Економија
Македонија најмалку задолжена од земјите во регионот
Со долг од 32,7 отсто од бруто домашниот производ (БДП) Македонија е најмалку задолжена од државите во регионот, во кој според задолженоста предничат Хрватска и Србија.
Србија, има најголем долг во висина од 51,1 отсто од БДП-то, па следува Црна Гора со задолжувања од 48,1 проценти од БДП, а потроа се членките на Европската унија Словенија и Хрватска, со 47,4 отсто, односно 43,9, отсто, а пред Македонија со најмала задолженост од 32,7 отсто е Босна и Херцеговина со 34 проценти од бруто домашниот производ.
Во апсолутно бројки, пак, македонскиот долг е во износ од 2,2 милијарди евра е повторно претпоследно, пред Црна Гора којашто во пари е задолжена 1,64 милијарди евра. Најзадолжена земја во регионот е Хрватска со 27 милијарди евра, а следи Словенија со 16,8 милијарди, Србија со 14,6 и БиХ со 6,3 милијарди јавен долг, покажува истражувањето на турската агенција Anadolu објавено 27-ми септември.
Јавниот долг на Турција, според ова истражување, минатата година изнесувал 39,8 отсто од БДП-то. Меѓутоа се нагласува дека во последните десет години кредитните задолжувања на Анкара се намалени од 23,5 на 1,17 милијарди долари.
Во Европа, повеќето земји членки на еврозоната имаат значително поголем јавен долг отколку што е дозволено со критериумите на Европската унија. Така, најголем е јавниот долг на Грција кој изнесува 144,9 отсто од БДП, а следат Италија со 118,4, Белгија со 96,2 отсто, Ирска со 94,9 отсто, додека најголемата економија во Европа – Германија има јавен долг од 80 отсто од вредноста на нејзиниот БДП.
Меѓу најразвиените земји во светот, Јапонија има извонредно висок јавен долг кој изнесува околу 235 отсто од БДП-то, но долгот на земјата во најголем дел е внатрешен. Огромен јавен долг има и САД во износ од вкупно 12 билиони долари, односно над 1.200 милијарди долари. Јавниот долг на САД надминува 75 отсто на БДП-то на земјата, така што секој Американец во просек е задолжен со повеќе од 40 илјади долари.
Проблемот на високиот јавен долг досега најмалку влијаеше на државите со растечки економии кои имаат трговски суфицит. Така, Кина и Русија коишто долгорочно трупаат огромни надворешнотрговски вишоци и имаа голем девизни резерви, речиси и да немаат проблеми со јавните долгови. Според последните податоци, Русија има јавен долг од 13 отсто од БДП-то, а секој жител на оваа земја е задолжен просечно со малку повеќе од 1.250 долари. Јавниот долг на Кина, пак, изнесува 19 отсто од нејзиниот БДП./крај/мф/сн
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

