Свет
Во Балетот владее страв

Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
КАТЕРИНА КИПРОВСКА – ПРИМАБАЛЕРИНА
Со Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет се приватизира, а атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира
*Во моментов во Балетот се подготвува "Ромео и Јулија". Вие веќе еднаш бевте Јулија, дали сте и сега во поделбата?
– Да, во поделба сум. Но, за жал, нема да играм. Актуелното раководство на Балетот, од причини кои не се професионални и уметнички туку поинакви, одлучи целиот ансамбл да се подготвува заедно, а јас поединечно и сама. Сето време работев без партнер, иако требаше да ја толкувам главната улога. Тој факт нека му служи на чест на раководството, особено што јас сум единствената активна првенка во Македонија која ја има одиграно оваа улога. Згора на тоа, јас ја работев со кореографот Хазарос Сурмеан пред седум години кога се поставуваше претставата, што значи дека најмногу ја познавам улогата.
*Која е основната причина што нема да играте: кадровска политика, недостиг на партнер или нешто трето?
– За жал, по заминувањето на првенецот Василиј Чичијашвили, не само јас туку и други солистки од Балетот се оставени без партнер. Постојаното канење на гости, всушност, е само за една балерина, но така не се води репертоар и репертоарска политика. Инаку, заминувањето на Чичијашвили го чувствувам и како лична загуба, бидејќи во изминатите четири години ми беше постојан партнер. Заедно го одигравме целиот репертоар, а со успех ја претставуваме повеќепати Македонија и во странство. Тој беше миленик на нашата публика. Но болна вистина е дека тој не замина туку беше избркан, па дури и депортиран од Македонија. Не сакам да помислам, но сепак се сомневам дека тоа е направено од завист, од оние на кои им пречеа неговиот квалитет и успех кај публиката и критиката. Кога сето оваа лакрдија ја спроведуваше раководството во Балетот, а за жал и со поддршка на Министерството за култура, очекував дека некои вработени во Балетот, кои имаат посредно влијание во политиката, тоа ќе го спречат. Се чини дека се случи токму спротивното, тие да бидат главните организатори на неговото депортирање. Токму на тој начин, оние што требаа да се грижат за Македонскиот балет, практично го уназадија. Со тој потег му овозможија на Загрепскиот балет да добие еден врвен уметник, а Македонија да остане културно многу посиромашна. Впрочем, сиот тој срамен случај и нанесе штета и го извалка образот на нашата култура, па и на сета земја.
* Дали во ансамблот можеби имаше некакви реакции за то случај.
– Не, чудно, но немаше.
* Зошто?
-Од едноставна причина: во Балетот, во сиот ансамбл е внесен страв. Тоа се чувствува во контактите со луѓето, се чувствува во воздухот.
*На кој начин?
– Со директни и индиректни притисоци однатре и однадвор.
* Во смисла на квалитет, каква е моменталната состојбата во Балетот?
– За состојбата говори фактот што веќе го споменав. Балетот е доведен во ситуација кога без постојани гостувања на странски уметници, не може да го одржува репертоарот. Имаме само еден маж првенец – Горан Божинов. Со него соработувам 17 години и го почитувам, но нему годините веќе не му дозволуваат самиот да го носи целиот репертоар. Исто така, мислам дека и атмосферата, од уметнички аспект, се повеќе се политизира, за што нема никаква потреба. Не сакам ниту да ги коментирам најавите дека во МОБ ќе гостуваат кореографи од хип-хоп сцената во Америка. Ако идејата алтернатива на класичната балетска уметност да бидат кореографи од шоу-бизнисот, тогаш е јасно каде се движи Балетот, а и нашата култура. Што се однесува до најавите за редефинирање на репертоарот, повеќе од очигледно е дека тоа не се случува. Костурот на репертоарот и натаму се претстави кои се поставени во изминативе 2-3 години. Ова се однесува и на големата и на малата сцена.
*Сегашното раководство ве обвини како ексдиректори за оставени долгови и нереализирана програма. Коментар?
– За финансиските аспекти на работењето, јас, како поранешен уметнички директор на Балетот, не можам да коментирам. Но знам дека оставивме помалку долгови отколку што наследивме. За уметничките и програмски остварувања подобро од мене ќе говори фактот што во 2006 година за прв пат Балетот ја доби највисоката државна награда "11 Октомври". Не верувам дека државата и одборот немале точна процена за тоа што постигнал Балетот, но веднаш по донесувањето на одлуката за наградата, јас бев разрешена како директор од новите власти во МОБ. За жал, и тоа говори за цената на успехот која некогаш треба да се плати.
* Балетот неодамна доби уште една награда "Златна бубамара".
– Ако таа награда е критериум за една национална институција од областа на уметноста, тогаш коментар не е потребен.
*Што мислите за вечниот проблем со недостиг на балетски кадар?
– За да може една национална установа, каква што е Балетот, да го одржува квалитетот на репертоарот и високите уметнички стандарди на т.н. железен репертоар, нужно е да ги има сите неопходни услови кои ги побаруваат кореографските и сценските стандарди.
Изминативе две години направивме еден исчекор со вработување на 5 нови балетски танчари, а многу членови на ансамблот се здобија со многу високо образовани и специјализации во странство. Би било добро таа политика да трае и натаму. Но, очигледно, и тенденциите се обратни, а дури и првенци се бркаат од Балетот.
*Се зборува дека во МОБ и особено во Балетот има директор во сенка. Што мислите?
– Мислам дека сте во право. Во Балетот раководат две личности од сенка, при што целиот репертоар и програма се приспособуваат за едната од нив. Имам чувство дека Националниот балет како да се приватизира и поради тоа трпат многумина.
*Последен пат пред публиката настапивте како Жизел. Дали сте задоволна?
– Задоволна сум од настапот. Улогата на Жизел е една од најтешките во балетската уметност. Тоа е критериум за успешност на една првенка. На мојата матична сцена во МОБ и на повеќе светски сцени ја имам одиграно повеќе од 35 пати. Жалам што во Македонија како да се одбегнува оваа улога, бидејќи таа подразбира исклучителна техничка и уметничка подготовка.
*Што друго имате на вашиот репертоар?
– Ги играм сите главни улоги кои во моментов се на репертоарот на нашиот балет – во "Есмералда", "Оревокршачка", "Танго" и, секако, во "Жизел". Дирекцијата на Балетот не ме стави само во поделбата во "Шехерезада" што сметам дека не беше професионален туку калкулантски чекор на тие што одлучуваат. Но за оваа улога воопшто и не жалам бидејќи целата претстава трае 30-ина минути, од кои вистинска балетска игра на главната женска улога е само 10 минути. А и тие си играат, како што ние професионално велиме, на полупрсти, без шпиц патики. Тоа и не е некој предизвик за балетско докажување.
*По сите овие улоги, што би било нов предизвик за вас?
– Има уште улоги од класиката, од железниот репертоар кои би сакала да ги одиграм, а кај нас не се поставени. Како одат работиве во Балетот, којзнае дали во догледно време ќе имам шанса нешто такво да заигра. Ете, во моментов ми беше предизвик повторно да ја подготвам Јулија. Работев напорно и тешко, бидејќи работев сама, но многу ми помогна репетиторот Јагода Сланева со која соработувам 17 години. Јулија е една прекрасна улога од класичниот балет која не била често на репертоарот на нашата сцена. А јас за неа добив прекрасни критики од балетските критичари. Иако нема да играм, сепак, како човек од Балетот, ме радува фактот што оваа претстава повторно ќе заживее на сцената, а со тоа на многумина за првпат ќе им се даде шанса да настапат во оваа претстава која изобилува со прекрасни танчарски и драмски елементи, специфични за Шекспир. Д.Стојановиќ
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Свет
Адвокат на Макрон: Парот ќе покаже на суд научни докази дека Брижит е жена

Францускиот претседател Емануел Макрон и неговата сопруга Брижит имаат намера да достават фотографски и научни докази до американскиот суд за да докажат дека првата дама е жена. Овој потег е дел од тужбата за клевета против десничарската американска инфлуенсерка Кандис Овенс, која ја промовираше теоријата дека Брижит Макрон е родена како маж, објави Би-Би-Си.
„Подготвени сме да направиме сè за да ја откриеме вистината“
Адвокатот на Макрон, Том Клер, изјави за подкастот „Fame Under Fire“ на Би-Би-Си дека тврдењата биле „неверојатно вознемирувачки“ за г-ѓа Макрон и „непријатни“ за францускиот претседател. „Не сакам да кажам дека го исфрлиле од рамнотежа. Но, како и секој што се обидува да ја балансира кариерата и семејниот живот, кога вашето семејство е нападнато, тоа ве исцрпува. Тој не е имун на тоа само затоа што е шеф на државата“, рече Клер.
Тој најави дека на суд ќе бидат презентирани „експертски сведоштва од научна природа“. Иако одби да даде детали, тој нагласи дека двојката е подготвена целосно да докаже дека обвинувањата се лажни. „Неверојатно е вознемирувачки да се помисли дека мора да се разоткриеш и да презентираш ваков вид докази. Тоа е процес низ кој таа ќе мора да помине на многу јавен начин, но е подготвена да го стори тоа. Таа е решена да направи сè што е потребно за да се среди ситуацијата“, додаде адвокатот.
На прашањето дали би доставила фотографии од бремената Брижит Макрон до судот, Клер потврди дека тие постојат и дека ќе бидат презентирани на суд. „Ако срамот и непријатноста што ги чувствува поради тоа што е толку отворена за ова е цената за да се спречи ова, таа е 100% подготвена да го понесе тој товар“, заклучи тој.
Кандис Овенс, поранешна колумнистка за конзервативниот „Дејли Вајр“ со милиони следбеници, постојано ја промовираше теоријата дека Брижит Макрон е трансродова. Во март 2024 година, таа рече дека е подготвена да го стави „целиот свој професионален углед“ на коцка поради тврдењето, пишуваат медиумите.
Фото: принтскрин
Свет
Кинескиот министер за одбрана вети поголеми напори за зачувување на светскиот мир

Кинескиот министер за одбрана Донг Џун денес на форумот Џијангшан што се одржува во Пекинг објави дека земјата ќе вложи поголеми напори за зачувување на светскиот мир.
„Во време полно со предизвици, соработката е најдобриот избор“, рече Донг на форумот, пренесува Синхуа.
Тој рече дека кинеската армија е подготвена да соработува со сите страни со цел да се зачува безбедноста со конкретни акции, да се подобри меѓусебната воена доверба и да се зајакне мултилатералната координација, пренесува Танјуг.
Донг рече дека кинеската војска е подготвена да соработува со сите страни во одбраната на суверената еднаквост, зачувувањето на повоениот меѓународен поредок, зајакнувањето на мултилатерализмот, заштитата на заедничките интереси и заедничкото унапредување на реформите за подобрување на глобалниот систем на управување.
Форумот „Одржување на меѓународниот поредок и промоција на мирен развој“ собира повеќе од 1.800 официјални претставници, научници и набљудувачи од повеќе од 100 земји, региони и меѓународни организации, а се одржува во Пекинг од 17 до 19 септември.
Фото: принтскрин
Свет
Сонцето се буди: НАСА регистрира неочекувано зголемена сончева активност

Сонцето, нашата ѕвезда, која обично е синоним за постојаност, неодамна покажува изненадувачко однесување што ја заинтригира научната заедница. Иако астрономите предвидоа уште во 2008 година дека влегува во фаза на релативна мирување, се чини дека Сонцето има други планови, пишува Futurism.
Нова студија на научници од НАСА, објавена во The Astrophysical Journal Letters, откри дека Сонцето ги надмина очекувањата и стана значително поактивно, регистрирајќи зголемување на бројот на сончеви дамки и соларни ерупции.
„Сите знаци укажуваа на тоа дека Сонцето влегува во продолжена фаза на ниска активност“, рече водечкиот автор на студијата и физичар на НАСА, Џејми Јасински. „Затоа беше изненадувачки да се види дека тој тренд се промени. Сонцето полека се буди.“
Од 1980-тите, научниците забележале постепено намалување на активноста на површината на Сонцето, кое кулминирало во 2008 година, кога била забележана „најниската сончева активност досега“. Врз основа на ова, било предвидено дека мирувањето ќе продолжи.
Сепак, како логорски оган што одеднаш оживува, Сонцето одеднаш го променило правецот. Во текот на следните неколку години, „различни параметри на плазмата и магнетното поле“ се зголемиле, а бројот на сончеви дамки ги надминал сите предвидувања.
Одамна е познато дека Сонцето поминува низ периодични циклуси на активност на секои 11 години. Во текот на овој период, познат како сончев циклус, активноста се зголемува до „сончев максимум“, а потоа се намалува до „сончев минимум“.
Овој 11-годишен период е дел од подолг, 22-годишен циклус, за време на кој магнетните полови на Сонцето ги менуваат местата.
Но, Сонцето поминува и низ многу подолги периоди на мирување, како оние забележани помеѓу 1645 и 1715 година и од 1790 до 1830 година, кога сончевите дамки речиси целосно исчезнаа. Со оглед на долгорочното затишје од 1980-тите, научниците очекуваа слично сценарио, но наместо тоа сме сведоци на повторно оживување на активноста.
„Навистина не знаеме зошто Сонцето поминало низ 40-годишен минимум почнувајќи од 1790 година“, рече Јасински. „Долгорочните трендови се многу помалку предвидливи и нешто што сè уште не го разбираме целосно“.
Зошто е ова важно за Земјата?
Зголемената сончева активност директно влијае на нашата планета. Може да ги наруши радиокомуникациите, да ги оптовари електричните мрежи и да ги наруши навигациските системи.
Во време на нова вселенска трка помеѓу Соединетите Американски Држави и Кина, следењето на сончевата активност е клучно за безбедноста на вселенските патувања. Неочекуваните сончеви услови можат да го оштетат вселенското летало и да го загрозат здравјето на астронаутите.
Надвор од практичните причини, постои и таа фундаментална човечка љубопитност. Сонцето е извор на живот на нашата планета и спречува Земјата да стане замрзната пустелија. Затоа, секоја загатка околу Сонцето поставува прашање од егзистенцијално значење.
фото: принтскрин