Македонија
Фондот исплаќал породилно и за период кога родилките оделе на работа, па им ги барал назад парите, утврди ревизијата
Фондот за здравствено осигурување неосновано исплаќал породилно и надоместоци за боледувања за период во кој осигурениците оделе на работа. Ова го покажува последниот извештај на ревизорите за работењето на Фондот во 2021 година. За нив придонеси платиле и Фондот и работодавецот. Фондот, по изготвувањето на решенијата за боледувања, не вршел контрола при одобрувањето на понатамошните месечни исплати на надоместокот. Ревизорите утврдиле дека од родилките и од вработените, кои неосновано биле исплатени, било побарано да ги вратат парите. Го вратиле нето-износот, но придонесите останале двојно наплатени, корекција за нив не била направена.
„Во текот на 2021 година на сметката на Фондот од страна на осигурениците вратени се 1.586 илјади денари по основ неосновано/повеќе исплатен надоместок за привремена спреченост за работа, од кои најголем дел е по основ породилно отсуство. Вратените средства од страна на осигурените лица се во нето-износ на надоместокот, а за двојно платените придонеси не се врши корекција, иако постои можност за исправка на пресметката за исплатениот надоместок од Фондот во системот за интегрирана наплата на придонеси на УЈП, што не е во согласност со Законот за здравственото осигурување и влијае Фондот да исплатува неосновано/повеќе средства за надоместоци од законски предвидените“, стои во извештајот на ревизорите.

Ревизорите откриле и родилки кои предвреме се вратиле на работа, а тоа не го пријавиле во Фондот и земале плата и од Фондот и од работодавачот
Подрачните единици на Фондот кога ги барале парите назад, не ги евидентирале побарувањата, па ревизорите утврдиле дека не може да се потврди висината на вкупно побараните средства по тој основ, што оставило простор за субјективизам при постапувањето.
За ваквата состојба ревизорите заклучиле дека влијае и тоа што во софтверското решение на УЈП за интегрирана наплата на придонесите нема вградена контрола, која ќе спречи за еден ист осигуреник за ист период да бидат поднесени две месечни пресметки, и од работодавецот и од Фондот, односно да спречи истовремено да се исплати и плата и надоместок на плата вклучувајќи ги и придонесите од нив.
Утврдиле и случаи во кои родилките предвреме се вратиле на работа, но тоа не го пријавиле во Фондот, па тој им исплаќал 100 отсто плата истовремено со работодавецот.
Ревизорите препорачале Фондот во соработка со УЈП да преземе активности за воспоставување вградена системска контрола во софтверското решение за интегрирана наплата на придонеси, која ќе оневозможи за ист осигуреник за ист временски период да биде исплатена и плата од работодавецот и надоместок на плата од Фондот.
Ревизорите препорачале органите на управување и раководење на Фондот да преземат активности за воспоставување контрола на користењето на надоместокот на плата, кој е на товар на Фондот, и запирање на неговата исплата доколку се утврди дека осигуреникот работи и остварува приход, да ја доуредат постапката за начинот на исплата на надоместок на плата за време на привремена спреченост или отсуство од работа, во која ќе се прецизира дека осигуреникот може да поднесе барање за враќање на работа пред истекот на породилното отсуство најдоцна до денот на враќање на работа и да го утврдат износот на неосновано исплатените надоместоци на плата за осигурениците и да ги евидентираат побарувањата и нивната наплата.
Незаконската исплата на боледувања е само една од неправилностите што ги утврдиле ревизорите за работењето на Фондот во 2021 година. Забелешки има и за функционирањето на системот, кој веќе пет дена е под сајбер-напад, има неправилности во изрекувањето казни за јавните и приватните здравствени установи при набавката на лекови што не се на листата на лекови утврдена од Фондот, за лекувањата во странство, за имотот на Фондот и за дел од финансиските извештаи.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Македонија
Секој петти граѓанин во земјата е сиромашен
Стапката на сиромаштијата во земјава во 2024 година изнесувала 21,9 отсто, покажуваат Лаекенските индикатори за сиромаштијата пресметани од Државниот завод за статистика, што во просек е секој петти граѓанин.
Податоците се добиени врз основа на Анкетата за приходите и условите за живеење, спроведена согласно препораките на Европската Унија, при што прагот на сиромаштијата е дефиниран на 60 отсто од медијалниот еквивалентен приход.
Во 2024 година, стапката на сиромашни лица пред социјалните трансфери изнесувала 39,4 отсто, додека по социјалните трансфери таа се намалила на 21,9 отсто. Стапката на сиромаштија пред социјалните трансфери со вклучени пензии изнесувала 24,0 отсто.
Анализирано по тип на домаќинства, стапката на сиромаштија кај домаќинствата составени од двајца возрасни и две издржувани деца изнесувала 17,1 отсто, додека кај самохраните родители со издржувани деца достигнала 45,8 отсто. Кај домаќинствата со двајца возрасни и три или повеќе издржувани деца, стапката изнесувала 54,8 отсто.

Според најфреквентниот статус на економска активност, стапката на сиромашни вработени лица изнесувала 7,9 отсто, а кај пензионерите 12,0 отсто. Кај невработените лица, стапката на сиромаштија изнесувала 45,7 отсто.

Анализата по возрасни групи покажува дека 29,5 отсто од лицата на возраст од 0 до 17 години биле под ризик од сиромаштија, додека кај лицата на возраст од 18 до 64 години стапката изнесувала 20,0 отсто, а кај лицата на 65 и повеќе години — 20,1 отсто.
Во однос на нееднаквоста во распределбата на приходите, Џини-коефициентот во 2024 година изнесувал 29,1 отсто.
Фото: depositphotos
Македонија
Јаневска: Исправивме голема неправда, во првото полугодие 30-тина деца на подолготрајно лекување редовно следеа настава
Учениците кои отсуствуваат од настава подолго од три недели, затоа што се на болничко лекување, можат да го продолжат образованието преку онлајн вклучување во наставата во реално време во својот клас, да ги користат доставените материјали и задачи од наставникот или пак, наставникот да организира индивидуална настава во зависност од состојбата на ученикот, по прилагодена наставна програма на таквата состојба и за тоа да се користат постојни дигитални алатки. За новото системско решение, кое стартуваше од почетокот на оваа учебна година, на денешната панел-дискусија говореа министерката за образование и наука Весна Јаневска, како и Милка Тримчевска – директорка на Бирото за развој на образованието, Марија Вук – претседателка на НВО „САНО“ и Маја Георгиева-Павловски, психотерапевт, семеен и системски советник.
„Исправивме една голема неправда од минатото и спречуваме еден облик на дискриминација да се провлекува во иднината. За да може да се реализира наставата, спроведовме обуки за над 160 наставници во 83 училишта. Подготвивме и прирачник за наставници со јасни инструкции како да ги вклучуваат децата во настава, преку која форма, како да водат педагошка евиденција, да го проверуваат знаењето на учениците.
„Според сите информации кои ги добивам од училиштата, од наставниците, родителите и здружението САНО, ова решение одлично функционира“, посочи Јаневска.
Изминатите четири месеци, на ваков начин триесетина деца биле вклучени во настава. Министерката рече дека реакциите на учениците, родителите и наставниците укажуваат дека ова решение, кое ја подигнува инклузивноста на нашиот образовен систем, е одржливо.
„Секогаш ќе има деца кои ќе се соочуваат со здравствени предизвици и ниту едно не смее да биде изолирано од настава. Затоа е важно да бидат информирани за можноста, а наставниците се тие што треба први да ги запознаат дека физичкото отсуство од училница не значи и застој во образованието. Изготвивме и брошура наменета и за ученици и за родители за да се запознаат со оваа можност“, укажа Јаневска, додавајќи дека новото решение може да функционира затоа што е резултат на заедничка заложба на невладиниот сектор, Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука и Министерството за здравство.
Македонија
Се наплаќале ПАП-тестови и други услуги кои ги покрива Фондот за здравство: извршени контроли поради претставки од граѓаните
Денес, директорите на Управата за јавни приходи и Фондот за здравствено осигурување одржаа заедничка прес-конференција на која го презентираа извештајот од спроведените заеднички контроли.
Во ноември 2025 година извршени се заеднички контроли со Управата за јавни приходи (УЈП) во 49 ПЗУ (33% од вкупниот број договори).
Контролите, како што беше истакнато, биле извршени поради зачестени претставки од осигуреници за наплата на средства за прегледи кои не се наплатуваат.
„Фондот за здравствено осигурување на Македонија има склучено договор со вкупно 149 приватни здравствени установи (ПЗУ) за вршење на примарна здравствена заштита во дејноста гинекологија (матични гинеколози), истакна директорот на ФЗО, Сашо Клековски.
Заедничка контрола на ФЗО и УЈП за последен пат била направена во 2012 година.
Целта на контролите, како што беше посочено е проверка на придржување кон договорните обврски, особено кон одредбата дека: „Прегледот, ЕХО, колпоскопијата, земањето на брис за микробиолошко и цитолошко испитување (за ПАП-тест), како и сите други дијагностички и терапевтски процедури кои се согласно медицина заснована на докази кај избраниот лекар не се наплатуваат.“
Според извештајот од вкупно 49 контролирани ПЗУ, уредни односно без никакви неправилности ниту од ФЗОРСМ ниту од УЈП) биле 26 или (53,1%).
(Преглед по градови)

„Неуредни збирно се вкупно 23 ординации, од кои неправилности само кон ФЗО имаат три установи, само кон УЈП имаат 11, а кон двете институции има кај девет установи. Од утврдените 12 установи кон Фондот, главна неправилност е наплата на дополнителни средства од осигурани лица (кај осум ПЗУ) и неуредна евиденција (кај пет ПЗУ). Од УЈП се утврдени неправилности со фискализација кај 20 установи“.
Контролите како што информираа надлежните биле вршени во Скопје, Битола, Прилеп, Тетово, Штип и Струмица.
„Најнизок степен на уредност има во Струмица, каде што од пет контролирани установи, само една е со уредни наоди, а четири со неуредни. Со висока неуредност е и Скопје, каде што од 16 контролирани установи, седум се уредни, а девет се неуредни. Највисок степен на уредност имаат установите во Битола и Прилеп, каде 70 отсто се со уредни наоди“,
Од даночен аспект, посочија надлежните, здравствените услуги се ослободени од ДДВ, а најголем дел од овие установи плаќаат симболичен годишен данок на вкупен приход од 1% или се целосно ослободени.
„Тоа не значи дека неевидентирањето на прометот е без даночен ефект. Напротив, неевидентирањето на приходите остава простор за нивно користење како неоданочени лични примања, стекнување личен имот од неоданочен доход, како и за плаќања на набавки во готово што директно ја храни сивата економија. Оваа пракса го поткопува системот, создава нефер предност на сметка на оние што работат законски, а во поширок контекст прогресивно води до зголемени загуби на јавни приходи“.

