Економија
Изменетиот Закон за денационализација на Уставен
Нова демократија ќе иницира Уставниот суд да ја преиспита уставноста на новите промени
Нова демократија ќе иницира Уставниот суд да ја преиспита уставноста на новите промени. Пратеничката Флора Кадриу смета дека заднината на измените на Законот за денационализација е да и се оневозможи на Исламската верска заедница да си ја врати локацијата на која порано била Бурмали џамијата, локација на која Владата планира да изгради градска куќа како дел од проектот „Скопје 2014“. Таа обвинува дека со новите одредби ќе и се одземе имотот на ИВЗ и во Старата чаршија како Капан-ан, Сули-ан, детскиот театар, Алаџа џамија, Араста џамија, Иса бег џамија и Безистен.
И За лидерот на СДСМ, Бранко Црвенковски, измените на Законот за денационализација не се добри. „Без разлика на реакциите на ИВЗ, сметам дека со предлозите, Владата ќе направи неправда кон многу други граѓани, приватни фирми и компании. Дотолку повеќе што на овој начин се обидува да ја држи под своја контрола сопственоста и употребата на земјиште“, изјави Црвенковски.
Опозицијата е убедена дека целта на денационализацијата е државата да ги врати имотите, а не да исплатува паричен надомест и за малку пари да купува туѓи имоти. Оттаму обвинија дека со измените Владата сака полесно и побрзо да го реализира проектот „Скопје 2014“. Притоа посочуваат на неколку спорни парцели, онаа на плоштадот на која е предвидено да се гради хотелот „Мериот“ и онаа што е во сопственост на Исламската верска заедница, на која ќе се гради новата Градска куќа.
„Законот е јасен, на имот што е предмет на денационализација не смеат да се вршат никакви градежни активности. Но, Владата проценила дека не ќе може да реализира дел од своите проекти и затоа понуди измени на Законот. Клучен е проектот „Скопје 2014“, бидејќи на јавноста и е познато дека местото каде што треба да се гради Градската куќа е предмет на денационализација. За да си ја олесни реализацијата на проектот, Владата предлага ако имотот има правна или фактичка пречка да не го враќа земјиштето, туку парично да ги обесштети сопствениците или да им додели друга локација„,вели пратеникот Марјанчо Николов од СДСМ.
Од владејачката партија потврдуваат дека измените се предлагаат за да се олесни изградбата на објектите што ги предвидела Владата, а кои се од општ интерес, но дека таквите измени немале никаква врска со проектот „Скопје 2014“. Според ВМРО-ДПМНЕ станува збор за полесно градење на автопатишта за да нема проблем како што се случи при изградбата на обиколницата на Скопје. Објаснувањата се дека мала парцела може да блокира цел проект. Во ВМРО-ДПМНЕ потврдуваат дека измените на Законот се предлагаат со цел да се олесни изградбата на објектите што ги предвидела Владата, а кои се од општ интерес.
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

