Свет
Украинскиот министер за надворешни работи: Ова е сериозен чекор напред

Украинскиот министер за надворешни работи Андриј Сибиха ја нарече денешната средба со високите американски претставници во Саудиска Арабија сериозен чекор напред.
Сибиха истакна дека средбата е напредок на патот кон мирот и во зајакнувањето на стратешкото партнерство меѓу Украина и САД, додавајќи: „Ова е резултат на искрен, отворен и конструктивен дијалог“.
Тој им се заблагодари на американскиот државен секретар Марко Рубио, на советникот за национална безбедност Мајк Валц и на нивните саудиски пријатели.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Европа
Американската вселенска компанија повторно ѝ дозволи на Украина пристап до сателитски снимки

Американската воздухопловна и вселенска компанија Maxar Technologies повторно ѝ обезбеди на Украина пристап до услугата Global Enhanced GEOINT Delivery (GEGD), што уште еднаш му даде можност на Киев да користи комерцијални сателитски снимки со висока резолуција, објави денеска украинскиот медиум „Милитарњи“, повикувајќи се на корисници на услугата.
Украина се потпира на таквите снимки за одбранбено и стратешко планирање, вклучително и следење на движењата на руските сили, проценка на условите на бојното поле и следење на штетите на руската инфраструктура.
Според извори на „Милитарњи“, обновувањето на програмата значи дека Украина повторно може да пристапи до клучните сателитски разузнавачки информации за одбранбените операции.
Оваа одлука доаѓа по вчерашните разговори меѓу САД и Украина во Џеда, каде Вашингтон се согласи да ја обнови клучната воена и разузнавачка поддршка за Украина. „Милитарњи“ на 7 март објави дека Maxar го ограничил пристапот на Украина до своите сателитски снимки, повикувајќи се на неименувани корисници.
Компанијата подоцна ја потврди суспензијата во изјава за Киев Индипендент, објаснувајќи дека ограничувањата се однесуваат само на снимките достапни преку програмите на американската влада.
Директорот на ЦИА Џон Ретклиф на 5 март изјави дека САД го прекинале споделувањето разузнавачки информации со Украина, што се толкува како притисок врз Киев да се согласи на мировни преговори со Русија.
Европа
(Видео) Објавени нови мапи, Русите напредуваат силно во Курск

Анализата на „Скај њуз“, врз основа на картографски податоци и геолокацирани снимки, покажува дека руската армија ги потиснала украинските сили во близина на Суџа во областа Курск.
Во август 2024 година, украинските сили ја преминаа границата и ја започнаа најголемата офанзива на руска територија од Втората светска војна, заземајќи најмалку 1.000 квадратни километри.

Карта од 4 март

Карта од 10 март (темно сината боја означува напредок на Украина во Русија,
светло портокаловата ги покажува областите што Русија повторно ги презеде,
црвената боја укажува на руска територија,
светло сината боја означува украинска територија)
Последните карти од 4 и 10 март покажуваат дека Украинците изгубиле значителен дел од таа територија.
До средината на февруари, извештаите покажаа дека Русија вратила најмалку 800 квадратни километри. Руското Министерство за одбрана соопшти дека во изминатите неколку дена повторно се заземени повеќе од 100 квадратни километри и десетина населени места во регионот.
Геолокацирани снимки покажуваат руски знамиња во селата во близина на Суџа, вклучувајќи го и Замостје, кој се наоѓа на помалку од 1,5 километар од центарот на Суџа.
The village of Malaya Loknya in the Kursk region saw the Russian flag raised over a tower after it was captured this morning. pic.twitter.com/yUpVcPuwU6
— Geopoliti𝕏 (@DalioTroy) March 9, 2025
Суџа е поврзана преку автопат до Јунакивка во областа Суми, веднаш преку украинската граница. Доколку руската војска ја преземе контролата врз оваа област, тоа би можело да ја загрози логистиката на украинската одбрана во регионот Суми, предупредуваат воените аналитичари.
Свет
(Видео) Во Бразил исекоа прашума за да се изгради автопат за климатскиот самит

Нов автопат кој минува низ десетици илјади хектари заштитена амазонска прашума се гради за климатскиот самит COP30 во бразилскиот град Белем.
Според „Би-Би-Си“, целта е да се олесни сообраќајот до градот, кој ќе биде домаќин на повеќе од 50.000 луѓе, меѓу кои и светските лидери, на конференцијата во ноември.
Државната влада ги промовира одржливите карактеристики на автопатот, но некои локални жители и конзерватори се огорчени од влијанието врз животната средина. Амазон игра клучна улога во апсорпцијата на јаглеродот за светот и зачувувањето на биодиверзитетот, а многумина велат дека ова уништување на шумите е во спротивност со самата цел на климатскиот самит.
For the climate summit to be held in Brazil, trees were cut down to build a new four-lane highway in a protected area of the Amazon rainforest. pic.twitter.com/Mslv4Fs033
— wR (@WeReporter) March 12, 2025
Покрај делумно изградениот пат, бујна прашума се издига од двете страни – потсетување на она што некогаш било таму.
Багери и механизација го сечат шумското дно, поплочувајќи го мочурливото подрачје за да се создаде пат кој ќе минува низ заштитеното подрачје.
Клаудио Верекете живее на околу 200 метри од местото каде што ќе биде патот, јави „Би-Би-Си“. Некогаш заработувал со берење абобинки од дрвјата што некогаш го зафаќале тој простор.
„Се е уништено“, рече тој, покажувајќи кон расчистениот простор.
„Жетвата ни е веќе скратена. Веќе ги немаме тие приходи за да го издржуваме семејството“.
Тој вели дека не добил никаков надомест од државната власт и во моментов се потпира на своите заштеди. Тој е загрижен дека изградбата на овој пат ќе доведе до дополнително уништување на шумите во иднина, сега кога областа е подостапна за бизнисите.
„Нашиот страв е дека еден ден некој ќе дојде овде и ќе рече: „Еве малку пари, оваа област ни треба за да изградиме бензинска пумпа или складиште“. И тогаш ќе мора да заминеме.
So… anyone know why there is a roughly 10km straight line going through the Amazon Rainforest? 👀
Here are the coordinates:
1°35’33″S 66°50’53″W pic.twitter.com/tRCo9YRq2Y— Jay Anderson (@TheProjectUnity) November 21, 2024
„Ние сме родени и израснати овде во заедницата. Каде ќе одиме?“
Неговата заедница нема да биде поврзана со патот.
„За нас што живееме покрај автопатот, нема да има корист. Ќе има корист за камионите што ќе поминат.
Според Би-Би-Си, автопатот ќе одвои две области на заштитени шуми, а научниците се загрижени дека ќе го фрагментира екосистемот и ќе го наруши движењето на дивиот свет.
Проф. Силвија Сардиња е ветеринар за диви животни и истражувач во Универзитетската болница за животни. Таа и нејзиниот тим рехабилитираат диви животни со повреди, најчесто предизвикани од луѓе или возила. Откако ќе се излечат, тие се пуштени назад во дивината – што, вели таа, ќе биде потешко со автопатот веднаш пред нивната врата.
„Од моментот кога ќе се исчистат шумите, има загуба. Ќе ја изгубиме областа за ослободување на овие животни назад во дивината, природната средина на овие видови“, рече таа.
„Копнените животни повеќе нема да можат да преминат на другата страна, со што се намалуваат површините каде што можат да живеат и да се размножуваат.
Бразилскиот претседател Луис Инасио Лула да Силва и министерката за животна средина Марина Силва велат дека ова ќе биде историски самит.
Претседателот вели дека состанокот ќе обезбеди можност да се фокусира на потребите на Амазонија, да се прикаже шумата на светот и да се претстави што направила федералната влада за да ја заштити. Но, проф. Сардиња вели дека иако овие разговори ќе се одржат „на многу високо ниво, меѓу деловните луѓе и владините претставници“, а оние што живеат таму „не се слушнати“.
Државната влада Пара ја изнесе идејата за овој автопат уште во 2012 година, но таа постојано беше отфрлана поради еколошки грижи.
Сега, голем број инфраструктурни проекти се оживеани или одобрени за да се подготви градот за самитот на COP.
Адлер Силвеира, државниот секретар за инфраструктура, го наведе автопатот како еден од 30-те проекти кои се во тек во градот за да се „подготви“ и „модернизира“ за „да можеме да имаме наследство за населението и што е уште поважно, да им служиме на луѓето за COP30 на најдобар можен начин“.
Говорејќи за Би-Би-Си, тој рече дека тоа е „одржлив автопат“ и „важна интервенција за мобилноста“.
Тој додаде дека ќе има премини за диви животни, велосипедски патеки и соларно осветлување. Се градат и нови хотели, а пристаништето се реконструира за да можат да се закотват бродовите за крстарење и да ги сместат посетителите.