Надворешна политика
ПССЕ: Изборите беа суштински чекор во решавањето на длабоката политичка криза
Предвремените парламентарни избори кои се одржаа на 11-ти декември беа суштински чекор во решавањето на длабоката политичка криза која траеше две години, при што главните политички сили се согласија на серија законски и институционални промени за да се обезбеди рамноправно учество на овие избори, се вели во заклучоците на ПССЕ по набљудувачката мисија на изборите во Македонија, пренесува МИА.
Штефан Шенах, кој ја предводеше делегациајта на ПССЕ во Македонија, потсети на контекстот во кој се одржаа изборите, поточно на политичката криза која траеше две години, по бојкотот на Парламентот од опозицијата, и масовната интервенција на Еропската унија која доведе до напредок со измени во Владата, формирањето на СЈО, амнестијата.
„Се досега не е создадена влада и тоа не загрижува, ние како Совет на Европа треба да го следиме тоа“, рече тој. Во заклучоците на ПССЕ се посочува и дека основните прашања, како што се запишувањето на гласачите и медиумите, се уште треба да се решат трајно.
„Кампањата беше конкурентна, но таа се одржа во клима која се карактеризира со недоверба на јавноста во институциите и во политичкиот естаблишмент, и сомневањата за притисок врз гласачите. Изборната администрација, работеше многу на подготовките за изборите и не ги испочитува сите рокови, но на денот на изборите тие беа општо добро спроведени и поминаа без поголеми инциденти“, се вели во заклучоците.
Во нив се оценува и дека правната рамка генерално е погодна за спроведување демократски избори. „Значителното подобрување на изборното законодавство во 2015 година дозволи да се следат претходните препораки на ОДИХР/ОБСЕ и Венецијанската комисија. Дополнителните измени во 2016 година воведоа привремени механизми за меѓупартиски надзор на клучните аспекти на изборниот процес. Сепак, некои препораки не беа следени или пак се нејасни или во конфликт со други закони. Покрај тоа, додека процесот на реформи ужива поддршка од четирите најголеми политички партии, одлуките беа носени и под притисок на времето и без консултација со заинтересираните релевантни изборни страни“, стои во заклучоците на ПССЕ.
Подготовките на ДИК за изборите, се наведува во заклучоците, биле попречени од неефикасната внатрешната организација, со што се политизирале одлуките и биле скратени законските рокови.
„Неколку рокови беа пропуштени и некои постапки не се разјаснети. Активностите на ДИК не беа секогаш транспарентни, бидејќи нејзините состаноци често се одржуваат на затворени седници и таа секогаш не ги објавиуваше своите одлуки. Комисиите на пониско ниво обично работеле на професионален начин, иако некои од нив немале соодветни простории, навремено финансирање и опрема“, вели ПССЕ во заклучоците.
Посочува дека вкупно 1.784.416 гласачи се регистрирани во Македонија и оти за решавање на долготрајната недоверба во точноста на избирачкиот список, за прв пат ДИК ги разгледувала гласачите регистрирани со пресекување и проверка на повеќе бази на податоци и спроведување на теренски проверки.
„Спроведената контрола не е гаранција за траен напредок бидејќи таа се однесуваше само на овие избори. Правните и структурни недостатоци за одржување на гласачките листи се уште треба да се решат. Процесот на ревизија ја подобри точноста на регистрираните гласачи, но се чини дека таа доведе некои граѓани да бидат лишени од можноста да гласаат на овие избори“, се вели во заклучоците.
Во нив се додава дека ДИК регистрирала шест политички партии и пет коалиции за овие избори. – Општо земено, никој не беше исклучен, но регистрацијата со нејасните правни рамки, доведе до одбивање на кандидатски листи на две партии врз некохорентна соснова. Во согласност со подобрената квота за учество на жените, 41 процент од кандидатите беа жени, иако тие беа на врвот само на четири од 58 листи, посочува ПССЕ.
Во врска со медиумите се посочува дека медиумскиот пејсаж кој, како што велат од ПССЕ, е многу разнолик, е поделен по политички и етнички линии.
„Кандидатите можат да водат кампања во јавните и приватните медиуми преку слободно и платено политичко рекламирање. Јавните медиуми-јавниот сервис во голема мера им обезбедија на кандидатите правична покриеност во вести. Некои од приватните медиуми покажаа пристрасност во корист на владејачката партија. Голем број соговорници на ММНИ, вклучувајќи и новинари, изразија загриженост во врска со самоцензурата и уредувачката независност, поради политичките и бизнис интересите ги фаворизираа владејачките партии. Во согласност со последните законски измени е забрането финансирање од владата на рекламирање и покривање на државните службеници за време на кампањата, значајните медиумските реформи предвидени во Договорот за Пржино треба допрва да се спроведат“, вели ПССЕ.
Во заклучоците се потенцира и дека темите поврзани со меѓуетничките односи се истакнале во кампањата, вклучувајќи институционални односи меѓу етничките Албанци и етничките Македонци.
„Социјалдемократскиот сојуз на Македонија активно бараше гласови од албанската етничка заедница, вклучително и од кандидатите од етничките Албанци. Известувањето на медиумите за кандидатите Роми често беше со стереотипи. Промените во законот и донесување на Правилникот на ДИК ги зајакна правните гаранции за решавање на споровите. Најголемиот дел од претставките до изборната администрација и судовите, сепак, беа отфрлени поради процедурална или правна основа. Управниот суд ја одржа својата расправи на затворена седница. Голем број на соговорници на ММНИ изразија загриженост во врска со независноста на судството. И покрај тоа што има подобрување во законот за спроведувањето на изборните постапки за решавање на споровите, сепак тоа не обезбеди целосен ефективен правен лек“, се вели во заклучоците./крај/мф/бс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Муцунски во прва работна посета на Брисел на средби со генералниот секретар на НАТО и високи претставници на ЕУ
Министерот за надворешни работи и надворешна трговија, Тимчо Муцунски, од Луксембург продолжува во прва работна посета на Брисел, во чии рамки ќе се сретне со генералниот секретар на НАТО, Јенс Столтенберг, како и високи претставници на Европската Унија.
Во фокусот на разговорите ќе бидат евроинтегративниот процес на државата, реформските процеси, како и активностите во рамките на НАТО, со посебен фокус на претстојниот аамит на алијансата, што ќе се одржи идниот месец во Вашингтон.
Посетата на Муцунски на Брисел на почетокот на мандатот како министер за надворешни работи и надворешна трговија е показател за цврстата определба на земјата за што побрзо членство во Европската Унија и посветениот придонес кон глобалниот мир и регионалната стабилност како кредибилна земја членка на НАТО.
Македонија
Муцунски се сретна со Вархељ: Новата Влада е силно посветена на реформската агенда и европските интеграции
Министерот за надворешни работи и надворешна трговија, Тимчо Муцунски, се сретна со еврокомесарот за соседство и проширување, Оливер Вархељ, во Луксембург.
Во фокусот на разговорите беа приоритетите и активностите на новата Влада, како и актуелностите поврзани со европското досие на земјата.
„Новата Влада е силно посветена на реформската агенда и европските интеграции, а во периодот што следува ќе преземеме низа активности во насока на забрзување на нашиот евроинтегративен процес. Политиката на проширување на ЕУ е најдобрата алатка за поттикнување на реформските и демократските процеси, но истовремено е и клучна геостратешка инвестиција во мир, стабилност и економски развој на земјите од регионот, но и Европа како целина“, нагласи Муцунски.
Соговорниците разменија мислења и за планот за раст на ЕУ оценувајќи го како силна поддршка од страна на ЕУ за економско зајакнување на земјите од Западен Балкан, поттикнување на регионалната соработка, но и доближување на земјите од регионот поблиску до ЕУ и пред формалното членство.
Македонија
Средба на претседателите на Собранијата на Македонија и Украина, Митрески и Стефанчук
Претседателот на Собранието на Република Северна Македонија, Јован Митрески, во рамките на посетата на Киев по повод втората годишнина од почетокот на руската воена агресија врз Украина, оствари средба со претседателот на Врховната рада на Украина, Руслан Стефанчук.
Претседателот Митрески изрази благодарност за поканата и нагласи дека посетата претставува потврда на цврстата и непоколеблива поддршка на Република Северна Македонија за Украина, на сите полиња. Тој нагласи дека уште од самиот почеток силно ја осудуваме руската агресија против Украина, континуирано ја потврдуваме нашата поддршка за украинскиот територијален интегритет, суверенитет и целовитост и изразуваме целосна поддршка на правото на самоодбрана на земјата.
Претседателот на Собранието истакна дека Северна Македонија целосно се приклучи на сите рестриктивни мерки и санкции на ЕУ кон Руската Федерација, ко-спонзорираше бројни резолуции и иницијативи во однос на Украина, а упати и воена и хуманитарна помош за земјата.