Економија
Влада: Нови можности и нов квалитет во туристичката сфера

Владата ги усвои измените на законите за туристичка, и за угостителска дејност, со кои се внесуваат иновации во овие области се обезбедуваат нови можности и нов квалитет.
Ова во недела на прес конференција го соопшти владиниот портпарол Александар Ѓорѓиев, кој појасни дека измените се направени со цел зголемување на заштитата на правата на потрошувачите, подобра услуга, афирмација на традиционалната кујна, развој на руралниот туризам и повеќе вработувања во секторот туризам.
Владата одлучи да се прошири листата на угостителски објекти за исхрана со нов објект Национален ресторан-меана, за кој ќе биде издадена и посебна ознака.
За да добие ваква ознака, угостителскиот објект треба понудата на храна во листите за јадење да биде во обем од најмалку 70% домашни традиционални јадења, додека понудата на вино и други пијалоци треба да биде во обем од најмалку 80% домашни вина и други пијалоци. При надворешното и внатрешното уредување на угостителскиот објект, да се употребуваат мотиви од домашната традиционална култура, народни инструменти, носии, покуќнина-садови и сличноОблеката на персоналот треба да има апликации и мотиви од традицијата (везени кошули, или соодветни наметки со народни везови), а музиката која ќе се изведува во угостителскиот објект треба да биде изворна и чалгиска, со акустичен звук.
Второ, со Законот се утврдува постапката за задолжително ангажирање домашен туристички водич од страна на странски туроператор кој носи туристи во Република Македонија без посредство на домашен туроператор.
Имено, за странската туристичка агенција е предвидена обврска во рок од 24 часа, од часот на влегување во Република Македонија, да ангажира домашен туристички водич.
Угостителот каде се сместени овие туристи има обврска да и посочи на странската агенција за оваа обврска за ангажман на домашен туристички водич. Странскиот туроператор кој нема да постапи согласно оваа обврска предвидено е да плати глоба во износ од 2.000 до 4.000 евра за правното лице, додека за одговорното лице за организираната група туристи на самото место ќе му биде изречена глоба во износ од 1.000 до 2.000 евра.
„Со ова ќе се овозможи ангажман на нашите туристички работници и нов приход за нив, а ќе се зголеми и квалитетот на дејноста и понудата за странските туристи“, додава Ѓорѓиев.
Во насока на развој на руралниот туризам, за куќите, становите и собите за издавање на туристи, од страна на физичките лица во селските домаќинства во руралните средини, ќе се врши категоризација и ќе се издава посебна ознака.
За да се добие ознаката треба да се исполнат следниве критериуми:1)да се даваат услуги за издавање на соби и апартмани, чиј сопственик или носител на правото на користење е член на селското домаќинство, најмногу до 10 соби, односно 20 легла;2)при надворешното и внатрешното уредување на угостителскиот објект, да се употребуваат мотиви од традиционалната култура, народни инструменти, носии, покуќнина-садови и слично и3)топлите и ладни јадења, пијалоци и напитоци кои се послужуваат да бидат домашни и еколошки произведени, главно од сопствено производство, најмногу за 50 лица истовремено.
„Ова ќе овозможи поголема можност за аранжмани на странски гости, кои се заинтересирани за ваков туризам, а за чиј ангажман државата ќе преземе посебни мерки на промоција и зголемување на свесноста и атрактивноста за посета на овие места, како дел од туристичката понуда со што ќе се оствари нов приход за овие домаќинства“, појаснува владиниот портпарол.
Се воведуваат нови обврски кои значат средување на системот и заштита на потрошувачите и тоа:-за субјектот кој врши туристичка дејност има обврска да се пријави задолжително во регистарот на општината и кај ДПИ, и за тоа да го извести градоначалникот и Инспекторатот-за продажба на авио- билети туристичката агенција има обврска задолжително да има вработено лице со ИАТА сертификат и-за туристичката агенција се воведува обврска задолжително да ги истакне цените на туристичките аранжмани и поединечните услуги.
Доколку се случи ваков прекршок на само место ќе се изрече глоба во износ од 800 евра за правното лице, глоба во износ од 100 евра и на одговорното лице во правното лице и глоба во износ од 200 евра ќе му се изрече на самото место на трговец – поединец
Ќе се воведе подзаконски акт, со кој ќе се пропише постапката за легитимирање на малолетни лица во угостителски објект – кабаре и ноќен бар, од страна на угостителите. Ова ќе овозможи превенција од прекршување на законот и поголема заштита на малолетните лица.
„Со овие измени ќе се зголемат можностите, ќе се подобри квалитетот на туристичката понуда и нејзината разновидност, ќе се подобри системот и конкуренцијата и ќе се стимулира развојот на туризмот. Ќе бидат обезбедени и нови вработувања и можност за дополнителен приход на туристичките работници и капацитети“, рече Ѓорѓиев на деншната прес конференција. /крај/со/ст
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Ќе се олеснува кредитирањето при купување прв стан, вели Славески

Извршниот одбор на Народната банка усвои нова Одлука за макропрудентните мерки поврзани со макропрудентните инструменти за квалитетот на кредитната побарувачка од физичките лица. Со оваа одлука се регулираат основните показатели со кои се оценува кредитоспособноста на физичките лица, кога тие бараат кредити од банките и од штедилниците. Мерките ќе се применуваат од 1 декември 2025 година.
Гувернерот д-р Трајко Славески на конференцијата за печатот објасни дека со новата одлука се олеснува кредитирањето за купување или градење прво живеалиште, односно стан или куќа наменети за сопствено живеење. Но, имајќи ги предвид условите на пазарот на недвижности, особено во главниот град, што водат кон забрзан раст на цените на становите, поради што стануваат недостапни за помладите генерации, се врши и затегнување на условите за користење кредит за станбен објект којшто не претставува примарно живеалиште за кредитобарателите.
„За сите лица со нерешено станбено прашање, коишто навистина немаат стан/куќа на свое име каде што би живееле, а се очекува дека тоа ќе бидат претежно млади лица и млади брачни парови, со новата одлука се дозволува, без да се наруши пристапот на прудентност, тие да добијат станбен кредит и со учество од 10% од вкупната вредност на објектот за живеење. Наспроти ова, за сите останати случаи, минималното сопствено учество се зголемува од постојните 15% на 25% од вредноста на станот. Исто така, за корисниците на станбени кредити наменети за купување или градење прво живеалиште, ќе останат во важност досегашните лимити на показателот ДСТИ, коишто изнесуваат 55% за изложеноста во денари и 50% за изложеноста со валутна компонента. За сите останати баратели на кредити се предвидуваат пониски нивоа за овие показатели, и тоа од 50% за изложеноста во денари и 45% за изложеноста со валутна компонента.“
Имено, олеснувањето при купување прв стан се однесува на лицата коишто навистина немаат стан или куќа на свое име и планираат да купат или да изградат дом за сопствено живеење, за што треба да исполнат одредени критериуми, а се воспоставуваат соодветни механизми за проверка и следење, коишто се детално образложени во Одлуката.
„Промените во макропрудентните мерки имаат превентивен карактер и нивната цел е да нѐ заштитат сите нас од прекумерна задолженост, што може да се одрази понатаму на способноста за редовно отплаќање на обврските, како и на вкупната стабилност на финансискиот систем. Истовремено, со овие промени внимаваме да не „ги погодиме“ оние лица кои имаат потреба да го решат своето животно, станбено прашање, овозможувајќи им поповолни критериуми и полесен пристап до кредити, во однос на останатите корисници на кредити“, посочи гувернерот Славески.
Со ваквиот пристап, Народната банка се усогласува со практиката на голем број други централни банки во светот.
Економија
Трипуновски од Прилеп: Заложбата е на нашите полици да се продаваат македонски преработки од земјоделски производи

Денеска министерот за земјоделство, шумарство и водостопанство, Цветан Трипуновски, присуствуваше на манифестацијата организирана од Slow Food – Прилеп, која се реализираше со поддршка на Министерството.
„Интенцијата и заложбата на Министерството е преку финансирање на ваков вид настани да се промовираат домашните преработки на земјоделски производи, да се развие локалниот туризам и да се поддржат здруженијата кои постојат на ниво на државата”, истакна министерот Трипуновски.
Министерот објави дека финансиската поддршка кон сите здруженија е зголемена на 200.000 денари по корисник.
„Сточарите на овој настан можат да ги промовираат своите преработки. Кога зборуваме за сточарството, изминативе 15 месеци покажавме дека земјоделството е во фокусот на приоритетите и работењето на Владата”, додаде тој.
Министерот Трипуновски истакна дека оваа година поддршката за македонските сточари од Програмата за финансиска поддршка е зголемена за околу 50%.
„Сакаме на нашите полици да се продава македонско млеко и македонски преработки од земјоделски производи”, појасни министерот.
Економија
„Еуроимпекс“ прослави јубилеј од 35 години

Во средата на 10.9.2025 година, првата приватна македонска компанија со дејност од автомобилската индустрија „Еуроимпекс“, прослави јубилеј од 35 години успешно стопанисување. Свеченоста беше посветена на тимот вработени на компанијата, а забавата ќе остане долго да се зборува и да се памти…
„Еуроимпекс“ започнува со работа во 1990 година, кога во Македонија немаше ниту една приватна компанија за продажба на автомобили. Тие беа први. Семејството Воиновски. Започнуваат скромно со само тројца вработени, а денес се гордеат со компактен тим од 150 вработени во Скопје и Белград и застапуваат два сериозни автомобилски бренда на територија од 5 држави во регионот.
“Бележиме автомобилска традиција од 3 поколенија…. почнувајки од нашиот дедо, потоа нашиот татко, сега јас и брат ми, а веќе и следната, четврта генерација Воиновски е тука, подготвена да продолжи по истиот пат. Од тука потекнуваат и оние вистински семејни вредности кои се рефлектираат во целокупното работење, како кон клиентите така и кон нашиот тим.
Нашиот тим е компактен, постојан, кој секогаш се грижи за своите клиенти. Со таков пристап се градат нераскинливи врски помеѓу компанијата, клиентите и соработниците. Hие сите заедно – преку доверба, создаваме иднина. “ – изјави Кирил Воиновски, Генерален директор на „Еуроимпекс“.
„Еуроимпекс“ е првично позната по своето застапништво на еден од најпознатите автомобилски брендови – Peugeot во Македонија и регионот, но истовремено е и генерален увозник на брендовите: TotalEnergies, Milwaukee, Bahco, Irimo, се грижи за развојот на ловиштето Ниџе, а од 2020 година е генерален застапник и за германскиот блиц – Opel во Македонија, Србија, Косово, Албанија и Црна Гора.
„Горди сме на нашата 35 годишна традиција на раст и развој. Но, тука не застануваме. Чест ми е да најавам дека заедно со тимот на Еуроимпекс, работиме во насока на изградба на два нови репрезентативни деловни центари. Едниот во Скопје, другиот во Белград. Заедно целиме кон уште подобри 35 години!“ – – изјави Даниел Воиновски, Генерален директор на „Еуроимпекс“.
Ова беше еден од ретките настани обоени во кирилица. Гостите беа пречекани со лица во традиционални носии кои послужуваа македонски локум. Постоеше линк помеѓу минатото и иднината… Историски Peugeot возила блескаа крај црвениот килим, кои беа осветлени од најновите Peugeot и Opel модели, а по влезот во ресторанот беше искажано добредојде со шампањ и малини како симбол кој ги поведе гостите во иднината…
Гостите уживаа во македонска музика. Македонски шлагери ја преполнија просторијата со емоции. „За нас почнува живот“ и многу други, во изведба на Дина и The Ringtones. Нашата дива Калиопи, која воедно е и амбасадор на Peugeot брендот во Македонија, приреди маестрален настап, за време на кој гостите не стивнуваа од силни аплаузи и овации… Забавата продолжи на кирилица со Дина и The Ringtones, а гостите беа испратени со ракија и македонски домашен мед.
Ова не беше обична свеченост. Ова беше настан преполн со емоции, посветен на вредните колеги, соработниците и клиентите. Ова беше свеченост на која сопствениците и тимот на „Еуроимпекс“ покажаа како заеднички и тимски се гради и сака една компанија.
ПР