Регион
Во Србија се појави јапонски комарец кој е закана за ширење на опасна болест
Во Србија, покрај азискиот тигрест комарец кој пренесува денга треска, откриен е и јапонскиот комарец (Aedes japonicus) кој пренесува јапонски енцефалитис, како и вирусот Западен Нил и денга вирусот.
И двата вида комарци се на листата на 100 најопасни инвазивни видови во светот, а првото место го зазема тигрестиот комарец.
Професор д-р Александра Игњатовиќ Ќупина од Земјоделскиот факултет во Нови Сад изјави дека во Србија живеат 49 видови комарци кои припаѓаат на 7 рода и дека покрај нив ги имаме и овие два вида.
„Тоа се азискиот тигрест комарец – aedes albopictus, кој е активен и при високи летни температури, но и јапонскиот комарец “, изјави проф. д-р Игњатовиќ Ќупина на научниот собир на Српската академија на науките и уметностите (САНУ).
Јапонскиот комарец првпат беше пронајден во Србија во 2018 година на граничниот премин со Хрватска, во Љуба, а во 2019 година на територијата на Лозница. Се смета за компетентен вектор за пренесување на вирусот Западен Нил, јапонскиот енцефалитис, но и денга и чикунгуња кои ги пренесува тигрестиот комарец.
На истата средба, доц. Д-р Михаела Кавран, исто така од Земјоделскиот факултет во Нови Сад, рече дека азискиот тигрест комарец е прв на листата на 100 најопасни инвазивни видови во светот.
Овој вид доживеа глобална експанзија во светот најмногу благодарение на човековите активности, поточно транспортот на стоки и најмногу трговијата со користени гуми и растенија – дрвја, најмногу бамбус.
„Овој комарец избира цицачи во исхраната, но ако е можно секогаш ќе избира луѓе, во спротивно тие се многу агресивни и убодуваат во текот на денот и можат да формираат многу генерации“, рече вонреден професор д-р Кавран и додаде дека овој вид може да се развие и во шахти.
Според неа, азискиот тигрест комарец првпат се појавил во 1979 година во Албанија, потоа во 1990 година во Италија, а денес го има речиси во сите европски градови.
„Кај нас за прв пат е забележан во 2009 година кај Батровци, на граничниот премин со Хрватска и е една од најфреквентните точки. Потоа овој вид се рашири покрај автопатот, а во 2018 година го забележавме во Лозница и Нови Сад. Веруваме дека од 2017 година азискиот тигрест комарец се населил во Батровци“, вели доцент д-р Кавран.
Тој додава дека предвидувањата се дека повеќето градови ќе бидат погодни за развој на тигрестиот комарец, видот кој го пренесува вирусот на денга, чикунгуња треската и вирусот Зика. Тој наведува дека загрижувачки е и извештајот на Светската здравствена организација (СЗО) во кој се вели дека во последните 5 години има глобален пораст на вирусот денга.
Денга треската (ДГ) е најчеста вирусна инфекција што ја пренесуваат комарците. Секоја година во светот се случуваат околу 100 милиони инфекции и 25.000 смртни случаи. Луѓето се разболуваат со каснување од заразен комарец. За среќа, треската не се пренесува од човек на човек.
Инкубацијата е од 4 до 15 дена, со просек од 6. Болеста најчесто се манифестира како инфекција слична на грип, првите симптоми се појавуваат по 4 до 15 дена, а во просек 6 по убодот. Потешки манифестации се денга хеморагична треска и синдром на денга шок.
Симптоми на денга треска се висока температура, треска, осип , силна главоболка, морници, болки во мускулите и зглобовите. Поретки симптоми се раздразливост, немир, зголемено потење, проследено со состојба на шок и крварење од носот, GIT и белите дробови.
.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Регион
Падна снег, дува силен ветер: делови од Хрватска без струја, автопатот затрупан
Снег паѓа во Горски Котар и Лика и во делот на континентална Хрватска – од Загорје, Меѓумурје до Славонија. Силен ветер дува на Јадранот, во Риека ветерот урива дрвја и телефонски столбови.
Поради снегот, во Горски Котар и Лика во моментот нема слободен патен правец од внатрешноста кон Далмација, Риека и Истра и обратно за камионите со приколки и сите други возила што немаат зимска опрема.
Поради ветерот, на автопатот А7 Рупа – Крижишќе сообраќајот е забранет за автобуси, мотоцикли и возила со камп-приколки.
Регион
Силен земјотрес во Грција: се стресе островот Кос
Земјотрес со јачина од 4,5 степени според Рихтеровата скала денеска ја погоди Грција.
Епицентарот на земјотресот бил на 36 километри од градот Кефалос на островот Кос на длабочина од 104 километри.
Засега нема информации за причинета материјална штета.
Регион
Адвокатот за апсењата во Нови Сад: Ќе поминат најмалку пет години до пресудата
Адвокатот Боривоје Боровиќ и архитектот Слободан Малдини за „Н1 Србија“ ја коментираа веста за апсењата поради уривањето на натстрешникот во Нови Сад.
„Сведок сум дека кога ќе се случи ваков настан, секогаш се одредува притвор, се повикуваат луѓето што работеле на проектот. Тоа не се случи овде“, рече Боровиќ.
„Пред повеќе од десет години, мојот професор, тогаш асистент, го дизајнира натстрешникот на стадионот ‘Војводина’ во Нови Сад. Ветерот го сруши натстрешникот… Истата вечер дојдоа да го земат… за да не влијае на ситуацијата, сега ова беше задоцнета акција“, рече Малдини.
На прашањето дали на Александар Вучиќ му е дозволено да поседува документи поврзани со овој случај, Боровиќ вели:
„Видовме дека во тие важни случаи претседателот е првиот што ги добива доказите, не само тој, туку и министрите. Тие ги просејуваат и ги анализираат доказите во своите канцеларии. Сведоци сме дека не само претседателот се меша во секоја истрага, но и сите што ќе ѝ паднат на памет на извршната власт. Има еден важен принцип, а тоа е дека е забрането да се контаминираат доказите! Овде се контаминираат“, вели тој.
Истакнува дека е апсолутно јасно оти за овој случај морало да има одредени притвори.
„За сите луѓе што учествуваа во процесот. Особено што е толку трагична ситуацијата“, додаде тој.
Слободан Малдини вели дека струката не се покажала.
„Струката не се покажа. Веројатно ќе се прошири обвинението, ќе се појави и корупција. Да видиме зошто струката не се покажа – поради немоќ, неорганизираност, незнаење или корупција? Истрагата ќе го покаже тоа“, рече Малдини.
И тој вели дека е можна контаминација на доказите.
„Помина многу време и во секој случај е можна контаминација, но технички местото на злосторството е исчистено. Тоа не се прави. Како го однесоа тоа, како се случи тоа“, се прашува Малдини.
Според него, работите може да се реконструираат на хартија.
„Но, тоа не е доволно. Експертските мислења не се прават на хартија, туку на терен. Имаме фотографии од местото, па затоа ги коригирав моите ставови само врз основа на тие фотографии. Но, главната работа е што не е битно што се случило, туку дека се случило, тоа е важно на почетокот. Дека компанијата што работела на проектот отишла со претпоставка оти технички објектот е исправен. Значи, автомобилот на денот на сервисот е добар, сервисерот го враќа автомобилот, возилото се распаднало и убило луѓе. Тука е јасна ситуацијата – луѓето испорачале технички неисправен објект, го ставиле во употреба и на тој начин допуштиле да се случи ова што се случи“, вели тој.
Малдини вели дека, според него, невозможно е проектантите да го немале оригиналниот проект.
„Сега сите се преправаат дека го немаат оригиналниот проект, што, според мене, е невозможно бидејќи сите проекти се копираат во осум примероци и им се даваат на осум институции. Ако не е во архивата, тогаш е во Секретаријатот за урбанизам, ако не е таму, тогаш е во фирмата… Глупост е што го немаа оригиналниот дизајн. Второ, ако немале, морале да се свртат кон друг тип на проектирање. Значи, немаме, не можеме да дојдеме до тоа, потоа одиме од почеток, ја реконструираме целата конструкција на поинаков начин“, нагласи тој.
Боровиќ вели дека би сакал да го види записникот од истрагата.
„Да видам што е пронајдено на самото место, колку е осигурен, кој го обработил местото на настанот… Истрчаа да отстранат сè пред време, требаше два дена да го обработат местото на настанот. Сосема ми е јасно – Весиќ и другите истрчаа дека натстрешникот не е реконструиран. Тоа покажува дека и тие се вознемирени и дека е погодена суштината. Од друга страна, тоа е кривично дело наречено попречување докази. Покажаа дека знаат многу за оваа тема“, рече Боровиќ.
„Ако немале оригинален проект, бидејќи така работат, тогаш гревот е уште поголем“, вели Боровиќ.
„Сигурен сум дека нема да имаме пресуда најмалку пет години. Додека не заврши ЕКСПО, додека остатокот од корупциските пари не се изнесе преку гредежништвото. Ќе биде сè тоа мачкање очи на јавноста“, изјави Боровиќ.
Малдини смета дека во случајот со несреќата во Нови Сад се работи за човечка грешка.