Актуелно
Џихадстите ја уништија некрополата во древниот сириски град Палмира
Екстремната сунитска групација Исламска држава, изврши „ново кривично дело против светското културно наследство“, изјави во петокот директорот на Одделот за антиквитети и музеи на Сирија, Маамун Абдел, откако џихадистите по уривањето во воздух на храмот Баал-Шамин од II век и храмот на семитското божество Бела, ја уништија и прочуената некропола од Палмира.
„Милитантите ги разнесоа трите најдобро зачувани гробници на локалните патриции. Палмирската пирамида е некропола, со височина 20 метри и повеќе, со декоративни портали и балкони, кои не можат да се сретнат на ниедно друго место на светот. Во нив под масивната плоча се наоѓаат хипогеуми, подземни гробници, издлабени во карпи. Семејните гробници се богато украсени со слики, барелјефи и скулптури“, изјави за сириските медиуми Абдел.
Соопштението за новото злосторство против светското културно наследство на Исламската држава доаѓа еден ден откако сирискиот претседател Башар ал-Асад посмртно го одликуваше сирискиот археолог Калед ал-Асаад, со орденот „За заслуги“, што е највисокото државно признание во Сирија. Овој 82-годишен светски познат експерт за древниот свет беше егзекутиран од џихадистите на 18-ти август токму од Палмира, откако одби да се повлече од археолошкиот комплекс заедно со владините сили и повеќето цивили, и одбил на екстремистите да им ги открие тајните складишта во кои се сокриени артефактите евакуирани од музеите.
Ал-Асаад цел месец бил држен во затвор и измачуван, а потоа му била отсечена главата, а неговото обезглавено тело обесено на столб во центарот на градот. Џихадистите го обвинија „за соработка со режимот“ и „учество на научни форуми заедно со неверниците“.
Според министерот Абдел Керим, „тешко е да се оцени какво загуба претрпеа сириската и светската наука“. Ал-Асаад од 1963 до 2003 година раководел со археолошките дејности во Палмира. Неговата позиција потоа ја зазема неговиот син Валид, кој исто така е заточен од џихадистите. Тој има напишано повеќе од 20 книги посветени на архитектонските и историски споменици на „Бисерот на Сириската пустина“, како што е нарекувана Палмира. Ал-Асаад беше еден од многу ретките во светот специјалисти за древниот арамејски јазик.
За време на нападот на Исламската држава кон средината во април и падот на градот по неколкунеделни жестоки борби, ал-Асаад и неговите синови сокриле повеќе од 400 значајни артефакти. Меѓу нив се и највредните предмети од ризницата на локалниот историски музеј во Палмира. Како што изјави Абдел Керим за сириските медиуми, на предлогот да го напушти градот, во кој на 21-ви влегоа џихдистите Ал-Асаад рекол „Јас сум палмирец. Тоа е мојата татковина, и јас останувам тука, дури и ако умрам“, наводно рекол археологот.
Палмира е еден од најбогатите и најзачувани градови од доцниот антички период, а се наоѓа во оазата (затоа е и познат како Пустинската Венеција) во Сириската пустина меѓу Дамаск и Еуфрат, на 240 километри североисточно од првиот и 140 километри од вториот.
Градот Палмира е еден од шесте локалитети во Сирија ставени на листата на заштитено светското културно наследство на УНЕСКО, и е познат по зачуваните римски колонади, храмови и надгробни споменици.
Градот беше заземен од радикалните сунитски џихадисти на 21-ви мај, по што на социјалните мрежи се појавија фотографии со поставени експлозиви низ целиот археолошки локалитет. Сириските власти стравуваат дека овој уникатен археолошки комплекс може да ја доживее трагичната судбина на сличните древни локалитети на ирачките градови Ашур, Нимруд иХатр (ал-Хадр), кои беа ограбени и уништени од џихадистите.
Особено меѓу нив беше важен градот Нимруд, во близина на Мосул, формиран во XIII век пред нашата ера како Калах кој станал престолнина на древната Асирска држава, кој беше срамнет со земјата со булдожери./крај/мф/сн
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Актуелно
Со предавање на Нејтан Браун вечерва почнува фестивалот за критичка култура КРИК
Вечерва (21 јуни), во 20 часот, во просториите на Чифте амам, почнува јавната програма на седмото издание на КРИК – фестивал за критичка култура, во организација на „Контрапукт“.
Фестивалот ќе го отвори професорот Нејтан Браун со предавањето со наслов „За жал, кутриот Јорик! Постоењето на духот е коска“.
Нејтан Браун е вонреден професор по англиски јазик и истражувач од Канада, кој ја води катедрата за поетика на Универзитетот „Конкордија“, Монтреал, каде што раководи со Центарот за проширена поетика. Автор е на три книги „Сенката на Бодлер: Есеј за поетската определба“, „Рационалистички емпиризам: теорија на спекулативна критика“ и „Границите на изработката: наука за материјали, материјалистичка поетика“.
„Шекспировиот ‘Хамлет’ и Хегеловата ‘Феноменологија на духот’ вклучуваат две од најпрепознатливите изреки во западната култура: ‘За жал, кутриот Јорик!’ и ‘Постоењето на духот е коска’. Што е тоа што го препознаваме кога ги слушаме или читаме овие зборови? Во рамките на предавањето ќе се користи спојот на овие фрази како повод за промислување на самиот факт на окупирање на просторот како минимална димензија на егзистенцијалната драма. Работејќи на односот, кој се воспоставува помеѓу сцената на гробиштата во Хамлет со другите елементи на сложената структура на драматуршката предлошка, каде што фигурите на просторното постоење се загрозени, ние ќе ги означиме како срж на физичките и метафизичките грижи, кои се читаат во текстот и на односот помеѓу духот и материјата. Ова ќе ни овозможи да го прецизираме посебниот модалитет на постоењето на драмата и да ги сфатиме историските и уметничките влогови на просудувањето на бескрајот суд кај Хегел“, се вели во најавата за настанот.
Актуелно
Фестивал „Нови простори“ на кејот на Вардар во центарот на Скопје
Фестивалот „Нови простори“ годинава ќе се одржи в сабота на 18 јуни, на кејот на реката Вардар, при што програмата е поделена на два дела и на две локации.
Првиот дел е на шеталиштето до влезот на бродот Синегалија, од страната на ГТЦ и таму ќе бидат сегментите: Отворање, „Нови поетски пространства“, „Танц на кеј“, „Светски поетски момент“ и „Сликаме на кеј“.
Вториот дел – концертот со сегметните „Нов бит“ и „Отворен микрофон” ќе одржи на скалите под Камениот мост, кај сидрото.
Продажната изложба ќе биде поставена утрото и сликарите ќе работат додека трае целата програма. Идејата е целокупниот настан да биде една голема заедничка уметничка инсталација. Согласно програмата, секој учесник ќе биде претставен во време од 6 минути, при што поетите во 2 минути ќе треба да се претстават себеси, а во 4 минути да прочитаат една или две песни. Сликарите ќе имаат можност да ги презентираат своите дела и да раскажат за својот начин на работа, уметничките погледи и ликовната поетика.
Во вториот дел се настапите на музичарите, при што секој бенд пред почетокот на настапот кратко ќе биде претставен, а пред крајот на концертот ќе биде доделена и наградата за публиката, тоа е специјално изненадување што ќе го добие еден гледач.
Доколку врне дожд, настанот ќе се одржи во холот на Гратскиот трговски Центар – приземје.
Фестивалот се организира со финансиска поддршка на Градот Скопје, во рамките на Програмата за култура за 2022 година.
Актуелно
Костадиновска-Стојчевска во Вашингтон: Преку фондови ќе обезбедиме средства за заштита на културното наследство
Во рамките на стратегискиот дијалог со Соединетите Американски Држави, министерката за култура Бисера Костадиновска-Стојчевска е дел од владината делегација којашто денеска отпатува во Вашингтон. Во рамките на престојот, таа ќе ги посети Националниот демократски институт (НДИ) и Меѓународниот републикански институт (ИРИ), а е предвидено еден сегмент од дискусиите да биде посветен на практика што е потребна во Северна Македонија за да се спречи нелегалната трговија на уметнички дела и артефакти.
„Во делот за културата, за стратегискиот дијалог со САД е од особено значење размената на искуства за културното наследство, особено во делот на нелегална трговија со артефакти, така што на средбата со Здружението тука ќе се потпише договор за соработка, што потоа треба да резултира со правни решенија, како и за евентуална размена на кадар за успешно спроведување во целост“, вели Костадиновска-Стојчевска од САД.
Таа истакнува дека според проценките, над 1000 артефакти се водат како украдени од Северна Македонија.
Вториот дел е „Програма Фулбрајт“ (Fulbright Program), програма која не е само за образовна размена туку и за многу грантови од областа на културата.
„Би сакала да ја зголемиме соработката бидејќи сметам дека е време да користиме фондови и практика однадвор, не само од ЕУ. Како земја имаме проект во Хераклеја инвестиран од страна на Амбасадата на САД по долг период. Дефинитивно културните практики за заштита на културно наследство се со цел да се подобрат процесите за спречување нелегална трговија со артефакти така што посетата ќе биде чекор напред за донесување закон за илегална трговија на артефакти и уметнички дела од Северна Македонија“, заклучува Костадиновска-Стојчевска.
Амбасадорскиот фонд за зачувување на културата е една од многуте програми што ги води Бирото за воспитни и културни работи на Стејт департментот на САД како дел од својата мисија за јавна дипломатија преку едукативно и културно програмирање и размена.
Преку 16-те грантови на Амбасадорскиот фонд, САД обезбедија 1,5 милиони американски долари за заштита на културното наследство во Северна Македонија.
Грантови од Амбасадорскиот фонд на САД во изминативе 20 години добија најзначајните локалитети и објекти од областа на културното наследство кај нас, како: Стоби, црквата „Света Богородица Перивлепта“ во Охрид, објектите Даут-пашин амам, Чифте амам и црквата „Свети Спас“ во Скопје, Шарената џамија во Тетово, манастирот во Вељуса кај Струмица, локалитетот Хераклеја Линкестис кај Битола и други.
Амбасадорскиот фонд за заштита на културата е грант-програма основана во 2001 година од Стејт департментот, на барање од Конгресот на САД. Од своето основање, Амбасадорскиот фонд (The Ambassadors Fund for Cultural Preservation) има поддржано над 1000 проекти за заштита на културата во 133 земји низ светот.