Економија
Данокот „Робин Худ“ се поизвесен во ЕУ

Откако Европската комисија (ЕК) го предложи воведувањето на данокот на финансиски трансакции, популарно наречен „Робин Худ“, оваа десет години стара идеја се чини се пореална, оценуваат европските медиуми.
Откако Европската комисија (ЕК) го предложи воведувањето на данокот на финансиски трансакции, популарно наречен „Робин Худ“, оваа десет години стара идеја која ја поддржуваат хуманитарните организации, еколозите, синдикатите, верските здруженија, па дури и некои од најбогатите луѓе, се чини се пореална, оценуваат европските медиуми.
„Сценарио од кое ни Холивуд не би се засрамил: една шака весели мажи и жени планира да ги заштити сиромашните со тоа што ќе им одземе на светските финансиски титани и ќе ги натера да си го платат својот дел. Во завршната сцена, (банката) Goldman Sachs станува добриот Самариќанин, кој произведува милијарди и ги решава светските проблеми“, објави во хумористичен тон британскиот The Guardian (левичарски весник).
Оваа замисла престана да биде утопија откако претседателот на ЕК, Хозе Мануел Баросо во средата предложи воведување на данок на финансиски трансакции, од кои годишно би се добиле 55 милијарди евра, од кои половината би завршиле во европскиот буџет, а остатокот би го поделиле државите – членки.
Според некои студии на кои се повикува францускиот весник Le Monde, данокот од 0,05 проценти би можел да собере дури и до 200 милијарди евра годишно. Брисел предложи 0,1 процент данок за трансакциите на берзите за акции и обврзници, а за останатите финансиски производи 0,01 процент, со што годишно би се добиел 55 милијарди евра.
Големо мнозинство на Европјани посакува финансискиот сектор да го понесе својот дел од товарот за кризата која токму тој сектор ја предизвика. Тоа го потврди и анкетата на белгискиот весник La Libre Belgique, спроведена на почетокот на јуни, пред да биде донесен предлог-буџетот на ЕУ за 2012 година, со кои се предвидуваат заштеди од 22 милијарди евра. За робинхудовскиот данок се изјасниле 78 проценти од испитаниците, повеќе отколку за даночењето на големите богатства (73 проценти).
Според Eurobarometar, данокот го поддржуваат повеќе од 61 процент од Европјаните, а го поддржуваат и 65 проценти од Британците, што значи дека јавноста не го дели мислењето на својата влада која е најголем противник на Европскиот данок на финансиски трансакции (European Financial Transaction Tax, ЕФТТ), заради стравот дека овој данок ќе му наштети на работењето на лондонскиот Сити.
Лондон за тоа „ќе треба да ја убеди Унијата што, како што се чини, ќе биде многу тешко. Британскиот став го делат и Шведска и Холандија“, пишува францускиот весник L’Express и додава: „Ако ЕК не испее да постигне согласност, можно е данокот да се применува само во еврозоната, како што неодамна предложија министрите за финансии на Германија и на Белгија, Волфганг Шобл и Дидие Рејндерс“.
За предлогот на ЕК допрва ќе се расправа, а ако биде прифатен може да се примени најрано од 2014 година. Меѓутоа, ЕФТТ, познат уште и како „Робиновиот данок“, би требало да се примени и на светско ниво, пишува The Guardian. Весникот потсетува дека кампањата за ЕФТТ,која пред 18 месеци започна во Британија, ја поддржаа 115 хуманитарни агенции, еколозите, синдикатите, верските здруженија. Но, на ланскиот самит на Г8 и на Г20 во Торонто таа идеја беше прогласена за „чудна“ и неспроведлива. Весникот додава дека денес и Меѓународниот монетарен фонд ја оценува идејата како „изводлива“, а би го плаќале главно најбогатите.
Соочени со глобалната финансиска криза, некои од најбогатите земји станаа гласни заговорници на данокот, а францускиот претседател Никола Саркози предложи тој да се искористи за помош на жртвите на природните катастрофи во светот.
Повеќе од илјада економисти,меѓу кои има и добитници на Нобеловата награда, ја повикаа Г20 на итна акција, а неодамна за ЕФТТ се изјасни и најбогатиот човек на светот, Бил Гејтс.
Британскиот актер Бил Наи, истакнат заговорник на Робиновиот данок, посети една од 132-те „банки за храна“ во западен Лондон, во кои сиромашните доаѓаат по прехранбените пакети, па згрозен од глетката изјави дека се чувствува како да живее во викторијанска Англија и дека денес таквите установи не би биле потребни кога банките би платиле за кризата која ја предизвикаа, напиша британскиот весник The Mirror.
Напредокот, сепак, ќе биде многу тежок, затоа што некои земји, како Британија, САД и Холандија се решителни да опстојат во одбраната на профитите на банките и на хеџ-фондовите, кои мораат да бидат на прво место, пред и над се друго. /крај/хина/сс/
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.