Свет
МЕПСО не му платил на ЕЛЕМ 27 милиони евра за испорачана струја

Додека ЕЛЕМ бара пари од МЕПСО, тие ја префрлаат вината кај "Дистрибуција", од каде што тврдат дека редовно ги намируваат обврските спрема МЕПСО
Хаотични финансиски обврски меѓу ЕЛЕМ, МЕПСО и "Дистрибуција"
Додека ЕЛЕМ бара пари од МЕПСО, тие ја префрлаат вината кај "Дистрибуција", од каде што тврдат дека редовно ги намируваат обврските спрема МЕПСО
МАЈА ТОМИЌ
ЕЛЕМ, ,,Електрани на Македонија", во кој спаѓаат големите хидро и термокапацитети за производство на струја, освен ТЕЦ "Неготино", побаруваат од МЕПСО, Македонски електропреносен систем оператор, фантастични 27 милиони евра за струјата која ЕЛЕМ му ја испорачала на МЕПСО во последните три месеци. Доколку продолжи ваквата тенденција, за кусо време може да се доведе во прашање работењето на ЕЛЕМ, кој, пак поради кусок на пари има неплатени обврски спрема своите деловни партнери. Според официјалните бројки од ЕЛЕМ, по поделбата на некогашното ЕСМ на три посебни компании, ЕЛЕМ МЕПСО и "Дистрибуција", од септември 2005 година па сў досега, само за септември е намирен целосно долгот за испорачана струја, но не и за октомври, ноември и декември 2005 година. Така, до вчерашниот датум, МЕПСО му должи на ЕЛЕМ една милијарда и седумстотини милиони денари, или околу 27 милиони евра.
Според портпаролот на ЕЛЕМ, Бране Стефановски, лани во октомври, од вкупната сума за испорачна струја, МЕПСО му платил на ЕЛЕМ само 44 отсто или 366 милиони денари, а неплатени останале 461 милион денари, додека за ноември и декември долгот останал целосно неплатен. " Бидејќи ЕЛЕМ има високи побарувања од МЕПСО, не е во состојба да ги намирува тековните обврски спрема своите деловни партнери, со што пак може да се доведе во прашање работењето и стабилноста на енергетскиот систем. На пример, РЕК "Битола", најголемиот производител на струја, веќе има неплатени обврски од 400 милиони денари, поради тоа што ЕЛЕМ не може да му исплати пари. Досега испративме неколку писма до МЕПСО во кои бараме да се намири долгот, но без резултат", вели Стефановски.
Во МЕПСО велат дека се тие непрофитно друштво што нема причина да ги задржува парите кај себе. Според Законот за енергетика, МЕПСО има обврска да ја откупува целата струја од домашно производство и потоа да ја испорачува на "Дистрибуција" , преку која потоа се снабдуваат со струја сите потрошувачи. Затоа што сў уште не е формирана банка за порамнување на целиот прилив и одлив на пари, досегашната заемна соработка меѓу трите друштва се базира на меѓусебни деловни договори. Покрај тоа, на 25 декември 2005 година е формирана и координативна група од финансиските директори на МЕПСО, ЕЛЕМ и на "Дистрибуција", која ќе врши дневно усогласување на приливот и на одливот на средствата.
"Проблемот е во недостигот од пари. Ние прво треба да ги собереме парите од "Дистрибуција" за да можеме потоа да му платиме на ЕЛЕМ. Ако не сме го правеле тоа редовно, тоа значи дека нам "Дистрибуција" не ни платила и проблемот е кај нив. Не треба да се занемари и фактот дека МЕПСО врши и увоз на струја, за што неодамна се платија големи пари, бидејќи Македонија увезува околу 40 отсто од вкупните потреби на струја. Ние не сме профитно, туку сме државно друштво и немаме никакви причини да ги задржуваме парите за себе" , велат во МЕПСО. Постои долг спрема ЕЛЕМ за испорачана струја, но тој во никој случај не е толку висок како што прикажуваат во ЕЛЕМ, велат во МЕПСО, не сакајќи да прецизираат за колкав долг станува збор.
Во АД ЕСМ "Дистрибуција" демантираат дека не му плаќаат редовно на МЕПСО. "Плаќањето на преземената струја се наплатува тековно и сосема редовно, плус се плаќаат некои кредитни обврски кои "Дистрибуција" ги презема со поделбата на ЕСМ. Меѓу нив спаѓа првата рата кон Кинеската банка во износ од 400 милиони денари, како и една рата кон ЕБОР од 56 милиони денари" – вели Ленче Карпузовка, портпарол во "Дистрибуција".
Енергетските експерти коментираат дека хаосот околу наплатата меѓу трите компании ќе се избегнеше доколку на време профункционираше банката за порамнување, која според Законот, требаше да се формира лани во октомври, веднаш по поделбата на ЕСМ на три посебни субјекта, а таа улога му е препуштена на МЕПСО. Преку таа банка автоматски би одел целиот дневен прилив на средства од наплатената електрична енергија од сите три друштва и одливот, а на крајот на денот сите сметки треба да се на нула. Постојат многу нејаснотии како таа банка би функционирала на домашниот пазар, дотолку повеќе што нема европски модел или искуство што би можело да се употреби, ниту домашни експерти кои се подготвени да ја преземат таа улога, велат во МЕПСО. Владиниот консултант Мајнел банка досега презентира теоретски искуства од САД, кои се целосно неприменливи за Македонија. Токму затоа МЕПСО на крајот на декември 2005 година официјално побара од домашната клириншка куќа КИБС да отвори жиро-сметка во име на МЕПСО и да ја врши привремено улогата на банка на порамнување, но од КИБС нема сў уште никаков одговор.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
LG подготвува решенија за ладење на центри за податоци за вештачка интелигенција во Саудиска Арабија

Јужнокорејската компанија LG Electronics објави дека потпишала договор со инженерската фирма DATAVOLT за развој на решение за ладење за нов центар за податоци за вештачка интелигенција во Саудиска Арабија.
Центарот за податоци ќе биде изграден во Оксагон, индустрискиот центар на амбициозниот проект Saudi NEOM City.
Според меморандумот за разбирање, LG ќе испорачува технологии за термичко управување, вклучувајќи големи „ладилници“ и системи за дистрибуција на течноста за ладење.
Јужнокорејската компанија забележува дека партнерството е усогласено со пошироката стратегија „One LG Solution“, која ја користи експертизата од сите подружници на LG Group и отвора врата за соработка со LG Energy Solution за системи за батерии и LG CNS за дизајн, изградба и работење на центри за податоци.
DATAVOLT е со седиште во Саудиска Арабија и се фокусира на изградба на масивни центри за податоци напојувани од обновлива енергија и алтернативни горива. Се очекува центарот за податоци со вештачка интелигенција во Оксагон да биде меѓу најголемите и најсофистицираните во Саудиска Арабија.
Коментирајќи го договорот со DATAVOLT, извршниот директор на LG Electronics, Вилијам Чо, го истакна „огромниот потенцијал на Блискиот Исток и Африка“.
Блискиот Исток нуди богатство од деловни можности за владите и компаниите благодарение на реструктуирањето на индустријата и големите проекти за развој, додаде Чо.
фото: принтскрин
Свет
(Видео) Воз удри во автобус во Мексико Сити, најмалку осум мртви: објавена е снимка

Воз се судри со двокатен автобус северозападно од Мексико Сити рано наутро во понеделник по локално време, при што загинаа најмалку осум лица, а 45 се повредени, соопштија властите.
Агенцијата за цивилна заштита на државата Мексико на Икс соопшти дека службите за итни случаи сè уште се на местото на несреќата во индустриска зона.
Не се објавени детали за тоа како се случила несреќата.
MEXICO CITY (AP) — A train slammed into a double-deck bus northwest of Mexico City early Monday, killing at least eight people and injuring 45, authorities said. pic.twitter.com/uJ0sJRLqRq
— AZ Intel (@AZ_Intel_) September 8, 2025
Снимката од безбедносните камери од железничката несреќа се појави на социјалните мрежи.
фото: принтскрин
Европа
Ќе се обидеме сами да произведеме патнички авион со широк труп, велат Русите

Русија планира да развие сопствен патнички авион со широк труп, бидејќи плановите за заедничко производство со Кина сè уште не се спроведени, изјави шефот на Ростек, Сергеј Чемезов.
„Кинезите одлучија дека засега ќе го произведуваат сами. Ќе се обидеме и ние да произведуваме наш сопствен авион. Откако ќе го произведеме моторот PD-35, ќе изградиме наш сопствен авион со широк труп“, им рече Чемезов на новинарите во Самара.
Русија и Кина разговараа за заедничкиот развој на руско-кинескиот широкотрупен патнички авион CR929 и во 2014 година потпишаа договор за соработка. Основана е Кинеско-руската меѓународна корпорација за комерцијални авиони (CRAIC), која стана главен оператор на проектот.
Комерцијалните испораки требаше да започнат по 2025 година, но пандемијата на Ковид ги принуди партнерите да го одложат рокот за 2028 или 2029 година. Нова пречка беа западните санкции врз Русија, кои го променија форматот на соработка. Кина го презеде проектот, а Русија стана договорен производител само на одредени делови од авионот.
„Го променивме форматот на учество во проектот, па затоа се потребни соодветни промени и во меѓувладините документи. Со други зборови, приближно како во проектот за хеликоптери, односот ги вклучува клиентот и подизведувачот“, објасни првиот вицепремиер на Русија Денис Мантуров пред новинарите во мај 2024 година.
фото: принтскрин