Филм
Канската Златна палма 2014-та за ‘Зимски сон' на Нури Билге Џејлан

Златната палма на еден од најпрестижните филмски фестивали во светот кој се одржува во Кан на францускиот Азурен брег за 2014 година ја освои турскиот филм „Зимски сон” на режисерот Нури Билге Џејлан, објавија во саботата навечер актерката Ума Турман и режисерот Квентин Тарантино.
Џејлан, чиј тричасовниот филм победи во конкуренција на 18 филмови во официјалната програма, а го истражува голем раскол меѓу турските моќници и сиромашните, забележа дека наградата пристигнала во време кога се прославуваат стоте години од турската кинематографија и ја посвети на „оние коишто изминатите години ги загубиле животите”, и додаде дека мисли на младите од својата земја.
Канскиот Гран при, што се смета условно како втора награда на фестивалот, ја освои филмот „Чудесија” (Le Meraviglie) на Алис Рорвакер, а за најдобар режисер е прогласен Бенет Милер со филмот „Ловец на лисици”(Foxcatcher).
Награда на жирито добија и „Мама” (Mommy) на Ксавиер Долан, филм за самохрана вдовица која се мачи во одгледувањето на синот и „Збогум на јазикот”(Adieu au language) на Жан-Лук Годар.
Русите Андреј Звјагинцев и Олег Мегин ја добија наградата за сценарио за филмот „Левијатан”.
Тимоти Спол е награден за најдобра главна машка улога во филмот „Господинот Тарнер”(Mr. Turner), британска биографска драма за уметникот Џ.М.В Тарнер. Џулиан Мур, пак, е најдобра актерка за сатиричната драма „Ѕвездена мапа”(Maps to the Stars) на Давид Кроненберг.
Малата Златна палма за најдобар краткометражен филм ја доби „Леиди „(Leidi) на колумбискиот режисер Симон Мес Сото.
Наградата Златна камера им е доделена на тројца француски режисери, Мари Амаѓукел, Клер Бурж и Самуел Теис за филмот „Девојки за забава”(Party Girls). Оваа награда вообичаено се доделува на млад режисер за прва долгометражен уметнички филм.
„Изборот беше извонредно разнолик, од класични филмови до радикални и оние кои проговоруваат за иднината на кинематографијата”, изјави членот на жирито, данскиот режисер Николас Виднинг Рефн.
Филмскиот критичар на американскиот магазин The Hollywood Reporter, Стјуард Кемп испрати текстуална порака дека „наградите не изненадија, отидоа на предвидливите места”.
Во долгата историја на Канскиот филмски фестивал, триумфот на „Зимски сон” е само вториот на некој турски филм кој ја освоил Златната палма. Првпат тоа им успеа во 1982 година на Јулмаз Гунеј и Сериф Гурен со филмот „Yol”.
Претседателката на канското жири, режисерката Џејн Кемпион, изјави дека должината на „Зимскиот сон” од три часа и 16 минути ја обесхрабрила, но и дека „филмот има толку прекрасен ритам што би издржала и некој час подолго”.
Иако е сместен во степите на Анадолија, атмосферата на филмот е речиси клаустрофобична, го прикажува богаташот и поранешниот глумец Ајдин, кого го толкува Халук Билгинер, кој со интелигенцијата и позицијата се служи за да ги малтретира своите потстанар, жената и сестрата.
Џејлан во текот на фестивалот постојано новинарите го прашуваа за рударската несреќа во Сома во која загинаа 301 рудар, како и за безредијата во Турција.
„Турција е земја со многу проблеми. Секој ден испливува некоја нова голема работа. За уметникот не недостигаат теми”, изјави за Reuters минатонеделната премиер на неговиот филм во Кан.
Пред две седмици со филмот „Грејс од Монако” (Grace of Monaco) беше отворен 67-от Кански филмски фестивал, но иако обожавателите го поздравија Никол Кидман и другите ѕвезди на црвениот тепих, критичарите останаа воздржани. Филмот инаку не беше во конкуренцијата за награди на фестивалот на кој годинава се појавија ѕвезди како Шерон Сотн, Ума Турман, Џон Траволта, Ева Лонгорија и Наоми Вотс./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Култура
(Видео) Tри филма што Скорсезе ги смета за врв на кинематографијата

Мартин Скорсезе, еден од највлијателните американски режисери, со децении ги поместува границите на филмскиот израз. Неговата филмографија опфаќа широк опсег на жанрови – од насилни урбани приказни до сложени љубовни драми и духовни дилеми.
Иако неговите понови филмови, како „Ирецот“ и „Тишината“, сè уште се препознатливи по нивната визуелна раскош и длабока анализа на ликови, многумина сè уште сметаат дека неговите најголеми дела потекнуваат од поранешниот период – со насловите „Таксист“, „Добри момци“ и „Разјарениот бик“.
Во текот на својата кариера Скорсезе често ги издвојуваше режисерите што го инспирираа, меѓу кои и Акира Куросава, Ингмар Бергман и Џон Форд. Сепак, еден особено го допре – јапонскиот режисер Кенџи Мизогучи, познат по класичните филмови, кои прикажуваат емоции преку поетски ритам и внимателно изработени слики.
Како негов омилен го наведува филмот на Мизогучи, „Приказни под месечината и дождот“ (Ugetsu monogatari) од 1953 година, кој ја следи приказната за амбициите, љубовта и за војната во 16 век.
„Овој филм имаше најголемо влијание врз мене. Има моменти во тој филм што ги гледав одново и одново и кои секојпат ми го одземаат здивот“, рече Скорсезе, пренесе магазинот „Фар аут“.
Иако „Приказни под месечината и дождот“ често се смета за ремек-дело, Скорсезе ја цени целата трилогија, која ги вклучува и „Животот на Охару“ (Saikaku ichidai onna) и „Саншо судијата“ (Sanshô dayû), а за која вели дека е врвот на светската кинематографија.
Работата на Мизогучи го отелотворува она што многумина го сакаат во јапонскиот филм – суптилност, емоции и елеганција. Неговото влијание може да се види и кај современите режисери, како Хироказу Коре-еда, кој го комбинира секојдневниот живот со длабоки емотивни слоеви. Восхитувањето на Скорсезе кон Мизогучи е уште еден доказ за неговата длабока поврзаност со филмската историја – и неговата непоколеблива почит кон мајсторите на визуелното раскажување приказни.
Култура
„Македокс“: Платформата „Некстас“ го носи документарниот филм во училница

Употреба на документарниот филм како едукативна алатка во формалното образование е силна мисија на Здружението за промоција на документаристиката „МакеДокс“. Оваа децениска посветеност резултира со бројни успеси, а новитет во едукативната програма на „МакеДокс“ е „Некстас“, платформата за наставници кои се стремат да поттикнат критичко размислување кај младите луѓе и се подготвени да иновираат со нови аудиовизуелни средства во наставата.
Во насока на претставување на платформата „Некстас“ пред професори од средните училишта во Скопје, во петок, 11 април, во просториите на „Јуроп хаус Скопје“, со почеток во 11:00 часот, „МакеДокс“ ќе одржи презентација и кратка обука проследена со дискусија. Свои обраќања ќе имаат Надица Таневска Јанева, социолог и професорка во СУГС „Георги Димитров“ – Скопје, и Сашо Алушевски од „МакеДокс“.
Настанот е од отворен тип, но пријавувањето за присуство на настанот е задолжително. Линк за пријавување: https://forms.gle/cpEnERjVx4etdAsm8
Оваа образовна платформа на наставниците и учениците им нуди бесплатен пристап до динамична дигитална средина која содржи обемна колекција на документарни филмови од целиот свет, придружени со помошни материјали во насока на наставните планови на речиси секој предмет во средното образование. „Некстас“ е достапна на неколку јазици, отсега и на македонски јазик, а користењето на оваа платформа како ново аудиовизуелно средство е одобрено од Бирото за развој на образованието и Министерството за образование и наука на РСМ.
„Некстас“ е партнерски проект на „Docs Barcelona“ (Шпанија), „DOK.fest Munich“ (Германија), „Thessaloniki Film Festival“ (Грција), „Indie Lisboa“ (Португалија), „Sottodiciotto Film Festival“ (Италија) и „МакеДокс“ (С Македонија), а проектот е поддржан од програмата „Креативна Европа“ – потпрограма Медиа.
„Некстас“ веќе ја користат над 10.000 наставници и професори ширум Европа. Линк до платформата: https://nextus.global/mk
Култура
„Бруталистот“ и „Емилија Перез“ доминираа на Златните глобуси – над 10 милиони луѓе го следеа емитувањето

Овогодинешната церемонија на доделување на Златните глобуси привлече повеќе од 10 милиони гледачи на телевизиските екрани, што е благ пораст на гледаноста во споредба со претходната година, изјавија во понеделникот продуцентите на настанот, на кој доминираа филмовите Бруталист и Емилија Перез во однос на наградите.
Зголемувањето на гледаноста на неделната гала во последниве години покажува благ нагорен тренд кога станува збор за интересот за слични настани, бидејќи Холивуд се обидува да се оддалечи од влијанието на штрајковите и пандемијата, а наградите Глобус постепено се опоравуваат од сопствените контроверзи и скандали.
Просечната бројка од 10,1 милиони гледачи кои го гледале шоуто е зголемување од 7 отсто во споредба со галата во 2024 година и значителен скок од едвај шест милиони гледачи една година порано.
Златните глобуси, холивудски филмски и телевизиски награди, кое некогаш беше второ по популарност по Оскарите, беше во криза во последниве години. Во 2022 година, гала настанот не се ни емитуваше. Поранешната телевизија Ен-Би-Си ја донесе ваквата одлука затоа што нејзиното раководство беше огорчено од недостатокот на различност и етички пропусти на групата новинари кои претходно ги организираа наградите.
Церемонијата на доделување на престижните награди беше повторно лансирана минатата година под нов приватен сопственик, а беше емитувана на „Си-Би-Ес“ во неделата навечер. Исто така, вреди да се напомене дека наградите им беа доделени на холивудските ѕвезди од А-листата во блескавата сала за бал во Беверли Хилс. На овогодинешните награди доминираа мјузиклот Емилија Перез и епската имигрантска драма Бруталист.
Мексиканскиот филм Емилија Перез на францускиот режисер Жак Аудиар освои четири награди, вклучително и за најдобра комедија или мјузикл, додека „Бруталистот“ беше прогласен за најдобра драма, а наградата за најдобар актер му припадна на главниот лик на филмот Адриен Броди, кој го игра архитектот Ласло Тот, Евреин којшто го преживеал холокауст.