Економија
Македонија ќе биде вклучена во `Јужен тек` како крак
Македонија ќе биде вклучена во Јужен тек, но како крак, а не како транзит земја, потврди во вторник министерот за финансии и вицепремиер, Зоран Ставрески.
„Ние добивме од руската Влада предлог договор за да потпишеме меѓудржавен договор меѓу Русија и Македонија и тоа е најголемата потврда дали Русија планира да ја вклучи Македонија во Јужен тек. Ние дадовме одговор со наши предлози во однос на делови од тој договор. Штом на руска страна биде завршен и финализиран ќе биде предложен за конечно потпишување“, рече Ставрески, прашан зошто Македонија ја нема на мапата на Јужен тек, ни со испрекинати линии.
Според него, влезот на Јужен тек во Македонија е голем успех за земјата, која за идните генерации ќе донесе стабилност во испораката на гас за стопанството, како и на цената на гасот што ќе се плажа во иднина.
„Како што покажуваат анализите на `Газпром` Македонија ќе биде приклучена со крак и некои други земји на идентичен начин ќе бидат приклучени, што значи дека потоа треба да се определи кој е економски најисплатлив начин, тој крак да се изведе“, рече Ставрески.
Појасни дека експертите треба да одлучат дали е најисплатливо да биде паралелен на постоечкиот гасоводен систем, или да се искористи постоечкиот и да се прошири капацитетот преку Бугарија, или тоа да се направи преку Србија за да се обезбеди од друга страна дополнителен влез на гас во Македонија.
„Кога се гради гасовод, се гради за следните 50 години, не се гради за актуелната состојба. Во тие разговори со Газпром ние дадовме податоци за тоа кои се потенцијалните капацитети и стопански и енергетски капацитети и енергетски проекти кои ќе се градат во следниот период, со цел да се направи проценка колкава е потребната количина на гас во Македонија и во тој дел влегуваат и нови енергетски капацитети, но и приклучувањето на стопанството и граѓаните преку дистрибутивната мрежа“, рече Ставрески.
За тоа зошто Македонија не е транзит земја, Ставрески рече дека тоа е прашање за кое одлучуваат инвеститорите, односно Газпром.
„Тие го конципираат коридорот врз основа на најекономичното решение за нив за да се однесе гасот до Европа. Тоа што го избрале како решение е нивно, на кое ние не можеме да влијаеме. Тоа што можевме да го направиме беше сè за Македонија да не биде надвор од овој значаен транспортен коридор на гас и тоа го направивме успешно“, рече Ставрески.
Нашиот северен сосед Србија доби статус на транзит земја за гасоводот Јужен тек и очекува од тоа годишно да заработува 200 милиони евра и да вработи околу 2.000 луѓе./крај/со/бб
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

