Свет
Украинските житарки заглавени на границата со Полска, нема доволно работници, ниту вагони

Околу 1.100 вагони со жито чекаат во западна Украина за да ја поминат границата со Полска, но не можат да се движат поради долгите бирократски процедури и логистички проблеми, јавуваат трговците и претставници на украинската железничка компанија.
Кога на тоа ќе се додадат вагони натоварени со растително масло, руда, метали, хемикалии и јаглен, бројката се искачува на 24.190 вагони, покажуваат неодамна објавените податоци на украинската државна железничка компанија Укрзализница.
Приближно половина од овие вагони – 10.320, чекаат во близина на селото Изов, главниот железнички граничен премин со Полска, на пат кон полското пристаниште Гдањск.
Главниот проблем е што нема доволно работници или вагони кои би можеле да преработат и преземат толку голема количина стока, велат познавачите на индустријата и Владата.
Украина е еден од најголемите извозници на житарки во светот, а пред војната ги извезуваше речиси исклучиво преку Црното Море. Железницата беше во втор план, поради повисоките транспортни трошоци.
Сега Киев бара алтернатива, копнена рута за извоз, бидејќи руската инвазија ги блокираше нејзините главни пристаништа на југ, што го отежнува извозот на жито и други стоки, потсетуваат официјални лица и упатени во индустријата. Трговците посочуваат дека обидите ги попречуваат логистичките предизвици, но и бирократијата.
Украинската железничка мрежа користи руска пруга, широка околу 1,5 метар, што е околу 10 сантиметри поширока од пругата во поголемиот дел од Европа, па вагоните треба да се подигнуваат со кран, а шасијата да се менува рачно, објаснува шефот на украинската железничка компанија.
Алтернативно решение би било истовар на жито од украински во полски вагони, што може да потрае и до половина час по вагон.
Во моментов границата кај Изов ја минуваат и до 500 вагони дневно, посочува Ткачов, што со други зборови всушност значи наталожени тринеделни испораки. Има уште десетина премини, но многу немаат соодветна инфраструктура, објаснува тој.
Државната железница работи на зголемување на капацитетот, така што Полска, Романија, Унгарија и Словачка ќе можат да преминуваат 1.100 вагони жито дневно за три месеци, што би било речиси десеткратно зголемување од нивото во март, рече тој.
Во исто време, компанијата вработува нови работници, префрла актуелни работници од секторот за превоз на патници во секторот за товарен транспорт, купува опрема за прилагодување на вагоните и се обидува да ги ублажи другите проблеми, како што се царинските процедури, додаде Ткачев.
„Работиме на забрзување на постапката, на намалување на бројот и времетраењето на контролите на вагоните и на документацијата“, прецизира тој.
Владата во Киев не одговори на барањето на „Ројтерс“ да ги коментира информациите.
Украинскиот производител на храна „Астарта холдинг“ се очекува да испорача 25.000 метрички тони пченка на клиентите во Европа во април, но сè уште не го доби потребното одобрение од регулаторите на железницата, рече Јулија Берешченко, директор за односи со инвеститори и развој на бизнисот.
Од компанијата соопштија и дека имаат на залиха околу 150.000 тони неискористено жито, главно пченка. Во овој период од годината силосите треба да бидат речиси празни, нагласуваат тие.
Украина извести дека извозот на жито во март бил една десетина од нивото од истиот месец минатата година поради затворањето на пристаништата, додавајќи дека нарушувањето ги погодува луѓето во многу земји.
Агенциите за хуманитарна помош посочуваат дека земјите кои досега увезувале жито од Украина, вклучувајќи ги Кина, Египет, Турција и Индонезија, ќе мора да најдат алтернативни извори за снабдување бидејќи во спротивно ќе се соочат со недостиг на храна.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
(Видео) „Тие се мразат толку многу што не можат да дишат“: Трамп инсистира дека тој е клучен за средба меѓу Путин и Зеленски

Американскиот претседател Доналд Трамп во неделата ја повтори својата подготвеност да воведе нови санкции врз Русија, но постави јасен услов – посилен одговор од европските земји и сојузниците на НАТО. Во разговор со новинарите, Трамп нагласи дека американските акции зависат од европските потези, критикувајќи ги сојузниците за она што тој го смета за недоволен придонес кон заедничката безбедност, пишува Киев Пост.
„Европа купува нафта од Русија. Не сакам тие да купуваат нафта“, нагласи Трамп. „А санкциите што ги воведуваат не се доволно строги. Јас сум подготвен да воведам санкции, но тие ќе мора да ги заострат своите санкции пропорционално на она што го правам јас“, додаде тој.
Оваа позиција, со која тој ја условува американската акција, е тема што се повторува во неговата политика. „Тие не си ја работат својата работа. НАТО мора да се обедини. Европа мора да се обедини“, рече тој, додавајќи дека „не може да се очекува од нас да бидеме единствените што одат напред со полна пареа“.
🇺🇲🇺🇦🇷🇺 There is boundless hatred between Zelensky and Putin, they hate each other so much that they cannot talk, — Trump
Trump stated that the next stage of negotiations regarding the war in Ukraine should be a trilateral summit.
See the latest updates with us: @NSTRIKE1231 pic.twitter.com/oGnfg2iID4
— Visioner (@visionergeo) September 15, 2025
„Омразата меѓу Зеленски и Путин е несфатлива“
Трамп, исто така, се осврна на можноста за директна средба меѓу украинскиот претседател Володимир Зеленски и рускиот претседател Владимир Путин. Запрашан за перспективите за мировни преговори, тој рече дека омразата меѓу двајцата лидери е „несфатлива“.
„Тие се мразат толку многу што не можат да дишат“, рече тој, инсистирајќи дека тој е клучот за нивно зближување. „Мислам дека ќе морам да зборувам за сè“.
Иако состанокот сè уште не е потврден, Трамп рече дека ќе се одржат разговори.
„Ќе има разговори. Без разлика дали ќе го наречете самит или само собир, не е важно, но веројатно ќе морам да се вклучам. Тие не се способни да разговараат едни со други.“
Трамп ја нарекува Русија агресор
Во своето обраќање, Трамп конкретно го истакна човечкиот данок од војната, наведувајќи бројки за жртви. „Речиси 8.000 млади војници загинаа оваа недела меѓу двете земји… всушност 8.017 – загинаа оваа недела во таа војна.“
Иако претходно се двоумеше, овој пат не се двоумеше да ја нарече Русија агресор. „Знаете, кога сте агресор, губите повеќе. Не знам дали го знаете тоа, но во војна, кога сте агресор, обично губите повеќе.“
Тој заврши со забелешката: „Зошто? Тие се Руси. Тие не се американски војници, но сепак се човечки суштества. Тие се души и сакам да ги запрам“.
FINALLY!!! Trump admits that russia is ‘aggressor’ 👇🏻 pic.twitter.com/c8VBU6SNTL
— Alex Raufoglu (@ralakbar) September 15, 2025
Коментарите на Трамп предизвикаа остри критики на Капитол Хил. Конгресменот Адам Смит, врвен демократ во Комитетот за вооружени сили, понуди сосема поинаков став.
Појавувајќи се на „Фокс њуз Сандеј“, Смит рече дека трговската војна со Кина е одвоено прашање од конфликтот во Украина. „Не мислам дека царините за Кина ќе направат значајна разлика во конфликтот во Русија“, рече тој. Тој ја нагласи потребата од единство меѓу Соединетите Американски Држави и нивните сојузници од НАТО во поддршка на Украина и рече дека Трамп „треба да биде појасен дека Путин ја започна оваа војна. Ова е војната на Русија во Украина“.
Смит ги отфрли тврдењата на Москва за легитимни безбедносни загрижености како оправдување за инвазијата. „Русија нема легитимни безбедносни загрижености што би ги принудиле да ја нападнат Украина. Тие ја започнаа оваа војна. Тие мора да ја завршат“, рече тој.
И покрај неговите смели изјави, односот на Трамп со Русија останува извор на контроверзии. Критичарите често го обвинуваат дека бил премногу мек кон Москва за време на неговото претседателствување, а неговите закани за санкции честопати не се материјализираа.
Неговите најнови коментари ја разгореа дебатата за најефикасниот начин за управување со конфликтот. Додека еден републикански помошник во Конгресот тврди дека фокусот на Трамп на жртвите одразува желба за брзо завршување на борбите, критичарите како Смит ја истакнуваат недоследноста во неговиот пристап. Засега, патот до решение останува неизвесен како и мировните преговори за кои Трамп тврди дека сам може да посредува.
фото: принтскрин
Свет
Американските авиокомпании суспендираа вработени поради објави за убиството на Чарли Кирк

Водечките американски авиокомпании „Делта Ерлајнс“, „Американ Ерлајнс“ и „Јунајтед Ерлајнс“ потврдија дека суспендирале неколку свои вработени поради несоодветни објави на социјалните мрежи поврзани со убиството на конзервативниот активист Чарли Кирк минатата недела, пишува Си-ен-ен.
Реакција на „Делта“
Извршниот директор на „Делта“, Ед Бастијан, во интерно писмо објасни дека дознале за објави на вработен кои „далеку ги надминуваат границите на здрава, пристојна дискусија“. Тој додаде: „Овие објави на социјалните мрежи се во остра спротивност со нашите вредности и нашата политика на социјалните мрежи, а овие вработени се суспендирани во исчекување на истрага“.
„Американ“ и „Јунајтед“ го следат примерот
„Американ Ерлајнс“ во соопштението изјави дека вработените кои објавиле содржина „што промовира такво насилство на социјалните мрежи се веднаш отстранети од работа“. „Јунајтед Ерлајнс“ постапи слично, потврдувајќи ги суспензиите и нагласувајќи во соопштението: „Јасно им кажавме на нашите клиенти и вработени дека постои нулта толеранција за политички мотивирано насилство или каков било обид да се оправда“.
Притисок од администрацијата
Овие одлуки следеа по притисокот од администрацијата на Трамп да го санкционира секој „што е фатен како слави атентат“. Министерот за транспорт Шон Дафи објави на социјалната мрежа Икс во саботата: „Ова однесување е одвратно и тие треба да бидат отпуштени. Секоја компанија одговорна за безбедноста на патниците не може да толерира такво однесување.“
фото: принтскрин
Свет
Украина остана без клучните комуникации на бојното поле

„Старлинк“, сателитската интернет мрежа во сопственост на Илон Маск, вчера доживеа глобален прекин, потврди компанијата на својата официјална веб-страница.
Сè уште не е потврдено дека „Старлинк“ е целосно вратен во употреба во Украина
Прекинот ги погоди корисниците ширум светот и беше особено сериозен во Украина, каде што „Старлинк“ ги одржува болниците, училиштата и воените единици на фронтот поврзани.
„Старлинк повторно е паднат низ целата фронтова линија“, напиша украинскиот командант за борба со беспилотни летала Роберт „Мадијар“ Бровди на Телеграм.
Речиси еден час подоцна, тој објави дека врската „постепено се враќа“, иако „Старлинк“ сè уште не потврди целосно враќање на услугата.
Десетици илјади проблеми пријавени низ целиот свет
Downdetector, платформа која ги следи прекините на интернет услугите, регистрираше десетици илјади пријави за проблеми од корисници ширум светот. Компанијата соопшти дека истражува причината за прекинот. Ова е втор голем прекин на услугата во последните месеци.
„Старлинк“ замени голем дел од уништената комуникациска инфраструктура во Украина и продолжува да обезбедува поврзување и за цивилите и за војската. Од почетокот на руската инвазија во 2022 година, Киев доби повеќе од 50.000 терминали на „Старлинк“, од кои речиси 30.000 беа обезбедени од Полска.
Во јули 2023 година, Ројтерс објави дека Маск привремено го оневозможил покривањето над областа Херсон за време на украинската контраофанзива во 2022 година, што покрена прашања за зависноста на критичната инфраструктура од одлуките на приватна компанија.
фото: принтскрин