Филм
Комедијата за паднатата спортистка го отвори годинешниот Санденс

Со комедијата „The Bronze“ на режисерот Брајан Бакли, за некогашната американска национална миленичка, гимнастичарката со освен бронзен медал која не може да се помири со фактот дека изминале нејзините пет минути слава, во четвртокот беше отворен во Парк Сити, во американската сојузна држава Јута, годинешното издание на Фестивалот на независен филм Санденс, на кој до 1-ви февруари ќе бидат прикажани околу двесте филмови.
Годинава на Санденс (Sundance) ќе може да се видат 123 долгометражни филмови од речиси 30 земји, од кои 106 ќе бидат премиерно прикажани. До селекторите пристигнале 12.166 филмови, од кои четири илјади долгометражни и повеќе од осум илјади краткометражни, според официјалната интернет страница на фестивалот.
„Работата на независните уметници неминовно ја одразува состојбата на нашата култура и времето во коешто живееме. Овие приказни се често неочекувани, проблематични, непочитувани, но во нив има сила која може да ја допре и инспирира публиката“, рече пред отворањето претседателот на фестивалот, славниот Роберт Редфорд.
Санденс традиционално во последната седмица од јануари ги донесува некои од најдобрите филмски остварувања во играната, документарната или краткометражната конкуренција ги претставува рафинирано селектираните филмови од целиот свет, открива нови имиња на филмот.
Секоја година од ова мало скијачко места, кое во овој период од годината станува светска престолнина на независната продукција, филмовите тргнуваат во своите погоди по светските фестивали. Така, минатата година се случи со „Растење“ на Ричард Лилкатер и „Ритамот на лудилото“ на Демиен Шазел, кои годинава се во трката за Оскарите во неколку категории, откако веќе станаа добитници на Златните глобуси.
Фестивалот годинава ќе го одбележи селекцијата на врвни филмски остварувања и враќањето на екранот на неговиот славен основач, сега 78-годишниот Роберт Редфорд, Актерот ќе се појави во филмот на Кен Квапис „A Walk in the Woods“, екранизација на книгата на американскиот патеписец Били Брисон, во кој играат уште Бик Нолти и Ема Томпсон.
Меѓу особено интересните филмови годинава се истакнуваат „Going Clear“, документарниот приказ за сајантологијата на оскаровецот Алекс Гибни, кој е адаптација на текста на Лоресн Рајт, добитник на престижната американска награда Пулицер. Филмот прикажува осум поранешни сајантолози кои говорат за тоа како нивната црква ги врбува верниците и на што е се’ подготвена во името на таа религија.
Во филмот „Last Days in the Desert“, Ивен Мекгрегор го отелотворува Исус кој четириесет дена пости и се моли во пустината, базирајќи се на драматичен текст, а еден од филмовите за кои што се очекува да привлече внимание е „Z for Zachariah“ на режисерот Крејг зомел со учество на Марго Роби, Криз Пајн и Ливетел Еџиофор, постапокалиптична приказна за 16-годишна девојка којашто заздравува и мисли дека е единствената преживеана на планетата по нуклеарна војна се’ додека не наиде на научник кој е на умирање.
Филмот „The Overnight“ ја следи приказната за двојка која од Сиетл се сели во Лос Анџелес со силна желба да се прилагоди на новата средина минува бизарна вечер во куќата на новиот пријател на својот син, додека „Strangerland“ со Никол Кидман и Џозеф Фиенс, следи двојка која минува низ најлошите моменти во животот додека трагаат по своите исчезнати деца на тинејџерска возраст.
Интерес, според филмските критичари, исто така побудува и филмот на Џо Свонберг „In Search of Fire“ со Ана Кендрик и Орландо Блум. Премиерно ќе биде прикажен и филмот на Џастин Кели „Michael“ со Џејмс Франко и Ема Робертс.
Санденс, меѓу другото, е познат и по лансирањето на документарните филмови а меѓу годинешните наслови се издвојуваат „The Chinese Mayor“ за некогаш големиот и значаен кинески град Датонг кој денес е еден од најзагадените градови во земјата и на работ на инфраструктурен колапс, а „The Hunting Ground“ се занимава со шокантната статистика која открива нешто што со години не се пријавува, имено дека една од пет жени на американските колеџи била жртва на сексуално злосторство. За уште една актуелна тема како што се контрадикциите во американскиот правосуден систем зборува документарниот филм „ 3 And 1/2 Minutes“ низ приказната за случајот на полициско убиство на 17-годишниот Џордан Дејвис.
Во оваа категорија ќе бидат прикажани и документарните филмови за познатите музичари, како „What Happened, Miss Simone?“, биографија на големата џез дива Нина симонкојашто донесува и досега никогаш не објавувани и ретки аудио записи, и „Kurt Cobain: Montage of Heck“, во кој пејачот на култниот бенд Nirvana е прикажан преку домашните филмови на неговите уметнички творби, фотографии и дневници.
Произлезен од иницијативата на американскиот ветеран на актерството Роберт Редфорд, кој во 1981 година во Jута ја собра групата свои пријатели и колеги сакајќи да развие средина којашто ќе ја поттикнува независноста, откривањата и појавата на новите струи во американската филмска индустрија, Санденс претставуваше рампа за лансирање на кариерите на режисери како што се Стивен Содерберг, Пол Томас Андерсон, Дарен Аронофски и Квентин Тарантино.
Името на фестивалот е дадено во чест на ликот кој го толкува Редфорд во филмот „Буч Касиди и Санденс Кид“. Институтот Санденс е непрофитна организација којашто ги поддржува независната филмска и театарска уметност во светот./крај/мф/сн
Извор: Макфакс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.