Економија
Инвестиции од преку милијарда евра со оттуѓување на градежно земјиште

За следниот период министерот за транспрт и врски Миле Јанакиески најави интензивно распишување на повеќе објави за електронско јавно наддавање за оттуѓување градежно неизградено земјиште во неколку општини во Македонија.
„Станува збор за триесетина локации кои согласно деталните урбанистички планови се наменети за изградба на хотелски комплекси, индустриски објекти, винарии, откупни центри и комерцијално-деловни згради“, рече Јанкиески.
На новинарско прашање зошто на дел од продадените земјишта сé уште не е почнато со изградба на објектите, Јанакиески рече дека најголем дел од локациите се продадени во 2011 година, а рокот за добивање дозвола за градење кој зависи од типот на градбата, трае помеѓу 9 и 12 месеци, така што голем број од тие продадени локации се во фаза на добивање градежни дозволи или во фаза на прибирање средства за почнување со градба.
„Генерално сум задоволен, но треба многу активно да го следиме процесот на изградба на овие објекти, доколку не ги почитуваат роковите одиме со казни, дали е тоа банкарска гаранција или, пак, со раскинување на договорот“, рече министерот за транспорт и врски Миле Јанакиески.
Министерството за транпсорт и врски направило анализа со која се покажа дека се реализирани голем број постапки за оттуѓување на неизградено градежно земјиште сопственост на Република Македонија, од што се овозможени инвестиции во износ од повеќе од милијарда евра
На овој начин овозможена е изградба на објекти во скопската општина Центар, потоа висококатниците во Општина Аеродром, трговски центар во истата општина, како и повеќе станбени згради на тоа подрачје, хотел, но и уште многу други.
Поточно, со досегашните инвестиции, на градежното оттуѓено земјиште, изградени се или се во фаза на градба објекти во вредност од 1.037.523.120 евра.
„Дел од овие инвестиции се веќе реализирани, односно изградени и нивната вредност е во износ од 91.250.000 евра, дел се во фаза на изградба со вкупна вредност од 539.929.000 евра, а дел од овие инвестиции е предвидено да бидат реализирани во следниот период и за овие вредноста е проценета на 406.344.120 евра“, рече министерот за транспорт и врски Миле Јанакиески.
Од 2007 година наваму, по спроведените јавни наддавања, склучени се 955 договори со инвеститори, а според анализираниот моментален статус на реализацијата на предвидените објекти, констатирано е дека веќе се изградени вкупно 142 објекти, односно 14,86 отсто од вкупниот број оттуѓени градежни парцели по пат на јавно наддавање.
Дополнително, 291 објект се во тек на изградба, што претставува 30,47 отсто. За 480 објекти, односно 50,26 отсто за кои се во тек и роковите не е почната градбата и истите или се во фаза на подготовка, или во фаза на почнување односно добивање одобрение за градење, а за 42 локации, односно 4,39 отсто раскинати се договорите заради непочитување на дадените рокови, односно услови согасно законските одредби и објавените јавни објави.
Тој потсети дека за стимулирање на понатамошниот развој на општините, Владата овозможи 80 отсто од средствата за оттуѓувањето, односно закупот на државното неизградено градежно земјиште да се слеваат во буџетот на самата општина во зависност од местоположбата во која се наоѓа предметното градежно земјиште.
Од јули минатата година е овозможено општините самостојно да го вршат управувањето со градежното земјиште кое е во сопственост на Република Македонија, а досега вкупно 39 општини се здобија со правото да оттуѓуваат и даваат под закуп неизградено градежно земјиште./крај/мф/бб
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Димитриеска-Кочоска: Законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка и зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем

Министерството за финансии презеде повеќе законски иницијативи за унапредување и зајакнување на регулаторната рамка со цел зголемување на довербата на граѓаните во финансискиот систем и градење силни банки, кои се силен партнер во спроведување на политиките на Владата за поддршка на домашната економија. Ова го наведува министерката за финансии Гордана Димитриеска-Кочоска во новото издание на Е-билтен на Македонската банкарска асоцијација, објавен во април 2025 година.
„Законот за решавање банки е најзначаен чекор во овој сегмент, со кој се создава нова регулаторна рамка која ќе овозможи навремена интервенција во кредитни институции со проблеми и предуслови за одржување на финансиската стабилност и довербата на јавноста во банкарскиот сектор, со истовремено избегнување на значително негативно влијание врз финансискиот систем преку обезбедување континуитет на клучните функции на банката. Односно, заштита на депонентите и клиентите“, пишува министерката.
Таа додава дека Законот, чија примена се очекува во последниот квартал од годината, пропишува правила, постапки и инструменти за решавање банка, овластувања на Народната банка како орган за решавање банки, како и активности по започнувањето на постапката за решавање банка и дека на овој начин ќе се обезбеди спречување на несолвентност и намалување на негативните последици врз финансискиот систем.
Според министерката со инструментите за ефективно решавање банки што ќе се воведат, ќе се гарантира избегнување на користење средства од даночните обврзници за спасување на овие институции. Тоа, наведува, значи дека употребата на државни инструменти е ограничена и ќе може да се активираат само во исклучителни околности, по исцрпување на сите други опции. Од друга страна, појаснува, со воспоставување на Фондот за решавање банки, Народната банка ќе биде надлежна за управување со постапките и средствата во случаи на финансиски проблеми.
Законот значи воспоставување пазарна дисциплина и доверба во банкарскиот сектор, како и усогласување со европските стандарди, што е значаен чекор напред во унапредување на регулаторната и супервизорската рамка во нашата земја.
Во текстот најавува дека дополнително зајакнување на финансиската стабилност и зајакнување на целокупниот финансиски систем заради зголемување на сигурноста на банкарскиот сектор се очекува и со законската инцијатива за нов закон за банките. Целта на новото законско решение е да се постигне зајакнување на капацитетот на банките за адекватно управување со ризиците поврзани со нивните активности, како и за апсорбирање на потенцијалните загуби што можат да настанат во деловното работење, чија имплементација дополнително ќе го подигне нивото на квалитетен капитал на банките и ќе ја зајакне супервизијата.
Димитриеска-Кочоска подвлекува дека во сите овие активности важна и за истакнување е улогата на Народната банка, како и зајакнувањето на нејзината независност, што се овозможува со последните измени и дополнувања на Законот за Народната банка.
Министерката во објавениот текст ја истакнува важноста на банкарскиот сектор во спроведување на економските политики на Влада, напоменувајќи ги активностите кои се одвиваат во реализација на обезбедените 250 милиони евра поволни кредити за домашните компании.
Економија
За првпат објавен Извештајот за спроведување на макропрудентната политика на Народната банка

Народната банка го објави за првпат Извештајот за спроведувањето на макропрудентната политика, со кој се овозможува транспарентен увид во карактеристиките на преземените макропрудентни мерки, начинот на нивното одредување, како и ефектите од нив. Преземените макропрудентни мерки беа насочени кон исполнувањето на посредните цели на макропрудентната политика за зајакнување на отпорноста на банкарскиот систем и ограничување на структурните системски слабости, а преку тоа и исполнување на крајната цел за одржување на финансиската стабилност.
Целта на мерките насочени кон кредитокорисниците, коишто се применуваат од средината на 2023 година, беше намалување на ризикот од прекумерно преземање ризици од стрaна на банките и од појава на преголема задолженост кај физичките лица при поолабавени кредитни услови и следствено, намалување на веројатноста за остварување на ризиците при неповолни промени во општите економски услови. Мерките се состоеја од јасни правила за тоа колку може да се задолжи едно лице без да се загрози неговата финансиска стабилност, поврзувајќи ја висината на кредитот со висината на доходот на физичкото лице или со вредноста на станбениот простор којшто е заложен како обезбедување. Воведувањето на овие мерки имаше главно превентивен карактер, нивниот интензитет главно се вклопуваше во применетите кредитни политики и практики на банките, но тие го пренесоа сигналот на Народната банка дека треба барем да се задржат применетите критериуми при новото кредитирање на физичките лица.
Другата група мерки целат кон зајакнување на капиталната сила на банките и нивниот капацитет за справување со потенцијалните негативни ефекти од остварувањето на ризиците, а се состојaт од воведување дополнителни капитални барања, познати како заштитни слоеви на капиталот. Во периодот по воведувањето на заштитните слоеви на капиталот ‒ заштитниот слој на капиталот за системски значајните банки и заштитниот слој за зачувување на капиталот во 2017 година и противцикличниот заштитен слој на капиталот во 2023 година ‒ нивото на капиталот на банките е значително зголемено при што стапката на адекватност на капиталот е поголема за речиси 4 процентни поени, достигнувајќи едно од највисоките нивоа во изминативе две децении.
Макропрудентната политика, како клучна алатка за одржување на финансиската стабилност, беше институционализирана со измените на Законот за банките во 2016 година, a надлежноста на Народната банка како макропрудентен орган беше дополнително зајакната со Законот за финансиска стабилност од 2022 година и со измените на Законот за Народната банка во 2024 година, што овозможи проширување на спектарот на примена на макропрудентните инструменти за целите на одржувањето на финансиската стабилност. Со редовна анализа и можност за приспособување на инструментите, Народната банка и натаму ќе спроведува макропрудентна политика со која ќе овозможи одржување на стабилноста и сигурноста на банкарски систем, што е најважната претпоставка за финансиска стабилност и долгорочен економски раст, се наведува во соопштението на Народната банка.
Извештајот е достапен на следнава врска
Економија
УЈП: Фискалните каси да имаат точни адресни податоци и редовно да се одржуваат во овластени сервисери

Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници кои вршат промет на добра и услуги со готовински плаќања дека се должни за секое работно место каде што се врши прометот да воведат и користат фискален систем на опрема, задолжително да издаваат фискална сметка за секој извршен промет и редовно да ги одржуваат и сервисираат фискалните апарати во овластен сервисен центар.
„Адресните податоци внесени во фискалниот систем треба да бидат точни и да соодветствуваат со локацијата каде што се користи фискалната каса. Даночниот обврзник кој го користи фискалниот систем во одреден деловен објект не смее да го пренесува, користи или отуѓува фискалниот апарат во друг објект без претходна пријава во Управата за јавни приходи преку овластен сервисен центар“, се наведува во соопштението.
Управата за јавни приходи ги потсетува даночните обврзници, корисници на фискална опрема дека секоја промена или одјава на фискалниот систем мора да биде одобрена од страна на Управата за јавни приходи.
Исто така даночните обврзници кои престануваат да го користат фискалниот систем, било поради прекин на дејност или набавка на нова опрема (нов фискален апарат), должни се стариот да го одјават преку овластен сервисен центар во Управата за јавни приходи.
УЈП апелира даночните обврзници да ги почитуваат одредбите од законот и да бидат даночно усогласени.