Економија
Вашингтон Пост: Заборавете на Кипар, на ред е Словенија
Според сите индикации кризата во Кипар е готова приказна, а новата земја која почнува да загрижува е Словенија, пишува во текст во Вашингтон пост.
„Словенија имала прилично лоша недела со обврзниците, а се чини дека ќе треба и спасување. Тоа не е криза голема колку кипарската, но секако спаѓа во ‘опасната зона'”, нагласува Вашингтон Пост, кој се прашува како и зошто Словенија се најде во таква ситуација.
Весникот потсетува дека Словенија во 2004 година влегла во Европската унија(ЕУ) и за многу кратко време го заменила толарот со еврото.
Станува збор за мала економија која се потпира врз извозот, а на почетокот на 21 век имала раст поголем од еврозоната, но со растечки долг. ЗА разлика од другите земји кои имале проблем со кредитите на недвижнини, Словенија имала проблеми со корпорациите кои финансирале некои операции преку долг, а не преку капитал. Така во 2007 година се откри дека долгот на приватниот сектор пораснал за 23,5 отсто, додека нефинансискиот приватен сектор го зголемил долгот за 40 отсто. Многу од тие кредити се покажаа лоши, пишува весникот.
Вашингтон пост потсетува и на извештајот на ММФ од минатата недела, според кој трите најголеми словенечки банки, инаку во сопственост на државата, нема да преживеат без нови докапитализации. Станува збор за најмалку милијарда евра, додека во банкарскиот сектор зјае „дупка” наводно од најмалку седум милијарди евра лоши кредити. ММФ исто така нагласи дека соодносот на лоши кредити со 15,6 отсто во 2011 година порасна на 20,5 отсто во 2012 година.
Понатаму се нагласува дека се случила и смена на власта, а новата премиерка нагласила дека повеќе време сака да посвети на економијата, отколку на намалувањето на јавниот долг, што би можело да се одрази на кредитните рејтинзи.
ММФ смета дека на Словенија и се потребни 3,8 милијарди долари преку обврзници, од кои дури третина би требало да оди на банките. Ако останат ваквите бројки за постигање на оптималната цена за обврзница, ќе биде многу тешко. Тоа во крајна линија ќе значи дека земјата ќе мора да побара помош од ММФ, Европската централна банка или Европската комисија, со други зборови, на Словенија ќе и треба спасување.
Марко Крањец, кој е член на словенечката и Европската централна банка, смета дека спасувањето на Словенија на крајот нема да биде потребно и дека ситуацијата во Словенија е помалку сложена од онаа на Кипар. /крај/вп/ст
©Makfax.com.mk Доколку преземете содржина од оваа страница, во целост сте се согласиле со нејзините Услови за користење.
Економија
Андоновски: Е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел
Владата на Република Македонија ја потврдува својата посветеност кон унапредување на електронската трговија како двигател на економијата, преку спроведување на јасна стратегија за дигитална трансформација, зајакнување на интероперабилноста и намалување на административните пречки за граѓаните и компаниите, изјави министерот за дигитална трансформација, Стефан Андоновски, на отворањето на 8-та Регионална Е-комерц конференција во Скопје.
Тој истакна дека е-трговијата веќе не е алтернативен, туку доминантен економски модел, кој бара силна поддршка од државата преку модерни дигитални платформи, регулаторна предвидливост и иновации ориентирани кон пазарот.
„Интероперабилноста што ја бесплатно ја овозможивме за повеќе од 76 институции и компании – со повеќе од 2.6 милиони безбедни трансакции месечно и раст од 260% – претставува не само успех на администрацијата, туку можност за приватниот сектор. Таа отвора простор за дигитални услуги, безбедна размена на податоци, брз пристап до потребните административни податоци и нови бизнис-модели што ја поврзуваат државата и компаниите во еден заеднички дигитален екосистем“, изјави министерот Андоновски.
Во рамки на поддршката за мали и средни претпријатија, Министерството за дигитална трансформација преку Европскиот дигитален иновациски хаб – INNOFEIT EDIH, им овозможува на компаниите пристап до лаборатории, дигитални алатки и експертска поддршка за тестирање нови технологии пред инвестирање. Овој хаб нуди и обуки за дигитални вештини во областа на вештачка интелигенција, сајбер-безбедност, автоматизација и интернет на нештата, со цел да ја зголеми конкурентноста на домашните компании на европскиот пазар.
Во истата насока, Националниот центар за вештачка интелигенција – Везилка, развива АИ решенија применливи и во приватниот сектор, со што создава услови електронската трговија да стане поефикасна, попаметна и побезбедна.
„Намалувањето на бирократијата и отворањето на податоците за бизнис-заедницата се клучни за модерна држава. Владата создава инфраструктура каде иновацијата е во центарот, а граѓаните и компаниите се вистинските корисници на дигиталната трансформација“, додаде Андоновски.
Тој најави дека во следниот период Владата ќе продолжи да инвестира во дигитална инфраструктура, унапредување на екосистемот за иновации, како и во програми за поддршка на стартапи и претприемачи во дигиталната економија.
Економија
„Виз Ер“ воведува евтина „бизнис класа“, можете да платите за да го задржите средното седиште празно
Нискобуџетната унгарска авиокомпанија „Виз Ер“ ќе започне со тестирање на таканаречената „основна бизнис класа“ на одредени летови од декември оваа година, нудејќи малку повеќе удобност во рамките на својата стандардна услуга без додатоци. Оваа нова функција ќе биде воведена на пет рути, вклучувајќи летови до Лондон, Рим и Будимпешта.
Концептот е едноставен – во првиот ред од авионот, средното седиште ќе биде оставено празно за да им се обезбеди на деловните патници повеќе простор и да се олесни качувањето. Мајкл Делехант, виш комерцијален и оперативен директор, нагласи дека цената нема да биде драстично повисока.
„Што се однесува до цените на билетите, таа никогаш нема да биде повеќе од цената на купување дополнително седиште“, изјави тој на прес-конференција.
Иако билетите за овие специјални седишта ќе бидат поскапи, патниците сепак ќе бидат третирани исто како и сите други.
„Повеќе се работи за ефикасноста на патувањето и малку дополнителен простор во авионот“, рече Делехант.
Воведувањето премиум услуги е тренд што го следат и американските нискобуџетни превозници за да се натпреваруваат со големите превозници.
Делехант забележа дека сè уште има силна побарувачка за нискобуџетни летови во Европа, но дека пазарот треба да се развива.
Економија
Поскапуваат бензините и дизелот
Бензините и дизелот од ноќеска на полноќ ќе поскапат за половина и за еден денар, соопшти Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ).
Од 4.11.2025 година од 00:01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 95 74,00 (денари/литар)
Моторен бензин ЕУРОСУПЕР БС – 98 76,00 (денари/литар)
Дизел гориво ЕУРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) 71,00 (денари/литар)
Масло за горење Екстра лесно 1 (ЕЛ-1) 69,50 (денари/литар)
Мазут М-1 НС 36,913 (денари/килограм)
Малопродажните цени на бензините ЕУРОСУПЕР БС-95 и ЕУРОСУПЕР БС-98 се зголемуваат за 0,50 ден/лит.
Малопродажната цена на ЕУРОДИЗЕЛ (Д-Е V) се зголемува за 1,00 ден/лит.
Малопродажната цена на Екстра лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) не се менува.
Малопродажната цена на Мазутот М-1 НС се зголемува за 0,856 ден/кг и сега ќе изнесува 36,913 ден/кг.

