Свет
Анализа на СТРАТФОР: Дилемата на Грузија

Руското министерство за надворешни работи во средата издаде соопштение со кое ја отфрла како лажна класификацијата на САД за руското воено присуство во грузиските региони Абхазија и Јужна Осетија, кое Вашингтон го нарекува „окупација“
Руското министерство за надворешни работи во средата издаде соопштение со кое ја отфрла како лажна класификацијата на САД за руското воено присуство во грузиските региони Абхазија и Јужна Осетија, кое Вашингтон го нарекува „окупација“.
Соопштението оваа класификација на САД ја нарекува неоснована, затоа што руските сили се наоѓале на териториите на Абхазија и Јужна Осетија, кои Русија ги смета за независни, а не на територијата на Грузија. Министерството истакнува и дека Москва сака нејзините партнери „да водат сметка за оваа објективна реалност при нивните јавни и практични активности“.
Терминот „окупација“ беше употребен во контекст на ситуацијата во Грузија во една публикација на Белата куќа од 24 јуни, во текот на посетата на рускиот претседател Дмитри Медведев на САД и повторно на 5 јули, кога американската државна секретарка Хилари Клинтон го посети Тбилиси.
Публикацијата на Белата куќа во која се споменува „окупацијата“ на отцепените територии на Грузија се однесува на руско – американските односи по „ресетирањето“ во 2009 година и обработува безброј области каде што САД и Русија имаат заеднички став. Односите помеѓу Вашингтон и Москва во изминатава деценија беа, во најмала рака, напнати и се чинеше дека „смената на стражата“ во Вашингтон во 2009 година стори малку за тоа да се промени. Двете страни ги ставија настрана своите разлики за да постигнат договор за многу побитни прашања. Најзабележливо е тоа што САД се понудија да и помогнат на Русија да се модернизира во замена за нејзиниот гас во Советот за безбедност на ОН за санкциите против Иран. Како и да е, неодамнешното затоплување на односите помеѓу САД и Русија е површинско и, најверојатно, привремено. Иако помеѓу Вашингтон и Москва останаа уште многу малку нерешени прашања, меѓу кои се истакнуваат СТАРТ, одбраната од балистички проектили и справувањето со бунтовите во други земји, претседателите Обама и Медведев не губеа време јавно да истакнат само една област на несогласување меѓу нив: Грузија.
Американската класификација на руското воено присуство во грузиските сецесионистички региони како „окупација“ не е од сега – терминот е во употреба во говорите и извештаите на средно ниво уште од руско – грузиската војна во 2008 година. Сепак, државната секретарка, Белата куќа и другите високи американски функционери никогаш до сега не го употребуваа овој термин. Грузискиот претседател Михаил Сакашвили изјави дека употребата на терминот од страна на функционери на Белата куќа „претставува важен чекор напред“ во меѓународното признавање на улогата на Русија како окупатор на Грузија. Овој избор на зборови е потребниот миг кој Тбилиси го очекуваше за да се ослободи од чувството на напуштеност по руско – американскиот детант.
Како и да е, изборот на зборови е се уште дел од симболичните гестови од страна на САД. Она што на Грузија навистина и треба е модус како да се спротивстави на евентуалните идни руски потези. Ова значи дека на Грузија и треба поддршка од некоја алијанса, како што е НАТО и помош при реорганизацијата и модернизацијата на нејзината армија. За несреќа на Тбилиси, покрај подготовката на грузиските единици за служба во Ирак и во Авганистан, Вашингтон одбива да ги помине сите други линии, а особено не сега по толку тешко здобиениот детант со Москва.
Руското воено присуство во Грузија е реалност. Тбилиси воено веќе беше во милост на Москва, како што толку очигледно се покажа во текот на августовската војна во 2008 година, Москва ја одржува оваа реалност со тоа што чува најмалку една моторизирана пешадиска бригада, со силина од најмалку 1.500 војници (точните бројки не се познати) и во двете сепаратистички енклави, Абхазија и Јужна Осетија. Руските сили се наоѓаат на домет на главното грузиско пристаниште Поти, на престолнината Тбилиси и на критичната исток – запад комуникациска инфраструктура, која го поврзува Тбилиси со брегот. Ако се земе предвид дофатот на руските трупи и фактот дека грузиската територија е припоена кон руската, Грузија има многу мала над дека ќе успее да постигне нешто сама при обидот да спречи евентуален руски напад. На Грузија, едноставно, и недостасуваат и човечки и економски ресурси.
Но, ова не значи дека Грузија има намера да си седи мадро. Тбилиси знае дека вистинската безбедност може да дојде само со цврста посветеност кон членството во НАТО, а исто така знае и дека ова во моментов е политички нереално. Грузија гледа во Полска пример за тоа какви потези треба да влече за да се оттргне од советската ера и се труди колку што е можно повеќе да ги исполни одредбите од Акцискиот план за членство во НАТО, дури и9 без целосна поддршка од Алијансата или краткорочни изгледи за членство, во надеж дека политичките околности ќе се променат во иднина. Тбилиси се обидува да го употреби времето до тогаш за да ги намали можностите за приговори за нивните амбиции за членство врз техничка основа и да се осигури дека, ако дојде времето, ќе биде во можност да процесот за зачленување да го истера колку што е можно побргу и поглатко. Но, Грузија истовремено сака да ги подобри своите одбранбени капацитети. Иако не може да сопре организиран руски напад, сигурно може да биде многу повитална и подготвена за таквата евентуалност и да се обиде секоја агресивна акција на Москва да ја направи што е можно поскапа. Со други зборови, иако работењето на усогласување со принципите и барањата на НАТО е многу важно, примарната цел на Тбилиси е обезбедување на подобра одбрана на својата територија.
За оваа цел, Тбилиси до сега идентификуваше три клучни приоритети. Првиот е земјен радар со капацитет да набљудува преку хоризонтот, со што ќе добие подобро рано предупредување за руски воздушен напад. Но оддалеченоста е толку мала, што додека се детектира нападот, може да биде премногу доцна за издржана реакција. И иако Русите, наводно, имале слаби успеси при супресијата на противвоздушната одбрана во 2008 година, Грузија има многу ограничени одбранбени можности земја – воздух и ниту еден ефективен супериорен борбен авион. Мобилна противвоздушна одбрана со краток дострел исто така би била многу корисна за оваа земја.
Вториот приоритет се модерни противтенковски проектили и темелна обука за нивна употреба на истурени одбранбени позиции. Ако се постават како што треба во планинските региони на Грузија, овие проектили би можеле да се употребат за да се забави напредувањето на руските единици и да се води погерилски вид на одбрана, ако прекинот на огнот и странската интервенција се покажат како неефективни.
Третиот приоритет е многу поширок. Тој предвидува поправка на патиштата и физичката инфраструктура на југ од планинскиот венец Триалети, за во случај на избивање на непријателствата да се обезбедат алтернативни линии на комуникации северно од планините, бидејќи руските сили во Јужна Осетија најверојатно веднаш би го заземале коридорот исток – запад (железница, патишта, струја, енергенси). Овие планини не го попречуваат руското напредување кон границата со Ерменија (Русија чува уште 3.000 војници на територијата на Ерменија), кое би ја парализирало целата земја, но тоа е многу пообемен потфат, отколку едноставното заземање на инфраструктурата околу Гори,на само 30 километри од Цинвали, престолнината на Јужна Осетија.
Згора на тоа, Грузија мора да се грижи и за стратешки и за борбени комуникации. Исто како и физичката поврзаност со брегот, Тбилиси мора да ја подобри поврзаноста преку оптички влакна , за Русите да не можат да го попречи Тбилиси да бара помош од светот за прекин на каков и да е конфликт со Русија. Исто така, Тбилиси и грузиската армија мора да обезбедат адекватен хардвер и да осмислат решенија за да може грузиската влада да комуницира со својата армија, а армијата да може да комуницира внатре со своите единици во случај државата да биде поделена на два дела. Ова би требало да вклучува цел спектар на комуникациска опрема. Но останува основниот проблем: Москва е во состојба да ги открива и прекине оптичките комуникациски системи, па дури и шифрираната радио – комуникација на бојното поле може да биде попречена.
Проблемите тука не завршуваат. Грузија мора од некаде да ја набави таа опрема. Нејзините четири традиционални добавувачи: Казахстан, Украина, Израел и Чешката република, се под страшен притисок на Русија да престанат да и продаваат воена опрема на Грузија и сите четири држави до сега попуштија под притисокот. За сите овие земји, малите суми на пари кои ќе ги добиеја од Грузија не можеа да надоместат за ризикот од предизвикувањето на рускиот бес.
Логичниот партнер на кого би требало да му се обрати се САД, но, како што беше изјавено во текот на посетата на Медведев на Вашингтон и посетата на Клинтон на Грузија, Американците и натаму немаат волја да прифатат поголеми зделки за продажба на воен хардвер на Грузија кои би ја налутиле Москва. Друга модерна опрема не само што би можела да излезе многу поскапа, туку би била и покомплицирана и потешка за одржување отколку што посакува Тбилиси. Акутно свесна за можноста повторно да биде оставена на цедило на сред конфликт, Грузија не сака да стане зависна од опрема која нема да може да ја користи и одржува независно од други држави.
Целите и приоритетите на Грузија за подобрување на нејзиниот одбранбен капацитет се јасни, но останува нејасно дали Грузијците ќе бидат во можност да ги остварат овие приоритети подобро отколку нивните неуспешни амбиции за членство во НАТО. Геополитичките предизвици кои се исправени пред Тбилиси се вџашувачки и без оглед на тоа дали САД руското воено присуство во грузиските сецесионистички региони Абхазија и Јужна Осетија го нарекува „окупација“ , сега не е време Тбилиси да очекува којзнае каква помош од Вашингтон. /крај/ сс
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
(Видео) Трамп: Путин не беше задоволен што дојде во САД, тоа беше неговата голема отстапка, му благодарам

Американскиот претседател Доналд Трамп денес на прес-конференцијата во Белата куќа изјави дека рускиот лидер Владимир Путин не е задоволен што доаѓа во САД, но дека потегот е голема отстапка. „Путин не беше задоволен што дојде во САД. Тоа беше голема отстапка и му се заблагодарувам за тоа“, рече Трамп.
Тој додаде дека ги продолжил разговорите со рускиот претседател по состанокот во Алјаска.
President Trump:
Putin wasn't happy about coming to the United States. That was a big concession, and I appreciate the fact that he did. pic.twitter.com/OGD1LG8aVV
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) August 25, 2025
„Да, сум го направил тоа“, одговори тој кога новинарите го прашаа дали повторно го контактирал Путин.
„Секој разговор со него е добар разговор. А потоа, за жал, бомба паѓа врз Киев или некаде на друго место и многу се лутам“, рече Трамп.
Потпретседателот на САД, Џ.Д. Венс, вчера изјави дека Русија направила „значајни отстапки“ кон евентуален мировен договор.
„Тие препознаа дека нема да можат да инсталираат марионетски режим во Киев“, рече Венс во емисијата „Meet the Press“ на NBC. Тој додаде дека Москва, исто така, ја прифатила идејата за безбедносни гаранции за Украина од идна агресија.
И покрај ова, извори минатата недела за Ројтерс изјавиле дека Путин сè уште бара Украина да го предаде целиот Донбас, да се откаже од членството во НАТО, да остане неутрална и да не дозволи западни трупи да бидат распоредени на нејзина територија, во замена за прекин на офанзивата. Рускиот министер за надворешни работи Сергеј Лавров рече дека безбедносните гаранции треба да бидат надгледувани од група земји, вклучувајќи ги и постојаните членки на Советот за безбедност на ОН.
Минатиот петок, по разговорите со Путин во Алјаска и самитот во Белата куќа со Зеленски и европските лидери, Трамп се закани со нови санкции против Русија ако не се постигне напредок во рок од две недели.
„Тој се обидува јасно да стави до знаење дека Русија може да се врати во светската економија ако го запре убивањето, но ќе продолжи да биде изолирана ако не го стори тоа“, рече Венс.
Потпретседателот ја наведе како пример неодамнешната одлука на Трамп да воведе дополнителни тарифи од 25 проценти на индиските стоки за купување руска нафта, истакнувајќи дека тоа е модел на економска моќ што може да се користи и против Москва.
Фото: принтскрин
Свет
Макрон: Израелските напади врз болница во Газа не можат да се толерираат

Францускиот претседател Емануел Макрон денес изјави дека израелските напади врз болница во Газа, кои предизвикаа смрт на цивили и новинари, се неприфатливи.
Макрон напиша на платформа X дека цивилите и новинарите мора да бидат заштитени во сите околности.
„Медиумите мора да можат слободно и независно да ја извршуваат својата мисија да известуваат за конфликти“, рече Макрон, повикувајќи го Израел да го почитува меѓународното право.
Тој истакна дека целта е да се постигне траен прекин на огнот во Појасот Газа, ослободување на сите преостанати заложници што ги држи Хамас и разоружување на таа палестинска милитантна група, како и испорака на хуманитарна помош во Газа.
Палестинските здравствени претставници објавија дека најмалку 20 лица се убиени во израелскиот напад врз болницата Насер, вклучувајќи пет новинари, спасувачи и здравствени работници, пренесува Танјуг.
Фото: принтскрин
Свет
Сакс: Европа треба да ги нормализира односите со Русија

Европските земји треба да ги нормализираат односите со Русија, што е во согласност со нивните национални интереси, изјави Џефри Сакс, директор на Центарот за одржлив развој на Универзитетот Колумбија во Њујорк.
„Ѝ реков на Европа: обединете се дипломатски и водете нормална дипломатија со Русија. Разговарајте, преговарајте и не зависете од САД, кои имаат сосема различни интереси, во овој поглед“, рече Сакс во интервју за „Хиндустан Тајмс“.
Сакс истакна дека Европа, особено Германија, има успешно искуство во економските односи со Русија.
„По 1991 година, Русија ја снабдуваше Германија со јаглеводороди, што му овозможи на Берлин да ја изгради својата тешка индустрија. Сепак, германската енергија повеќе не е во предност“, рече Сакс.
Според него, постојат бројни причини за европската политика на конфликт со Москва, од кои главната е што САД активно манипулираа со политичката средина во Европа со децении и сакаа да ја ограничат соработката на европските земји со Русија.
„Вториот фактор е моменталната русофобија. Сите мислат дека Русија ќе ја нападне Европа, што е најапсурдна идеја“, вели Сакс.
Тој додаде дека ваквите загрижености само ја зголемуваат зависноста на европските земји од американската воена помош.
Претседателот на Финска, Александар Стуб, претходно изјави дека во Европа се водат преговори за потенцијално продолжување на комуникацијата со Русија.
Унгарскиот премиер Виктор Орбан ги покани лидерите на европските земји, првенствено Германија и Франција, да одржат самит со Русија.
Министерот за надворешни работи на Шпанија, Хозе Мануел Албарес, призна дека Европа ја разбира потребата од обновување на односите со Москва.
Фото: принтскрин