Економија
Грција останува во преговарите со кредиторите за намалување на расходите

Грција останува во преговорие со „тројката“ меѓународни кредитори (Европската комисија, Европската централна банка и Меѓународниот монетарен фонд) за намалување на расходите за 1,3 милијарди евра во 2012 година
Грција останува во преговорие со „тројката“ меѓународни кредитори (Европската комисија, Европската централна банка и Меѓународниот монетарен фонд) за намалување на расходите за 1,3 милијарди евра во 2012 година, јави во понеделникот доцна навечер Атинската новинска агенција повикувајќи се на извори блиски до преговорите.Грција се обидува да го избегне банкротот доколку го постигне договорот со „тројката“ за новиот пакет финансиска помош во висина од 130-милијарди евра , а со приватните кредитори држатели на нејзините државни обврзници за реструктуирање на грчкиот долг, кој би можел да достигне 70 отсто од номиналната вредност. Банките и инвестициските фондови кај себе држат повеќе од 200 милијарди евра од вкупниот грчки долг од 360 милијарди евра. Отписот на обврзниците мора да биде „доброволно“ од страна на кредиторите со цел да се избегне криза на глобалниот финансиски систем, но доволно големи за да и’ овозможи на Грција да го намали долгот на подолг рок. Претходно, коалициската влада вети дека ќе ги намали трошоците за тековната година на 1,5 отсто од БДП-то, или околу 3,3 до 3,5 милијарди евра со цел да се постигнат целите поставени за намалување на буџетскиот дефицит. Грција во минатото постојано ја избегнуваше прогрмата за намалување на дефицитот поради тоа што намалувањето на расходите ќе предизвика и пад на потрошувачката и како резултат на тоа, на даночните приходи.Според агенцијата, владата и претставниците на „тројката“ се согласиле да се намалат трошоците за здравствена заштита од 1,1 милијарди евра, истовремено со намалувањето на субвенциите за локалната самоуправа за 440 милиони евра, како и расходие за одбраната за 400 милиони евра. Другите ставки за намалување на расходите допрва треба да се утврдат.Владата во Атина претходно во понеделникот обајви дека ќе ги исполни и другите услови на кредиторите, што вклучува и отпуштање од работа на 15 илјади државни службеници во тековната година, намалувањето на минималната плата, а можеби и дел од фондовите за пензиско осигурување.Преговорите со доверителите, кои требаше да бидат завршени во неделата, баа одложени за неодреден период, а во меѓувреме официјални претставници на ЕУ се закануваат со банкрот на Грција, освен ако не се согласи да ги исполни барањата. Во петокот и саботата, разговорите беа стопирани откако лидерите на политичките партии кои ја формираат грчката коалициска влада, протестираа против одредени одредби од програмата за помош. Имено „тројката“ бара, меѓу другото, да се укинат исплатите на 13-та и 14-та плата, коишто ги добиваат работниците во приватниот сектор (за државни службеници, овие плати беа поригорозно скусени уште во 2010 година). Исто така, според кредитори, треба да се намали и висината на минималната плата, која изнесува 750 евра.
Покрај тоа, Грција ќе ја добиете новата кредитна линија само ако има намалување на буџетскиот дефицит од околу 2 отсто од БДП годишно, што многумина го сметаат за нереално. Во минатото, остриот пад на трошоците доведе до намалување на севкупната побарувачка и, следствено, намалување на даночните приходи на државата со последователно зголемување на дефицитот. Грција првично вети дека ќе го намали дефицитот во 2011 година да изнесува 10,6 отсто од БДП на 7,4 отсто од БДП, но реалната бројка би требало да биде на крајот, околу 9,5 отсто од БДП-то. Договорот мора да биде имплементиран до 20-ти март, кога Грција ќе мора да отплати 14,5 милијарди евра камати на нејзините државни обврзници. Притоа, договорот треба да биде постигнат во следните неколку дена, или технички сложената трансакција може да остане нереализирана поради недостигот од време./крај/рн/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.