Актуелно
Почина истакнатиот хрватски композитор Арсен Дедиќ
Познатиот хрватски композитор, книжевник, преведувач, поет и кантавтор почитуван и на поранешните југословенски простори Арсен Дедиќ, почина во понеделникот попладнето во Загреб во 78-та година од животот.
Аресен Дедиќ пред две седмици беше примен на Клиничкиот болнички центар (КБЦ) во Загреб на одделот за интензивна нега на Интерната клиника поради сепса, откако му беше вградена протеза на колкот, потсетува агенцијата Hina. Имајќи предвид дека во 2004 година на уметникот во италијанска Падова му беше пресаден црниот дроб, и прима имуносупресиви, Дедиќ бил изложен на поголем ризик од инфекции.
На Клиниката „Ребро“ е примен со симптоми на силна инфекција, а бил речиси без свесткога бил префрлен на одделот за интензивна нега. Жариштето на инфекцијата било на десната отечена нога, која била извор на сепсата. Неофицијално, Арсен Дедиќ починал од застој на повеќето органи, како последица на сепсата и гангрена на цревата..
Арсен Дедиќ е роден на 28-ми јули 1938 година во Шибеник, каде завршил средно музичко училиште и гимназија, а во Заграб прво запишал правни студии. Но во 1959-та се запишал на Музичката академија на која по пет години дипломирал на флаута.
Неговата кариера траеше повеќе од половина век, како композитор, кантавтор, поет, писател, објавувајќи уште од дваесеттата година. Како солист дебитирал на Загрепскиот фестивал на популарна музика во 1963 година, а пред тоа настапувал како флаутист во поп и џез групи, пеел во неколку вокални состави.
Со композициите „Модерато кантабиле“ и „Куќа покрај морето“ од 1964-та го означува почетокот на својот музички опус и специфичен авторски израз. Компонирајќи главно шансони на тогашната југословенска сцена станува и препознатлив симбол на овој жанр, во кој се спојуваат двата негови главни изрази – композиторскиот и авторскиот.
Албумите „Човек како јас и „Арсен 2“ се паметат по некои од неговите антологиски песни како „Мојот брат“, „Сандра“, „Сé што знаеш за мене“, „Балада за минливоста“, а често компонира на стиховите на хрватските бардови како Ујевиќ и Крлежа.
До почетокот на 1980-година се афирмира и на меѓународната сцена, за што е добитник на престижните европски награди Prix Jacques Brel и Premio Tenco. Соработуваше и со прославените поети пејачи, како Серџо Ендриго, Џино Паоли и Булат Окуџава.
Во низата албуми, вкупно повеќе од четириесет, се истакнуваат „Хомо воланс“, „Се враќам“, „Повинција“, „Кино Слобода“, „Арсенал“, „Најдоброто до Арсен“, „Хербар“….Работеше и музика за театар, филм и за телевизија, а напишал партитури за околу 200 театарски претстави. Автор е на музика на стотина играни, анимирани и документарни филмови.
Книжевниот опус на Дедиќ се состои од 20 збирки песни, почнувајќи од фамозниот „Брод во шише“, неговата прва збирка која доживеа повеќе изданија и неколку десетици илјади продадени примероци. ,Пишуваше музика и за многу други пејачи, во прв ред за неговата сопруга Гани Новак, а и аранажираше и продуцираше музика за далматинските клапи, сакрална музика и музика за деца.
Доби многу признанија за неговите музика и стихови, како во Хрватска, така и ширум поранешна Југославија,
Кон крајот на 2014 година го објави албумот „Сопатници“ кој го дефинираше како „омаж за себе, својот напор, желбата и луѓето кои му биле најблиски“,/крај/мф/сн
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Актуелно
Со предавање на Нејтан Браун вечерва почнува фестивалот за критичка култура КРИК
Вечерва (21 јуни), во 20 часот, во просториите на Чифте амам, почнува јавната програма на седмото издание на КРИК – фестивал за критичка култура, во организација на „Контрапукт“.
Фестивалот ќе го отвори професорот Нејтан Браун со предавањето со наслов „За жал, кутриот Јорик! Постоењето на духот е коска“.
Нејтан Браун е вонреден професор по англиски јазик и истражувач од Канада, кој ја води катедрата за поетика на Универзитетот „Конкордија“, Монтреал, каде што раководи со Центарот за проширена поетика. Автор е на три книги „Сенката на Бодлер: Есеј за поетската определба“, „Рационалистички емпиризам: теорија на спекулативна критика“ и „Границите на изработката: наука за материјали, материјалистичка поетика“.
„Шекспировиот ‘Хамлет’ и Хегеловата ‘Феноменологија на духот’ вклучуваат две од најпрепознатливите изреки во западната култура: ‘За жал, кутриот Јорик!’ и ‘Постоењето на духот е коска’. Што е тоа што го препознаваме кога ги слушаме или читаме овие зборови? Во рамките на предавањето ќе се користи спојот на овие фрази како повод за промислување на самиот факт на окупирање на просторот како минимална димензија на егзистенцијалната драма. Работејќи на односот, кој се воспоставува помеѓу сцената на гробиштата во Хамлет со другите елементи на сложената структура на драматуршката предлошка, каде што фигурите на просторното постоење се загрозени, ние ќе ги означиме како срж на физичките и метафизичките грижи, кои се читаат во текстот и на односот помеѓу духот и материјата. Ова ќе ни овозможи да го прецизираме посебниот модалитет на постоењето на драмата и да ги сфатиме историските и уметничките влогови на просудувањето на бескрајот суд кај Хегел“, се вели во најавата за настанот.
Актуелно
Фестивал „Нови простори“ на кејот на Вардар во центарот на Скопје
Фестивалот „Нови простори“ годинава ќе се одржи в сабота на 18 јуни, на кејот на реката Вардар, при што програмата е поделена на два дела и на две локации.
Првиот дел е на шеталиштето до влезот на бродот Синегалија, од страната на ГТЦ и таму ќе бидат сегментите: Отворање, „Нови поетски пространства“, „Танц на кеј“, „Светски поетски момент“ и „Сликаме на кеј“.
Вториот дел – концертот со сегметните „Нов бит“ и „Отворен микрофон” ќе одржи на скалите под Камениот мост, кај сидрото.
Продажната изложба ќе биде поставена утрото и сликарите ќе работат додека трае целата програма. Идејата е целокупниот настан да биде една голема заедничка уметничка инсталација. Согласно програмата, секој учесник ќе биде претставен во време од 6 минути, при што поетите во 2 минути ќе треба да се претстават себеси, а во 4 минути да прочитаат една или две песни. Сликарите ќе имаат можност да ги презентираат своите дела и да раскажат за својот начин на работа, уметничките погледи и ликовната поетика.
Во вториот дел се настапите на музичарите, при што секој бенд пред почетокот на настапот кратко ќе биде претставен, а пред крајот на концертот ќе биде доделена и наградата за публиката, тоа е специјално изненадување што ќе го добие еден гледач.
Доколку врне дожд, настанот ќе се одржи во холот на Гратскиот трговски Центар – приземје.
Фестивалот се организира со финансиска поддршка на Градот Скопје, во рамките на Програмата за култура за 2022 година.
Актуелно
Костадиновска-Стојчевска во Вашингтон: Преку фондови ќе обезбедиме средства за заштита на културното наследство
Во рамките на стратегискиот дијалог со Соединетите Американски Држави, министерката за култура Бисера Костадиновска-Стојчевска е дел од владината делегација којашто денеска отпатува во Вашингтон. Во рамките на престојот, таа ќе ги посети Националниот демократски институт (НДИ) и Меѓународниот републикански институт (ИРИ), а е предвидено еден сегмент од дискусиите да биде посветен на практика што е потребна во Северна Македонија за да се спречи нелегалната трговија на уметнички дела и артефакти.
„Во делот за културата, за стратегискиот дијалог со САД е од особено значење размената на искуства за културното наследство, особено во делот на нелегална трговија со артефакти, така што на средбата со Здружението тука ќе се потпише договор за соработка, што потоа треба да резултира со правни решенија, како и за евентуална размена на кадар за успешно спроведување во целост“, вели Костадиновска-Стојчевска од САД.
Таа истакнува дека според проценките, над 1000 артефакти се водат како украдени од Северна Македонија.
Вториот дел е „Програма Фулбрајт“ (Fulbright Program), програма која не е само за образовна размена туку и за многу грантови од областа на културата.
„Би сакала да ја зголемиме соработката бидејќи сметам дека е време да користиме фондови и практика однадвор, не само од ЕУ. Како земја имаме проект во Хераклеја инвестиран од страна на Амбасадата на САД по долг период. Дефинитивно културните практики за заштита на културно наследство се со цел да се подобрат процесите за спречување нелегална трговија со артефакти така што посетата ќе биде чекор напред за донесување закон за илегална трговија на артефакти и уметнички дела од Северна Македонија“, заклучува Костадиновска-Стојчевска.
Амбасадорскиот фонд за зачувување на културата е една од многуте програми што ги води Бирото за воспитни и културни работи на Стејт департментот на САД како дел од својата мисија за јавна дипломатија преку едукативно и културно програмирање и размена.
Преку 16-те грантови на Амбасадорскиот фонд, САД обезбедија 1,5 милиони американски долари за заштита на културното наследство во Северна Македонија.
Грантови од Амбасадорскиот фонд на САД во изминативе 20 години добија најзначајните локалитети и објекти од областа на културното наследство кај нас, како: Стоби, црквата „Света Богородица Перивлепта“ во Охрид, објектите Даут-пашин амам, Чифте амам и црквата „Свети Спас“ во Скопје, Шарената џамија во Тетово, манастирот во Вељуса кај Струмица, локалитетот Хераклеја Линкестис кај Битола и други.
Амбасадорскиот фонд за заштита на културата е грант-програма основана во 2001 година од Стејт департментот, на барање од Конгресот на САД. Од своето основање, Амбасадорскиот фонд (The Ambassadors Fund for Cultural Preservation) има поддржано над 1000 проекти за заштита на културата во 133 земји низ светот.