Регион
Славен, но празен: Егзодус на грчки остров, нема деца, училиштата се затворени
Кога ќе пристигне зимата на Антикитера, и онака малото население на изолираниот грчки остров уште повеќе се намалува.
„Ние сме дваесетина, нема деца, нема пекара“, вели началникот Јоргос Хархалакис, кој прави се што може за да го оживее малиот остров во Егејското Море. „Не се откажувам“, изјави тој за АФП, птенесе „Индекс“.
Антикитера, остров помеѓу Китера и Крит, како и многу други рурални региони во Грција, страда од сериозна депопулација. Островот е со големина на хрватскиот Вир и има 39 жители според пописот од 2021 година. Пред Втората светска војна имал илјада.
Хархалакис (37) сè уште се сеќава на своите први години во основно училиште во 1990-тите, пред неговото семејство, како и многу други, да биде принудено да се пресели на копното поради финансиски проблеми. Во тоа време, островот бил дом на фармери, рибари и сточари, рече тој. Денеска е населено само пристанишниот град Потамос.
Во карпестите височини на Антикитера сè уште се видливи сувите ѕидови на терасовите полиња меѓу напуштените и урнати куќи. Единствената врска на островот со надворешниот свет е бродот до Китера и Крит.
Поради егзодусот на жителите, основното училиште беше затворено на крајот на минатиот век, но накратко беше отворено во 2018 година за само тројца ученици, децата на Деспина и Диониз Андроникос, брачен пар кој се врати на островот од Атина.
„Кога мојата најстара ќерка заврши основно училиште во 2021 година, моравме повторно да заминеме за да може да оди во средно училиште во Китера“, рече Диониз Андроникос.
Училиштето беше принудено повторно да се затвори. На почетокот на оваа учебна година иста судбина имаа уште десет училишта низ Грција поради недостиг на ученици. Стапката на фертилитет во Грција е 1,43, што е под просекот на ЕУ од 1,53 деца, покажуваат податоците на агенцијата на ЕУ Евростат. Неодамнешното истражување на Грчкиот институт за демографски истражувања (ИДЕМ) покажа дека секоја трета општина во земјата има помалку од 10 раѓања годишно.Институтот ова го припишува на стареењето на населението во Грција, но и на „екстремно нерамномерната распределба на населението“.
Повеќе од една третина од Грците живеат во Атина. Со повеќе од една петтина од населението на возраст од 65 и повеќе години, Грција е на четвртото место меѓу земјите-членки на ЕУ со најголем број стари лица. Само Италија (23,8 отсто), Португалија (23,7 отсто) и Финска (23,1 отсто) се повисоко рангирани, според Евростат. За да бидат работите уште полоши, повеќе од половина милион млади луѓе ја напуштија земјата за време на финансискиот колапс во последната деценија.
Хархалакис вели дека главниот проблем во Антикитера е недостатокот на инфраструктура.
„Државата мора да понуди стимулации за изградба на куќи и продавници“, рече тој. Во зима, на островот има само едно кафуле, кое исто така е мала продавница. Со него управува човек на возраст од осумдесет години.
„Локалната популација старее и иднината на островот е доведена во прашање“, вели Кетрин Дехосал, пензионирана Французинка која времето го поминува меѓу островот и нејзината татковина. Оваа година Владата воведе стимулации за новороденчињата за борба против демографскиот колапс. Но, експертите предупредуваат дека зголемувањето на бројот на раѓања не е единствениот одговор.
„Стапките на смртност и имиграцијата играат важна улога и не треба да се минимизираат“, рече Вирон Коцаманис. Хархалакис се надева дека планираната опсерваторија за климатски промени на островот ќе создаде работни места.
Антикитера веќе ужива голема слава во научниот свет. Таму, на почетокот на 20 век, нуркачите со сунѓери пронајдоа астролошки часовник од вториот век во бродолом од римската ера, за кој се верува дека е најстариот компјутер во светот.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Регион
Нови детали за падот на турскиот „Ер Трактор“ во Хрватска
Вчера во близина на Сењ, Хрватска се урна турски противпожарен авион, при што загина пилотот. Контактот со авионот AT802, во сопственост на турската Генерална дирекција за шумарство (OGM), беше изгубен во четврток вечерта, а министерот Ибрахим Јумакли подоцна го потврди трагичниот исход.
Детали за летот и несреќата
Според соопштението на Министерството, објавено од турските медиуми, два противпожарни авиони AT802 полетаа од Чанаккале во среда, 12 ноември, за Загреб за закажано одржување. Поради лошите временски услови, тие беа принудени да ја поминат ноќта на аеродромот во Риека.
Летот за Загреб продолжи во четврток во 17:38 часот по турско време, но поради ново влошување на времето, тие одлучија да се вратат во Крк, каде што се наоѓа аеродромот Риека. По враќањето на аеродромот во Риека, тие влегоа во облаци на надморска височина од 1500 метри. Едниот авион успеа да помине низ нив и успешно слета, но радио-контактот со другиот беше изгубен во 18:25 часот.
Веднаш започна операција за пребарување и спасување во координација со хрватските власти, соопшти турското министерство.
Хрватската агенција за истражување на воздухопловни, поморски и железнички несреќи, исто така, ја пријави несреќата.
„На 13 ноември 2025 година, околу 16:53 часот по локално време, во близина на Криви Пут беше пријавен падот на авионот „Ер Трактор“ АТ 802, со ознаки OR 2025. Авионот летал по кружна рута од аеродромот Риека до Загреб и назад.
Агенцијата за истражување на воздухопловни, поморски и железнички несреќи беше известена за инцидентот веднаш по настанот од страна на OKC-MUP и, во согласност со одредбите од Регулативата (ЕУ) бр. 996/2010, започнува безбедносна истрага“, се вели во соопштението на Агенцијата.
Пронајдени остатоци, потврдена е смртта
Министерот за земјоделство и шумарство, Ибрахим Јумакли, објави дека спасувачките екипи ги пронашле остатоците од исчезнатиот авион. „Остатоци од противпожарниот авион на нашата Генерална дирекција за шумарство, со кој беше изгубен контактот, беа пронајдени во близина на градот Сењ во Хрватска. Изразувам сочувство до семејството и најблиските на нашиот пилот кој загина во оваа тешка несреќа. Нека почива во мир. Сочувство до нашата шумарска организација и до сите наши луѓе“, рече министерот Јумакли.
Откриен идентитетот на пилотот
Генералниот директор на Дирекцијата за шумарство, Бекир Карачабеј, го потврди идентитетот на загинатиот пилот.
„По полетувањето од аеродромот во Риека, радиоконтактот со авионот беше изгубен поради лоши временски услови. Остатоци беа пронајдени во близина на Сењ. Во операцијата за пребарување и спасување предводена од Хрватскиот центар за контрола на воздушниот сообраќај (ATC), беше утврдено дека нашиот пилот Хасан Бахар загинал. Му посакувам Божја милост на нашиот маченик и изразувам сочувство до неговото ожалостено семејство и нашата организација“, рече Карачабеј во објава на социјалните мрежи.
Пилотот веќе преживеал една несреќа
Според турските медиуми, пилотот Хасан Бахар веќе преживеал авионска несреќа на крајот на август оваа година.
На 29 август, тој учествувал во гаснење на пожар во населбата Јатаган во Мугла, кога неговиот противпожарен авион се урна. Бахар потоа била извлечена од остатоците како повредена, но го загубила животот во вчерашната несреќа во Хрватска.
фото: принтскрин
Регион
(Видео) Вучиќ по средбата со Макрон: Белград конечно добива метро
Претседателот на Србија, Александар Вучиќ, изјави дека со претседателот на Франција, Емануел Макрон, во Париз разговарал за сите стратешки прашања за соработка меѓу двете земји и најави дека наскоро ќе биде потпишан комерцијален договор со француската компанија „Алстом“ за изградба на првата линија на белградското метро.
Претседателите на двете земји се сретнаа во Елисејската палата. Припадници на француската гарда присуствуваа на свечениот прием пред палатата, а Макрон приреди и работна вечера за Вучиќ.
Во своето обраќање до медиумите, Вучиќ нагласи дека ова е исклучително важна и суштинска средба со Макрон и дека разговарале за сите важни геополитички, регионални и билатерални прашања, како и за европскиот пат на Србија.
„До 15 декември конечно ќе потпишеме комерцијален договор за изградба на првата линија на метрото со француската компанија „Алстом“, значи следниот месец. Ја завршуваме таа работа или влегуваме во последната фаза, така што за две и пол години ќе ја имаме првата линија на метрото – две и пол, три, не е важно – но Белград конечно добива метро“, рече Вучиќ.
Вучиќ изјави дека е многу задоволен што имал можност да разговара три часа со претседателот на Франција, кого го смета за еден од клучните светски лидери. Тој изјави дека разговарале за стратешки важни прашања и планови за следниот период.
„Ќе ми треба малку време детално да анализирам сè и да ги разгледам забелешките. Секако, една од главните теми беше европскиот пат на Србија. Убеден сум дека во следната година можеме да постигнеме значителен напредок. Многу зависи од нас, но очекувам и поволен став од ЕУ што би ѝ овозможил на Србија да напредува. Исто така, се осврнавме на сите билатерални прашања“, рече Вучиќ.
Тој нагласи дека трговијата меѓу Србија и Франција за прв пат оваа година ќе надмине две милијарди евра.
„Разговаравме за различни области, заеднички инвестиции, француски инвестиции во Србија, како и соработка во областа на вештачката интелигенција“, додаде тој.
Вучиќ изјави дека го информирал Макрон за моменталната состојба во врска со НИС и изјави дека српската делегација ќе има средби со Американците по тој повод во петок.
„Имаме состанок со Американците, се надевам дека тогаш ќе се знае нешто повеќе и дека ќе можеме да го решиме тоа“, рече Вучиќ.
фото: принтскрин
Регион
(Фото) Турски пилот загина во Хрватска: тој преживеа пад на авион пред 2,5 месеци
Авионот „Ер Трактор АТ-802“ се урна во близина на Сењ, додека беше на повратен лет помеѓу Риека и Загреб, соопшти Дирекцијата за цивилна заштита.
45-годишниот пилот, Хасан Бахар, почина. Тој е истиот пилот кој го преживеа падот на противпожарниот авион во округот Јатаган во Мугла, северозападна Турција, на 29 август оваа година.
Пријавата за исчезнување на авионот од радарот од Хрватската контрола на воздушната пловидба била регистрирана во 16:53 часот, а во 17:11 часот била примена пријава за падот и пожарот.
Спасувачите многу брзо пристигнале на местото на падот. Пожарот бил локализиран околу 18:00 часот, а пожарникарите го забележале јагленисаното тело на пилотот.
Објавен идентитетот на загинатиот пилот
Турските медиуми објавија дека 45-годишниот пилот Хасан Бахар загинал во падот на авионот „Ер Трактор АТ-802“ во близина на Сењ.

Бахар го преживеа падот на противпожарниот авион во округот Јатаган во Мугла, северозападна Турција, на 29 август. Тој се здобил со повреди и бил однесен во болница, каде што го посетил гувернерот на Мугла, Идрис Акбијик.

фото: принтскрин

