Економија
Сараќини во Загреб на Регионалниот самит „Претприемништво-образование“
Министерот за економија Ваљон Сараќини и министерот за образование и наука Панче Кралев во вторникот се во работна посета на хрватската престолнина Загреб, каде учествуваат на Регионалниот самит „Претприемништво -образование“.
На самитот во организација на Министерството за претприемништво и занаетчиство и Министерството за образование, наука и спорт на Република Хрватска, Европската комисија и Центарот за претприемничко учење на Југоисточна Европа, присуствуваат министри од осум претпристапни земји и од Турција, кои дискутираа за значењето, потребата и начините за унапредување на претприемништвото и претприемничкото учење, кoj e eден од принципите на Актот за мали претпријатија, како моќен фактор за раст и за обезбедување на нови вработувања. Во рамки на Самитот министерот за образование и наука Панче Кралев ја потпиша „Повелбата за претприемничко учење – камен темелник за раст и работни места“.
„Република Македонија, уште од април 2000 година, со потпишувањето на Мариборската декларација и со пристапувањето кон Повелбата за мали претпријатија на самитот во Солун 2003 година, ги прифати принципите на Повелбата, како фундамент за идни мерки и активности за поддршка на развојот на секторот на мали и средни претпријатија“, истакна министерот Сараќини, додавајќи дека Македонија искажа интерес да учествува во процесот на следење и известување за имплементацијата на Повелбата, како и за обединување на своите напори со оние на земјите од Југоисточна Европа за промовирање и унапредување на деловното опкружување, со цел обезбедување поквалитетна целокупна слика за регионот.
Малите и средните претпријатија се клучни за економскиот развој на Република Македонија, со учество над 99 отсто во вкупниот број претпријатија, со што се докажуваат како важни креатори на општествениот производ во целина, незанемарувајќи го и фактот дека 78 проценти од вработените се ангажирани во секторот на мали и средни претпријатија.
„Со усвојувањето на Повелбата, односно Актот за мали бизниси од 2008 година, Република Македонија се обврза кон постојан прогрес во сите области кои ја сочинуваат Повелбата. Самиот процес, претпоставуваше целосна координираност со останатите министерства и институции, чиј делокруг на активности е во релација со Повелбата, при што Република Македонија беше апсолутно ориентирана кон инкорпорирање на мерките и активностите од Повелбата во своите програмски документи и политики“, рече министерот Сараќини.
Потврда на реализираниот прогрес, како што спомена Сараќини, е делот од заклучокот од Извештајот на ЕК за 2012 година за напредокот на Македонија, во делот Економски критериуми, во кој се истакнува: „Република Македонија продолжува добро да напредува. Во некои области има постигнато понатамошен прогрес кон постигнување функционална пазарна економија. Земјата треба да е веќе способна да се справи со конкурентските притисоци и пазарните сили во рамки на Унијата на среден рок, доколку ја имплементира својата реформска програма со цел да ги намали структурните слабости“.
Поттикнувањето на претприемништвото е повеќе од потребно, посебно кога светот се соочува со последиците од економската рецесија. Притисокот за вработување, особено зголемувањето на бројот на млади невработени, би можел во голема мерка да биде олеснет доколку бизнисот и образовниот систем работат заеднички во подготвувањето на граѓаните и општеството за работните предизвици кои ги носи иднината. Оваа соработка подразбира стратешко партнерство помеѓу компаниите и образовниот систем, преку идентификувањето на потенцијалните претприемачи уште додека се во образовниот систем, нивно насочување, поддршка и доусовршување, согласно барањата на пазарот, со што ќе се одговори на потребите на пазарот на работна сила многу побрзо одошто ако секоја од наведените компоненти би функционирала независно, потенцираше министерот за економија во своето излагање во Загреб.
Тој ги спомена мерките и активностите кои се преземаат за поддршка на малите и средни претпријатија и развој на претприемништво, преку подигање на свеста за претприемништвото, обезбедување на помош за развивање на нивни деловни активности преку постојната регионална структура со поддршка на активностите на бизнис центрите и инкубаторите, поддршка и развој на Кластерското здружување.
„Согласно Програмата на Владата на Република Македонија би сакал да ги издвојам планираните владини проекти во периодот 2011-2015, и тоа проектот Грантови за поттикнување на трансфер на технологии – со цел зголемување на капацитетите на македонските компании за користење на европските фондови за иновации, истражувања и развој, универзитетски spin-off компании – преку доделување грантови за кофинансирање на вакви компании, основање Фонд за иновации – за институционална поддршка и кофинансирање на истражувачки проекти, формирање Центри за кариера – за професионално советување на учениците и студентите за изработка на план за кариера, аплицирање за работа и сл.“, рече Сараќини./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
МФ: Јавниот долг на крајот на првиот квартал 58,6% од БДП
Министерството за финансии денеска ги објави податоците за состојбата на јавниот долг заклучно со 31 март 2024 година. Согласно објавените податоци јавниот долг изнесува 8.769 милиони евра што претставува 58,6% од БДП.
„Во првиот квартал се издадени државни хартии од вредност во износ од 219,2 милиони евра, повлечени се средства во износ од 175,5 милион евра по основ на склучени кредитни аранжмани со странски кредитори, како што е повлекувањето на втората транша од ММФ од кредитната линија за претпазливост и ликвидност и 57,6 милиони евра по основ заеми за јавни претпријатија и АД основани од државата и општините, општините во градот Скопје и Градот Скопје. При тоа извршена е и исплата на обврски по основ на главнина за надворешен долг во износ од 82,7 милиони евра“, соопшти МФ.
„Министерството за финансии ја објавува состојбата на јавниот долг на квартално ниво, а при пресметката на јавениот долг во однос на БДП се користени податоци за вредноста на БДП за период 2005 – 2024 година, за 2022 година користен е податок за вредност на БДП објавен на веб страната на Државниот завод за статистика, додека податоците за 2023 се прелиминарни податоци на Државниот завод за статистика, а 2024 година е проектирана вредност на БДП на Министерство за финансии.
Исто така, денеска согласно утврдената динамика, Министерството за финансии ги објави податоците за состојбата на државниот долг кој заклучно со 31 март 2024 година изнесува 7.544 милиони евра што претставува 50,4% од БДП. Состојбата на државниот долг се објавува на месечно ниво.
Министерството за финансии транспарентно ги објавува овие податоци на својата веб-страница. Последниот податок укажува дека јавниот долг е во дефинираните граници со новиот Закон за буџети. Со новиот Закон за буџети е воспоставено правило со кое јавниот долг не треба да надминува 60% од БДП, што е согласно и со Мастришките критериуми. Министерството за финансии останува на определбата за одржување на јавниот долг на стабилно ниво и во рамки на утврдените критериуми“, се додава во соопштението на МФ.
Економија
Забележителен раст на приходите, инвестициите и добивката на Реплек во првиот квартал од 2024 година
Со раст на оперативните приходи од 25%, на обемот на инвестиции и на добивката во првото тримесечје споредено со истиот период минатата година, „Реплек АД“ продолжи со успех да го реализира бизнис планот за 2024 година и својата долгорочна развојна стратегија која се темели на зголемување на продажбата на странските и на домашниот пазар, на иновациите во портфолиото на производи, како и на значителни вложувања во технолошкиот напредок и во развојот и добросостојбата на своите вработени.
Неревидираниот консолидиран финансиски извештај за работењето на Реплек АД во првиот квартал од 2024 година покажува дека во секторот фармација компанијата остварила раст на приходите од 26,9% во однос на истиот период минатата година. Во најголем дел ваквиот раст се должи на растот на приходите од продажба на странските пазари, каде се генерираат дури 80 % од вкупните приходи и кои во овој временски период се зголемени за 23 %, надминувајќи вредност од над пет (5) милиони евра. Позитивно влијание на ваквиот раст на приходите од извоз има отворањето на новиот пазар за производите на „Реплек АД“ во Туркменистан, што се очекува да придонесе за натамошно зголемување на извозните перформанси и резултати на компанијата.
Истовремено со растот на извозот, „Реплек АД“ продолжи да ја јакне и својата позиција на домашниот пазар, каде во Q1 2024 е остварен раст на приходите од продажба од 50 %, во споредба со истиот период лани.
Значителен раст во овој период од годината е забележан и кај инвестициите кои се зголемени приближно за пет и пол пати во однос на првите три месеци од 2023 година.
„Позитивните резултати на стартот на оваа година ни влеваат дополнителна енергија и мотив да продолжиме уште посилно во остварување на целите дефинирани во деловниот план за оваа година и во нашата стратегија за долгорочен одржлив развој. Остануваме посветени на инвестирањето во натамошна технолошка модернизација, како и на иновациите кои треба дополнително да збогатат нашето портфолио на производи, коишто веруваме дека ќе ни овозможат натамошно зајакнување на нашите позиции на домашниот пазар и ќе ни отворат нови можности и перспективи на странските пазари. Паралелно продолжуваме и со вложувањата кои треба да ја гарантираат натамошната добросостојба на нашите вработени. Веруваме дека ваквите напори ќе вродат со плод, ќе придонесат за натамошен раст на компанијата и ќе донесат дополнителна вредност за сите“, изјави главниот извршен директор на „Реплек АД“, Душан Пецовски.
Инаку, растот на приходите од продажба се одрази и на растот на консолидираната добивка пред оданочување на „Реплек АД“, која за првите три месеци од оваа година бележи зголемување за 24 % во однос на истиот период од минатата година.
(ПР текст)
Економија
Финансии побара до крајот на денов да се стави во мирување поскапувањето на осигурувањето на автомобилите при регистрација
Комисијата за осигурување од автомобилска одговорност на денешната седница го разгледа доставениот извештај од Националното биро за осигурување поврзано со зголемените цени по основ на премија за вршење на дејноста на осигурување.
На состанокот Комисијата му укажа на Националното биро за осигурување и на регулаторот Агенцијата за супервизија на осигурувањето во текот на денешниот ден да им предложи на друштвата за осигурување до крајот на денешниот ден да ги стават во мирување одлуките за зголемување на трошоците и да ги вратат на ниво од пред 25 април 2024 година и да ја известат Комисијата во текот на денешниот ден. Ваквото укажување е со цел обезбедување транспарентност и предвидливост на процесите, имајќи предвид дека компаниите ниту поединечно, ниту преку Националното биро за осигурување го немаат известено регулаторот, односно Агенцијата за супервизија на осигурувањето ниту Комисијата дека планираат да ги зголемат трошоците по основ на премијата за вршење на дејноста на осигурување, и на тој начин не е обезбеден инклузивен пристап и кооперативност со сите засегнатите страни при донесување на одлуките.
Комисијата за осигурување од автомобилска одговорност на денешната седница побара од регулаторот, односно Агенцијата за супервизија на осигурувањето, да изготви анализа за оправданоста и исправноста на донесените одлуки од страна на друштвата за осигурување, во насока на заштита на крајните корисници, а со цел обезбедување сеопфатна информација за донесување објективна и транспарентна одлука. Во правец на ова е укажувањето кон регулаторот за ставање во мирување на одлуката за зголемување на цената на трошоците од страна на друштвата за осигурување. Истовремено, побара од друштвата за осигурување преку Националното биро да дадат свој придонес во изготвување на анализата и предлог-заклучоци за промена на Тарифата на премии за осигурување на сопствениците на моторни возила од одговорност за штети предизвикани на трети лица.
На состанокот, Комисијата одлучи во најскоро време по доставување на анализата од регулаторот, односно Агенцијата за супервизија на осигурувањето, да свика седница и да ја разгледа доставената Информација и да донесе соодветни заклучоци.