports… pic.twitter.com/ZZoWfPmpL5
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) October 4, 2025
Според информациите, во нападот се повредени околу 30 лица.
‼️Russia attacked the railway station in the Shostka community of Sumy region.
The enemy deliberately struck civilian infrastructure – a passenger train operating on the Shostka-Kyiv route.
Passengers were injured. Rescuers, medics, and all emergency services are working at the… pic.twitter.com/ZpQDd4HFYe
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) October 4, 2025
he moment a Russian Shahed drone struck a passenger train in the Ukrainian city of Shostka was captured on video pic.twitter.com/Cg8I5IOAgk
— NEXTA (@nexta_tv) October 4, 2025
Според вицепремиерот за обнова на Украина, Олексиј Кулеба, Русија двапати ја погодила станицата.
– Првиот удар ја погоди локомотивата на приградскиот воз Терешчинска-Новоград-Северски. Кога започна евакуацијата, непријателот повторно нападна – овој пат погоди ја локомотивата на возот Киев-Шостка – рече тој.
Украинските железници соопштија дека меѓу повредените се и еден благајник и тројца деца.
„Нашиот повреден вработен и патниците (вклучително и тројца деца) добиваат медицинска помош во болниците“, соопштија оттаму.