Економија
Синдикатите бараат задолжителен К-15
																								
												
												
											Сојузот на синдикатите на Македонија исплатата на регресот за годишен одмор ќе го бараат преку општите колективни договори, независно од тоа што се јавија дилеми дали исплатата на К-15 е предвидено во Законот за работни односи или не.
„Не може за едни да има а за други да нема исплата на регрес за годишен одмор или попозната како (К-15)“, изјави денеска Милан Живковиќ, портпарол на ССМ.Во изминативе четири години К-15 и новогодишни надоместоци земаат само дел од работниците од јавните сектор. Паричната висина на К-15 се движи од 10 до 13 илјади денари.Синдикатот денеска остро реагираше на неодамнешните изјави на министерот за труд и социјална политика Џељал Бајрами дека работниците воопшто не треба да чекаат исплата на К-15, бидејќи законот е укинат уште од 2005 година.„Ние најостро реагираме на тоа дека нема законска основа за исплата на овој паричен надоместок. Уште еднаш го потсетуваме Министерството дека со „Лекс Специјалис“ или со колективните договори можат да се утврдат правата за работниците од оние кои се пропишани во законот за работни односи“, рече Живковиќ.Расправата за исплата на К-15 почна откако дел медиуми објавија дека исплатата на регресот за годишен одмор е задолжителен и дека одредени книговодствени консалтинг друштва на своите семинари советувале исплата на К-15. По ова Бајрами излезе со изјава дека надомест на трошоци за годишен одмор не е утврдено со Законот за работни односи. Министерот Бајрами посочи оти во Законот за работни односи стои дека задолжителна е исплата на надоместок за службено патување, теренски додаток, користење приватен автомобил за службени патувања, одвоен живот од семејството, смрт на работникот, отпремнина при одење во пензија и јубилејни награди, а дека работодавачот може на свој трошок на вработените да им организира превоз до и од работното место и исхрана за време на работа.„Според став 3 на членот 113 со колективен договор може да се утврди само висината, основицата и рокот за пресметување и исплата на надоместоци утврдени со овој член, а во кои не спаѓа и надоместокот за регрес за годишен одмор, кој не е утврден како право. Од содржината на законската одредба не произлегува обврската за работодавачот да исплаќа ваков вид на надоместок“, објасни недамана Бајрами.Министерот смета дека бидејќи правото на регрес на годишен одмор не е загарантирано со закон, нелогично е да се очекува тоа да се направи со општите колективни договори.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
																	
																															Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
														Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
														Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
														Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

