Свет
Потрагата по црните кутии на урнатиот француски „ербас“ ќе продолжи есенва

Директорот на франсуското биро за истрага и анализи кое ја истражува несреќата на летот AF-447 од Рио де Жанеиро до Париз изјавил дека по „црните кутии“ ќе продлжи да се трага наесен
„Потрагата би требала да продолжи есенва. Која есенва, не знам. Истрагата ќе чини 10 а можеби и неколку дестици милиони евра. Засега не можеме да ја објасниме несреќата. Се’ уште не ја сфативме причината за несреќата…“, изјави во понеделник Пол-Луи Арсланиан, директорот на Бирото за истрага и анализи кое технички го испитува падот на „Ербасот А330-200“ на Air France од 1-ви јуни. Произведувачот на воздухопловот, авиокомпанијата „Ербас“, претхоно изјави дека финансиски ќе учествува во таа истрага.Втората фаза од операцијата на поморската потрага по „црните кутии“ од авионот при чие уривање во Атлантикот загинаа 228 патници и членови на екипажот, без резлултати беше завршена на 20-ти август. Прфата фаза, пак, која беше акустично трагање беше прекината на 10-ти јули кога „црните кутии“ престанаа да емитуваат сигнал.Ткн. „црни кутии“, кои ги содржат најрелевантните податоци за причините на несреќата престанаа да емитуваат сигнали околу 1-ви јули, но по нив безуспешно се трагаше. Бидејќи се претпоставува дека тие се потонати на океанското дно кое во тој регион е длабоко и до шест километри, беше вклучен францускиот истражувачки брод „Зошто да не?“ од океанографскиот институт.Спасувачките и екипи за потрага успеаја да извадат само 51 тело на жртвите од Атлантикот. Летот AF-447 кој требало да трае 11 часа, според бразилските воздухопловни власти започнал добро од Рио де Жанеиро кон парискиот аеродром „Роаси Шарл де Гол“. Но, по речиси четири часа лет, капетанот на авионот јавил дека леталото влетало во големи турбуленции, по што биле прекинати сите радиоконтакти со контролата на летањето и авионот исчезнал од радарите. Во седиштето на компанијата, извршниот директор на Air Frence, Пјер-Анри Горжон, тогаш изјави дека авионот испратил автоматска порака за краток електричен спој, петнаесетина минути откако влегол во бурата и дека најверојатно бил погоден од молња. Потоа се откри дека Овој пад го следат многу контроверзи, поврзани со можен технички недостаток на авионите на производителот „Airbus“, до можна саботажа. Имено, француската разузнавачка служба пребарува дали две лица од списокот на патници се истите со оние што во нејзините архиви се сомничат како исламистички терористи. Извесно време пред катастрофата, пак, авион од истиот тип на француската компанија, доцнел со полетувањето од аргентинскиот главен град Буенос Аирес, заради дојава дека во него е поставена бомба.Еден од заклучоците на истрагата е дека авионот паѓал со голема брзина од висина од 10.700 метри, и тоа во хоризонтална положба, па така ударот бил со долниот дел. Елеците за спасување не биле отворени, што асоцира на голема силина на сударот, рекле од истрагата. Според истиот ивор неисправните сензори за брзината, би можеле да бидат еден од факторите, но не и причината за катастрофата. Исто така, се смета дека најобичната бура не би можела да биде главната причина за уривањето на авионот.Авионот бил последен пат забележан на радарите половина час откако полседен пат зборувал со бразилската контрола на летање, а по десет минути требало да се наоѓа во сенегалскиот воздушен простор. Во тој кус период кога се наоѓал и вон од сите радарски контроли, авионот исчезнал и забележани се само пораките кои авионот ги испраќал автоматски. Контролите во Мадрид и во Брест го пријавиле исчезнувањето дури со шест часа задоцнување, откако откриле шест часа празнина на најавениот лет.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Колесник: Складиштата со нуклеарно оружје во Полска ќе станат цели за руски ракети

Локациите на нуклеарно оружје во Полска ќе станат легитимна цел на руската армија, изјави членот на Комитетот за одбрана на државната дума, Андреј Колесник. Тој нагласи дека ваквите провокации од страна на Полјаците би можеле да доведат до трета светска војна.
„Или можеби ќе сфатиме дека мора да започнеме превентивен удар врз нуклеарниот потенцијал што е во Полска? Трета светска војна, светот ќе се сруши – нема опции. Значи, ова е пат што води кон ескалација и на крајот до Трета светска војна. Дали им е потребно? Секој претседател сака да ја покаже својата сила и цврстина. Не мислам дека Полска ќе има корист од ова. Значи, за нас, ова е само уште една цел. Или ќе бидат крстосувачки ракети – нема разлика. Некои [руски] ракети ќе бидат пренасочени кон Полска“, забележа Колесник.
Пратеникот нагласи дека досега Русија беше доста попустлива кон непријателските потези на Полска за распоредување конвенционално оружје.
Развојот на нуклеарниот капацитет би бил пресвртница во односите меѓу двете земји, додаде тој.
„Ќе имаме нови цели на полска територија ако Полска одлучи да стане цел. Претходно бевме попустливи по ова прашање: конвенционално оружје, авијација. Полска порано беше пријателска земја. Но, во изминатите 30 години, тие се направија целосно бескорисни ако одлучат да распоредат нуклеарно оружје на нивна територија“, заклучи Колесник.
Претходно, полскиот претседател Карол Навроцки изјави дека земјата треба да добие пристап до заедничка употреба на нуклеарно оружје од страна на сојузниците. Затоа, Варшава треба да се приклучи на програмата на НАТО за нуклеарно одвраќање.
Фото: принтскрин
Свет
(Видео) Два летачки автомобили се судрија во Кина

Два летачки автомобили од кинескиот производител на електрични возила Xpeng Inc. се судрија во воздух за време на тест лет на аеромитинг во Чангчун, повторно отворајќи прашања за безбедноста на технологијата, објави Bloomberg.
Според Xpeng Aeroht, стартап компанија која стана подружница на Xpeng во 2020 година, едно од таканаречените електрични возила за вертикално полетување и слетување (eVTOL) се запалило при слетувањето, додека другото успеало безбедно да слета.
Flying Car collision in China raised safety concerns for eVTOL Industry for the Urban Air Mobility (UAM) networks while confronting real-world risks.
The flying car collision in Changchun shocked a crowd during an airshow rehearsal on September 16, raising questions on… pic.twitter.com/FdXmJeLtVK
— FL360aero (@fl360aero) September 17, 2025
Снимките од инцидентот покажуваат облак од црн чад што се издига од урнатиот eVTOL на рамно тревно поле, со противпожарни возила во близина. Двата летачки автомобили се приближиле еден до друг и воспоставиле контакт за време на тест летот, а властите оттогаш ја расчистиле областа и започнале истрага за причината, соопшти Xpeng Aeroht.
The XPENG X2 is a two-seater flying car developed by XPENG AEROHT. It adopts an enclosed cockpit with a minimalist teardrop-shaped design. To reduce weight, the XPENG X2 has a complete carbon fiber structure.
Credit: XPENG AEROHT #flyingcars #technology #engineering #evtol… pic.twitter.com/mucyJU12kU
— Wevolver (@WevolverApp) February 7, 2025
Според Bloomberg, инцидентот би можел да биде сериозен удар за Xpeng Aeroht, кој се подготвува да започне со испораки на својот модел на носач на авиони – класично електрично возило кое доаѓа со посебен eVTOL модул. Копнениот носач на авиони моментално е достапен за нарачка во Кина, а масовното производство се очекува во 2026 година.
Кина долго време промовира визија за таканаречената економија на ниска надморска височина, што би и користело на индустријата eVTOL и би го поттикнало нивното масовно усвојување. Сепак, остануваат прашањата за безбедноста и сигурноста на летачките возила што треба да превезуваат луѓе на кратки растојанија, а се предвидува дека многу од нив ќе бидат без пилоти, пренесува медиумот.
Xpeng Aeroht изјави дека никој не е повреден, иако на местото на несреќата се видени служби за итни случаи. Во видеата споделени на социјалните медиуми, може да се видат пожарникари како истураат вода врз летачкото возило што гори, додека претставник на компанијата сè уште не одговорил на прашањата за можни повреди.
Несреќата со eVTOL се случи само една недела откако Xpeng ги повлече повеќето од своите електрични возила P7+ поради дефект на контролниот систем.
Свет
ОН: Жените од Газа се принудени да се породуваат на улица поради израелските напади

Обединетите нации соопштија дека жените во Појасот Газа се принудени да се породуваат на улица, додека илјадници се раселени поради израелските воени операции што траат од октомври 2023 година, пренесува Анадолија.
„Израелската офанзива во Газа ги принудува жените да се породуваат на улица, без болници, лекари или чиста вода“, изјави портпаролот на ОН, Стефан Дујарик, на прес-конференција, повикувајќи се на Фондот за население на ОН (УНФПА).
„Ситуацијата се влошува од час во час“
„УНФПА вели дека 23.000 жени се оставени без грижа, а околу 15 бебиња се раѓаат секоја недела без медицинска помош“, додаде тој.
Дујарик повика на итна заштита на цивилите, велејќи дека ситуацијата на терен „се влошува од час во час“. Тој нагласи дека „издавањето наредби за раселување не ги ослободува страните во конфликтот од нивната одговорност да ги заштитат цивилите за време на непријателствата“.
Тој рече дека Израел „уште еднаш им наредил“ на луѓето во градот Газа да ја напуштат областа во следните 48 часа и „да се движат кон југ преку привремениот премин на патот Салах ад Дин, кој поминува низ центарот на Појасот Газа“.
„Илјадници луѓе продолжуваат да бегаат поради активните непријателства. Патиштата, како што можете да замислите, се пренатрупани. Луѓето се гладни, а децата се трауматизирани“, рече тој.
Тој, исто така, нагласи дека Израел продолжува да ги попречува операциите за помош во енклавата, велејќи дека „вчера, две хуманитарни операции за прием на пратки храна од преминот Газа беа откажани или одбиени“.
„Другите мисии беа овозможени, но се соочија со пречки на терен. Преминот Зиким беше затворен петти ден по ред“, рече тој.
Фото: принтскрин