Свет
Хамас: Израел продолжи со бомбардирањето по ослободувањето на заложникот, убиен новинар

Израелската армија, според Хамас, продолжи со бомбардирањето на Појасот Газа напаѓајќи болница во вторникот вечерта убивајќи еден новинар по паузата да се ослободи израелско-американскиот заложник Еден Александар.
Додека Доналд Трамп денес тргнува на турнеја на Блискиот Исток, ослободувањето на единствениот жив заложник, кој има американско државјанство, беше можност за редок одмор за населението на Блискиот Исток.
Но, израелската армија рано утрово објави дека погодила „команден и контролен центар лоциран во болницата ‘Насер’ во Кан Јунис“ на јужната палестинска територија.
„Високи функционери на Хамас продолжуваат да ја користат болницата за терористички активности, цинично и брутално експлоатирајќи го цивилното население во и околу болницата“, се вели во објавата.
Властите на Хамас подоцна објавија дека загинале неколку пациенти, без да го наведат бројот. Тие го обвинија Израел за убиството на новинарот Хасан Аслих, директор на палестинската новинска агенција „Алам 24“, кој беше на лекување откога беше ранет во претходен напад на 7 април кога беа убиени уште двајца палестински новинари.
Израелската армија потоа објави дека цел на бомбардирањето бил токму Аслих, наречен терорист што дејствува под маската на новинар и наводно учествувал во масакрот на 7 октомври.
По двомесечното примирје, Израел ја продолжи својата офанзива врз Газа на 18 март заземајќи големи области од палестинската територија, а на 5 мај објави план за освојување на Газа.
Од 2 март израелската војска го забрани влезот на хуманитарна помош во Газа, каде што речиси 2,4 милиона луѓе живеат под опсада.
Прекинот на огнот што стапи во сила помеѓу 19 јануари и 17 март им овозможи на 33 израелски заложници, вклучувајќи осум тела, да ја напуштат Газа во замена за ослободување на приближно 1.800 палестински затвореници.
Нападот на Хамас на 7 октомври 2023 година резултира со смрт на 1.218 лица на израелска страна, повеќето од нив цивили, според податоците на АФП, базирани на официјални информации.
Од 251 лице киднапирани тој ден во Израел, 57 сè уште се во Газа, вклучувајќи 34, кои беа прогласени за мртви од страна на израелската војска.
Израелските одмазди во Газа оставија најмалку 52.862 мртви, повеќето од нив цивили, според бројките објавени во неделата од Министерството за здравство на Хамас, кои Обединетите нации ги оценија како веродостојни.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Европа
(Детален водич) Сè што треба да знаете за новите правила за влез во ЕУ од 12 октомври

Од 12 октомври официјално стапува во сила новиот систем за влез и излез од ЕУ – наречен EEС. Системот ќе се воведува постепено, а треба целосно да се имплементира до 10 април 2026 година. Овој технолошки систем ќе собира биометриски податоци, како што се отпечатоци од прсти, фотографии од лице и основни информации за патување.
– ЕЕС ќе го модернизира и подобри управувањето со надворешните граници на ЕУ. Ќе обезбедува сигурни податоци за граничните премини, систематски ќе открива случаи на пречекорување на дозволениот престој, како и измама со документи и идентитет. Ова ќе придонесе за спречување на нерегуларната миграција и заштита на безбедноста на граѓаните на Европската Унија – објави претходно Европската комисија.
Како ќе изгледа постапката?
– Пристигнување на граничниот премин
Доколку патувате првпат, односно сè уште не сте се регистрирале во системот, ќе бидат земени ваши биометриски податоци: фотографија од вашето лице + отпечатоци од прсти.
Податоците за внесување (време, место) се евидентираат автоматски во системот.
– Излегување од Шенген
При излегување, системот ќе го регистрира, односно ќе го одреди времето и местото на излегување, а вие ќе го поврзете со внесените податоци.
– Последователни посети/повторен влез
Кога повторно ќе патувате во Шенген, системот ќе ги користи собраните податоци за да ве „препознае“ (лице/отпечатоци) и да провери дали сте влегле/излегле претходно, дали сте го пречекориле дозволениот престој, дали имате активни забрани итн…
Процесот треба да биде побрз бидејќи нема да мора повторно да ги внесувате сите податоци.
Постапката се очекува да трае од 3 до 5 минути по лице, што значи до 20 минути за полн автомобил.
Во преодната фаза (октомври 2025 до април 2026 година), можни се „олеснувања“:
– Некои од граничните премини нема веднаш да бараат биометрија или нема да ги обработуваат сите патници преку EEС.
– Пасошите сè уште може да се печатат во некои случаи.
– Можни се повремени исклучоци за да се избегне метеж.
Кои податоци ги собира системот?
– Податоци за пасош (име, број на пасош, датум на раѓање, итн.).
– Биометриски податоци: отпечатоци од прсти и фотографија од лице.
– Датум и место на влез и излез од Шенген зоната.
– Информации за тоа дали патникот го пречекорил дозволениот престој, како и дали на патникот претходно му бил одбиен влез.
Дали патниците мора да го напуштат возилото за време на постапката?
– Засега нема конкретни информации што потврдуваат дали патниците ќе мора да го напуштат возилото за време на постапката. Сепак, некои експерти сметаат дека ова сепак ќе биде обврска поради задолжителното фотографирање, но и дека веројатно ќе зависи од премин до премин.
Кои земји ќе бараат EEС?
– ЕЕС ќе го применуваат 29 европски земји:
• 25 членки на ЕУ (сите освен Кипар и Ирска): Австрија, Белгија, Бугарија, Хрватска, Чешка, Данска, Естонија, Финска, Франција, Германија, Грција, Унгарија, Италија, Латвија, Литванија, Луксембург, Малта, Холандија, Полска, Португалија, Романија, Словачка, Словенија, Шпанија и Шведска.
• 4 земји кои не се членки на ЕУ, а се дел од Шенген зоната: Исланд, Лихтенштајн, Норвешка и Швајцарија.
Што ако одбиете?
Доколку одбиете да ги дадете вашите биометриски податоци, ќе ви биде одбиен влез на територијата на европските земји што го користат EEС.
За кого не се применува системот EEС?
EEС не се однесува на:
– Граѓани на европските земји кои користат EEС, како и Кипар и Ирска.
– Граѓани кои не се државјанки на ЕУ кои имаат карта за престој и се тесно поврзани со граѓанин на ЕУ.
– Државјани кои не се членки на ЕУ кои патуваат во Европа како дел од меѓукомпаниски трансфер или за цели на истражување, студирање, обука, волонтерска работа, програми за размена на студенти, образовни проекти и сл.
– Лица ослободени од гранични проверки или на кои им се дадени одредени привилегии во врска со граничните проверки (на пр. шефови на држави, прекугранични работници итн.).
– Лица кои не се должни да ги преминуваат надворешните граници исклучиво на граничните премини и во текот на работното време.
– Лица кои имаат важечка дозвола за локален граничен сообраќај.
– Членови на екипажот на патнички и товарни возови на меѓународни поврзувачки патувања.
– Лица кои поседуваат важечки Документ за олеснет железнички транзит или важечки Документ за олеснет транзит, под услов да патуваат со воз и да не слегуваат од возот на територијата на земја-членка на ЕУ.
Наскоро се воведува и EТИАС
Од следната година, покрај системот EEС, македонските граѓани ќе мора да го користат и EТИАС – електронско овластување, кое бара патниците однапред да се регистрираат преку апликација, да платат такса од 20 евра и да ги достават следните информации:
– Податоците и пасошот се внесуваат онлајн.
– Таксата се плаќа електронски.
– Одобрението овозможува патување во Шенген зоната без дополнителни процедури.
Совети за патниците
– Проверете го вашиот пасош:
Пасошот мора да важи најмалку 3 месеци по датумот кога планирате да ја напуштите ЕУ и мора да биде издаден во последните 10 години.
– Планирајте го вашето време:
Кога се најавувате за прв пат, одвојте уште неколку минути за да ги регистрирате вашите биометриски податоци.
– Останете во тек со новостите:
Информациите за EEС се предмет на промена. Редовно проверувајте ја официјалната веб-страница на ЕУ.
– Бидете подготвени да ги проверите информациите со превозникот со кој патувате:
Авиокомпаниите или другите превозници може да бараат дополнителни информации пред качувањето.
Свет
(Видео) Десетици повредени по руски напад врз железничка станица во Украина

Руските сили ја нападнаа железничката станица во Сумската област на северот од Украина, а во нападот беше погоден и патнички воз, при што беа повредени десетици патници, објави регионалниот гувернер, Олег Григоров.
– Непријателот целел цивилна инфраструктура, патнички воз на релација Шостка – Киев. Има повредени патници – изјави Григоров.
Тој рече дека во тек е спасувачка операција, во која се ангажирани спасувачи, лекари и сите служби за итни случаи.
A savage Russian drone strike on the railway station in Shostka, Sumy region. All emergency services are already on the scene and have begun helping people. All information about the injured is being established. So far, we know of at least 30 victims. Preliminary reports… pic.twitter.com/ZZoWfPmpL5
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) October 4, 2025
Според информациите, во нападот се повредени околу 30 лица.
‼️Russia attacked the railway station in the Shostka community of Sumy region.
The enemy deliberately struck civilian infrastructure – a passenger train operating on the Shostka-Kyiv route.
Passengers were injured. Rescuers, medics, and all emergency services are working at the… pic.twitter.com/ZpQDd4HFYe
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) October 4, 2025
he moment a Russian Shahed drone struck a passenger train in the Ukrainian city of Shostka was captured on video pic.twitter.com/Cg8I5IOAgk
— NEXTA (@nexta_tv) October 4, 2025
Според вицепремиерот за обнова на Украина, Олексиј Кулеба, Русија двапати ја погодила станицата.
– Првиот удар ја погоди локомотивата на приградскиот воз Терешчинска-Новоград-Северски. Кога започна евакуацијата, непријателот повторно нападна – овој пат погоди ја локомотивата на возот Киев-Шостка – рече тој.
Украинските железници соопштија дека меѓу повредените се и еден благајник и тројца деца.
„Нашиот повреден вработен и патниците (вклучително и тројца деца) добиваат медицинска помош во болниците“, соопштија оттаму.
Свет
(Видео) Бурата Ејми предизвика бројни проблеми: илјадници без струја, откажани летови, затворени железнички линии

Сите осум кралски паркови во Лондон, вклучувајќи ги Хајд Парк и Ричмонд Парк, денеска се затворени поради силни ветрови предизвикани од бурата Ејми. Затворени се сите пешачки и велосипедски патеки, кафулиња и спортски објекти.
Бурата силно го погоди и островот Ирска, каде околу 100.000 домаќинства останаа без струја — 87.000 во Република Ирска и 22.000 во Северна Ирска. Компаниите за струја предупредуваат дека може да поминат неколку денови додека повторно не се нормализира снабдувањето.
И во Шкотска, илјадници луѓе останаа без струја, особено во северните области и на островите. Поправките се во тек, но ќе потраат.
На аеродромот во Даблин, поради бурата, беа откажани и одложени многу летови.
Yesterday sure was wild! Storm Amy and the Atlantic Ocean showing their power against the cliffs on Inis Meáin! 😲🌊💨
📸 IG/ grahambruton
📍 Inis Meáin, Aran Islands#StormAmy #Wild #Inishmaan #InisMeáin #AranIslands #Galway #Ireland #VisitGalway pic.twitter.com/OI75aCER6Q— Visit Galway (@visit_galway) October 4, 2025
Во Северна Ирска е забележан нов рекорд на ветер – до 148 километри на час. Таму е прогласен црвен аларм и луѓето се повикани да останат во засолништа.
Повеќе железнички линии се затворени, а некои училишта во Северна Ирска не работат.
Синоптичарите велат дека најлошите делови од бурата ќе завршат до утре, кога се очекува да се помести кон Скандинавија.