Македонија
Иванов: Со аболицијата беа растурени планови за предизвикување конфликт

Мојата одлука за аболиција ги изненади сите и предизвика нервоза кај одредени центри на моќ, а гневот се насочи кон мене, но со тоа плановите за предизвикување конфликт беа растурени, со тоа беше превенирано загрозувањето на јавната безбедност, истакна Претседателот Ѓорге Иванов во средата попладнето во своето обраќање до јавноста, ден откако Собранието не го усвои предлогот за негов импичмент.
Со 35 гласови „за“ и 47 против, без ниту еден воздржан, пратениците во Собранието во вторникот попладнето по петдневна расправа не го усвоија предлогот од опозицијата за покренување постапка за утврдување на одговорноста на Претседателот Ѓорге Иванов, поради неговата одлука за аболиција на лицата во процесите кои произлегуваат од нелегално прислушуваните телефонски разговори, која подоцна под притисок на јавноста и партиите беше повлечена.
„Сето она што беше кажано од собраниската говорница ќе остане запишано како сведоштво за односот на пратениците кон сопствената држава и кон сопствените институции. Врз основа на тоа сведоштво идните поколенија ќе знаат низ што се минувала демократијата во Македонија и како оваа генерација политичари ја разбирале и практикувале политиката“, рече Иванов.
Тој потсети дека дел од тие сведоштва се помилувањата од претходни претседатели за кои воопшто не беше покренато прашање за нивна одговорност.
Иванов притоа ги спомена и наметнувањето на привременото име за прием во ОН под притисокот на Грција, што сé уште ги кочи евроантлантските интеграции на земјата, како и промената на државното знаме, Уставот и територијалната поделба на државата.
„Никој не одговараше за атентатот на еден претходен претседател и за неразјаснетите околности што доведоа до смртта на друг претседател. Наредните генерации ќе знаат дека во тоа време, на власт биле истите оние кои денес го покренаа прашањето за моја одговорност и кои го оспоруваат мојот легитимитет. Гласањето во Собранието заврши. Неоснованата иницијатива на опозицијата беше отфрлена. Затоа, денеска им се обраќам на граѓаните. Граѓаните кои двапати ми ја дале довербата да бидам претседател на Република Македонија“, порача Иванов.
Шефот на државата потсети дека подолг период предупредувал и за причините и на последиците од кризата во која се наоѓа земјата при што потенцираше дека по вторпат во последните 15 години активна е паралелна агентурна мрежа и безбедносните пропусти во системот за следење на комуникации по вторпат во споменатиот период предизвикаа политичката криза, а првата таква криза, во 2001 година, резултираше со конфликтот меѓу македонските безбедносни сили и ткн Ослободителна армија на Албанците (ОНА).
Ризиците и безбедносните закани
„Под покровителство на меѓународниот фактор, беше постигнат договорот од Пржино. Беше формирана техничка влада со претставници од власта и опозицијата. Беше формирано Специјално јавно обвинителство. Но, наместо да се разреши, кризата се продлабочи. Изборите на 24-ти април беа одложени на барање на опозицијата. Изборите закажани за 5-ти јуни беа минирани, бидејќи опозицијата се закани дека ќе ги спречи, а олеснувачите извршија притисок кај дел од партиите да се откажат од учество“, рече.
Опишувајќи го овој период Иванов посочи дека партиите и нивните поддржувачи ги користеле институциите како средство за меѓусебна пресметка, а во недостиг од време за водење квалитетни истраги. Специјалното јавно обвинителство потфрлило
„Постоеше висок ризик од поттикнување насилни акти и предизвикување меѓу-македонски судир. Се активираа криминални мрежи, антивладини активисти и олеснувачи на движењето на мигрантите. Од ден во ден, состојбата се усложнуваше. Договорот од Пржино беше de facto мртов“,додаде претседателот.
Оцени дека во тој период поради нарушениот систем на команда, безбедносните институции биле блокирани и воспоставени паралелни структури.
Поради тоа, постоел, истакна Иванов, висок ризик безбедносните структури да не можат да одговорат на заканите со кои се соочуваме како држава. „А закани имаше многу, и однадвор, и од внатре“, потенцираше македонскиот претседател.
Прецизираше дека во тој период на македонската јужна граница илјадници мигранти се обидуваа насилно да ја срушат заштитната ограда, да ја преплават територијата на државата, за да го отворат балканскиот мигрантски коридор кон Европа. Армијата и полицијата, рече Иванов, спречиле повеќе од 15.000 обиди за илегален премин на границата.
Покрај тоа, потсети Иванов, на северната граница имаше упад од четириесетчлена вооружена екстремна група.
„Оваа група имаше цел да изврши одмазднички терористички акти за полициската акција од 9-ти мај 2015 година во Куманово. Тогашниот министер за внатрешни работи од опозицијата е добро информиран за она за што зборувам. Тој можел на пратениците од опозицијата да им ги пренесе класифицираните информации за сите закани што ги имавме тие денови. Како членови на собраниските комисии за надзор и контрола тие имаат право да ја знаат вистината“, истакна Иванов.
Во изминатата година се случиле, како што посочи претседателот Иванов, десетина напади со оружје и експлозиви врз државни објекти и институции и една политичка партија.
Нагласи дека во споменатиот период постоел, и сé уште постои висок ризик и од заканата од странски терористички борци. Притоа прецизираше дека во земјата има 86 повратници од боиштата во Сирија и Ирак, каде дејствувале во екстремни групации.
Избегнат меѓумакедонски судир
Иванов ја повтори претходно веќе соопштената за јавноста информација од безбедносните служби дека двајца од лидерите на политичките партии, без да посочи за кои личности и политички станува збор, добивале закани за атентат.
„Заканите беа потврдени и од партнерските странски безбедносни служби“, нагласи претседателот .
Настаните на јужната и северната граница, заканите од странски терористички борци, мобилизацијата на криминалните структури и антивладините активисти со намера да предизвикуваат насилства и узурпирање на објекти ги зголемиле ризиците за загрозување на безбедноста во земјата, оцени.
„Во услови на прогласена кризна состојба и на длабока политичка криза, кога имавме распуштено Собрание и техничка Влада со мандат ограничен само за спроведување избори; кога имавме парализирани безбедносни институции со нарушен систем на команда, и постојани и директни закани по националната безбедност, Специјалното јавно обвинителство вршеше селективен прогон кон само една политичка структура“, рече Иванов кој оцени дека таквите активности и ситуацијата воделе неминовно кој предизвикување тензии во општеството со ризик за меѓуграѓански конфликт и насилства.
„Сé што се случуваше упатуваше на тоа дека се соочуваме со туѓа наметната игра што има за цел дестабилизација на Македонија“, заклучи Иванов изразувајќи очекување одговорот да го даде судската разрешница на предметот „Пуч“, во кој се обвинети неколку поранешни функционери и припадници на службата за државна безбедност, кои се товарат дека нелегално ја користеле инфраструктурата на тајната служба за следење на политичари и други јавно личности, кои му ги предале на челникот на најголемата опозицска партија, кој потоа познати како „бомби“ ги емитуваше во јавноста, а потоа ги предаде во СЈО.
„Сакам граѓаните да знаат дека бевме на чекор од отворен и насилен граѓански судир, најавено од обвинетите во случајот Пуч. Нешто мораше да се преземе за да се спечи најлошото“, нагласи Иванов.
Објасни дека во таквата сложена ситуација, како Претседател на државата на располагање му стојат два уставни и законски инструменти, како што рече, реактивен и превентивен.
„Првата опција беше да дејствувам реактивно. Тоа подразбираше да стојам настрана, и да чекам сé додека состојбата во Македонија не ескалира. Тогаш ќе морав да ја ангажирам Армијата за смирување на состојбата. Но, со тоа ќе ја оставев јужната граница незаштитена и отворена за илегална миграција. Тоа ќе беше сигнал за милиони потенцијални мигранти дека Балканскиот коридор е повторно отворен. Тогаш Македонија ќе беше преплавена со мигранти“, додаде.
Втората опција, којашто ја нарече превентива, пак, подразбирала како шеф на државата да наметне нови правила „на наметнатата игра“ со Македонија, односно да ја преземе контролата „врз играта и да обезбедам предност’ за земјата.
Иванов уверува дека потполно бил свесен за ризиците од носењето одлуки, влегол во наметнатата игра и ги употребил оние инструменти со кои располага според должноста.
Поради тоа превентивно ја донел одлуката за помилување на сите кои на еден или друг начин се вклучени во политичката криза. „Помилувањата беа инструмент со кој ги замрзнав сите непријателски намери меѓу спротивставените страни“, рече
Иванов одаде дека таквата ненадејна одлука предизвикала нервоза кај одредени „центри на моќ“.
„Гневот се насочи кон мене. Плановите за предизвикување конфликт беа растурени. Со тоа го превенирав загрозувањето на јавната безбедност. Но, некои погрешно ги толкуваа моите намери“, дополни.
„Во изминатите два месец многумина упатија прашање до мене: Што сум мислел кога сум ја донел одлуката за помилувањата? На ова прашање ќе одговорам со контра прашања: Зарем требаше да бидам пасивен набљудувач додека се закануваше отворен судир меѓу двете спротивставени страни? Зарем требаше да чекам да падне крв на улиците, за да ја употребам Армијата како втор инструмент во услови на веќе прогласена кризна состојба? Зарем требаше да дозволам Македонец на Македонец да дигне рака?“, запраша претседателот на државата.
Изрази согласување дека станува збор за непопуларна одлука, поради којашто трпи критики, како и дека неговиот личен углед беше доведен во прашање.
„Точно е дека во неколку наврати, протестите станаа и насилни. Но, подобро е да бидат горени моите фотографии, отколку институциите на државата“, порача Иванов посочувајќи дека за него е најважно да не се случи отворен меѓу-македонски судир кон кој туркаа некои вжештени глави.
„Затоа, сметам дека целта е постигната. Вжештените глави се оладени. Македонија сé уште е безбедна, стабилна и мирна држава. Со други зборови, наметнатата игра за дестабилизација на Македонија не успеа“, заклучи Иванов.
Правната држава ја нарушуваат оние кои трчаат во амбасадите
Во продолжени на обраќањето, шефот на државата се осврна и обвинувањата упатени кон него дека покажал неодговорност, но истакна дека, напротив, целосно ја преземал одговорноста за неговата одлука.
„Слушам обвинувања дека одлуката поттикнала на протести и ги зголемила безбедносните ризици. Напротив. Од разузнавачки извори навремено бев информиран дека овие протести биле однапред планирани и подготвувани. Мојата одлука само го забрза нивното дејствување“, нагласи Иванов,
Ги пофали и се заблагодари притоа на припадниците на полицијата за нивниот професионален однос, бидејќи не подлегнале на ниедна од мноштвото провокации на кои беа изложени.
Се заблагодари, исто така, на македонските граѓани кои совесно се однесувале и не го прифатиле насилството на кое се повикувани сиот овој период, како и на безбедносните служби кои навремено информираат за намерите за вршење на насилни акти.
„Ме обвинуваат дека во годината кога одбележуваме четврт век независност со одлуката за помилувања сум ја поништил правната држава. Правната држава ја нарушија оние кои поради недостиг од политичка култура и култура на дијалог и компромис немаа доблест своите недоразбирања да ги решаваат во институциите на државата. Правната држава ја нарушија лидерите на СДСМ и ДУИ, бидејќи уставниот поредок не им беше доволен за да се сретнеме, да седнеме и да се договориме, туку трчаа во амбасадите на странските држави“, рече Иванов.
Заоран Заев (лидер на опозициската СДСМ- з.р.) Али Ахмети (челник на ДУИ која е дел од владината коалиција –з.р.) „ја загрозија правната држава, сувереноста и независноста“, рече Иванов нарекувајќи ги „двајца неодговорни политички лидери кои придонесоа да го добиеме договорот од Прижино, и кои не се ни придржуваа кон тој договор“.
За селективноста на СЈО
„Ме обвинуваат дека сум го повредил Уставот и дека сум дал амнестија што е во надлежност на Собранието. Тие или не ја знаат разликата меѓу амнестијата што ја дава Собранието и помилувањето што го дава Претседателот, или ја знаат, но намерно шират конфузија меѓу граѓаните“, појасни Иванов.
Негираше дека одлуката ја донел за да го поништи Специјалното јавно обвинителство. Толкуваше дека тоа е институција формирана ад-хок, со точно определна наменска цел, согласно договорот на политичките партии, од која се очекува со својата работа да биде во функција на решавање на политичката криза, а не нејзино продлабочување.
„За жал, наместо инструмент за правда, СЈО се покажа како инструмент за уцена. Од сите милион фајлови кои кажуваат дека ги имаат, ги одбра само оние кои се однесуваат на претставниците на власта, односно на ВМРО-ДПМНЕ. Селективниот прогон на СЈО создаде мачна атмосфера во општеството. Јас и јавно прашав по која методологија се одбрани само тие случаи. Одговорот го даде лидерот на опозицијата Заев кој изјави дека Специјалното јавно обвинителство постапува исклучиво по пријави доставени од опозицијата. Значи, наместо специјално обвинителство добивме селективно обвинителство, кое е исклучиво во функција на опозицијата“, беше категоричен Иванов.
Иванов го повика Заев да не блефира
На обвинувањата дека со помилувањата сакал да заштити политичарите, и дека пратил порака дека политичарите се недопирливи, оценувајќи ги за неосновани одговори дека кога беа донесени измените на Законот за помилувања и кога беше создадена нова реалност, ги повлече сите помилувања за политичари.
„Денес, единствениот аболициран политичар во Република Македонија е господинот Зоран Заев. Доколку не блефира, го охрабрувам, врз основа на законските измени да го одржи дадениот збор и да поднесе формално барање за повлекување на неговото помилување“, му порача шефот на државата на челникот на опозицијата.
Иванов негира и дека со повлекувањето на помилувањата признал дека направил погрешна процена, дека го повредил Уставот и законите.
„Напротив. Одлуката за повлекување ја донесов затоа што, за разлика од 12 април, денеска имаме нова реалност во Македонија. Вратена е првобитната состојба. Имаме функционални институции, кои можат да се справат со сите предизвици и закани со кои се соочува државата. Наместо техничка имаме политичка влада што може да носи одлуки и да предлага закони. Собранието повторно работи и носи закони, дури и водеше расправа за предлогот за импичмент на Претседателот“, додаде.
За специјалната војна
Во Македонија се води специјална војна како дел од стратегиите за предизвикување тензии и воспоставување постојани политички кризи со технички влади за неможност во справување со закани и доведување во положба на потчинетост, оцени Иванов и предупреди дека договорот меѓу лидерите сé уште не е целосно исполнет и оти договорените парламентарни избори не се спроведени.
„Во недостиг од политичка програма и решенија за граѓаните, гледаме циркус во Собранието, театар на улиците од оние кои не ги признаваат и ги бојкотираат институциите, повикуваат на безредие и безвластие. Никому не му е забрането да протестира, да го искаже своето незадоволство од власта. Никому не му е оспорено правото јавно да го искаже своето мислење за кое било прашање во државата“, продолжи.
„Но институциите мора да воведат ред. Никаде не се толерира хулиганство, вандализам и уништување на туѓиот имот. Секаде тоа се санкционира. И кај нас таквото насилство мора да престане. Затоа, сакам да упатам порака до сите оние кои придонесоа кон оваа криза. Лидерите на партиите да внимаваат што договараат, олеснувачите да внимаваат какви пакети предлагаат, пратениците да внимаваат за какви закони гласаат“, рече Иванов.
Цивилниот сектор да се дистанцира од профитерите, да се деблокираат интеграциите
Неопходно во овој момент, смета Иванов, автентичниот невладин сектор кој со години конструктивно придонесува кон решавање на бројни проблеми во општеството да се дистанцира од поединци и групи кои протестираат само за да профитираат.
„Ги повикувам партнерите да не ја користат состојбата за остварување свои интереси. Блокирањето на европска и евроатлантска иднина придонесе кон блокирање на политичките процеси во Македонија. Затоа, ги повикувам Европската унија и НАТО да го деблокираат патот на Македонија. Процесот на преговори и затворање на поглавјата досега ќе ги научеше политичките елити на културата на дијалог и компромис“, порача македонскиот претседател.
Македонските политичари да не бидат зависни од надворешни фактори
Иванов им се обрати и на политичките лидери коишто не го признаваат неговиот избор за шеф на државата. Оцени дека тие иако на ја признаваат институцијата Претседател, должни се да не ја загрозуваат независноста и суверенитетот на земјата „со доведување во состојба на потчинетост и зависност „кон други држави, центри на моќ или недржавни актери“.
„Не смее да се дозволи целата држава и народот да биде заложник на карактерите, егото и личната омраза на овие неодговорни политичари. За такви не треба да има место на политичката сцена. Ако во остварување на која и да е цел се водите од омраза и деструкција, тогаш неуспехот е гарантиран“, смета претседателот
На крајот од обраќањето Иванов порача дела тој има одговорност кон граѓаните кои го избрале и му дале легитимитет и оти и во иднина натаму ќе постапува според Уставот и Законите во заштита на државните интереси и националната безбедност./крај/мф
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Македонија
Средба на Муцунски со европратеникот од Европскиот парламент, Томас Вајц, нагласена потребата од продлабочување на соработката

Министерот за надворешни работи и надворешна трговија, Тимчо Муцунски, оствари средба со европратеникот и известител од Европскиот парламент, Томас Вајц, при што беше разговарано за напредокот на државата во процесот на европска интеграција, идните чекори во пристапниот процес, како и можностите за зајакнување на соработката со Европскиот парламент.
Од страна на министерот Муцунски беше потенцирана цврстата посветеност на Владата за напредок на европскиот пат преку спроведување стабилен реформски процес во клучните области, зајакнување на економските капацитети и подобрување на животниот стандард на граѓаните. Посебен акцент беше ставен на значењето на добрососедските односи, при што министерот ја потенцираше заложбата на државата за нивно континуирано унапредување врз основа на принципите на меѓусебна почит и градење доверба.
Министерот Муцунски се заблагодари за неговата досегашна работа и отворената соработка во насока на промоција на евроинтегративниот процес на Република Северна Македонија. Двајцата соговорници го нагласија значењето на одржување конструктивен дијалог со Европскиот парламент на сите нивоа, како и потребата од продлабочување на соработката, со цел унапредување на заедничките интереси и обезбедување континуирана поддршка за европската перспектива на земјата.
Македонија
Антикорупциската комисија парично казни повеќе поранешени и актуелни функционери, меѓу нив Груби, Меџити, Крмов

Антикорупциската комисија достави информации за имињата на 86 поранешни и актуелни носители на јавни функции, кои се казнети со глоба за прекршување на одредбите од наведениот закон. Меѓу нив се пратеникот Борислав Крмов од Левицата, ексвицепремиерот Артан Груби, кој е во бегство, поранешниот претседател на Собранието, Талат Џафери, Изет Меџити, првиот вицепремиер и министер за животна средина и просторно планирање, Фатмир Меџити, поранешен министер за здравство.
„Изет Меџити, по изборот на функцијата пратеник во Собранието на РСМ, не поднел изјава за имотната состојба и интересите до ДКСК, член 82 став 1 од ЗСКСИ, казнив по член 109 од ЗСКСИ со 300 евра.
Фатмир Меџити, поранешен министер за здравство, во својство на одговорно лице во надлежна институција, не ги презел сите мерки и активности за доставување на бараните информации до ДКСК во рок од 15 дена од денот на добивањето на барањето во согласност со член 23 став 3 од ЗСКСИ, казниво со 200 евра.
Артан Груби додека ја извршуваше функцијата прв заменик-министер и министер за политички систем и односи меѓу заедниците, во својство на одговорно лице во надлежна институција не ги презел сите мерки и активности за доставување на бараните информации до ДКСК во рок од 15 дена од денот на добивањето на барањето во согласност со член 23 став 3 од ЗСКСИ, казниво со 200 евра.
Талат Џафери, експретседател на владата на РСМ и истовремено и пратеник во Собранието на РСМ, по член 44 став 2 од ЗСКСИ, казнив со 300 евра.
Арбер Адеми, по престанокот на функцијата пратеник во Собранието на РСМ, не поднел изјава за имотната состојба и интересите до ДКСК, член 82 став 3 од ЗСКСИ, а казнив по член 109 од ЗСКСИ со 300 евра.
Јована Мојсовска, по изборот на функцијата пратеник во Собранието на РСМ, не поднела изјава за имотната состојба и интересите по член 82 став 1 од ЗСКСИ, казнив по член 109 од ЗСКСИ со 300 евра.
Борислав Крмов, по престанокот на функцијата пратеник во Собранието на РСМ, не поднел изјава за имотната состојба и интересите до ДКСК по член 82 став 3 од ЗСКСИ, а казнив по член 109 од ЗСКСИ со 300 евра“, посочуваат од ДКСК.
Државната комисија за спречување на корупција во согласност со член 98 од Законот за спречување на корупцијата и судирот на интересите има обврска јавно да ги објави информациите за извршените контроли, спроведените постапки и глобите што се изречени за сторените прекршоци.
„Преку објавувањето на овие информации ДКСК има цел да ја информира јавноста во насока на охрабрување на граѓаните, како и институциите да се придржуваат до правните норми. Очекуваме дека со исполнување на оваа законска обврскa ќе се зголеми довербата во процесите на надзор и контрола, но и ќе се зајакнат напорите за ефикасно спречување на корупцијата и судирот на интересите во Република Северна Македонија“, велат од ДКСК.
ДКСК смета дека оваа мерка е исклучително значајна за зголемувањето на транспарентноста и отчетноста на секоја институција во борбата против корупцијата.
Македонија
Алијансата за Албанците: Владата инвестира милиони во болницата „8 Септември“, а Тетово и Штип се запоставени

Алијанса за Албанците го поддржува секое вложување во здравството, но изразува длабока загриженост за неправедната распределба на инвестициите во здравствениот сектор од страна на актуелната влада. Додека милиони евра се планираат за инвестиции во болницата „8 Септември“ во Скопје, клиничките болници во Тетово и Штип продолжуваат да се соочуваат со неприфатливи услови и недостаток на инвестиции.
„Владата го третира здравствениот систем на две нивоа: едно за Скопје и друго за регионите. Ова е очигледна дискриминација кон пациентите во Тетово, Штип и сите други региони надвор од главниот град, кои имаат исто право на квалитетни здравствени услуги. И покрај многубројните ветувања, Клиничката болница во Тетово и онаа во Штип сè уште работат со застарена инфраструктура, недостиг на модерна опрема и ограничени капацитети за лекување на пациентите. Во меѓувреме, владата одлучи јавните средства да ги насочи исклучиво кон една болница во главниот град, целосно игнорирајќи ги потребите на регионалните болници“, посочуваат од Алијанса за Албанците
Бараат од Министерството за здравство:
1. Јавно да ги објави критериумите врз основа на кои е донесена одлуката за инвестиција во „8 Септември“, додека Тетово и Штип се изоставени.
2. Итно да го ревидира буџетот за здравство и да предвиди конкретни инвестиции во регионалните болници, особено во Тетово и Штип.
3. Да се преземат итни чекори за да се обезбеди еднаков третман за сите граѓани, без разлика каде живеат.
„Алијансата за Албанците ќе го следи ова прашање со сите политички и институционални средства за да гарантира дека пациентите во Тетово, Штип и сите региони имаат пристап до квалитетна здравствена заштита, исто како и граѓаните на Скопје“, дополнуваат оттаму.