Европа
(Видео) Италијанскиот Робинзон Крусо го напушта островот по 30 години, се сели во стан

Човекот познат како италијански Робинзон Крусо, кој живее сам на еден медитеранскиот остров повеќе од 30 години, рече дека под притисок на властите решил да го напушти островот и да се пресели во мал стан.
Мауро Моранди (81) закринкал на островот Будели во близина на Сардинија во 1989 година (познат по розовата песочна плажа) откога неговиот катамаран се расипал на пат кон јужен Пацифик.
Моранди тогаш открил дека чуварот на островот треба да се пензионира за два дена, па решил да се откаже од патувањето, да го продаде бродот и да ја преземе неговата улога.
Оттогаш Моранди ги запознал сите карпи, дрвја и животински видови на тоа островче, пишува британскиот весник „Гардијан“.
Моранди сега вели дека одлучил да го напушти островот кон крајот на месецот откога добил неколку закани за иселување од страна на властите на Националниот парк Ла Мадалена, кои ја водат Буделија од 2016 година и сакаат да го претворат островот во нешто што е опишано како центар за еколошко образование.
„Се откажав од борбата. По 32 години тука, се чувствувам многу тажно што заминувам“, рече Моранди.
Моранди, по потекло од Модена, централна Италија, рече дека се преселува во мал стан во близина на Мадалена, најголемиот остров на архипелагот.
„Ќе живеам на периферијата на главниот град, така што ќе одам само на шопинг таму, а преостанатото време ќе бидам сам. Животот нема да ми се промени премногу, сепак ќе гледам во морето“, рече Моранди.
Со години го чуваше островот без никакви проблеми, ги расчистуваше неговите патеки, ги одржуваше плажите недопрени и ги подучуваше излетниците за неговиот екосистем.
Но, улогата на Моранди беше загрозена кога банкротира приватната компанија која беше сопственик на островот.
Плановите за продажба на островот во 2013 година на Мајкл Харт, бизнисмен од Нов Зеланд, кој вети дека ќе го задржи Моранди, беа спречени по протестите и интервенцијата на италијанската влада.
Во 2016 година судија од Сардинија донесе одлука островот да се врати во рацете на јавноста.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Европа
Папата Франциско го донираше „папамобилот“ на децата од Газа, објави „Ватикан њуз“

Папата Франциско го донираше својот познат „папамобил“ на децата во Појасот Газа, објави „Ватикан њуз“. Возилото ќе биде претворено во мобилна медицинска единица за деца, која ќе им обезбеди основна здравствена заштита во контекст на хуманитарна катастрофа.
Во текот на неговите 12 години на чело на Католичката црква, папата Франциско постојано ја нагласуваше важноста на мирот и сочувството, особено кон децата погодени од војните низ целиот свет, од Украина до Кавказ, Блискиот Исток и Африка. Тој беше особено потресен од судбината на десетици илјади деца кои ги загубија животите во конфликти како оној во Газа.
Според информациите од Ватикан, Папата ја доверил оваа акција на Каритас Ерусалим во последните месеци од својот живот. Целта е да се одговори на огромната хуманитарна криза во Газа, каде што речиси еден милион деца се раселени и изложени на глад, инфекции и други сериозни здравствени проблеми.
Папамобилот ќе биде опремен со медицинска опрема за дијагноза, тестирање и лекување, вклучувајќи брзи тестови за инфекции, дијагностички уреди, вакцини, комплети за нега на рани и друга итна помош. Возилото ќе го управуваат лекари и медицински работници кои, штом ќе биде овозможен хуманитарен пристап до Газа, ќе се упатат кон најизолираните делови од регионот.
„Благодарение на ова возило, ќе можеме да стигнеме до децата кои денес немаат пристап до здравствена заштита – деца кои се ранети и неухранети. Ова е конкретна, животоспасувачка интервенција во време кога здравствениот систем во Газа е речиси целосно распаднат“, изјави за Ватикан њуз, Петер Бруне, генерален секретар на Каритас Шведска.
Европа
Украина ќе добие дополнителни системи „Патриот“: Америка ќе испрати еден од Израел

Украина треба да добие уште еден систем за воздушна одбрана „Патриот“ до лето, кој претходно беше стациониран во Израел, а постои и можност нејзините европски сојузници да ѝ испратат уште еден дополнителен систем.
Според „Њујорк тајмс“, системот од Израел ќе биде испорачан во Украина откако ќе бидат завршени поправките, потврдија четворица сегашни и поранешни американски функционери. Во исто време, западните сојузници ја разгледуваат можноста за логистички трансфер на дополнителен систем од Германија или Грција.
Функционерите, кои зборуваа под услов на анонимност, не го коментираа ставот на сегашниот американски претседател Доналд Трамп за испораката, ниту пак е познато дали одлуката е донесена за време на неговиот мандат или за време на администрацијата на Џо Бајден.
Досега необјавената испорака доаѓа во време на зголемени руски напади врз Украина, вклучувајќи го и ракетниот напад врз Киев на 24 април, во кој загинаа 12 лица.
Минатата година, сојузниците се обидоа да одговорат на барањето на украинскиот претседател Володимир Зеленски за седум системи „Патриот“. Украина моментално има осум системи, од кои шест се оперативни, а два се во фаза на поправка, изјави американски функционер.
Европа
Венеција тоне: се појави радикален план за подигнување на градот

Венеција е позната како „пловечки град“, но и како град што тоне. Во последните сто години, земјата под градот се спуштила за околу 25 сантиметри, додека нивото на морето се искачило за речиси 30 сантиметри. Оваа комбинација станува сè покатастрофална – редовните поплави веќе не се исклучок, туку реалност. Градот буквално тоне во сопствената лагуна, пишува Си-ен-ен.
За посетителите, оваа ранливост на Венеција само ја зголемува нејзината привлечност. Туристите се собираат за да го видат градот „додека сè уште можат“. За самите жители, тоа е секојдневна борба со природата. Но, што ако Венеција буквално може да се подигне?
Таква идеја ја изнесе Пјетро Театини, професор по хидраулика на Универзитетот во Падова. Тој предлага вбризгување вода длабоко под градот, со што ќе се подигне теренот на кој се наоѓа Венеција. Тој вели дека градот би можел да се искачи за дури 30 сантиметри, што би купило време од најмалку 50 години за да се изнајде трајно решение.
Звучи како научна фантастика, но проектот има сериозна научна основа, пишува Си-ен-ен. Иако Италија троши милијарди на системот MOSE од подвижни брани што го штити градот од плима и осека, Театини верува дека самото подигнување на земјиштето би можело да помогне на долг рок.
Венеција долго време живеела со вода, понекогаш и против неа. Низ вековите, властите ги пренасочувале реките, копале канали и управувале со лагуната за да го зачуваат градот. Но, во 20 век, работите тргнаа наопаку. Во текот на 1960-тите и 1970-тите, подземните води биле испумпувани од индустриската зона во Маргера, што довело до дополнително слегнување на земјиштето – речиси 13 сантиметри за само две децении.
Денес, градот е заштитен со системот MOSE, скапа бариера што се издига од морското дно и ја затвора лагуната од екстремно високи плими. Првпат тестиран во 2020 година, проектот беше планиран уште во 1980-тите. Во тоа време се верувало дека браните ќе се користат само неколку пати годишно.
Но, климатските промени променија сè. Само во последните 20 години, нивото на морето повисоко од 110 см, кое предизвикува сериозни поплави, е регистрирано повеќе од 150 пати. MOSE веќе е активиран околу 100 пати, иако сè уште не е официјално пуштен во целосна употреба.
Секој пат кога се подига браната, таа ја затвора лагуната, што влијае на бродскиот сообраќај, природниот дренажен систем на лагуната и целиот нејзин екосистем. Во исто време, Венеција продолжува да тоне околу два милиметри годишно, додека морето се издига уште побрзо, пет милиметри годишно.
Како би функционирало подигнувањето на земјата?
Театини предлага вбризгување солена вода во длабоките слоеви на почвата, на длабочина од 600 до 1.000 метри. Водата ќе се пумпа преку бунари распоредени во круг со дијаметар од десет километри околу градот, во рамките на лагуната, без да се допира до Јадранското Море или копното.
Тој пронашол инспирација во складиштата за гас во долината на реката По, каде што инженерите забележале дека земјата се издига кога резервоарите се полнат и тоне кога се празни. Зошто да не се примени овој принцип обратно, така што наместо да се извлекува, водата ќе се врати во длабочините? Планот предвидува рамномерно подигнување на целата површина, за разлика од претходните обиди што вклучуваа вбризгување цемент, што би барало стотици бушотини во Венеција и би било тешко да се спроведе.
Тестирањето би траело со години
Проектот би започнал со пробен бунар со дијаметар од 20 см и длабочина од 1.000 метри. Во него ќе биде вметнат филтер низ кој водата полека ќе тече во почвата. Постапката е слична на онаа за екстракција на подземни води, само во спротивна насока.
Театини истакнува дека ова не е фракинг, техника што користи висок притисок за кршење на карпите, туку контролирано вбризгување под низок притисок, без кршење на карпите. Ако водата се пумпа пребрзо, може да се формираат пукнатини, што би било исклучително опасно. Тестирањето би траело две до три години и би чинело помеѓу 30 и 40 милиони евра. Целокупниот проект би бил три пати поевтин од MOSE, кој веќе чинеше повеќе од шест милијарди.
Да се затвори лагуната или да се спаси градот?
Некои предлагаат радикално решение – целосно затворање на лагуната и нејзино претворање во езеро. Ова би го спасило градот, но би го уништило природниот екосистем што постои повеќе од 2000 години. Театини истакнува дека лагуната е „дел од самата Венеција“.
Некои експерти се сомневаат во неговиот план, но тој тврди дека тоа се должи на ограниченото познавање на длабоките геолошки структури. Оние кои се вклучени во геомеханика на длабока почва, вели тој, веруваат дека проектот е изводлив. Професорот Дејвид Добсон од Универзитетот во Лондон вели дека е „умерено оптимист“, но предупредува на сложеноста на процесот – откако карпите ќе изгубат вода, тие се компресираат и не можат лесно повторно да се шират.
Спас или откажување
Театини работи на оваа идеја со децении. Неговиот ментор Џузепе Гамболати предложил вбризгување течност длабоко во земјата уште во 70-тите години. Но, проектот никогаш не беше сериозно разгледан. „Треба да почнеме да правиме нешто, и да го направиме тоа сега“, вели Театини. „Ова е единствениот предлог што е веќе разработен и може да се тестира утре, само треба политичка одлука.“
Во март 2025 година, беше основана државна агенција за лагуната за надгледување на идните проекти. Без оглед на тоа кој пат ќе биде избран, трошоците ќе се мерат во милиони, ако не и милијарди евра.
Некои се прашуваат дали вреди да се спаси град чие население паднало под 50.000, а 70% од населението се преселило на копното поради туризмот и високите трошоци за живот. Но, Театини одговара: „Да се препушти градот на својата судбина би била најрадикалната опција. Венеција е единствена, нема друго место како неа. И затоа мора да ја зачуваме, доколку е воопшто можно, во нејзината природна средина: лагуната, со гондоли и сè што го сочинува неговиот дух.“