Актуелно
Панамските документи открија скапа слика на Модиљани
Слика на големиот уметник Амадео Модиљани, проценета на најмалку 25 милиони долари, којашто од еврејските сопственици ја заплениле нацистите во Втората светска војна, сега наново е запленета во швајцарска Женева, благодарејќи на скандалот Panama Papers, а откриени се и моменталните сопственици на делото чие сопствеништво се оспорува.
Според пишувањето на двата швајцарски дневни весници Der Bund и Le Temps, швајцарското државно обвинителство уште на 8-ми април издало налог за претрес на добро чувано депо во женевската бесцаринска зона, каде што, меѓу бројните уметнички дела, е пронајдено и спорното дело на Амадео Модиљани под наслов „Маж кој седи со бастун“, насликано 1918 година.
Ова платно последен пат било изложено во 2005 година во њујоршката галерија на семејството Нахмад. Дејвид Нахмад, по потекло Либанец, е еден од највлијателните трговци со уметнички дела во светот. Меѓу 4.500-те дела, колку што поседува неговото семејство, повеќе од 300 се оригинални дела на Пикасо, Моне, Матис и Миро, автори чии слики на наддавања постигнуваат вртоглави суми изразени во милиони долари. Повеќето од нив се наоѓаат во добро обезбедуваното депо во Женева.
Пред доаѓањето на власт на нацистите во Германија, сликата на Модиљани му припаѓала на семејството на еврејскиот трговец со уметнички дела Оскар Стетинер. Бегајќи пред нацистите, тој во 1939 година ја оставил во Париз, а една година подоцна нацистите ја понудиле на продажба.
Како што пишува германскиот весник Sueddeutsche Zeitung, кој и ја разоткри аферата со панамската адвокатска канцеларија „Mossack Fonseca“ за формирањето офшор компании за славни и богати клиенти, Оскар Стетинер во 1946 година по судски пат барал да му биде вратено скапото платно, но имајќи предвид дека починал две години подоцна, случајот бил заклучен.
Во 2011 година една канадска компанија во името на неговиот внук, Филип Маестрачи, безуспешно се обидуваше преку суд во САД да дојде до делото. Тогаш беше утврдено дека официјален сопственик на сликата е офшор компанијата „International Art Center“, во која главниот збор го имаат членовите на семејството Нахмад. Панамските документи тоа и го потврдија.
Женевските правосудни тела покренаа кривична постапка во рамките на откритијата поврзани со Panama Papers и од семејството Нахамд бараат да го врати спорното платно на Модиљани. Реагирајќи на тоа, адвокатот на семејството Нахмад, Ричард Голуб, изјави дека е „ирелевантно“ кои се сопственици на компанијата, туку „главното е – што е спорното во случајот, и дали тужителот може да го докаже“.
Инаку, последните години делата на Модиљани на наддавањата постигнуваат рекордни цени. Така, на почетокот од ноември минатата 2015 година, актот на платно со наслов „Nu couche“ создадено во 1917/18 година беше продадено за 170 милиони долари на непознат купувач од Кина, со што ја постигна втората највисока цена по „Жените на Алжир“ на Пабло Пикасо, дело кое беше продадено за 179 милиони долари во мај минатата година, исто така на надавање на аукциската куќа Christie’s.
Во наддавањето за ова платно на Модиљани, кое пред продажбата беше дел од непозната за јавноста приватна колекција цели 60 години, учествувале неколку колекционери кои почнале од цената од 75 милиони долари, и во секој круг растела за по пет милиони долари. Очекуваната цена во Christie’s пред аукцијата беше 100 милиони долари./крај/мф/сн
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Актуелно
Со предавање на Нејтан Браун вечерва почнува фестивалот за критичка култура КРИК
Вечерва (21 јуни), во 20 часот, во просториите на Чифте амам, почнува јавната програма на седмото издание на КРИК – фестивал за критичка култура, во организација на „Контрапукт“.
Фестивалот ќе го отвори професорот Нејтан Браун со предавањето со наслов „За жал, кутриот Јорик! Постоењето на духот е коска“.
Нејтан Браун е вонреден професор по англиски јазик и истражувач од Канада, кој ја води катедрата за поетика на Универзитетот „Конкордија“, Монтреал, каде што раководи со Центарот за проширена поетика. Автор е на три книги „Сенката на Бодлер: Есеј за поетската определба“, „Рационалистички емпиризам: теорија на спекулативна критика“ и „Границите на изработката: наука за материјали, материјалистичка поетика“.
„Шекспировиот ‘Хамлет’ и Хегеловата ‘Феноменологија на духот’ вклучуваат две од најпрепознатливите изреки во западната култура: ‘За жал, кутриот Јорик!’ и ‘Постоењето на духот е коска’. Што е тоа што го препознаваме кога ги слушаме или читаме овие зборови? Во рамките на предавањето ќе се користи спојот на овие фрази како повод за промислување на самиот факт на окупирање на просторот како минимална димензија на егзистенцијалната драма. Работејќи на односот, кој се воспоставува помеѓу сцената на гробиштата во Хамлет со другите елементи на сложената структура на драматуршката предлошка, каде што фигурите на просторното постоење се загрозени, ние ќе ги означиме како срж на физичките и метафизичките грижи, кои се читаат во текстот и на односот помеѓу духот и материјата. Ова ќе ни овозможи да го прецизираме посебниот модалитет на постоењето на драмата и да ги сфатиме историските и уметничките влогови на просудувањето на бескрајот суд кај Хегел“, се вели во најавата за настанот.
Актуелно
Фестивал „Нови простори“ на кејот на Вардар во центарот на Скопје
Фестивалот „Нови простори“ годинава ќе се одржи в сабота на 18 јуни, на кејот на реката Вардар, при што програмата е поделена на два дела и на две локации.
Првиот дел е на шеталиштето до влезот на бродот Синегалија, од страната на ГТЦ и таму ќе бидат сегментите: Отворање, „Нови поетски пространства“, „Танц на кеј“, „Светски поетски момент“ и „Сликаме на кеј“.
Вториот дел – концертот со сегметните „Нов бит“ и „Отворен микрофон” ќе одржи на скалите под Камениот мост, кај сидрото.
Продажната изложба ќе биде поставена утрото и сликарите ќе работат додека трае целата програма. Идејата е целокупниот настан да биде една голема заедничка уметничка инсталација. Согласно програмата, секој учесник ќе биде претставен во време од 6 минути, при што поетите во 2 минути ќе треба да се претстават себеси, а во 4 минути да прочитаат една или две песни. Сликарите ќе имаат можност да ги презентираат своите дела и да раскажат за својот начин на работа, уметничките погледи и ликовната поетика.
Во вториот дел се настапите на музичарите, при што секој бенд пред почетокот на настапот кратко ќе биде претставен, а пред крајот на концертот ќе биде доделена и наградата за публиката, тоа е специјално изненадување што ќе го добие еден гледач.
Доколку врне дожд, настанот ќе се одржи во холот на Гратскиот трговски Центар – приземје.
Фестивалот се организира со финансиска поддршка на Градот Скопје, во рамките на Програмата за култура за 2022 година.
Актуелно
Костадиновска-Стојчевска во Вашингтон: Преку фондови ќе обезбедиме средства за заштита на културното наследство
Во рамките на стратегискиот дијалог со Соединетите Американски Држави, министерката за култура Бисера Костадиновска-Стојчевска е дел од владината делегација којашто денеска отпатува во Вашингтон. Во рамките на престојот, таа ќе ги посети Националниот демократски институт (НДИ) и Меѓународниот републикански институт (ИРИ), а е предвидено еден сегмент од дискусиите да биде посветен на практика што е потребна во Северна Македонија за да се спречи нелегалната трговија на уметнички дела и артефакти.
„Во делот за културата, за стратегискиот дијалог со САД е од особено значење размената на искуства за културното наследство, особено во делот на нелегална трговија со артефакти, така што на средбата со Здружението тука ќе се потпише договор за соработка, што потоа треба да резултира со правни решенија, како и за евентуална размена на кадар за успешно спроведување во целост“, вели Костадиновска-Стојчевска од САД.
Таа истакнува дека според проценките, над 1000 артефакти се водат како украдени од Северна Македонија.
Вториот дел е „Програма Фулбрајт“ (Fulbright Program), програма која не е само за образовна размена туку и за многу грантови од областа на културата.
„Би сакала да ја зголемиме соработката бидејќи сметам дека е време да користиме фондови и практика однадвор, не само од ЕУ. Како земја имаме проект во Хераклеја инвестиран од страна на Амбасадата на САД по долг период. Дефинитивно културните практики за заштита на културно наследство се со цел да се подобрат процесите за спречување нелегална трговија со артефакти така што посетата ќе биде чекор напред за донесување закон за илегална трговија на артефакти и уметнички дела од Северна Македонија“, заклучува Костадиновска-Стојчевска.
Амбасадорскиот фонд за зачувување на културата е една од многуте програми што ги води Бирото за воспитни и културни работи на Стејт департментот на САД како дел од својата мисија за јавна дипломатија преку едукативно и културно програмирање и размена.
Преку 16-те грантови на Амбасадорскиот фонд, САД обезбедија 1,5 милиони американски долари за заштита на културното наследство во Северна Македонија.
Грантови од Амбасадорскиот фонд на САД во изминативе 20 години добија најзначајните локалитети и објекти од областа на културното наследство кај нас, како: Стоби, црквата „Света Богородица Перивлепта“ во Охрид, објектите Даут-пашин амам, Чифте амам и црквата „Свети Спас“ во Скопје, Шарената џамија во Тетово, манастирот во Вељуса кај Струмица, локалитетот Хераклеја Линкестис кај Битола и други.
Амбасадорскиот фонд за заштита на културата е грант-програма основана во 2001 година од Стејт департментот, на барање од Конгресот на САД. Од своето основање, Амбасадорскиот фонд (The Ambassadors Fund for Cultural Preservation) има поддржано над 1000 проекти за заштита на културата во 133 земји низ светот.