Култура
Почна Фестивалот на нов британски филм Play UK

Фестивалот на нов британски филм „PlayUK“ се отвори во четвртокво кино Милениум со премиерното прикажување на долгоочекуваното продолжение „Т2 Треинспотинг“.
Фестивалот беше официјално отворен од страна на британскиот амбасадор, Н.Е. Чарлс Гaрет.
Фестивалот на нов британски филм „PlayUK“, во организација на Британскиот совет од 16 до 19 февруари ќе ја собере филмската публика во Скопје, Белград, Подгорица, Призрен, Сараево и Тирана, премиерно прикажувајќи десет играни и документарни филмови од современата британска продукција. Документарецот за британското музичко влијание „Човекот од Mo’Wax“, комедија за станувањето возрасен, „Вештините во животот на возрасните“, моќна драма, „Уна“, документарец за ширењето на џихадот во современиот свет, „Признание“, се само некои од интригантните наслови кои ќе и ги претстават новите сили на британскиот филм на публиката ширум регионот.
Режисерот Дерик Борте во филмот „Градот Лондон“ (London Town) го прикажува животот на работната класа во предградијата на Лондон во 1979. Семејствата едвај врзуваат крај со крај, а невработеноста секојдневно расте. 14-годишниот Шеј Бејкер расте брзо, додека целото семејство се бори да не потоне и да се одржи на површината. Откако добива касета со најновата музика од Лондон, звукот на групата „Клеш“ го плени со својата сирова енергија и го влече кон новиот свет.
Моќната драма „Уна“ (Una) е дебитантски филм на режисерот Бенедикт Ендрјус. Сниман според претставата „Кос“, на Дејвид Херовер, „Уна“ носи емотивна приказна за млада жена која тргнува на романтично патување во потрага по нејзиното минато. Со очајна желба да дознае дали се уште му значи нешто на Реј, Уна ќе се појави кај него на работа и го соочува со болното минато кое прогонува. Нивната средба по 15 години ќе отвори безбројни рани и нерешени дилеми, и ќе се појават потиснатите страст и копнеж. Слоевите лаги, забранетата љубов и неочекуваната средба се закануваат да ја сменат насоката на нивните животи. Настапуваат Руни Мара, Бен Менделсон и Риз Ахмед.
„Признание“ (The Confession) е првиот игран документарец на Ашишија Гадиалија. Филмот ја следи приказната на Мозам Бег, муслиман од Англија кој минал низ безбројни конфликти. Од обезбедување на поддршка на муџахедините, преку притворање во затворот Баграм во Авганистан и во Гвантанамо, бунтовничка обука во кампови во Сирија, до ќелиите на затворот Белмарш во Британија, Мозам Бег ни овозможува приказна од прва рака за ширењето на џихадот во денешниот свет и реакцијата на Западот.
Џастин (Бри Ларсон) организира состанок меѓу двајца Ирци (Силијан Марфи, Мајкл Смајли) и банда на чело со Вернон (Шарлто Копли) и Орд (Арми Хамер) во еден напуштен магацин во Бостон во ’70-те. На состанокот расте притисокот затоа што продаденото оружје е дефектно и неочекувано е испукан куршум…Тука следи борбата за опстанок во следниот час и половина на филмот „Слободна стрелба“ (Free Fire). Мартин Скорсезе и Ема Тилингер Коскоф се извршните продуценти на филмот, додека режисер е Бен Витли.
Во „Боби Сендс: 66 дена” (Bobby Sands: 66 Days) е документиран обичниот живот во центарот на турбулентниот и трагичен конфликт, кој се претвора во необичен кога младиот идеалист гладува до смрт за да го зачува интегритетот на републиканското движење на кое верно му служел. Филмот покажува како Сендс ја зема судбина во свои раце и се издигнува до статус на меѓународен херој.
Во летото 1983-та, неколку дена пред да се роди нивниот прв син, писателот и теолог Џон Хал ослепел. За одново да ја најде смислата на животот, тој започнал да води дневник на аудио касети. Ремек делото „Белешки за слепилото“ (Notes on Blindness) го истражува внатрешниот свет на слепилото, врз основа на оригиналните снимки на Џон Хал и прикажува „свет над видот“ вклучувајќи ги и соништата, сеќавањето и имагинарниот живот.
Во комедијата „Вештините во животот на возрасните“ (Adult Life Skills) станува збор за Ана, која се ближи кон 30-те и живее како испосник во градината на мајка ѝ снимајќи видеа во кои нејзините палците се актери. Универзалната приказна за самодовербата и гордоста ќе ги натера на смеа и најладнокрвните, но исто така ќе го постави и прашањето „Како некој да си го најде мирот во себе?“.
На списокот на „PlayUK“ ќе биде документарниот филм „Човекот од Mo’Wax“ (The Man from Mo’Wax), кој го прикажува впечатливиот живот и кариера на диџеј иконата, музичкиот продуцент Џејмс Лавел. На филмот се појавуваат диџеј Шедоу, 3Д од Масив Атак, Футура, Иан Браун, Гранмастер Флеш и Џош Хоми.
Четиридневниот фестивал за новиот британски филм „PlayUK“ исто така го носи и филмот „Најдоброто од нив“ (Their Finest), кој е хумористичен и романтичен поглед на една млада жена која го наоѓа нејзиниот пат во хаосот на војната, но исто така ги открива и филмовите. Хероината Кетрин (Гема Артертон) во Лондон во 1940, работи како сценарист и се обидува да ги организира актерите и филмската екипа за да снимаат филм кој треба да го крене духот на нацијата, но истовремено и да ја инспирира Америка да влезе во војната.
Филмовите кои ќе се прикажат за време на четирите дена во шест градови од регионот во рамките на фестивалот „PlayUK“ ја слават човековата издржливост и способноста за изнаоѓање вистински одговори и решенија во тешки времиња./крај/со/бб
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
„Мајка“ на Теона Стругар Митевска со триумфална светска премиера во Венеција

Со долг аплауз и стоечки овации, долгоочекуваниот филм „Мајка“ на режисерката Теона Стругар Митевска беше премиерно прикажан на 81.
Венецискиот филмски фестивал во преполната Sala Darsena, отворајќи ја престижната селекција „Хоризонти“.
Филмот раскажува интимната и драматична приказна за младата Тереза во Калкута, 1948 година – во мигот кога таа чека одобрение од Ватикан да го напушти манастирот и да основа нов ред. Во главната улога блеска светски познатата актерка Номи Рапас, која ја толкува идната Мајка Тереза како сложена, човечна и противречна личност – исполнета
со амбиција, сомнежи и силна жед за слобода.
Актерската екипа ја сочинуваат и Никола Ристановски во улогата на отец Фредерик, Силивија Хукс како сестра Агнешка, како и Екин Чорапчи, Марајке Пиној и Лабина Митевска. Сценариото го потпишуваат Гоце Смилевски, Теона Стругар Митевска и Елма Татарaгиќ, додека зад камерата стои наградуваната белгиска директорка на фотографија
Виржини Сен-Мартин (SBC).
Првите критики по премиерата во Венеција го оценија „Мајка“ како „смело и современо филмско портретирање“ и „најкомплексното остварување на Митевска досега“. Овој исклучителен прием претставува уште еден голем успех за македонската кинематографија – во Венеција беше прикажан филм што се наметнува со интернационален јазик, естетика и релевантност.
„Мајка не е класичен биографски филм, туку обид да се прикаже една жена – Мајка Тереза – како сложена, повеќеслојна личност, далеку од клишеата на насмеаната светица.
Доаѓајќи од истата земја и град, чувствував длабока поврзаност со историскиот лик – и восхит кон нејзината храброст и решителност. Но, се запрашав: зошто мажите во историјата сме ги претставувале во најразлични светла, славени и во нивното добро и лошо, а жените речиси секогаш еднодимензионално? Со „Мајка“ сакав да дадам нова
перспектива, и да портретирам женска историска фигура прикажана без идеализации, туку со својата автентична сила, амбиција и противречности.
Во таа смисла, „Мајка“ е филм за слободата – и за храброста на една жена да биде различна, и покрај сите ограничувања на своето време.“ – изјави Теона Стругар Митевска за време на пресс конференцијата во Palazzo del Casino.
Номи Рапас, пак, рече: „Прифаќањето на оваа улога беше неверојатен предизвик и патување. Со месеци живеев со „Мајка“ во мене, низ многу емоции и внатрешни битки. Се нурнав во нејзиниот свет преку истражувања – читав многу, и позитивно и негативно, ги проучував нејзините писма, Библијата и Куранот, се обидував да го разберам времето и
местото во кое делувала. Она што го гледате на екранот е мојата Тереза – не копија, туку обид да ја пронајдам вистинската личност зад митот.
Соработката со Теона беше апсолутно прекрасна. Имавме искрена и силна врска, работевме без его и ја создадовме нашата Мајка Тереза заедно. Тоа беше двегодишно патување кое ми донесе нови перспективи и длабоко ме збогати.“
Уште пред премиерата, „Мајка“ беше продаден за кино-дистрибуција во над 15 европски земји, меѓу кои Франција, Германија, Италија, Шпанија, Данска, Шведска, Норвешка, Полска, Чешка, Финска и Белгија.
Од 3 декември, филмот ќе започне со кино-прикажување низ Европа – ретко и извонредно достигнување за македонска продукција.
„Овој извонреден интерес е доказ дека филмот има потенцијал да стане едно од најистакнатите европски остварувања оваа година,“ истакнуваат од француската агенција Kinology, задолжена за светска продажба и дистрибуција.
По премиерата во Венеција, филмот продолжува на своето фестивалско патување низ Европа и светот, а за македонската публика ќе биде прикажан на 46. издание на Интернационалниот фестивал на филмска камера „Браќа Манаки“, од 20 до 26 септември во Битола.
„Со оваа премиера, македонската кинематографија уште еднаш направи голем исчекор на светската сцена. Отворени се вратите кон нови можности, а патот кон меѓународен успех е трасиран – не само за филмовите на Теона, туку и за новите млади генерации кои доаѓаат” – изјави директорот на Агенцијата за филм, Сашко Мицевски.
„Мајка“ е копродукција на Северна Македонија, Белгија, Шведска, Данска и Босна и Херцеговина, во продукција на Лабина Митевска и Себастиен Делое, со извршни продуценти Номи Рапас и Силвија Хукс. Проектот е поддржан од Агенцијата за филм на Северна Македонија, Шведскиот филмски институт, Данскиот филмски институт, Центарот за кино на Федерацијата Валонија-Брисел и повеќе европски фондови.
Култура
Две македонски премиери вечерва на 16. „МакеДокс“ во Сули ан

Две македонски премиери ќе се одржат на 16. „МакеДокс“ во Сули ан на претпоследниот фестивалски ден на 27 август. Во 20:30 часот на програмата е документарниот филм „Крајолици на човештината“ на Јана Хунтерова, кој е снимен во соработка во „Арт-поинт Гумно“. По нејзината уметничка резиденција во селото Слоештица, Хунтерова креирала визуелна приказна за Љубица и малкуте други соселани, кои и покрај тешкотиите, наоѓаат мир, поврзаност и слобода во зафрленото македонско село.
Во терминот од 22:30 часот, исто во Сули ан, ќе биде прикажан филмот „Кодот на Преспа“ на Никола Поповски. Во регионот на Долна Преспа, особено во селото Наколец, но и во околните села, со децении (а можеби и со векови) постои традиција на органски создаден соживот заснован врз меѓусебно разбирање и почитување. Секојдневниот живот на протагонистите таму и нивните меѓусебни односи претставуваат своевиден модел во кој е скриен одреден код на заедништво и општествена кохезија помеѓу луѓе од различни етнички, верски и други профили.
Сценариото за филмот е на Борјан Јовановски, кинематографери се Ѓорѓи Клинчаров и Фејми Даут, монтажата е на Гоце Кралевски, дизајнер на звук е Игор Поповски, музиката ја компонираше Глигор Кондовски, а продукцијата е на „Strymon Film“.
Претходната вечер, на 26 август, во Сули ан беше отворена фотоизложба на уметникот со светско реноме Киро Урдин. Фотографиите се создадени во при неговите многубројни посети на Долината Омо во Африка. Пред публиката во Сули ан авторот Урдин зборуваше за своите искуства при патувањата во Африка, средбата со африканските етнички заедници во Долината Омо и фасцинацијата од светот кој е далеку од цивилизацијата, а блиску до срцето.
Урдин зборуваше и за снимањето на своите арт-филмови во Африка, како и за патешествието со неговиот најпознат филм „Планетариум“. Во истиот блок беше прикажан и неговиот документарен филм „Оган и вода“.
Премиерата на три кратки документарни филмови на школата „Докуникулци“ на „МакеДокс“ се одржа на 26 август во Сули ан. Објектот едноставно беше претесен да ги собере сите заинтересирани да ги видат остварувањата на „Докуникулците“. Во еден блок беа прикажани филмовите „Живуша“ на Ксенија Довезенска, „Како стигнав до овде?“ на Рој Стефанова и „Борби со ветерници“ на Борјан Гаговски. Ментори на работилницата се режисерот Трифун Ситниковски и монтажерот Горјан Атанасов. Во реализацијата на филмовите учествуваа и Ивана Тимова, Ева Божиновска, Теодор Дамјановски, Јована Гаврилоска и Никола Поповски. Пред публиката во Сули ан младите филмски автори со голема возбуда зборуваа за снимањето, монтажата и продукцијата на своите први филмски дела.
Целосната програма на фестивалот „МакеДокс“ може да се пронајде на официјалната веб-страница на „МакеДокс“ (www.makedox.mk), а може да се симне и мобилната фестивалска апликација.
Култура
Драмски театар Скопје со „Плејбоите…“ гостува на фестивалот РУТА на Бриони

Драмски театар Скопје со претставата „Животот на провинциските плејбоји по Втората светска војна или Туѓото го сакаме – своето не го даваме“ утре, на 28 август ќе гостува на Бриони во Хрватска каде театарот „Ulysses“ е домаќин на фестивалот на Регионалната унија на театри, РУТА. Претставата ќе биде изведена на големата сцена на локалитетот Мали Бриони во 21 часот. Гостувањето на Бриони ќе биде шеста изведба на пиесата со што се заокружува сезоната на планирани настапи на летните фестивали. Станува збор за копродукција на НУ Драмски театар Скопје, Белградското драмско позориште, Местното гледалишче Љубљана и продукцијата на „Град театар“ Будва.
Премиерата на копродукциската претстава „Животот на провинциските плејбоји по Втората светска војна или Туѓото го сакаме – своето не го даваме“ во режија на Иван Пеновиќ, по текст на Душан Јовановиќ се играше во Црна Гора на 10 август на 39. фестивал „Град театар“ Будва. На летната сцена во комплексот „Словенска плажа“ претставата беше играна во четири последователни вечери.
Предизвикот да се создаде копродукциската претстава на четирите уметнички куќи е одбележувањето на пет години од смртта на авторот Душан Јовановиќ, кој остави силен печат во театарскиот израз во регионот. За претставата е истакнато дека: „Плејбоите…“ е текст напишан во 1972, од раниот драмски опус на Душан Јовановиќ, работен во формата на комедија дел арте. Претставата првпат е изведена во Местното гледалишче Љубљана една година подоцна. Во творештвото на тошашнаите „бунтовни“ уметници е присутен таканаречениот „лудизам“ – специфичен одговор на „тешките теми“ што ги отвори повоената генерација млади луѓе што биле современици на регионални историски движења, во духот на „Сексуалната револуција“ и „Пролетта од 1968 година“.
Режисерот Пеновиќ за претставата „Плејбоите…“ вели дека е вителот на живата еротика, младост и незаузданата, вечно незаситна страст. Сепак, меѓу редови се насетува и една празнина, суета и егоизам на општеството што постојано трча по уживање. Денес, половина век по ‘68, суетата и бесцелноста остануваат актуелни, а им се придружуваат и трката по материјалниот статус, но и егзистенцијалниот страв.
Покрај Иван Пеновиќ, авторскиот тим го сочинуваат и Соња Должан (превод), Лазе Трипков (сценографија), Александар Ношпал (костимографија), Владимир Пејковиќ (композиција) и Дамир Клемениќ (сценско движење). Во копродукциската претставата играат актерите од четирите уметнички куќи од регионот: Лазар Христов, Јулита Кропец, Марко Гверо, Соња Стамболџиоска, Лазар Николиќ, Вукашин Јовановиќ, Нејц Језерник, Марјан Наумов и Јована Спасиќ.
По изведбата во Охрид, македонската публика ќе има можност повторно да ја гледа претставата во втората половина на октомври за време на фестивалот РУТА во Драмски театар Скопје.