Економија
Заврши самитот на ЕУ: Подлабоките реформи оставени за подоцна

Лидерите на Европската унија(ЕУ) во петок го завршија дводневниот самит во Брисел на кој ветија дека ќе продолжат со продлабочувањето на интеграциите во еврозоната, но конкретни одлуки по тоа прашање се оставени за подоцна.
Пред почетокот на самитот, ноќта меѓу среда и четврток, министрите за финансии на 27 земји членки, постигнаа историски договор за воспоставување на единствен надзор над банките во еврозоната, што е прв чекор во воспоставувањето на банкарска унија.
Единствениот надзорен механизам е предуслов за директна докапитализација на банките од Европскиот стабилизациски механизам(ЕСМ), траен фонд за спасување на членките на еврозоната. Директната докапитализација на банките од ЕСМ би овозможила прекин на папочната врска меѓу банките и државата, односно меѓу кризата на банките и должничката криза во државите, кои заради зачувување на финансискиот систем биле принудени да ги спасуваат банките, што одеше на товар на даночните обврзници и предизвика голем раст на јавните долгови.
Во фокусот на тој успех, се очекуваше лидерите да продолжат со амбициозни реформи во структурата на еврозоната, но засега тоа е одложено за периодот по парламентарните избори во Германија во есен 2013 година и по изборите за Европскиот парламент, што ќе се одржат во мај 2014 година.
Ова е шести и последен самит на ЕУ оваа година и беше замислен како самит на кој лидерите требаше да договорат генерален ремонт на Економската монетарна унија(ЕМУ), за да се отстранат недостатоците што должничката криза ги исфрли на површина.
На барање на шефовите на држави или влади на земјите членки, претседателот на Европскиот совет Херман Ван Ромпуј заедно со останатите челници на европските институции подготви извештај, во кој се изнесени два големи реформски предлози. Првиот предлог е земјите членки да потпишат билатерални договори со европските институции за спроведување на структурните реформи, а вториот е создавање на фискален капацитет на еврозоната.
Склучувањето на договорните аранжмани меѓу земјите членки и европските институции за спроведување на структурните реформи, а за возврат земјите би добиле сакана финансиска поддршка, според предлогот на Ван Ромпуј би требало да профункционира до крајот на 2014 година, а фискалниот капацитет, еден вид зачетник на посебниот буџет на еврозоната, по 2014 година.
Но, во заклучоците од самитот останаа „договорните аранжмани“, а изоставен е фискалниот капацитет и наместо него се споменува „механизмот на солидарност“ од кој би се поддржувале реформите во земјите членки. Германската канцеларка Ангела Меркел рече дека тој фонд на солидарноста нема да биде многу голем, „можеби 10,15 или 20 милијарди евра“.
Ван Ромпуј предложи фискалниот капацитет да има две функции – поттикнување на структурните реформи и подобрување на отпорноста на асиметрични шокови. Ван Ромпуј наведува дека фискалниот капацитет би можел да биде основен темел за издавање на заеднички обврзници, а притоа да не стане заеднички долг.
Но од заклучоците е исфрлен фондот за апсорбирање на шокови, кој го поддржуваат Франција и јужните членки на ЕУ. Исто е исфрлено барањето на италијанскиот премиер Марио Монти задолжувањата за финансирање на јавните инвестиции да не се смета како дефицит.
Францускиот претседател Франсоа Оланд и германската канцеларка Меркел се разликуваат во оценките за актуелниот момент на ЕУ.
„Европа излезе од периодот во кој беше под знак прашалник нејзината иднина и судбина“, рече по самитот Оланд, додека Меркел рече дека пред Унијата е тежок период во кој „не смее да се запре со реформите“.
Следната година челниците на ЕУ би требало да го договорат механизмот за санација на банките и заедничкиот систем за штедни депозити, што се следни чекори во воспоставувањето на банкарска унија. /крај/хн/ст
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.

Економија
Над 8 милијарди денари исплатени субвенции за земјоделците, рече Мицкоски

Премиерот, Христијан Мицкоски, одговарајќи на новинарско прашање поврзано со податокот за следење на состојбите во земјоделството во Македонија, соопштен од Државниот завод за статистика, изјави:
„Имаме двоцифрен раст на аутпутот, односно зголемување на цените кон откупувачите, коишто генерално оди за извоз, и би рекол незначителен 1,2 2 % зголемен импут во трошоците, во расходната страна на земјоделците. И тоа е веќе неколку месеци и тоа е одлично. Тоа е одличен параметар, тоа значи повеќе пари за инвестиции и повеќе пари за земјоделците.“, информираше премиерот.
Што се однесува до поддршката која ја дава оваа Влада за земјоделците, премиерот напомена дека изминатата година се дадени повеќе од 8 милијарди денари, пари за исплата на заостанати субвенции од 2021 година.
„Од 2021 плаќавме од 2021, 2022, 2023-та и 2024-та година, мислам дека е заокружена. Сега треба да се размислува за тековната година. Така што од 2021 година се плаќаат заостанати субвенции од 8,6 милијарди денари, од прилика.“, објасни Мицкоски.
Економија
Средба на гувернерот Славески со ММФ: Народната банка е професионална, независна и кредибилна институција

Претставниците на Меѓународниот монетарен фонд (ММФ) ја истакнаа улогата на Народната банка како професионална, независна и кредибилна институција, којашто со своето делување значително придонесува за зачувување на макроекономската и финансиската стабилност во земјава. Тие искажаа задоволство од досегашната проактивност во водењето на монетарната политика и постојаното унапредување на регулативната и супервизорската рамка.
Оваа порака беше упатена за време на првата официјална средба на гувернерот на Народната банка, д-р Трајко Славески, со регионалниот претставник на ММФ, Себастијан Соса и новиот шеф на Мисијата на ММФ за нашата земја, Ник Гигинеишвили. Средбата се одржа во духот на продолжувањето на долгогодишната и конструктивна соработка, во интерес на одржувањето стабилен и отпорен економски систем.
Гувернерот Славески во своето обраќање ја истакна определбата на Народната банка за одржување на стабилноста, како и за понатамошно унапредување на независноста, транспарентноста и кредибилитетот на институцијата. Тој истакна дека Народната банка и во иднина ќе биде внимателна и проактивна при водењето на монетарната политика, постојано следејќи ги и анализирајќи ги и внатрешните, и надворешните ризици.
На средбата беа споделени мислења за сегашната економска и финансиска состојба, со осврт на светските економски движења и на нивните можни ефекти врз домашната економија. Соговорниците се осврнаа и на оцените и препораките од последната мисија на ММФ во рамките на редовните консултации според членот IV од Статутот на Фондот.
Двете страни ја потврдија подготвеноста за понатамошна силна соработка и координација, заради навремено справување со потенцијалните предизвици и поттикнување стабилен развој. Соговорниците се согласија дека за справување со предизвиците од светската економска сцена се потребни конзистентни, одговорни и усогласени политики, при што постојаната поддршка и експертиза од страна на меѓународните партнери, како што е ММФ, има огромно значење.
Економија
Инженерите повикаа да престане фактурирањето врз основа на измислена потрошувачка за струја: „Регулаторната ја штити ЕВН“

Здружението Инженери на Македонија повторно се огласи по претставката што ја поднесе на 29 мај кога во сила стапи новиот Закон за енергетиката.
Од тука велат дека добиле одговор од Регулаторната комисија за енергетика, кој е типичен пример на институционална покорност пред енергетскиот оператор ЕВН и очигледен доказ за нефункционирање на регулаторниот систем во заштита на јавниот интерес.
„Во нашата претставка баравме итно укинување на член 31 од Правилата за снабдување со електрична енергија, затоа што е во директна спротивност со член 185 од новиот Закон за енергетика. Дополнително побаравме итен вонреден надзор над ЕВН. Баравме РКЕ да упати јавен повик до граѓаните да пријавуваат незаконски издадени фактури. Баравме да се повика ЕВН на одговорност за континуираното прекршување на законските и договорните обврски“, велат инженерите.
Суштината на нивната претставка беше да истакнат дека мерењето на потрошената енергија е технички процес што го изведува мерниот уред, а отчитувањето е акција на операторот за прибирање на тие податоци. Се потенцира дека без отчитување, не постои правна основа за реална фактура. Сѐ што се фактурира без реален податок од мерниот уред, освен ако уредот е технички расипан, е спротивно на Законот за енергетика, Законот за заштита на потрошувачите, Законот за облигациони односи и самиот Устав.
„Во одговорот што го добивме наместо Регулаторната комисија да ја суспендира примената на членот 31, кој дозволува паушално фактурирање дури и кога има валиден измерен податок, таа тврди дека тој член останува во сила сè додека не се донесат нови подзаконски акти, иако истиот е очигледно спротивен на член 185 од Законот. Со тоа, РКЕ свесно го крши уставното начело според кое секој пропис мора да биде во согласност со закон. Подзаконски акт кој е спротивен на закон автоматски ја губи правната сила. Уште пострашно е што Комисијата во својот обид да го оправда системот, се повикува на обврски на МЕПСО (операторот на преносниот систем) иако темата на претставката се однесува на мерење и фактурирање кај домаќинства, што е исклучива надлежност на ЕВН Електродистрибуција и ЕВН Хоум, универзалниот снабдувач. Ова или укажува на неспособност за разбирање на правната и техничката структура на енергетскиот систем, или на намерно заматување на одговорноста, а патем еден член на Регулаторната комисија за енергетика е стручно лице за правни прашања од областа на енергетиката“, велат од Здружението додавајќи дка регулаторот дури отворено признава дека се обратил до Министерството за енергетика за „мислење“, како да е некаков пасивен извршител без самостојна надлежност.
Потсетуваат дека Регулаторната комисија, според член 46 од Законот е независно тело кое има целосна обврска да постапува по закон. Толкување на закони може да даде исклучиво Собранието. До тогаш, законот се применува таков каков што е. Барање мислење, според нив, не е основ за продолжена примена на незаконска пракса.
Оценката е дека со ваквото однесување, РКЕ ја погазува својата основна функција. Наместо да врши надзор над пазарот, како што ѝ е наложено со член 55 од Законот, таа активно го толерира кршењето на правата на потрошувачите, ја штити компанијата што има доминантна позиција на пазарот и дозволува нејзината волја да биде над законот.
Бараат веднаш да се суспендира примената на членот 31, да се поведе вонреден надзор над ЕВН и да престане практиката на фактурирање врз основа на измислена непроверлива потрошувачка. Најавија и други граѓански мерки за да се спроведе законот.